Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
En svarv utan en bra precision är totalt värdelös och utan att veta misstänker jag att kina har nog inte kvalite och precision för att göra ett bra jobb. På skolan där jag jobbade så kontrollmätte jag hur svarvarna fungerade eftersom eleverna kunde köra rakt in i chucken med matning och jag ville att man skulle kunna lite på att axlarna gick som de skulle och att chucken inte kastade. Man fick köra en bit och kontrollmäta och använda indikatorklocka. Sen fick man leta upp en svarv som var välvårdad. Svarvade sachscylindrar som var slut invändigt till en passande kolv. En cylinder var arborrad av en amatör och det var bara sista skäret som den gick hela vägen. Så cylinderloppet var snett i förhållande till kolven och vevstaken. De svåraste felen är ofta de som lagat hellre än bra och ofta såna fel som normalt inte kan uppstå.I min ungdom var jeg med på å kjøpe en stor dreiebenk (svarv) for skrapjernsverdi Det gikk med noen timer på rengjøring og oppussing, men med arbeidsdiameter på en halv meter og virkeslengde på opp til 2 meter gjorde at vi kunne fikse det meste. Største problemet varå få beistet på plass, vekt omlag et tonn. Savner leksaken! Har sett litt på kinesiske hobbysvarver med rundt 18 cm diameter og 35 cm lengde til under 5000 kr - men jeg aner ikke presisjonen.
Håller Janne i Lindome på än? Han var fruktansvärt bra att få hjälp av.Nu blev det väldigt komplicerat.
Jag tänker inte köpa en svarv, varken från Kina eller något annat land.
Jag försöker som nästa steg få tag på en kolvbult och en bussning som jag skrev i inlägg #652.
Sedan behöver förmodligen bussningen prepareras och då har jag mina kompisar i MC-Veteranerna Kungsbacka som hjälper mig.
Ett steg i taget.