• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Veteran-MC

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Testkörning 2 slutade med en så småningom "bluddrande" motor och sedan motorstopp. Det blev att ta sig hem per fot. Inte så långt som tur var.
Skit i förgasaren! Får bli ett stilbrott med ett bränslefilter.
 

Bilagor

  • bild (21).JPG
    bild (21).JPG
    141,5 KB · Visningar: 9

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Bakbromen nyper helt om jag trampar hårt på pedalen.
Frambromsen är inte fullt bra, den tar dåligt. Man får ju en helt annan kraft med pedalen=bokbromsen än med handtaget till frambromsen.

Nu är det inget "bluddrande" längre men det finns saker att justera fortfarande.
Men, ett problem i taget.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Testkörning 3.
Aldrig får man vara riktigt glad.... skall man skratta eller gråta? Jag väljer att le, men bara lite.
Bränslefiltret gjorde gott men....
Efter ett tag på lite högre varv nyper motorn och det blir rätt tvärt stopp.
När motorn kallnat några minuter så går den igång men efter ett tag, samma visa igen.
Tog mig hem och demonterade cylindertopp, cylinder och kolv.
Jag tycker det är tydliga tecken på att motorn skurit, kolven är spårig och det har satt sina spår i cylindern.
Någon som har en cylinder och kolv liggande? ;)
Lergökarallyt på den hojen är i fara :mad:
 

Bilagor

  • bild (22).JPG
    bild (22).JPG
    85,9 KB · Visningar: 7
  • bild (23).JPG
    bild (23).JPG
    91,8 KB · Visningar: 5
  • bild (24).JPG
    bild (24).JPG
    48,3 KB · Visningar: 5
  • bild (25).JPG
    bild (25).JPG
    46,6 KB · Visningar: 5
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Veteran-MC

Cylindern kan du behálla.

Nár moppen skar kommer jag ihág att man slipade upp cylindren med en centrifugal slipsten till borrmaskinen och beställde nästa överdimensionerade kolv.
I ditt fall ser det ut som att du hade för lite 2 taktsolja i bensinen?



Mustang & Husqvarna Center - Produkter
 
Senast redigerad av en moderator:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Jag har bara kört några kilometer så det är nog ett arv från tidigare ägare.
Skall jag alltså behålla cylindern och försöka få tag på en annan kolv?
Cylinderdiametern är 55mm.
Det finns enligt en reservdelskatalog kolvar med diametern 55mm, 55,5mm, 56mm, 56,5mm.
Kan jag skaffa en ersättare till befintlig kolv som har diametern 55mm och behålla nuvarande cylinder i det skick den är?

Eller måste jag slipa/borra om cylindern till 55,5mm och skaffa en kolv på 55,5mm?
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Veteran-MC

Ja du skall slipas upp cylindern. Hur mycket beror pá risporna. 55.5 eller 56mm


Jag kommer bara ihág nár jag var 15 och gjorde detta. Jag provade med att se hur den nya kolven gick i cylindern utan kolvringar. Kolven skulle ha ett litet glapp. Hur mycket glappet skall vara kánde mansig fram. som 15 áring hade man inte rád med annat.

Hár finns säkert mánga som kan detta utmärkt.

Vi reparerade en gáng en MC 1917 här som hade skurit, det fanns inga kolvar att köpa sá vi hittade andra liknande kolvar som vi svarvade lika.

Honingsverktyg - Biltema
 
Senast redigerad av en moderator:

PeO&AL

HBK Medlem
Inlägg
1.011
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: Veteran-MC

"Lergökarallyt på den hojen är i fara"

Sånt här gillar vi verkligen inte, kämpa på, vi håller tummarna för att du ska kunna deltaga.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Går det inte med Husqvarna 227 1950 så har jag en Puch MS50 V 1958 så till Lergökarallyt med en veteran skall jag.
Går det att ändra i registrering av fordonet till rallyt?
Än är det inte helt kört men det lutar åt Puch nu.
 

Bilagor

  • Lergökarallyt 2012-1.jpg
    Lergökarallyt 2012-1.jpg
    70,2 KB · Visningar: 8

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.455
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Veteran-MC

Jag har bara kört några kilometer så det är nog ett arv från tidigare ägare.
Skall jag alltså behålla cylindern och försöka få tag på en annan kolv?
Cylinderdiametern är 55mm.
Det finns enligt en reservdelskatalog kolvar med diametern 55mm, 55,5mm, 56mm, 56,5mm.
Kan jag skaffa en ersättare till befintlig kolv som har diametern 55mm och behålla nuvarande cylinder i det skick den är?

Eller måste jag slipa/borra om cylindern till 55,5mm och skaffa en kolv på 55,5mm?

Du kan inte slipa eller borra upp en cylinder till överdimension själv, det kräver minst en metallsvarv eller en fräsmaskin, egentligen en cylnderborrmaskin för att bli bra. Plus en ny kolv förstås.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Det finnes fortfarande noen meget få rene motorverkstader som har spesialutstyr for denne jobben. Men om en har et micrometer for å måle cylinder og en cylinderhon så er det ikke umulig å hone opp cylinderen selv, måle - hone - måle til hele cylinderen har rett dimmensjon - en overkommerlig jobb på en cylinder, en Urias-jobb på en V8. Gjorde noen slike jobber i min ungdom, i dag ville jeg tatt med blokken og kolvene til Østlandske Motor på Hamar og fått de til å justere blokken og skaffe helt korrekte kolver.
 

PeO&AL

HBK Medlem
Inlägg
1.011
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: Veteran-MC

Går det inte med Husqvarna 227 1950 så har jag en Puch MS50 V 1958 så till Lergökarallyt med en veteran skall jag.
Går det att ändra i registrering av fordonet till rallyt?
Än är det inte helt kört men det lutar åt Puch nu.

Hej.
Tyvärr går det inte att ändra nu, deltagarlistan trycktes igår.
Men du är så välkommen med din Puch ändå.

Med vänlig hälsning,
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.455
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Veteran-MC

Det finnes fortfarande noen meget få rene motorverkstader som har spesialutstyr for denne jobben. Men om en har et micrometer for å måle cylinder og en cylinderhon så er det ikke umulig å hone opp cylinderen selv, måle - hone - måle til hele cylinderen har rett dimmensjon - en overkommerlig jobb på en cylinder, en Urias-jobb på en V8. Gjorde noen slike jobber i min ungdom, i dag ville jeg tatt med blokken og kolvene til Østlandske Motor på Hamar og fått de til å justere blokken og skaffe helt korrekte kolver.

Det finns ingen möjlighet att få en skadad cylinder rak och rund med sådana metoder, dessutom måste kolvspelet bli rätt och anpassat till varje motortyp beroende på material i kolv och cylinder, annars händer ju troligtvis samma sak snart igen. Cylinderhoningsverktygen som finns att köpa är till för att rensa upp ett cylinderlopp med små repor, inte för att öka diametern på cylinderloppet till en kolv i överdimension. Skadan i det här fallet där kolven skurit i loppet beror nog på överhettning, kanske i samband med att motorn fått för lite bränsle.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Ok, vi tar ett problem i taget.
Om jag får tag på en oskadad kolv vill jag ju inte att detta skall hända igen.

"För lite bränsle"
Hur ökar jag mängden bränsle, är det genom att justera höjden på trottelnålen?
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Veteran-MC

När jag borrade up min cylinder 1977 sá pratade jag med Gotfrid Nilsson mopedreparatören och bensinstationsförsäljaren.
Han lánade mig honingsverktyget och forklarade för mig hur jag skulle slipa upp cylindern.

Jag köpte en kolv av honom som var nästa dimention större
Han sálde oksá till mig stenar till honingsverktyget 9 nya stenar, dom skulle vara raka och fina.
Kommer ihág att jag skulle börja med dom grova stenarna och alltid vatten.
Cylindern skulle sitta helt rakt i en pelarborrmaskin och chucken fick alldrig vara stilla i höjdled. Den skulle gá upp och ner. När jag hade rätt glapp mellan cylindern och kolven i stort sett 0 sá var det dax att byta slipstenarna tilll mellan och sist till dom fina. Inkörningen var láng och med 0,5% mera olja. Nágra kompisar gjorde detta med en handdriven borrmaskin.

Denna mopeden sálde jag ett ár enare till en ett 2 ár yngre kille. Vad jag vet sá var det inga problem med cylindern igen. Köpte en gammal AS3 Yamaha 125cc istället.

Vad jag vet är att det inte är det bästa sättet att slipa upp en cylninder, men det var vad en 15árings ekonomi tillät sig pá den tiden.

Uppslipningen tror jag vi pratade om 0.5mm det vill säga mindre än 0.25mm bortslipning i en redan sliten cylinder.
Naturligtvis som Montreal säger hade det varit i dag sá hade det blivit i fräsmaskinen eller i svarven, helt perfekt runt och rakt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.455
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Veteran-MC

Jag skulle nog gissa att eftersom du hade problem med bränsletillförseln , är det också det som är orsaken till att motorn skurit, skräpet har hindrat tillräcklig bensintillförsel. Börja med att göra ren tanken inuti, där finns säkert rostflagor och rester av gammal intorkad bensin, färg m.m. En gammal välkänd metod för att göra ren tanken är att hälla i ett par deciliter fint grus som man först sköljt ren , och sedan skaka tanken med det i, så länge man orkar! :D
 
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Detta ser väl rätt ut?
En bild på tändstiftet kanske anger lite av hälsoläget.
 

Bilagor

  • Trottelnål1.JPG
    Trottelnål1.JPG
    20,3 KB · Visningar: 564
  • Trottelnål2.JPG
    Trottelnål2.JPG
    9,1 KB · Visningar: 561
  • Trottelnål3.JPG
    Trottelnål3.JPG
    26,8 KB · Visningar: 6
  • Stift-nål2.JPG
    Stift-nål2.JPG
    46,4 KB · Visningar: 9
Senast ändrad:
Toppen