• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenpump "hackar"

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024
F

F.d. 16087

Guest
Sv: Vattenpump "hackar"

Vad sägs om en bypass med flödesreglering runt pumpen.
Bara en tanke.
MVH. Gunnar S

Anledningen till pulsandet beror troligtvis på att pumpen jobbar mot ett reducerat flöde.
Vilket får tryckströmbrytaren att pulsa.
Därför fungerar det när två kranar är öppna. Flödet genom kranarna är större än flödet genom pumpen.
En bypass skulle ge samma effekt som om två kranar vore öppna.
MVH. Gunnar S

Bypassen måste styras med magnetventil som är integrerad med pumpen.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Vattenpump "hackar"

Satte in en 12 l/min pump i går och den stoppar inte distingt utan vill ta en extra knyck. Tappar jag i en kran blir det pulsat men e de två öppna så e de jämtflöde.
Er det extra knyck (stängt) eller pulsat ( öppen ) som er problemet ?

Stängt - titta på backslagsventil / kontraventil.
Öppen - reguler fjäre på tryckvakt eller som Gunnars förslag.
Elektrisk volt regulering av pumpa ~~~
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vattenpump "hackar"

Pulsandet kommer av att pumpens kapacitet är mycket större än flödet, d.v.s. den startar och stannar hela tiden, inte bra för pumpen! Om du ökar trycktankens kapacitet, till exempel med en likadan till som du har, så kommer pumpen att pumpa upp tryck, och sedan stänga av, för att sedan bygga upp tryck igen. Vi hade samma problem innan jag satte in trycktanken.
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: Vattenpump "hackar"

Bysmeden, har du kollat dina tappställen. Ibland så brukar det sitta filter i anslutning till dessa. Dom kan vara igensatta.
MVH. Gunnar S
 

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024
Sv: Vattenpump "hackar"

Bysmeden, har du kollat dina tappställen. Ibland så brukar det sitta filter i anslutning till dessa. Dom kan vara igensatta.
MVH. Gunnar S
Plockade bort den för att testa. Inte bra de heller. Tänkte först att nya pumpen var defekt så har även bytt denna till en annan. Samma resultat. Finns den chansen att det är samma serie och fel på båda men så illa ska det väl inte vara
 

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024
Sv: Vattenpump "hackar"

Pulsandet kommer av att pumpens kapacitet är mycket större än flödet, d.v.s. den startar och stannar hela tiden, inte bra för pumpen! Om du ökar trycktankens kapacitet, till exempel med en likadan till som du har, så kommer pumpen att pumpa upp tryck, och sedan stänga av, för att sedan bygga upp tryck igen. Vi hade samma problem innan jag satte in trycktanken.
Ja bara april kommer ska ja attackera pumpen på allvar. Ska i påsk ut på resa.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.662
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Vattenpump "hackar"

Bysmeden du har möjligen inte en gammal 6v hel/halvjuslampa liggande som du kan använda som förkopplingsmotstånd? Din pump tar vid belastning ca 40 w om man kopplar in en 6v lampa på ca 40 w försvinner halva effekten i lampan. Men lampan är inte en linjär resistans, lägre kall, så vid dellast försvinner mindre än halva effekten i lampan. Det går kanske att använda en 12v lampa men möjligen hamnar man i ett för olinjärt område. Ev passar det bättre att parallellkoppla hel och halvljusglödtrådarna för att mindre effekt i lampan (samma ström passerar lampa och pumpmotor).
Jag använde den metoden på en torkarmotor för att få reducerad hastighet.
// Göte J
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Vattenpump "hackar"

Om pumpen har för hög kapasitet så kan du anluta en återledande slang efter pumpen till tanken.
Montera en ventil på returslangen för att ställa återflödet. Ingen extra effektförbrukning.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Vattenpump "hackar"

Montreal, vet inte om du svarade på mitt inlägg?

Men om du gjorde det så är det väl det som är problemet att pumpen har för hög kapasitet.

Han har ingen nytta av den, den fungerar inte.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vattenpump "hackar"

som jag förstår det så fungerar den ,men går hackigt, men man sätter väl in en större pump för att man vill ha högre kapacitet, då är väl kanske inte lösningen, att strypa den till den föregående pumpen kapacitet.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Vattenpump "hackar"

OK då har vi olika åsikter här.

Kom då med ett bra förslag som löser hans problem utan att ändra något som påverkar pumpen.

Återigen, pumpen har för hög kapasitet för det vattensystem som finns i bilen. Antingen får man låta den överkapasitet som finns gå tillbaka till tanken. Eller sänka spänningen till pumpen(konstigt att du inte kommenterar det). Eller så får man alltid ha fullt öppna kranar när vatten ska tas. Eller en större trycktank.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vattenpump "hackar"

Självklart fixar man en större trycktank, då vinner man flera saker, pumpen arbetar som den skall för att inte slitas ut i förtid, d.v.s. den startar när trycket blir lågt, bygger upp
trycket på nytt, och slår ifrån, och flödet blir jämnt eftersom det är det uppbyggda trycket i trycktanken som levererar flödet. exakt samma princip som i ett hus med egen brunn och trycktank/hydrofor. :)
 
Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Vattenpump "hackar"

Allt är in självklart.

Tycker det är helt naturligt att det kommer olika alternativ till lösning på ett problem.
Är väl lite till frågeställaren att välja det alternativ som passar.
 

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024
Sv: Vattenpump "hackar"

Men då har man ju ingen nytta av den bättre pumpen? Man gör en 7-liters av en 12-liters ungefär? känns som att bygga baklänges?! :)
Stort tack till alla som kommit med tipps och lösningar. Verkar ha kommit lite snett nu i debatten men det beror på att jag inte tänkt på det och varit tydlig.
Ska förklara här hur det ligger till så att ni inte blir griniga på varandra för alla har ju rätt men på sitt sätt :)

Det började med att den befintliga pumpen 6,8 l/min som gick tyst och fint havererade (magneten var sprucken och loss så den kilade mot ankaret) och i den lokala butiken fanns denna 12 liters pump på lager. Inte hade någon tanken på att den kunde vara för stor. Monterade pumpen och åkte iväg på en liten resa. Då vid hemkomsten så tänkte jag att monteras det en hydrofortank så kanske problemet är löst men inte hjälpte de. Så nu ska den justeras ner till en 7 liters på nåt sätt och det är nog enklast att sänka spänningen med en resistor.
 
Toppen