• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenpump "hackar"

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024
Sv: Vattenpump "hackar"

Förra pumpen fungerade klockrent och startade och stoppade bra trots att det inte var någon tank men den hade ett flöde på 7 l/min. Tycker inte att 12 l/min är så mycket större att det ska bli bekymmer. Nu har jag även en hydrofortank. Kanske Whale pumpen är känsligare än andra?
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Vattenpump "hackar"

Har du prövat att justera trycket på pumpen?

Har du vattenburen värme så kan du ha en panna som behöver tömmas på färskvatten för att sedan fyllas på igen och den inbyggda luftkudden fungera igen. Vet inte om alla Alde-pannor har den funktionen.

Felet kan också uppstå om vattentanken har dålig avluftning och man har full tank.
 

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024
Sv: Vattenpump "hackar"

Det är en trumatic beredare så den borde inte ställa till det.
Avluftningen är bra då det är en grov slang som drännerar vid påfyllning.
Trycket är inte justerbart vad de verkar.
Pumpen ska gå att montera både vertikalt och horisontalt. Nu är den på vägg. Provade även att lägga den men det blev inget bättre. Det är lite kalk i silarna men de har jag även demonterat och det är inge bra ändå.
 

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024
Sv: Vattenpump "hackar"

Ja våren närmar sig så jag mejlade suporten och svaret jag fick var att de tror att den har för stor kapacitet. Trots att den bara ger 12l/min. Funderar på att minska kapaciteten med en resistor så att pumpen går med underspänning.
Kan detta vara en lösning?
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Vattenpump "hackar"

Hej

Vad stoppar pumpen är en tryckvakt.
Luft kan komprimeras och mjuk plaströr- fjädrar.
Da svinger luften med en følsom' tryckvakten - hacker.

Lösningar
1) ut med allt luft - allt ****
2) minska trycket **
3) Minska tryckreglering følsomhed ( känslighet ) *
 

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024
Sv: Vattenpump "hackar"

Hej

Vad stoppar pumpen är en tryckvakt.
Luft kan komprimeras och mjuk plaströr- fjädrar.
Da svinger luften med en følsom' tryckvakten - hacker.

Lösningar
1) ut med allt luft - allt ****
2) minska trycket **
3) Minska tryckreglering følsomhed ( känslighet ) *

Ja det är en inbyggd tryckvakt som inte går att justera diff eller tryck på.
Köpte en enkel hydrofortank som e öppen och bildar en luftkudde uppe.
Men den är ansluten så att tanken är vinkelrätt på T så detta är lite fel flödesmässigt.
Kunde kanske fungera bättre med tanken rakt efter pumpen med tappställena vinkelrätt.
Eller så får man ta en stor riktig hydropress... fungerar ju fint med pumpautomaten på stugan.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Vattenpump "hackar"

Fjären i tryckvakt kan tenkes bytas ut eller stabiliseres.
Finns backventil som hindre tilbakeslag fron hydrofor ?
 

kangas

HBK Medlem
Inlägg
135
Kommun
Norge
HBK-Nr
5323
Medlemskap
2024
Sv: Vattenpump "hackar"

Hei!
Du bør uansett sjekke trykket. Det kan tenkes at det er høyere enn det Trumaen er spesifisert for, og da kan det jo bli kostbart. Har selv trykk som er noe i overkant etter å ha byttet trykkbryteren, og får ikke justert det ned tilstrekkelig, selv om det er justarbar trykkbryter.
mvh Kangas
 

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024
Sv: Vattenpump "hackar"

Fick detta idag angående svaret att sätta resistor för att minska spänning och kapacitet. Det är väl värt att testa.
"These pumps run at around 3.4amp. A resistor in place to reduce the voltage will reduce the performance and may do what you need it to Sir. This may be a good idea to get what you need"
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Vattenpump "hackar"

Fick detta idag angående svaret att sätta resistor för att minska spänning och kapacitet. Det är väl värt att testa.
"These pumps run at around 3.4amp. A resistor in place to reduce the voltage will reduce the performance and may do what you need it to Sir. This may be a good idea to get what you need"

Säg att du drar ner spänningen en volt med ett motstånd. Då kommer detta att avge ca 12,5 Watt. Om du över huvud taget får tag i ett motstånd som klarar det så kommer det att bli MYCKET varmt.
:msn_sun::msn_sun:
Det är bättre om du skaffar en (eller 2) kraftiga dioder och kopplar i serie med strömförsörjningen (åt rätt håll förståss).
:D
Du får ett spänningsfall på ca 0,7 volt över varje diod, och de blir inte alls så varma.
:msn_thumbup:
 

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024
Sv: Vattenpump "hackar"

Säg att du drar ner spänningen en volt med ett motstånd. Då kommer detta att avge ca 12,5 Watt. Om du över huvud taget får tag i ett motstånd som klarar det så kommer det att bli MYCKET varmt.
:msn_sun::msn_sun:
Det är bättre om du skaffar en (eller 2) kraftiga dioder och kopplar i serie med strömförsörjningen (åt rätt håll förståss).
:D
Du får ett spänningsfall på ca 0,7 volt över varje diod, och de blir inte alls så varma.
:msn_thumbup:
Vill jag sänka spänningen 2 volt. Då borde effekten bli P=UxI P=2Vx3,4A C:a 7Watt
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Vattenpump "hackar"

Säg att du drar ner spänningen en volt med ett motstånd. Då kommer detta att avge ca 12,5 Watt. Om du över huvud taget får tag i ett motstånd som klarar det så kommer det att bli MYCKET varmt.
:msn_sun::msn_sun:
Det är bättre om du skaffar en (eller 2) kraftiga dioder och kopplar i serie med strömförsörjningen (åt rätt håll förståss).
:D
Du får ett spänningsfall på ca 0,7 volt över varje diod, och de blir inte alls så varma.
:msn_thumbup:

Jag funderar över hur du får effekten till 12,5 W:confused:

P=U*I. Om du vill ha 1V över resistorn och strömmen är 3,4 A blir P=3,4W. Finns resistorer som tål denna effekt för ca. 10kr på ex.Elfa.

Men som du skriver så blir de riktigt varma, se till att det de inte ligger an mot något brännbart och att luft kan cirkulera runt resistorn.
 

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024
Sv: Vattenpump "hackar"

Om den ligger ned, stannar ju vattnet kvar i den till ungeför hälften och då får du ju inte den luftkudde som skall fungera som mothåll till vattentrycket.
Det är svårt att förklara med text så kanske denna bild förklarar vad jag menar.
 

Bilagor

  • Exptank.JPG
    Exptank.JPG
    19,4 KB · Visningar: 565
Toppen