• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenlås på vintern, Adria Matrix 2021

F

Foxis

Guest
Hej,

Hur kommer man åt och tömmer / gör rent vattenlåset för duschen i en Adria Matrix? Vad jag kan se sitter det under duschen i dubbelgolvet och är extremt knepigt att komma åt. Om man med god vilja lyckas vrida upp det lär vattnet rinna ut i mellangolvet och locket lär man aldrig få på igen?

Jag är också lite konfunderad. I manualen till vår Matrix står ingenting om åtgärd för vattenlås vid vinteravställning. Bara att man ska tömma gråvattentanken i princip. (Till skillnad från färskvatten där man gör en rad åtgärder).

Är det alltså meningen att man ska helt strunta i det vattenlåset? Att det ska sitta där och bara fungera under bilens livslängd? Eller lär en verkstad förr eller senare få såga sönder bilen för att fixa problemet?

Vidare står det i manualen att man ska "kontrollera slangklämmor" osv. var 6:e månad. Hur då, då dessa sitter just i dubbelgolvet där man inte kommer åt något?

Om någon kan göra mig lite klokare så vore jag extremt tacksam! :)
 

UltraRapido

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
31576
Medlemskap
2024
Hej. Vi har också en knaus, men utan dubbelgolv, vi har aldrig sett eller läst om vattenlås i vår instruktionsbok.
Men för att slippa fundera om sönderfrysta lås mm. kan man hälla en skvätt spolarvätska i samtliga avlopp vintertid.
mvh. Rolf.
Man skall akta sig för att hälla spolarvätska eller Glykol som frost skydd i avloppsledningar då dessa vätskor gör packningar hårda och läckage kan uppstå.
Använd typ detta, som även funkar på färskvatten, Frostskydd för avlopp och vattensystem
 

UltraRapido

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
31576
Medlemskap
2024
Hej,

Hur kommer man åt och tömmer / gör rent vattenlåset för duschen i en Adria Matrix? Vad jag kan se sitter det under duschen i dubbelgolvet och är extremt knepigt att komma åt. Om man med god vilja lyckas vrida upp det lär vattnet rinna ut i mellangolvet och locket lär man aldrig få på igen?

Jag är också lite konfunderad. I manualen till vår Matrix står ingenting om åtgärd för vattenlås vid vinteravställning. Bara att man ska tömma gråvattentanken i princip. (Till skillnad från färskvatten där man gör en rad åtgärder).

Är det alltså meningen att man ska helt strunta i det vattenlåset? Att det ska sitta där och bara fungera under bilens livslängd? Eller lär en verkstad förr eller senare få såga sönder bilen för att fixa problemet?

Vidare står det i manualen att man ska "kontrollera slangklämmor" osv. var 6:e månad. Hur då, då dessa sitter just i dubbelgolvet där man inte kommer åt något?

Om någon kan göra mig lite klokare så vore jag extremt tacksam! :)
Eller så använder du detta, och slipper tänka på vattenlås...
 
F

Foxis

Guest
Eller så använder du detta, och slipper tänka på vattenlås...
Tar den bort hårrester och annat som tenderar att fastna i vattenlås? :p

Och propylenglykol vet ej tusan om jag vill ha i mitt system...
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Poängen var att man måste ändå tänka på vattenlås även om man kan frysskydda dem. De behöver inspekteras och rensas.
Frågan var "hur man tömmer och gör rent". ;)
Självklart så skall man ju komma åt vattenlåset för att rensa ut, vad som nu samlats där!
Om jag hade varit dig så hade jag ställt frågan dit den skall ställas till att börja med... har du pratat med företaget du köpte bilen av?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Ni som börjat debattera trådens ämne skall kanske läsa inte bara rubriken utan även det inledande inlägget med sina frågor och funderingar. Då klarnar kanske ett och annat och det mesta som skrivs här tycks hamna inom frågeställningen. ;)

//Michael, medlem
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ni som börjat debattera trådens ämne skall kanske läsa inte bara rubriken utan även det inledande inlägget med sina frågor och funderingar. Då klarnar kanske ett och annat och det mesta som skrivs här tycks hamna inom frågeställningen. ;)

//Michael, medlem

Helt riktigt, och speciellt när man får ett svar som svarar direkt på trådens ämne bör man väl tacka för ett bra svar? Och kanske inte
påpeka att svaret är fel?
 
F

Foxis

Guest
Helt riktigt, och speciellt när man får ett svar som svarar direkt på trådens ämne bör man väl tacka för ett bra svar? Och kanske inte
påpeka att svaret är fel?
Börja då med att läsa vad trådens ämne är, för det har jag - som trådstartare - definierat: Vattenlåsets placering och åtkomst samt vad man bör göra åt det.
Kan man inte förhålla sig till det ämnet - samt läsa mina uppföljande inlägg med diverse information om vad jag undersökt, vem jag frågat osv. - nej då är jag inte intresserad av svar.

Om man däremot (som jag skriver inledningsvis) har insikt i problemet, eller erfarenheter kring Matrix specifikt, så är jag väldigt tacksam för inspel.
 
F

Foxis

Guest
Ett vattenlås fryser inte sönder!
Det vatten som står kvar där, har ju platsa att expandera åt två håll.
Är du säker? Jag själv är osäker på hur mycket vatten expanderar viskost innan det solidifierar och spränger. Ta vattenfilterkoppen exempelvis vid vattenpumpen. Den är notorisk för risk att frysa sönder även om den inte är full med vatten och det därmed bör kunna expandera utan problem?

Edit: Nej, så säker kan man nog inte vara. Vattenlås fryser förmodligen visst sönder. Den modellen som sitter i min bil (såvitt jag kan se) har ett tillbehör i form av uppvärmt lock för att....just det...förhindra att vattenlåset fryser.
Länk
 
Senast redigerad av en moderator:

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det ska mycket till innan ett vattenlås fryser sönder. I princip får inte vattnet ha någonstans att expandera (tex en stängd kran åt ena hållet och propp åt det andra).
Sedan flexar plasten lite utan att spricka.
Är man orolig slår man i lite propylenglykol. Glykol är ganska fett och påverkar normalt inte packningar (vi smörjer ofta med ren glykol när vi monterar ihop vissa kopplingar med gummipackning).

En gång glömde jag slå i glykol på en bil som jag bytt topp på. Det blev -20 och expansionskärlet gick från fyrkantigt till nästan runt.
Fick starta motorn utan fläktremmen för vattenpumpen gick inte runt.
Motorn höll och inga läckage.
Glykol är för fegisar :cool:
 
F

Foxis

Guest
Tack för svar!
Huvudsakliga anledningen till att jag inte vill ha i glykol är att det är riktigt giftigt, och vid något tillfälle åker det ut med spillvattnet. Det är sött och ganska liten koncentration kan ta kål på husdjur osv.
Det finns ju andra konserveringsmedel som är bättre (enligt vad man läser). Men det stora problemet är återigen att installationen inte alls går att komma åt för rengöring e.d.

Ska bli intressant att se om jag får fram nåt svar på hur de tänkt där...
 
Toppen