• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenlås på vintern, Adria Matrix 2021

F

Foxis

Guest
Hej,

Hur kommer man åt och tömmer / gör rent vattenlåset för duschen i en Adria Matrix? Vad jag kan se sitter det under duschen i dubbelgolvet och är extremt knepigt att komma åt. Om man med god vilja lyckas vrida upp det lär vattnet rinna ut i mellangolvet och locket lär man aldrig få på igen?

Jag är också lite konfunderad. I manualen till vår Matrix står ingenting om åtgärd för vattenlås vid vinteravställning. Bara att man ska tömma gråvattentanken i princip. (Till skillnad från färskvatten där man gör en rad åtgärder).

Är det alltså meningen att man ska helt strunta i det vattenlåset? Att det ska sitta där och bara fungera under bilens livslängd? Eller lär en verkstad förr eller senare få såga sönder bilen för att fixa problemet?

Vidare står det i manualen att man ska "kontrollera slangklämmor" osv. var 6:e månad. Hur då, då dessa sitter just i dubbelgolvet där man inte kommer åt något?

Om någon kan göra mig lite klokare så vore jag extremt tacksam! :)
 

Kjelle L

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
28723
Medlemskap
2024
Hej,

Hur kommer man åt och tömmer / gör rent vattenlåset för duschen i en Adria Matrix? Vad jag kan se sitter det under duschen i dubbelgolvet och är extremt knepigt att komma åt. Om man med god vilja lyckas vrida upp det lär vattnet rinna ut i mellangolvet och locket lär man aldrig få på igen?

Jag är också lite konfunderad. I manualen till vår Matrix står ingenting om åtgärd för vattenlås vid vinteravställning. Bara att man ska tömma gråvattentanken i princip. (Till skillnad från färskvatten där man gör en rad åtgärder).

Är det alltså meningen att man ska helt strunta i det vattenlåset? Att det ska sitta där och bara fungera under bilens livslängd? Eller lär en verkstad förr eller senare få såga sönder bilen för att fixa problemet?

Vidare står det i manualen att man ska "kontrollera slangklämmor" osv. var 6:e månad. Hur då, då dessa sitter just i dubbelgolvet där man inte kommer åt något?

Om någon kan göra mig lite klokare så vore jag extremt tacksam! :)
Hej,

Det sitter inget vattenlås i duschen på Adria Matrix. Avloppsslangen ligger helt i nivå med botten på avloppet som därmed alltid är torrlagt vilket innebär att man bör ha proppen insatt när duschen inte skall användas för att slippa lukten från gråvattentanken.

Vi har en Adria Matrix Supreme 2020 och noterade till vår förvåning i höst att båda avloppen i duschen hade gått sönder trots att vi aldrig har använt duschen. Aldrig något vatten och vi har aldrig stått i duschen. Helskumt! Serviceverkstaden i Holmsund säger då att det händer att avloppen skruvas för hårt från fabriken, så hårt att den i botten av avloppet ingjutna muttern kan lossna från botten vid normala skakningar i bilen. Det blev ett givetvis ett garantiärende av skadan vilket vi är glada över.

Det är minsann inte en lätt sak att byta avloppen och ibland måste man ta upp ett hål från undersidan av bodelen för att komma åt på ett bra sätt. Nyare Matrix-bilar som våra har en mindre öppning in till mellanutrymmet i duschgolvet under lägsta lådan i köket som verkstaden kunde använda sig av och LackExperten Holmsund som har Adriaservicen i Umeå gjorde ett fint arbete utan att göra ett hål i underredet. Tusen tack för den insatsen!

Notera att det är samma typ av avlopp även under tvättfat och diskho men där finns ett extra vattenlås på slangen. Vi hade bilen i varmgarage i fjol och så blir det även i år.

Mvh / Kjelle
 
F

Foxis

Guest
Hej Kjelle,

Tack för svar!
Men jag tror inte det stämmer på Matrix 2021. Försökte länka in bild, men forumet vill inte gå med på det. Det sitter något som liknar denna komponent under duschen och bredvid avloppen. Den ser precis likadan ut som de vattenlås som sitter efter handfat i badrummet samt diskho i köket.

Jag kan ju ha fel rörande vad det är, men oavsett så sitter slangklämmor i prylen och hela installationen är i princip omöjlig att komma åt utan mycket trixande. Sen kan man ha synpunkter på att det ligger en elsladd mot metallblecket som vattenlåset är fastmonterat med. Känns som givet att den kommer skava sönder över tid...

Se bild här
(edit: det här funkade)
 

Knazig & Ilis

FD HBK Medlem
Inlägg
658
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
25947
Medlemskap
2022
våra vattenlås på Knaus sitter precis ovanför gråvattentanken innan vattnet går ner i tanken.
De är vridbara, så bara att vända/vrida på dem så rinner vattnet ner i tanken.

Inget liknande på er?
 
F

Foxis

Guest
Hej!
Tack för svar! Kolla bilden sist i inlägget ovan så ser du hur det sitter. Finns inte en chans att vrida på det. Kanske går att vrida upp själva vattenlåset, men då rinner vattnet ut på dubbelgolvet och frågan är om man lyckas pilla dit locket igen... :)
 

roker

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Gävle
HBK-Nr
25903
Medlemskap
2024
Hej. Vi har också en knaus, men utan dubbelgolv, vi har aldrig sett eller läst om vattenlås i vår instruktionsbok.
Men för att slippa fundera om sönderfrysta lås mm. kan man hälla en skvätt spolarvätska i samtliga avlopp vintertid.
mvh. Rolf.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Är du osäker, blås ur vattenlåsen. Går att gör med en dammsugare om det går att ansluta slangen på blåssidan. Ett annat sätt (som jag använder) är att fylla vattenlåsen med spolarvätska (50/50) och sedan sätta i proppen. Då dunstar inte alkoholen lika lätt.
 
F

Foxis

Guest
Spolarvätska eller sprit i avloppen känns rätt riskabelt. För frysrisken funderar jag på att antingen suga ur med grovdamsugare (bra drag i den) eller blåsa ur med tryckluft.

Däremot är rengöring en helt annan femma. Man vet ju hur det ser ut i vattenlåsen då man rensar i duscharna i huset. Att inte lätt kunna komma åt vattenlåsen känns rätt korkat. Frågan är hur konstruktionen av vattenlåsen egentligen ser ut? Det är möjligt att det går att komma genom med renstråd och tillsammans med lite varmt vatten och yes lösa ev. smuts....?
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
977
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Spolarvätska eller sprit i avloppen känns rätt riskabelt. För frysrisken funderar jag på att antingen suga ur med grovdamsugare (bra drag i den) eller blåsa ur med tryckluft.

Däremot är rengöring en helt annan femma. Man vet ju hur det ser ut i vattenlåsen då man rensar i duscharna i huset. Att inte lätt kunna komma åt vattenlåsen känns rätt korkat. Frågan är hur konstruktionen av vattenlåsen egentligen ser ut? Det är möjligt att det går att komma genom med renstråd och tillsammans med lite varmt vatten och yes lösa ev. smuts....?
Varför skulle det vara riskabelt att hälla i spolarvätska menar du? Själv har jag alltid sugit upp med våtdammsugare och sedan hällt i spolarvätska för säkerhets skull, har funkat i tjugo år.
 

Knazig & Ilis

FD HBK Medlem
Inlägg
658
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
25947
Medlemskap
2022
Hej!
Tack för svar! Kolla bilden sist i inlägget ovan så ser du hur det sitter. Finns inte en chans att vrida på det. Kanske går att vrida upp själva vattenlåset, men då rinner vattnet ut på dubbelgolvet och frågan är om man lyckas pilla dit locket igen... :)

Jäklar vad trångt.
Var en liknande fråga förra året då jag bifogade bilder på mina.
Ingen hjälp för dig, men kanske intressant ändå.

 

Labic

HBK Medlem
Inlägg
283
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024
Enligt några experter skall man inte använda spolarvätska i vattenlåsen, eftersom gummipackningar o plast torkar ut och kan förorsaka läckor. Istället skall man använda antifreeze medel som bla säljs hos exvis Hjertmans (båtbutik)
 
F

Foxis

Guest
Man blir ju lite trött. Adria får man som slutkund inte prata med. Och handlaren anser inte att det är ett problem. Vattenlåsen nämns inte i manualer o.d. och är inget som brukar ge problem. Sägs det.

Men jag tycker det känns konstigt. Det samlas helt klart vatten där. Och sannolikt skit. Ska man inte ta hänsyn till det vare sig vid vinteravställning eller vanligt underhåll....?
 
F

Foxis

Guest
Det sitter dessutom två vattenlås (förmodat - se ovan). Ett under duschgolvet, ett "utanför duschen" (under hallgolvet). Båda lär vara i princip omöjliga att komma åt utan att göra åverkan. Att man inte satt en inspektionslucka utanför duschen och monterat prylarna bättre är ett mysterium.

Enda raka verkar vara att undvika att få ner hår i duschen, samt pytsa i yes e.d. ganska frekvent. Ska se om jag kan konstruera ett hårfilter till avloppen i duschen.

Som någon med teknisk bakgrund blir man rätt konfunderad. Finns ju två alternativ:
- Antingen är konstruktionen säker över tid (det fastnar inte så mycket skit i de låsen, de är frostsäkra, och det är något Adria vet)
elller...
- Man bygger fort och effektivt och blundar för framtida problem.

Jag hoppas innerligt på det första, men är inte i närheten av övertygad. Caveat emptor.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Du kan ju kolla om du har samma typ av vattenlås i köks- resp badrumsvask. Om det är samma konstruktion så kan du åtminstone öppna ett sådant vattenlås så du får en uppfattning om hur det t ex går att rensa.
 
F

Foxis

Guest
Du kan ju kolla om du har samma typ av vattenlås i köks- resp badrumsvask. Om det är samma konstruktion så kan du åtminstone öppna ett sådant vattenlås så du får en uppfattning om hur det t ex går att rensa.
Tack för svar!

Jovisst, de ser identiska ut varför jag är rätt säker på att det som sitter under golvet är samma typ av vattenlås.
Det är inga problem att rensa dem om man når dem (vrid av lock och gör rent). Men under golvet där det inte finns en chans att nå blir det svårt. Själva vattenkanalen ner i låset går runt om men är ganska tunn (som i de flesta vattenlås). Kommer det över tid ner hår där kommer det garanterat att sätta igen och en renstråd kommer inte komma igenom...
 
F

Foxis

Guest
Jäklar vad trångt.
Var en liknande fråga förra året då jag bifogade bilder på mina.
Ingen hjälp för dig, men kanske intressant ändå.

Tack! Läste tråden nu. Ser ganska likt ut vår konstruktion. Skillnaden är att ditt var lätt att komma åt misstänker jag (givet bilden)?
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Enligt några experter skall man inte använda spolarvätska i vattenlåsen, eftersom gummipackningar o plast torkar ut och kan förorsaka läckor. Istället skall man använda antifreeze medel som bla säljs hos exvis Hjertmans (båtbutik)
Jag använder Propylenglykol sm jag blandar 50/50 med destvatten.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Är det någon som vet vad Tethford antifreeze innehåller?

Vågar man blanda propylen glykol i vattenlåsen inför vintern?

Påverkar glykol avloppsrör?
 
Senast ändrad:

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Det finns två sorters glykol, etylenglykol som är den giftiga och absolut inte får komma ut i naturen och propylenglykol som är den mindre giftiga och som används i alla maskiner som jobbar i känslig miljö typ skogsbruk och grävmaskiner som är miljögodkända.
Alla moderna motorer har idag flera delar som är gjorda av plast särskilt i kylsystem så jag tror att det fungerar, har själv inte märkt det efter flera års användning.
 
Toppen