• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenlås på vintern, Adria Matrix 2021

F

Foxis

Guest
Hej,

Hur kommer man åt och tömmer / gör rent vattenlåset för duschen i en Adria Matrix? Vad jag kan se sitter det under duschen i dubbelgolvet och är extremt knepigt att komma åt. Om man med god vilja lyckas vrida upp det lär vattnet rinna ut i mellangolvet och locket lär man aldrig få på igen?

Jag är också lite konfunderad. I manualen till vår Matrix står ingenting om åtgärd för vattenlås vid vinteravställning. Bara att man ska tömma gråvattentanken i princip. (Till skillnad från färskvatten där man gör en rad åtgärder).

Är det alltså meningen att man ska helt strunta i det vattenlåset? Att det ska sitta där och bara fungera under bilens livslängd? Eller lär en verkstad förr eller senare få såga sönder bilen för att fixa problemet?

Vidare står det i manualen att man ska "kontrollera slangklämmor" osv. var 6:e månad. Hur då, då dessa sitter just i dubbelgolvet där man inte kommer åt något?

Om någon kan göra mig lite klokare så vore jag extremt tacksam! :)
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det finns små rensslangar som sätts på en kran (med lågt tryck).
De är av samma princip som spolbilen kör, dvs en liten propp i änden med ett hål framåt och flera bakåt.
Den äter sig igenom stoppet/förträngningen och drar ut det i avloppet.
Slangen finns i diameter från ca 6mm.
Tunnaste jag har till hetvatten tvätten är endast 1cm...
 
F

Foxis

Guest
Det finns små rensslangar som sätts på en kran (med lågt tryck).
De är av samma princip som spolbilen kör, dvs en liten propp i änden med ett hål framåt och flera bakåt.
Den äter sig igenom stoppet/förträngningen och drar ut det i avloppet.
Slangen finns i diameter från ca 6mm.
Tunnaste jag har till hetvatten tvätten är endast 1cm...
Tack - låter som en variant. Tar en sådan sig genom ett vattenlås? De som sitter under mitt golv har rätt liten kanal för vattnet. Skulle gissa garanterat under 1cm. Om man bara kunde spola/rensa igenom där så behöver man teoretiskt inte komma åt prylarna.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Tack - låter som en variant. Tar en sådan sig genom ett vattenlås? De som sitter under mitt golv har rätt liten kanal för vattnet. Skulle gissa garanterat under 1cm. Om man bara kunde spola/rensa igenom där så behöver man teoretiskt inte komma åt prylarna.
Man får skruva slangen lite så går de genom.
 
Toppen