• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varmt vatten från solen

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.143
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej!

Nu har TRUMA ringt mig och de tyckte att ideén om att ha en solfångare som värmer vattnet i bouiler var en bra ideé.... så de skulle prata med fabriken i Tyskland.
Jag tänkte göra en liten "marknads analys" om intresse finns här på Husbilsklubben, och sen vidarbefodra resultatet till truma i Härslöv.
Tanken är enkel en liten anläggning (typ de nya med vacumrör, 1 rör bör räcka) med en solcellsstyrd cirkulationspump, termostat och en liten ackumulationstank och så lite slangar allt bör inte väga mer än några kg. Tanken är att det skall finnas en in-utgång på trumapannan för solvärme så H-bilsägaren själv kan koppla in en liten solanläggning på Truman.
Så nu undrar jag om ni H-bilsägare är intreserad av att få sitt varmvatten från solen i sin H-bil. Tycker du att ideén låter bra så klicka på tackfliken för då är det lätt att se hur stort intresset är :yes:
Varma hälsningar
Peter
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.143
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Varmt vatten från solen

Godmorgon Ice-Man...

Jag tror att det hade varit en bra ide på din Hb.... speciellt när man står stilla på en plats länge.... men sen tycker jag att 400 liter varmt vatten är lite väl mycket.....så kanske de andra som står med sina hb:ar runt dig kanske kan få låna duschen :twitcy: Vist skulle du kunna sätta en stor solpanel.... släper du in det varma vattnet i toppen av tanken så är där varmt vatten även om inte alla 400 liter är varma.... du skulle nog haft ett badkar i Hb:en :twitcy:

Kram Peter & Wovi & Curry

Hmmm, vi har 400 liter varmvatten i vår tank med motorslinga. Jag borde nästan kunna sätta en "fullsize" solpanel :)
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Varmt vatten från solen

men sen tycker jag att 400 liter varmt vatten är lite väl mycket.....så kanske de andra som står med sina hb:ar runt dig kanske kan få låna duschen :twitcy: Vist skulle du kunna sätta en stor solpanel.... släper du in det varma vattnet i toppen av tanken så är där varmt vatten även om inte alla 400 liter är varma.... du skulle nog haft ett badkar i Hb:en :twitcy:

Ja, man kan tycka att 400 l (+300 l kallvatten) är väl mycket, men det är rätt skönt att slippa fylla avigt och rätt när man är ute. Hade jag kört själv så hade jag nog klarat mig med betydligt mindre....

Med någon form av flottöranordning skulle jag kunna ta vattnet i toppen av tanken, men som det är nu så tar jag vattnet i botten vilket är lättast. Dock ger det nackdelen att det ju svalnar av snabbast i botten. Jag har löst varmvattenproblematiken med en 30 l elberedare som tar in vatten från varmvattentanken. Tar den in varmt vatten så slipper man ju värma så mycket med el.

Inte badkar, men jacuzzi hade varit fint :) Då räcker dock inte vattentankarna långt....
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.143
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Varmt vatten från solen

Kanske du kan sätta ett "insticksrör" i uttaget i botten av tanken, ett som går nästan upp till toppen av varmvattentanken.....då tar du varmt vattnen från toppen av tanken....

Ja, man kan tycka att 400 l (+300 l kallvatten) är väl mycket, men det är rätt skönt att slippa fylla avigt och rätt när man är ute. Hade jag kört själv så hade jag nog klarat mig med betydligt mindre....

Med någon form av flottöranordning skulle jag kunna ta vattnet i toppen av tanken, men som det är nu så tar jag vattnet i botten vilket är lättast. Dock ger det nackdelen att det ju svalnar av snabbast i botten. Jag har löst varmvattenproblematiken med en 30 l elberedare som tar in vatten från varmvattentanken. Tar den in varmt vatten så slipper man ju värma så mycket med el.

Inte badkar, men jacuzzi hade varit fint :) Då räcker dock inte vattentankarna långt....
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.143
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Varmt vatten från solen

Det är möjligt att du får bättre värme i kranen.... men när solen har sluttat att lysa på din panel..... då blir vattnet långsamt kallare.... om du inte tar ut varmvattnet i toppen av tanken.... så ett typ dyk rör tror jag är det bästa..... men sen är det bra om du kan koppla en solpanel till vattentanken.... men du..ni kanske duschar alla på dagen..... då är alla problem med kalt vatten borta..... Ta ett lugnt.... Kram Peter & Wovi


Ja, eller cirkulera vattnet, då helst genom en solpanel :yes:
 
Toppen