• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varmt vatten från solen

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.186
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej!

Nu har TRUMA ringt mig och de tyckte att ideén om att ha en solfångare som värmer vattnet i bouiler var en bra ideé.... så de skulle prata med fabriken i Tyskland.
Jag tänkte göra en liten "marknads analys" om intresse finns här på Husbilsklubben, och sen vidarbefodra resultatet till truma i Härslöv.
Tanken är enkel en liten anläggning (typ de nya med vacumrör, 1 rör bör räcka) med en solcellsstyrd cirkulationspump, termostat och en liten ackumulationstank och så lite slangar allt bör inte väga mer än några kg. Tanken är att det skall finnas en in-utgång på trumapannan för solvärme så H-bilsägaren själv kan koppla in en liten solanläggning på Truman.
Så nu undrar jag om ni H-bilsägare är intreserad av att få sitt varmvatten från solen i sin H-bil. Tycker du att ideén låter bra så klicka på tackfliken för då är det lätt att se hur stort intresset är :yes:
Varma hälsningar
Peter
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.186
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Varmt vatten från solen

Hej Juan.!

Tack för informationen... men tyvärr så tror jag att det blir för avanserat för en H-bil.... "mitt system" skall vara enkelt så nästan alla kan själv installera ett sådant... sen är systemet alltid under tryck så det går inte att göra det "öppet"...sen är det ju bara ca 10-15 liter som skall värmas i H-bilen... men i ett boningshus fungerar det system som du pratar om perfekt... och just vacumrör är det bästa.... jag såg dessa system överallt syd på...

Soliga hälsningar Peter..... I dag är det bara +37,7... skönt med lite svala:twitcy:
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Varmt vatten från solen

När jag köpte mitt så såg jag att i deras reklam att i Canada använde dom detta system till stugor som skogsvaktarna använder på vintern. Snön smälter och blev till duchvatten. Circulationspumpen drevs av ett vindkraftverk. Stugvärmen av en kamin. Så har du tur kan du få åtminstonde 45º vatten till duchen på Orust.
Om du bara värmer vattnet till 30-35º innan du värmer upp det med annan energi så sparar man mycket pengar.

Här hemma har jag ett dubbelt system som värmer vatten till elementen som går ibland på vintern, men är inte nöjd med det systemet. Kommer att i framtiden lägga golvvärme istället då laddar man upp golven under dagen och sedan laddas dom ur under kvällen och natten. Det är den trögheten som jag vill komma åt.
 

Bilagor

  • split-pressurized-solar-water-heater.jpg
    split-pressurized-solar-water-heater.jpg
    111,7 KB · Visningar: 0
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Varmt vatten från solen

Hej Juan.!

Tack för informationen... men tyvärr så tror jag att det blir för avanserat för en H-bil.... "mitt system" skall vara enkelt så nästan alla kan själv installera ett sådant... sen är systemet alltid under tryck så det går inte att göra det "öppet"...sen är det ju bara ca 10-15 liter som skall värmas i H-bilen... men i ett boningshus fungerar det system som du pratar om perfekt... och just vacumrör är det bästa.... jag såg dessa system överallt syd på...

Soliga hälsningar Peter..... I dag är det bara +37,7... skönt med lite svala:twitcy:


I Sverige behövs det ett slutet system med glycol i.

Om nu Alde preparerar sina värmare med en serpentin i botten så behövs det inte mycket för att kunna värma vattnet under sommaren med solen.

Det räcker mad några liter vatten i circulation. Kärlet kan bestå helt enkelt av ett 50mm rör 100mm långt. En circulationspump och termostat.
Det största problemt som jag kan se är att hitta en lämplig solfångare som passar husbilar.

Till hösten kommer jag att jobba med detta på min husbil, mitt kallvatten håller runt 25º så jag har en skön svalkande duch .
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.186
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Varmt vatten från solen

Om du läser första tråden så ser du att iden med en slinga i botten på en panna är självklart bäst... men inget hände än hos tillverkarna... :swoon:
Du kan använda ett slutet system även i Sverige... bara du aktar dig för frosten som du också påpekar.... Jag kommer att göra så att systemet blir lätt att stänga av...med en baypas koppling och sen fungerar det som vanligt i fall frost skulle komma...efter att man har tömt solfångaren på vattnet...:twitcy:
Ang. golvvärme så kan jag säga att det är nog det bästa värmesystemet man kan ha i ett hus.... hade tidigare ett hus på 363m2 där jag hade gjutit in virsbos system.... nu blev det så att virsbos schuntblandare inte klarade av att gå så långt ner i temp som mitt hus behövde.... virsbo var hyglig och tillverkade en specialschuntblandare till just mitt system.... sen fungerade det utmärkt.... utom en julafton när vi var ca 25 pers.... alla personers värme och trögheten i systemet gjorde att huset plötsligt blev jättevarmt så vi fick öppna fönsterna.... tror att jag körde schunten i botten för att inte låta mer värme gå ut i golven just den dagen.. :yes:

Hälsningar Peter N
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Varmt vatten från solen

Problemet är att man måste göra av med överskottsvärmen nånstans när tanken är full. I ett hus brukar manspola kallvatten genom slingan, men det är kanske lite svårt i en husbil. En stor kylare med en solcellsdriven fläkt kanske?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.186
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Varmt vatten från solen

Då stänger ju termostaten av pumpen så varmvattnet som finns i boilern låter du ju stanna där till du använder det.... värmen i solpanelen behöver du juinte bry dig om för den är ju på taket av H-bilen.... altså utvändigt på taket.... så jag förstår inte vari problemet med överskottvärme ligger....:swoon:


Problemet är att man måste göra av med överskottsvärmen nånstans när tanken är full. I ett hus brukar manspola kallvatten genom slingan, men det är kanske lite svårt i en husbil. En stor kylare med en solcellsdriven fläkt kanske?
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Varmt vatten från solen

Ja, det blir ju inte så jäkla bra om man spräcker/spränger solpanelen för att det kokar i den, alternativt att all glykol spolar ut på backen genom nån övertrycksventil...
Vad är det för fel på att skriva i samma storlek som oss andra, btw?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.186
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Varmt vatten från solen

Om du läser hurjag tänker göra anläggningen så kanske du inte hade skrivit detta.... att jag skriver i text 5 beror på att andra här i klubben harbett mig om detta.... antagligen ser de dåligt.... men jag tror att du kan minska texten om du tycker att den är för stor.....
Önskar dig en bra kväll :yes:
Peter


Ja, det blir ju inte så jäkla bra om man spräcker/spränger solpanelen för att det kokar i den, alternativt att all glykol spolar ut på backen genom nån övertrycksventil...
Vad är det för fel på att skriva i samma storlek som oss andra, btw?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.186
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Varmt vatten från solen

Nu har jag kopplat allt till solvarmt vatten... Slangarna är högtrycksslangar som jag fick billigt.... de klarar 130bar... men om de klarar värme vet jag inte... säljaren viste inte heller.... Jag har inte haft brottom.... och försökt att inte göra saker provisorisk... ifall jag inte hittar just det jag vill ha....och det jag verkligen måste ha... och solen lyser ju vart enda dag här på Samothfraki.... Den enda saken jag är lite osäker på är backventilen... då den är i plast.... men skall leta efter en i metall... Sen använde jag en täckdosa för el till H-bil.... Men jag har fått bygga om den så att jag fått igenom slangarna (se bild) att ta bort den gamla spännkopplingen var inte lätt.... men med en dremel och en liten gasbrännare så gav den sig till slut... att borra hålen i väggarna var inte lätt.... då jag bara har max 10mm borr... och här på ön hittar jag inget annat som jag kunde göra snygga hål med... sticksågen fick såga upp hålet i taket för slangarna... sen borrade jag resten då taket är tjockare än djupet på sågsklingan..... hittade slangkopplingar här på ön.... och även en tub silicon.... sen tog jobbet ett par tim.... och när jag var färdig så fungerade allt ok... men jag blev ganska svetig.... och tänkte att jag låter systemet gå i 1 tim sen duschar jag i varmt vatten.... 1 tim senare så duschade jag i kalt vatten då solen hade gått i moln utan att jag tänkte på det....Men om solen lyser i morgon så skall jag duscha i varmt vatten.... pumpen är kopplad till utgående på solcellerna och startar automatisk i morgon .... om solen lyser.... någon frost de närmsta dagarna behöver jag inte oroa mig för.... sen får jag se vad som händer framöver... kanske solen värmer här nere ett bra tag till.... Systemet har inte kostat mer än ca 1000.- Skr.... och allt är nyköpt förutom kylskåpsförångaren.....

Nu är jag trött... godnatt på er alla...:swoon:

Bild 1 är på taket som ni säkert kan se...
Bild 2 Är taktäckdosan som jag byggt om
Bild 3 Är inne i en garderob där jag har monterat solpumpen
Bild 4 Är inkopplingen av kallt vatten, nu suger pumpen ut kallt vatten från botten av TRUMAN.... Man bör "ladda" TRUMAN uppifrån och ner mot botten
Bild 5 Där ser ni hur jag har kopplat in solvarmt vatten på varmvattenslingan... då matas TRUMAN med varmt vatten, ni uppifrån...den lilla "grejen" är backventil... men jag tror att man kan utesluta den.... om man vill
Bild 6 Då är vi tillbaka på taket
 

Bilagor

  • P1000673.JPG
    P1000673.JPG
    1,3 MB · Visningar: 3
  • P1000674.JPG
    P1000674.JPG
    1,3 MB · Visningar: 3
  • P1000677.JPG
    P1000677.JPG
    1,2 MB · Visningar: 4
  • P1000678.JPG
    P1000678.JPG
    1,1 MB · Visningar: 4
  • P1000679.JPG
    P1000679.JPG
    1,2 MB · Visningar: 3
  • P1000680.JPG
    P1000680.JPG
    1,3 MB · Visningar: 6
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.186
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Varmt vatten från solen

Hej igen..!

Nu har jag rejält med varmt vatten.... systemet startade automatiskt i morse när solcellerna ger ström börja pumpen sakta gå...men de första tim blev det ingen värme.... men sen hände det ganska snabbt....så jag tror att systemet laddar TRUMAN på ca 1tim.... kan tyvärr inte mäta temperaturen just nu, då jag har inte hittat en digital temp med givare här i Grekland... med de finns säkert här..... kanske inte på denna Ö......
Skall koppal in termostaten i dag....
Bilden visar hur jag har dragit vattenslangen genom taket...... En sak till jag har lagt ett isolermaterial under solpanelen så att värmen inte försvinner ner från undersidan av panelen.... materialet är typ det skumplast man har under typ perstorpsgolv.... fast detta är ca 10mm tjock...
Någon som vet lite om backventilen som ni ser på en tidigare bild.... klarar den värmen tro.?.
Bilden går inte att ladda upp från den länken jag är uppkopplad på just nu.... men hoppas senare i dag få upp bilden...
nu skall jag diska i solvarmt vatten....

Varma hälsningar Peter.....
Det har visat sig i dag då jag har låttit systemet gå...att spillvärmen på ca 11 meter slang är ganska hög... så jag får nog leta upp någon rör isolering....här nere i värmen...:twitcy:
 

Bilagor

  • P1000681.JPG
    P1000681.JPG
    367,3 KB · Visningar: 3
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.186
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Varmt vatten från solen

Nu kanske allla ni som läser om hur jag har gjort solvarmtvatten anläggning..... inte lever så långt sydpå som jag gör för tillfällett.... men ensak är säkert denna anläggning skilljer sig inte mycket i installation med en som har värmeväxlare.... Där man har en sluten solvärmeslinga med glykol i och växlaren för över värmen till TRUMAN .... men som sagt just nu behöver jag inte ett sådant system.... och är man bara "vaken" och använderH-bilen under varma årstiden och har H-bilen i ett värmegarage vid frost.... eller tappar ut systemet på vattnet under frosttiden....Ja då klarar man sig med detta enkla system....
Nu vill jag göra det lite roligare så jag har köpt en 12volts timer som skall automatisk starta och stoppa solvattensystemet.....
Sen hittade jag en snygg digital termometer som skall visa vilken temp systemet kommer upp i..... Denna digitala termometer drivs tyvärr med 5 volt.... men jag har ju mer volt och att bara ta ut 5 volt går inte utan eletronikens hjälp.... ett litet "stabb" kan jag köpa för ca 100-120.-Skr.... ingen stor summa.... men jag hittade en liten billaddare med usb utgång på..... och vi som vet... så lämnar den ju 5 volt.... den jag hittade är på hela 1000 miliamp... så det räcker och blir över.....Och nu vet du detta också...Den skall jag "slakta" och öppna för att ta ut kretskortet då jag tror att det är allt jag behöver på den lilla usb-laddaren.....
Nu väntar jag här på Ön SAMOTHFRAKI att mina saker skall komma till post officen..... så jag kan mecka lite.... tyvärr kommer en del saker från kina och av erfarenhet vet jag att det kan ta tid..... men min tanke är ju att stanna här till slutet av september....
Nu måste jag iväg och byta gasflskan då gasen tog slut i den grekiska gasflaskan i dag.... kanske man under tiden jag väntar på mina saker funderar ut ett system som solvärmer amoniaken i gaskylskåpen....:swoon:
Och som flerar av er säkert förstår så har jag just nu tappat intresset på att fånga den stora fisken.......se också min reseberättelse...http.....://www.husbilsklubben.se/forums/t54435-6/#post469922
 

Bilagor

  • pcthermo.jpg
    pcthermo.jpg
    68,4 KB · Visningar: 3
  • $(KGrHqJ,!q!E-w+GYe,MBP9puE2wCg~~60_12.jpg
    $(KGrHqJ,!q!E-w+GYe,MBP9puE2wCg~~60_12.jpg
    17,1 KB · Visningar: 536
  • 4tby5.JPG
    4tby5.JPG
    12,4 KB · Visningar: 532
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.186
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Varmt vatten från solen

Hej igen...

Nu har jag verkligen testat anläggningen... och än så länge har jag bara positivt att säga om solvärme till H-bil.... Jag måste skaffa en mindre "förångare" då den jag har är alltid i ca 20% skugga..... sen tror jag när vintern kommer att jag måste bygga en liten låda över förångaren för redan nu har jag märkt om det blåser så kyler blåsten ner solfångaren.... men än har jag inte varit utan solvarmt vatten.... :yes:

Varma hälsningar
Peter & Wovi
 

Bilagor

  • P1000745.JPG
    P1000745.JPG
    840,6 KB · Visningar: 1
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.186
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Varmt vatten från solen

Hej Juan.!

Det var en smart liten sak du har hittat.... Skall se om jag hittar dem på Ebay.... Att söka i Grekland kan vara svårt...... Ang usb laddaren så har jag gjort det ganska enkelt just nu då jag inte har fått all eletronik än..... jag löddade fast en kabel på kontktytorna..... sen var det bara att koppla in på 12 volt..... Just nu är systemet lite provisoriskt.... men det fungera helt ok.....
I dag har vi 25+ och blåsigt.....
Tack för tippset......:yes:
Peter N




Istället för att slakta USB kan du köpa den enda kretsen som den innehåller
7805 Enkel att koppla skall du ta ut mycket strömså skall den kylas genom att skruva fast den i en plåt.

1 12v
2 Jord
3 5volt ut
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Varmt vatten från solen

Det är nog lättast att hitta den i någon elektronikaffär, detta är en mycket vanlig komponent och kostar mindre än1 €.
Jag kan nästan garantera dig att om du hittar någon elektronisk aktivitet så har dom denna komponent. radio/TV reparatör, fabrik det måste finnas ganska nära dig.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.186
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Varmt vatten från solen

Jag hittade lite olika från samma säljare på Ebay nu i morse.... så jag beställde och allt inkl frakt gick på ca 9.-£ ..... enkelt med näthandel.... men tack för tippset..... hade jag varit i Turkiet så hade jag handlat i en affär till nästan inga pengar .... men här på en liten ö i grekland fungerar Ebay bäst.... Kör tillbaka till Turkiet nu den 30/8.... kanske för gott :swoon: Kram Peter & Wovi

Det är nog lättast att hitta den i någon elektronikaffär, detta är en mycket vanlig komponent och kostar mindre än1 €.
Jag kan nästan garantera dig att om du hittar någon elektronisk aktivitet så har dom denna komponent. radio/TV reparatör, fabrik det måste finnas ganska nära dig.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Varmt vatten från solen

Svært interessant prosjekt!

Slike anlegg som supplement til lukkede varme systemer er trygge og meget miljøvennlige. Det jeg tenker på er når sol oppvarmet vann brukes åpent til forbruk.

Har en kamerat som holdt på å dø av det. Han fikk legionær syken av varmt vannet som var kun sol oppvarmet.

Så vær forsiktig!
 
Toppen