• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varmt vatten från solen

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej!

Nu har TRUMA ringt mig och de tyckte att ideén om att ha en solfångare som värmer vattnet i bouiler var en bra ideé.... så de skulle prata med fabriken i Tyskland.
Jag tänkte göra en liten "marknads analys" om intresse finns här på Husbilsklubben, och sen vidarbefodra resultatet till truma i Härslöv.
Tanken är enkel en liten anläggning (typ de nya med vacumrör, 1 rör bör räcka) med en solcellsstyrd cirkulationspump, termostat och en liten ackumulationstank och så lite slangar allt bör inte väga mer än några kg. Tanken är att det skall finnas en in-utgång på trumapannan för solvärme så H-bilsägaren själv kan koppla in en liten solanläggning på Truman.
Så nu undrar jag om ni H-bilsägare är intreserad av att få sitt varmvatten från solen i sin H-bil. Tycker du att ideén låter bra så klicka på tackfliken för då är det lätt att se hur stort intresset är :yes:
Varma hälsningar
Peter
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Varmt vatten från solen

Hej ..!

Jag har inte hört mer från TRUMA sen hösten..... Bert Karlsson på TRUMA lovade att ta iden till Tyskland,men sen har jag inte hört mer....
Däremot har jag gjort en solfångare för varmt vatten.... som ett prov för att se om det fungerar i H-bil...
I Dag fick jag ca 75 liter +65 gradigt vatten under mitt försök.... Vad jag förstår så är solvarmt vatten till H-bil en bra inovation, men inget händer.... kanske någon i klubben kan ringa TRUMA och försöka få de intresserad.... att fylla trumapannan medvarmt vatten från solen tar inte många minuter,via en inre slina i botten av pannan.... tänk så mycket energi vi kan spara..... nu behöver jag inte vara rädd för att bli utan varmt vatten till duschen och disken.... i fall TRUMA pannan lägger av..... eller när den lägger av, för jag tror inte den håller hur länge som helst....:swoon:

Försöket med varmtvatten har gjorts i Dörtyol i södra Turkiet i fall någon undrar... och solfångaren är en förångare från en frys... som jag har målat svart.... jag är säker på att jag skulle kunna få ut minst 200 liter +70 gradigt vatten under några tim.
Varma kramar från Peter & Wovi
 

Bilagor

  • P1000329.JPG
    P1000329.JPG
    1,3 MB · Visningar: 23
I

Ice-Man

Guest
Sv: Varmt vatten från solen

Jag har med funderat på att värma varmvatten på taket. Att vänta på att en tillverkare ska komma med en färdig produkt till ett hiskeligt pris är inte jag så sugen på.
Ditt experiment med en förångare från en gammal frys är ju glimmrande! Jag spinner vidare på din idé men funderar samtidigt på om det ens är lönt att fundera på i svenska förhållanden.
Jag har en varmvattentank på 400 liter med motorslinga i, så jag värmer vatten medan jag kör. Halva jobbet är ju gjort, "bara" att hänga på en liten pump och en solfångare på taket. Pumpen skulle man kunna styra via solcellerna, d.v.s. när solcellerna levererar tillräckligt med ström så är det även lönt att cirkulera vattnet.
Hmmm, det här får jag nog fundera vidare på :)
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Varmt vatten från solen

Jag har med funderat på att värma varmvatten på taket. Att vänta på att en tillverkare ska komma med en färdig produkt till ett hiskeligt pris är inte jag så sugen på.
Ditt experiment med en förångare från en gammal frys är ju glimmrande! Jag spinner vidare på din idé men funderar samtidigt på om det ens är lönt att fundera på i svenska förhållanden.
Jag har en varmvattentank på 400 liter med motorslinga i, så jag värmer vatten medan jag kör. Halva jobbet är ju gjort, "bara" att hänga på en liten pump och en solfångare på taket. Pumpen skulle man kunna styra via solcellerna, d.v.s. när solcellerna levererar tillräckligt med ström så är det även lönt att cirkulera vattnet.
Hmmm, det här får jag nog fundera vidare på :)

Ice-Man, jag är nyfiken på hur din motorslinga för varmvattnet fungerar. Har slingan egen cirkulationspump? Är slingan styrd med termostat eller liknande så motorn kan komma upp i temperatur så snabbt som möjligt?
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Varmt vatten från solen

Hopps Muskatten, nu lånar vi visst tråden lite:
Nej, ingen cirkulationspump. Det går heller inte över termostat. Det förhållandevis lilla värmeuttaget till varmvatten är försvinnande litet för en 18,2 liters V10 :)
Jag tror inte det är något problem med en mindre motor heller ärligt talat, om vi nu inte pratar om en motor i Lupo 3L eller nått i den stilen...
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Varmt vatten från solen

Hopps Muskatten, nu lånar vi visst tråden lite:
Nej, ingen cirkulationspump. Det går heller inte över termostat. Det förhållandevis lilla värmeuttaget till varmvatten är försvinnande litet för en 18,2 liters V10 :)
Jag tror inte det är något problem med en mindre motor heller ärligt talat, om vi nu inte pratar om en motor i Lupo 3L eller nått i den stilen...

Tack för svaret. Jag hade min 2,5 l TDI motor i baktanken, vilken har svårt att komma upp i värme när det är lite kallare. Därför sitter det original en Eberspächer vattenvärmare som går igång när yttertemperaturen når +5 C.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Varmt vatten från solen

På vintern tar det såklart längre tid att värma både motorblock, olja (29 liter) och kylarvatten, men motorslingan tar så liten effekt i sammanhanget. Jag har sisådär 70-80 liter kylarvatten i systemet och motorslingan kan väl innehålla max en halvliter eller nått sånt.
Snålare/modernare/mindre/effektivare dieselmotorer behöver ofta som du säger tillsatsvärmare när det blir för kallt. Det handlar om att motorerna idag är så effektiva på det de ska göra (framföra fordonet) istället för att producera en massa värmeenergi. Säljs väl inte en enda dieselbil idag utan tillsatsvärme?

Är du orolig att det ska ta för mycket värme från motorn vintertid så kan du ju montera en manuell kran. Vill du ha det riktigt hightech så lägg en elektisk ventil styrd av motortempen så skickar den bara vatten till slingan när motorn kommit upp i temperatur.
En del husbilar har ju värmeväxlare för att få värme till bodelen vintertid, värmer inte dessa även varmvattnet?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Varmt vatten från solen

På vår bil varmer Alde varmeveksleren vatnet, det blir ikke like varmt som motoren - for mye varme forsvinner i konvektorene underveis. Varmeveksleren ligger omlag midt i slingan av konvektorer og det er først ved retur til pannan at varmvatnet blir varmet. Uansett blir det en bra start når en fyrer opp gasolen.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Varmt vatten från solen

OK, så om man inte har värmen igång i bodelen (vilket man kanske inte gärna har på sommaren) så får man heller inget varmvatten?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Varmt vatten från solen

Hej !

Alltid trevligt med lite synpunkter :yes:.... Jag tror att om man hittar en liten 12V pump som tar lite el och som klarar ett par kg tryck inneifrån....och värme, en (typ kugghjulspump) så kan man väl koppla in den i utgåde varm på TRUMAN.... och returen på ingående kalt.... då har vi en lätt enkel anläggning... problemet blir när värmen stiger och om den skulle börja koka... men med en 1,5 - 2 kg säkerhetsventil bör väl detta problem försvinna.... eller..? Någon som vet var man hittar en sådan pump.? Pumpen behöver inte ge mer än ett par liter i minuten... för på 60 min så har man ju värmt upp 120 liter på 2 liter min:wideeyed:
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Varmt vatten från solen

Hej !

Alltid trevligt med lite synpunkter :yes:.... Jag tror att om man hittar en liten 12V pump som tar lite el och som klarar ett par kg tryck inneifrån....och värme, en (typ kugghjulspump) så kan man väl koppla in den i utgåde varm på TRUMAN.... och returen på ingående kalt.... då har vi en lätt enkel anläggning... problemet blir när värmen stiger och om den skulle börja koka... men med en 1,5 - 2 kg säkerhetsventil bör väl detta problem försvinna.... eller..? Någon som vet var man hittar en sådan pump.? Pumpen behöver inte ge mer än ett par liter i minuten... för på 60 min så har man ju värmt upp 120 liter på 2 liter min:wideeyed:

Rent spontant tycker jag att man skulle kunna titta på cirkulationspumpar som används för solvärmesystem. Det borde kunna finnas någon 12v pump eller så kan man alltid bygga om en pump till 12v.

En säkerhetsventil fungerar för att "lätta på trycket" så att prylarna inte sprängs, men den löser inte problemet med att anläggningen kokar. Vill minnas att det skall finnas solfångare som innehåller så lite vatten att vätskan i solfångarna förångas när det vätskan når kokpunkten, varvid man får en "självreglering" av kokningsproblemet. Har någon stanns i bakhuvudet att detta är en teknik som tillämpas på solfångare i Israel.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Varmt vatten från solen

Hej Håkan.!

Har sett dessa pumpar.... men jag undrar om de är gjorda för att klara ett par kg tryck.... de skall ju bara cikulera vattnet i ett värmesystem utan tryck... men om någon vet mer så är jag tacksam för mer information....

Peter & Wovi

Alde har 12V cirkpump:

Alde - Mobile & Marine

finns att köpa på flera ställen på nätet.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Varmt vatten från solen

Hej Sokrates.!

Tack för informationen... om systemet kokar och säkerhetsventilen lättar på trycket.... då är ju mycket vunnet...
Angående pump så tror jag att man måste hitta en liten färdig pump som passar, annars blir der nog förmycket "micklande".... Israel ligger inte långt härifrån.... och hade det inte varit problem i Syrien så hade jag tagit vägen genom Israel.... sen mot Maroco....
I dag blir det nog varmt.... lokal tid 09.12 år det redan 28+ i skuggan...:swoon:


Rent spontant tycker jag att man skulle kunna titta på cirkulationspumpar som används för solvärmesystem. Det borde kunna finnas någon 12v pump eller så kan man alltid bygga om en pump till 12v.

En säkerhetsventil fungerar för att "lätta på trycket" så att prylarna inte sprängs, men den löser inte problemet med att anläggningen kokar. Vill minnas att det skall finnas solfångare som innehåller så lite vatten att vätskan i solfångarna förångas när det vätskan når kokpunkten, varvid man får en "självreglering" av kokningsproblemet. Har någon stanns i bakhuvudet att detta är en teknik som tillämpas på solfångare i Israel.
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Varmt vatten från solen

Hej Håkan.!

Har sett dessa pumpar.... men jag undrar om de är gjorda för att klara ett par kg tryck.... de skall ju bara cikulera vattnet i ett värmesystem utan tryck... men om någon vet mer så är jag tacksam för mer information....

Peter & Wovi

Varför inte kontakta dem och fråga vilket tryck pumpen klarar? Jag har en liknande cirkulationspump för kylarvätskan i bilen och kylsystemet kan bygga upp hyfsat tryck, vilket förhöjer kokpunkten.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Varmt vatten från solen

Skall kolla med pumparna.... men nu har jag låttit systemet ståt stilla i gassande sol... än har det inte kokat i systemet :wideeyed:... jag tror att just detta system med kyl/frys förångare inte blir så varma... kanske 7-80+ grader, så länge jag inte bygger in solfångaren i en sluten låda.... Sen angående TRUMA boillern så tror jag om jag tar och kopplar K-vatten till solpanelen från ingående K-vatten på TRUMAN genom en pump som trycker vattnet genom solfångaren och ut kommer V-vatten som jag kopplar in på utgående V-vatten på TRUMAN, då får jag ett slutet system.... och laddningen av V-vatten sker uppifrån och trycks neråt i TRUMAN.... Sen när jag hittar ett elektronisk relä med ntc-motstånd så kan jag låta automatiken skötta allt.... detta bör vara det enklaste och billigaste sol V-vatten system man kan göra till en H-bil... sen hoppas jag att murfys lag inte gäller här :swoon:...
Här nere får jag inte tag på bra kvalitetsslangar så jag får vänta med att koppla efter detta system... I dag tog det ca 10 min att solvärma vatten till en duschning..... men sen tog det 1 tim att torka sig.... då man svetas som f.. efter en dusch..... och det verkar aldrig sluta.... så kanske jag blir av med några kg efter ett par duschar :twitcy:

varma kramar från Peter & Wovi
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Varmt vatten från solen

Angående pump så är det viktig att köpa en borstlös pump (så att man inte bränner pumpen).... och att den klarar temp och tryck.... hittade några på solar pump | eBay
Men kan inte beställa just nu då jag lämnar Turkiet nästa vecka.... så jag får vänta tills jag kommer till Grekland..:yes: om jag inte får förlängd visum för H-bilen....
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Varmt vatten från solen

Så nu har jag fått pumpen..... men det var den mest omständiga säljaren jag handlt av på Ebay.... han skulle ha all information om solfångare förbrukning efekter och så var han säker på att systemet jag bygger kommr att koka.... men jag vet efter prov att dessa system blir inte mer är ca 7-80+..... Däremot vill jag ha en mindre förångare då den jag har tar stor plats på taket..... men den får duga så länge..... jag har också fått från Sverige en byggsatts med en digital termostat.... Kjell & Co säljer dessa för ca 100.- st.... den har jag byggt färdigt men inte provat än.... har en gasdrivenlöddkolv från Clas Olson.... tycket att en lödkolv är bra att ha i H-bilen... Så jag hör av mig så snart det händer något... jo.... ensak till jag fick tag i 10M högtrycksslang Ö 8mm... som jag tänker andvända, men har inte hittat än T-kopplingar för 8mm.... här nere.... Tänkte använda en dubbel genomföring för el till H-bilar där jag drar slangen i stället för elkabel.....
I dag blir detnog varmt som ...faaan... precis som de andra dagar här.

Soliga hälsningar Peter
 

Bilagor

  • P1000660.JPG
    P1000660.JPG
    1,4 MB · Visningar: 5
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Varmt vatten från solen

För att slippa att vattnet kokar av för hög sol så fyller man inte hela systemet med vatten utan har en liten vattenbehållare.

Eftersom solfångarna sitter högst placerat så låter man dessa vara utan vatten bara luft. När cirkulationspumpen startar så pumpar den vatten runt i panelerna. Så har jag gjort här hemma och jag har varmt vatten äret om.

Jag har termorör som kan komma upp till Ca 300º C skulle det finnas vatten där så bir det en fin ånga i säkerhetsventilen. Nu stannar cirkulationspumpen när varmvattnet kommer upp till 90ºC. Skillnaden blir nu bara lite högre tryck som kompensras med ett tryckutjämningskärl.

Jag tror att du skall prova att stoppa in din kylskåps kondensor i en glaslåda med ett bulat glas som fungerar som luppar ett brännglas. då ökas effekten avsevärt.
 
Toppen