• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varför går det inte 230 volt till värmen??

F

F.d. 50456

Guest
Hej, ny ägare till Dethleffs Advantage med Alde vattenburen värme årsmodell 2008. Av någon anledning lyser inte sladd/kontakt symbolen till höger på Alde displayen, symbolen lyste tidigare och då fick jag igång elvärmen. Gasvärmen fungerar ua. Cirkulationspumpen går också. Finns det någon säkring som kan ha gått? Och var finns den i så fall? Är det någon inställning som jag missat?? Jag har en DT 220 display och 230 volt går fram till den enligt symbol, drar man ut 230 sladden så larmar den displayen. Dvs det finns alltså en 230 anslutningssybol som lyser på DT220 displayen men på Alde displayen är den släckt. Hittar inget vettigt i instruktionsboken tyvärr.

Tacksam för svar och god fortsättning önskar Klas
 
F

F.d. 50456

Guest
Sv: Varför går det inte 230 volt till värmen??

Jag har 230 volt i alla uttagen i bilen, cirkulationspumpen går (kanske förmodligen på 12V) men inte värmen. Hittar inga säkringar på pannan sitter väl förmodligen på den sidan som elen går in, vilket ligger på baksidan av pannan som jag inte kommer åt.
 
F

F.d. 10238

Guest
Sv: Varför går det inte 230 volt till värmen??

På min panna sitter det en finsäkring 10Amp på kretskortet, som hade gått bytte den sen har det fung.
 
F

F.d. 50456

Guest
Sv: Varför går det inte 230 volt till värmen??

Har nu hittat 2 säkringar ovanpå pannan, i pannan på kretskortet står det 2 A på vardera, i plastlocket finns en skiss som säger att de ska vara på 3,15 A vardera. Säkringarna är gröna med ett fönster har inte sett modellen tidigare trångt att komma åt kan inte/vågar inte ta i ordentligt då jag inte vet hur de är konstruerade. Undrar om dessa säkringar har något med saken att göra?
 

Hanza

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
564
Medlemskap
2024
Sv: Varför går det inte 230 volt till värmen??

Hej. Här kommer ett urklipp från en servicemanual jag har, den är ju dock på engelska men det kanske går bra ändå. Får jag din adress så kan jag skicka
manualen i en PDF-fil till dig.

Other faults that are not indicated inthe panel .

The heater is completely inactive and the panel is
not lit up.• One of the 12-volt fuses has blown.• The safety fuse has blown.

No electrical power.
• The 230 volts is not connected, or a fuse has blown.• One of the 230-volt relays is not working.
• Break/short circuit in sensor no. 2 (red cable)

No heating in the vehicle despite the fact that the panel is
correctly installed.
• One of the circulation pumps is not working.
• Air in the heating system.

Incorrect heat regulation.
• The panel or remote sensor is unsuitably located.
No warm water.
• Problem with hot water thermostat (grey cable).
• PE on the panel in position ON.
 

Hanza

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
564
Medlemskap
2024
Sv: Varför går det inte 230 volt till värmen??

Ang. de "gröna" säkringarna så är det plastlock som sitter som skydd över glassäkringarna. Dessa kan du ta bort och komma åt för att mäta.
 
F

F.d. 50456

Guest
Sv: Varför går det inte 230 volt till värmen??

Tror att jag faktiskt hittat felet, en av automatsäkringarna i garderoben har uppenbarligen gått sönder, jag tog bort kåpan och mätte, över den vänstra går 230 volt i on- läge. Men inte över den högra, måste väl rimligen vara orsaken?? Blir en ny automatsäkring i morgon på Jula.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Varför går det inte 230 volt till värmen??

Du har väl bara enfas i HBn så den andra säkringen är väl till nollan?? (Beroende på hur du sätt i kontakten i uttaget)
 
F

F.d. 50456

Guest
Sv: Varför går det inte 230 volt till värmen??

Automatsäkringarna ser exakt likadana ut så jag tror inte det är någon jordfelsbrytare. Dessutom så när man mäter så går det ström in i säkringen men ingen ström passerar förbi/genom säkringen i onläget. Antar att den säkringen som nu inte fungerar går till värmepaketet 3Kw behöver då vara 16A, samma som i mitt uttag på ytterväggen?

( Det är enfas jordad 220 (el 230) volt som går till bilen, inte trefas.)

Har nu plockat ut säkringen som uppenbarligen inte är hel, har mätt över den med Ohm-mätare. Säkringen heter F&S , C45N, C16 415 V, IEC 898, 6KA. Den har 2 anslutningar upptill och 2 nedtill.

Vad jag förstår efter att ha Googlat lite så står C16 för 16 A, stämmer det?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50456

Guest
Sv: Varför går det inte 230 volt till värmen??

Är det någon som vet om man kan ersätta en 2-polig automatsäkring 16 A med 2 st 1-poliga automatsäkringar vardera 16A ? Verkar vara svårt att hitta 2-poliga automatsäkringar, har bara hittat 1-poliga och 3-poliga. För övrigt är det bara den ena polen som har gått sönder i min 2-poliga automatsäkring.

(Det gäller alltså säkringarna i bilen på 230 voltsystemet.)

Klas
 
G

Göran T625

Guest
Sv: Varför går det inte 230 volt till värmen??

Det fungerar säkert med två stycken en-poliga automater men jag avråder från detta då du vid en eventuell överbelastning inte vet om det är säkringen i fasledningen eller nolledningen som löser ut. Kan resultera i att fas ligger kvar i i husbilen. Om jag inte missminner mig står (stod) det någonting i stil med "säkerställa samtidig utlösning i fas- och noll-ledare" i någon föreskrift.
 
F

F.d. 50456

Guest
Sv: Varför går det inte 230 volt till värmen??

Nu har jag beställt en 2-polig automatsäkring 16 A via elbutik.se, kommer väl förhoppningsvis 30/12. Återkommer när jag skruvat dit den.

Tack för allt intresse och svar.

God fortsättning önskar Klas :)
 
F

F.d. 50456

Guest
Sv: Varför går det inte 230 volt till värmen??

Kylskåpet kan vad jag förstår gå antingen på 230 , 12 V eller gas, det finns automatik för detta har dock inte prövat det ännu.

Klas
 
Toppen