• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varför går det inte 230 volt till värmen??

F

F.d. 50456

Guest
Hej, ny ägare till Dethleffs Advantage med Alde vattenburen värme årsmodell 2008. Av någon anledning lyser inte sladd/kontakt symbolen till höger på Alde displayen, symbolen lyste tidigare och då fick jag igång elvärmen. Gasvärmen fungerar ua. Cirkulationspumpen går också. Finns det någon säkring som kan ha gått? Och var finns den i så fall? Är det någon inställning som jag missat?? Jag har en DT 220 display och 230 volt går fram till den enligt symbol, drar man ut 230 sladden så larmar den displayen. Dvs det finns alltså en 230 anslutningssybol som lyser på DT220 displayen men på Alde displayen är den släckt. Hittar inget vettigt i instruktionsboken tyvärr.

Tacksam för svar och god fortsättning önskar Klas
 
F

F.d. 50456

Guest
Sv: Varför går det inte 230 volt till värmen??

Har kollat säkringarna i garderoben 2 automatsäkringar som bägge står på on. Dessutom hittat säkringen som går till Alde displayen (12v 10 A) den är hel. Finns det ytterligare nån säkring som jag missat?? Lite obegripligt att det funkade från början men inte nu, hade på 15 grader under nån vecka för att kolla vattensystemet etc, sen när jag skulle dra på lite mer värme var bilen kall och värmen gick inte igång på el. I mellantiden kollade jag att gasvärmen fungerade, problemet verkar ha uppstått efter detta. Mycket konstigt att DT 220 panelen anger att det finns 230 volt till bilen men symbolen på Alde displayen anger att det inte finns 230 volt.:confused:
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Varför går det inte 230 volt till värmen??

Det kan vara fel på dt220 panelen.Det har varit problem med dessa tidigare.
Vi fick våran bytt på garantin.( våran bil är från 08)
Angående Alde har du tryckt på elrutan 1,2,3 kW.
God Jul

HaDe Hasse
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50456

Guest
Sv: Varför går det inte 230 volt till värmen??

Ser ut som DT 220 panelen verkar fungera så vitt jag förstår men man får väl kontrollera den om man inte hittar något annat fel :confused:
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Varför går det inte 230 volt till värmen??

OK. Prova med att pila ALDE till on/off Ställ den på on. pila sedan (höger) till elrutan där trycker du in hur många kW du vill ha.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Varför går det inte 230 volt till värmen??

Om det är en av automatsäkringarna som matar endast pannan så kan den automaten hängt sig. Ett problem med automater är just att dom kan lösa ut utan att dom faller ner.

Vicka dom till/av och till/av några gånger så har du iallafall undanröjt det problemet. Dom kan givetvis också gått sönder helt också.
 
F

F.d. 50456

Guest
Sv: Varför går det inte 230 volt till värmen??

Tyvärr verkar det inte hända något positivt när man vickar automatsäkringarna fram och tillbaka många gånger. Möjligen dock lite betänkt på den ena av dem som inte verkar haka fast så säkert i det övre on-läget. Bra att det är ordentligt med plusgrader så man är inte orolig att något ska frysa. Fortfarande tyvärr ingen lösning på problemet. Hur testar man om en automatsäkring fungerar??:confused:
 
F

F.d. 50456

Guest
Sv: Varför går det inte 230 volt till värmen??

Jo det har jag ju gjort, dvs ställt in Kw-tal. Fungerade förut men inte nu problemet är att värmen inte går på och att 230 voltsanslutningssymbolen på Alde-panelen inte lyser, symbolen som sitter längst upp till höger i displayen.:confused:
 
F

F.d. 50456

Guest
Sv: Varför går det inte 230 volt till värmen??

Har Alde på on. Verkar ju som systemet fungerar bara det att det inte kommer 230 volt till elpatronerna av någon anledning. Finns det möjligen någon ytterligare säkring som har gått?? Det finns 2 automatsäkringar, den vänstra styr uppenbarligen strömmen till DT 220 displayen och cirkulationspumpen, displayen larmar för ingen kontakt med 230 volt och cirkulationspumpen går ned i varv om stänger av den säkringen, slår man av och på den högra verkar inget hända som jag kan iaktta. Finns nån säkring på själva Alde pannan?? :confused:
 
F

F.d. 50456

Guest
Sv: Varför går det inte 230 volt till värmen??

Kan ju förstås vara ett överhettningsskydd på elpatronen, jag har ju kört på 3Kw. Hur hittar man i så fall detta? och hur återställer man det? Verkar ju vara en ganska trolig orsak faktiskt.

God fortsättning önskar Klas
 
F

F.d. 54222

Guest
Sv: Varför går det inte 230 volt till värmen??

Kan inte aldes nyare grejer, men överhettningskydet brukar vara en liten knapp som mnan trycker in, eller ett litet hål som man sätter in något spetsigt för att återställa.
Borde finnas i instruktionsboken var den sitter.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Varför går det inte 230 volt till värmen??

Tyvärr verkar det inte hända något positivt när man vickar automatsäkringarna fram och tillbaka många gånger. Möjligen dock lite betänkt på den ena av dem som inte verkar haka fast så säkert i det övre on-läget. Bra att det är ordentligt med plusgrader så man är inte orolig att något ska frysa. Fortfarande tyvärr ingen lösning på problemet. Hur testar man om en automatsäkring fungerar??:confused:

Det ända du kan göra utan verktyg är att motionera dom av/på. Det ska kännas att den klickar fast. Dom ska också kännas lika i klicket och när dom hakar fast.
Hjälper inte det så är det till att mäta med spänningsprovare.
 
F

F.d. 50456

Guest
Sv: Varför går det inte 230 volt till värmen??

Pannan är en Alde Compact 3010. Angående överhettningsskyddet så borde det kommit ett felmeddelande OHEAT2 vilket det inte gjort. Enligt instruktionsboken ska man återställa överhettningsskyddet genom att koppla loss 12V från pannan och sedan ansluta igen.

Hittar ingen reset knapp om det möjligen inte är den som finns på sidan 13 i bruksanvisningen, den finns i figuren F sitter på långsidan där slangarna är anslutna knappen har nummer 29. Hittar tyvärr ingen sida där det står vad alla nummer i figurerna på sidan 13 står för :mad:

Hittar löjligt nog inte batterierna i bilen, har fått för mig att de sitter under förar och passagerarstolen, ser inte hur man ska komma åt dessa utrymmen. När jag kommit åt batterierna ska jag pröva att koppla ur dem och återansluta möjligen funkar det??
 
F

F.d. 50456

Guest
Sv: Varför går det inte 230 volt till värmen??

Har nu Googlat lite på bruksanvisning och det som är benämnt F29 är ingen knapp utan tydligen gasanslutningen så det finns ingen resetknapp vad jag förstår.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Varför går det inte 230 volt till värmen??

Kolla följande enligt felsökningsmanualen:
Ingen eleffekt
230 volt är inte ansluten alt. säkring har utlöst. •
Belastningsvakten felaktigt inställd. (Manöverpanel med •
PS (program) lägre än 22 går inte att återställa). Om
belastningsvakten har ett stort mätfel kan den påverka
eleffekten även om den är frånslagen i manöverpanelen.
Något av 230 volts reläerna är ur funktion. •
Avbrott/kortslutning på givare nr 2 (röd kabel) •
(Gäller manöverpanel med PS (program) lägre än 22).

Råkade ut för liknande problem i somras. Gick inte på 1kw läget, visade sig vara 230V relät som gett upp. Alde säljer tyvärr inte dessa relän lösa utan hela kretskortet behöver bytas. Går att hitta relät på tex Elfa.

Men tvivlar på att det är ditt fel då du inte verkar får fram ström över huvud taget. Långsökt att båda reläerna ska gå samtidigt.
Mät först om du har 230v fram till pannan. Kontrollera även de 2 säkringarna som sitter på pannan. Har du 230 volt i eluttagen inne i husbilen?

Skicka din mailadress till mig via PM så kan jag vidarebefordra felsökningsguiden.
 
Toppen