Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?
OK, först en sammanfattning av vad jag har lärt mig från den här tråden så här långt:
Eftersom vår förra (och första) husbil var en Eura Mobil (alkov) som vi tyckte mycket om, men fick byta för att den blev för liten när vi fick barn, så har jag tittat närmare på det utbudet.
Det verkar som om Eura har gått från att vara ett överprisat märke till att vara ett märke med bra pris/prestanda. Samtliga modeller har dubbelgolv. En del har vattenburen värme. Det finns både hel-integrerade, halv-integrerade och alkov-modeller.
Hittills har vi bara haft alkov-modeller, så jag skulle gärna vilja höra från er som har erfarenhet av mer än en modell-typ, vad för- och nack-delarna är med respektive typ. Jag inser själv att en alkov blir högre och får högre luftmotstånd vilket borde betyda högre bränsleförbrukning. Men hur mycket lägre bränsleförbrukning får man om man istället väljer hel- eller halv-integrerat? Och vilka andra skäl finns det att välja det ena eller det andra (frånsett utseendet)?
OK, först en sammanfattning av vad jag har lärt mig från den här tråden så här långt:
- Dubbelgolv är mer eller mindre ett måste
- Det är väldigt bra med vattenburen värme
- Det är bra med bakhjulsdrift och ännu bättre med fyrhjulsdrift, men om man bara kör på "vanliga vägar" kan det duga med framhjulsdrift också (förutsatt dubbdäck)
- I övrigt är det mer tycke och smak som styr
Eftersom vår förra (och första) husbil var en Eura Mobil (alkov) som vi tyckte mycket om, men fick byta för att den blev för liten när vi fick barn, så har jag tittat närmare på det utbudet.
Det verkar som om Eura har gått från att vara ett överprisat märke till att vara ett märke med bra pris/prestanda. Samtliga modeller har dubbelgolv. En del har vattenburen värme. Det finns både hel-integrerade, halv-integrerade och alkov-modeller.
Hittills har vi bara haft alkov-modeller, så jag skulle gärna vilja höra från er som har erfarenhet av mer än en modell-typ, vad för- och nack-delarna är med respektive typ. Jag inser själv att en alkov blir högre och får högre luftmotstånd vilket borde betyda högre bränsleförbrukning. Men hur mycket lägre bränsleförbrukning får man om man istället väljer hel- eller halv-integrerat? Och vilka andra skäl finns det att välja det ena eller det andra (frånsett utseendet)?