Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?
Och återigen, hela denna diskussion blir meningslös utan att fastställa vissa premisser. Vi kan komma med vilka argument vi vill och man kan alltid bemöta det med andra exempel om man inte har vissa parametrar satta. Varför värme överhuvudtaget - dom bestiger ju Mount Everest med enbart tält. Kan man göra det utan syrgas? Nej säger några, jovisst sade Göran Kropp. Behöver man ens motor för att ta sig dit. Nej, sade också Göran Kropp och cyklade. Så man behöver ingenting?
Därför börjar jag alltid mina inlägg i sådana här evighetstrådar med att fastställa mina premisser. Jag använde husbilen enbart vintertid - sommartid är segelbåt helt överlägset enligt vår smak. Och vi använder husbilen mycket. Vi åker inte plana vägar till Sälen och ställer oss vid en elstolpe. Vi åker i både 20, 30 och 40 m/s (och Weinsberg LEV 4x4 är inte vingligare än tidigare Fiat) och så mycket snöfall som möjligt till de högsta berg vi kan nå inom rimlig tid.
När man har kört till Hemsedal lite stressigt efter sonens skolgång på fredag kväll, stått i konvoj för att komma över Hemsedalsfjället och sedan har 15 mil kvar på ren asfalt innan nästa branta klättring och anländer 01.00 på natten för att vara på plats till pudret nästa morgon, så finns verkligen inte kedjor av och på några gånger med i varken planeringen eller ekvationen.
Så för oss gäller: Samma Framkomlighet, Komfort och Frihet som på sommaren. Därefter kan vi börja diskutera.
Har sedan 2004 haft följande bilar:
- Tec 6m på Fiat, Truma luftburet. Mycket snack men lite verkstad.
- Dethleffs Esprit 7,5 m, Fiat, dubbelgolv och Alde. Bra men framhjulsdriven och garage - går bort.
- Frankia 680 SD. Fiat och Alde (fick lägga in 20m extra konvektorer i golvet). Köpt pga lastutrymme mellan axlarna - ganska OK framkomlighet men integrerad=kall (-are än alkov)
- Concorde Credo A825, Iveco och Alde. Ganska bra efter samma konvektorkomplettering som Frankia. Klarade fricamping i -37 grader julveckan 2012 i Vemdalsskalet.
- Och nu den optimala om man bortser från storleken vid större familj/heltidsboende - Weinsberg LEV 4x4.
Alla bilar med friktionsvinterdäck (förstås).
Fricampar i så mycket snö och berg som möjligt ca 60-70 vinternätter per år sedan 2004 så tycker jag har ganska mycket på fötterna när jag uttalar mig, men återigen utifrån vissa premisser: Samma Framkomlighet, Komfort och Frihet som på sommaren. Att Göran kropp sedan cyklade och tältade är utifrån andra premisser.
Anders