• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad välja för husbil för vintercamping?

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Tack aake, jag ser att du har stor erfarenhet av det här.
Dock har vi bestämt oss för en helintegrerad bil, och då funkar det ju inte att bygga mellanvägg. Lite av vitsen med en heltintegrerad är ju också att förarhytten blir en del av bodelen, och på så sätt en öppnare (och för oss, trevligare) lösning.

Men jag förstår absolut att det hade varit bättre ur vinter-synpunkt med en alkov eller del-integrerad, med byggd mellanvägg. I den bil vi har just nu (en alkov) har vi ett tungt draperi istället. Inte lika bra som en vägg, men stänger hyfsat bra ute kylan ändå.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Har själv motsvarande bil fast halvintegrerad en SunTi 2012 med Alde, dubbelgolv mm, allt utom hytt och gasolutrymmet är så gott som identiskt... Kör den för första vintern nu och vi är enormt nöjda. Vår är också köpt på Husbilslandet, där du garanterat får bra bemötande och aldrig något strul med garantier eller liknande... Vi har köpt ett antal bilar där...
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Tror att även Autohallen kan ha bilar med isolerade rutor på lager (vi valde en lagerbil med isolerglas), väntar på komplettering med annat lull-lull...
I lager - Autohallen Husbilar

Kan mycket väl vara så, dock ingen som dom anger det på om man kikar på hemsidan. Gick sen in och läste på Eura Es och då står det att det är isolerad och uppvärmd avloppstank, men vart sitter den? Har för mej att den hänger under och inte i dubbelgolvet på de som inte har boggie... Kan säkert fungera det också, men jag tycker det känns tryggare med dubbelgolvsmontering... Läs på utrustningspaket Arctic Eura Mobil: Sverige Synd om det är så för annars en bra bil...
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Kan mycket väl vara så, dock ingen som dom anger det på om man kikar på hemsidan. Gick sen in och läste på Eura Es och då står det att det är isolerad och uppvärmd avloppstank, men vart sitter den? Har för mej att den hänger under och inte i dubbelgolvet på de som inte har boggie... Kan säkert fungera det också, men jag tycker det känns tryggare med dubbelgolvsmontering... Läs på utrustningspaket Arctic Eura Mobil: Sverige Synd om det är så för annars en bra bil...

Tänk också på att inte bara tanken skall vara frostfritt placerad eller uppvärmd.
Lika viktigt är kranen och röret från denna. Många bilar har uppvärmd tank men inte kran tyvärr. Så var det på min förra bil En knaus sunliner 2010.
Husbilslandet rekomenderas varmt.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Tänk också på att inte bara tanken skall vara frostfritt placerad eller uppvärmd.
Lika viktigt är kranen och röret från denna. Många bilar har uppvärmd tank men inte kran tyvärr. Så var det på min förra bil En knaus sunliner 2010.
Husbilslandet rekomenderas varmt.

Kan bara hålla med, kranarnas placering minst lika viktig. På vår nuvarande Knaus har vi kranarna i dubbelgolvet innanför en servicelucka utifrån...
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
494
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Vi har i vår enfald valt en Eura Mobil: 850 QB

Min starka övertygelse är att den klarar kölden bra, den som lever får se, återkommer om några år när jag vet... :)

Var och en är salig i sin egen tro (och förhoppning)

/Tommy
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Vi har i vår enfald valt en Eura Mobil: 850 QB

Min starka övertygelse är att den klarar kölden bra, den som lever får se, återkommer om några år när jag vet... :)

Var och en är salig i sin egen tro (och förhoppning)

/Tommy

Då har ni en boggiebil och då är det riktigt dubbelgolv mm, tyvärr verkar det inte vara så på de mindre enkelaxliga helintegrerade längre. Men er lär fungera utmärkt...
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Hej det är ju trevligt när ni börjar att inse sanningen, när jag kom med i denna förening,och började skriva om mina erfarenheter som campare, och vinter campare och mina erfarenheter värmesystem,vad Hånad,jag blev jag fick reda på vilken idiot jag var som trodde att där fans riktiga vinter bonade bilar för enligt mer parten så kunde man an vända vilken bil som helst på vintern, jag blev idiotförklarad, på forumet för att jag dristade mig att nämna att dår fans tilverkare i sverige, som byggde dom bästa vinter bilarna det va var ju helt fel att jag sedan hade vintercampat i många år ien svensktillverkad Husvagn som inte fans som hade riktig värme jag fick reda på att det inte fans något riktigt i sverige,när sen samma företag börjde tillverka husbilar.då tog det hus ihelvete riktigt. då började en ryktes sprid ning utan dess like,om denna bil.den togs inn från utlandet och isolerades om förr di dumme svenskarna kunde inte till verka en sådan bil.

men vad hände den bara ökade trots alla lögner och förtal, när många trillade omkull så bygde dom nytt ock ökade försljningen Så man skall inte ge upp ni får ursäkta tanken men jag hoppas jag får se den itopp innnan jag lämnar inn.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

I södra Sverige behövs inte alla de isolerade egenskaper som man behöver i kalla länder. Det är bara att kolla hur många dagar med -10 som det varit denna vinter. Inte ens Finska vintertäcket har behövts i år
 

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Vet inte hur det är i husbilar men i båtar som används i minusgrader (tec vår) är det inte kylan som är värst utan kondensen.
Hoppas verkligen att vår husbil har de problemen - I båtar kan kläderna mögla i skåpen om man inte är noga.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Vet inte hur det är i husbilar men i båtar som används i minusgrader (tec vår) är det inte kylan som är värst utan kondensen.
Hoppas verkligen att vår husbil har de problemen - I båtar kan kläderna mögla i skåpen om man inte är noga.

Bra vinterbilar har luftspalter och värmesystem installerat så att luften circulerar och förhindrar kondens i skåpen. Det är ganska vanligt att billigare bilar saknar luftspalter mm av besparingsskäl. Då kan kläder frysa fast inne i skåpen.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Vi har en framhjulsdriven alkovbil, 9 meter lång, 5 ton med boggie, använder den till resor till fjällen varje år. Har kört i ordentligt oväder flera gånger och det har fungerat bra.
Har tagit mig upp på en mindre fjällväg (väg 27 i Norge) som är bra lutning på, i dåligt väder, såklart med snökedjor då. Inga leksakskedjor från Biltema dock, kedja med broddar för skogsmaskiner.
Men så brukar jag packa det som är tungt så nära framaxeln som möjligt i dubbelgolvet, nästan inget (tungt) bak i garaget.
Lite planering krävs ju, men jag vill inte göra avkall på resten av årets resor i form av bekvämligheten med en så stor bil.

Klart att det är bättre med fyrhjulsdrift, bakhjulsdrivet, hög markfrigång m.m. Men att åka på fjällsemester till turistorterna här i Norden, kanske 1 max 2 ggr/vinter funkar för min del utmärkt med den husbilen jag har.

Jag har vattenburen värme och dubbelgolv, skjutdörr till hytten. Använder vintertäcke på hytten.

Vi brukar ha ström där vi står (16A) när vi åker längdskidor. Sen står vi två dagar och fricampar vid en utförsanläggning. Har funkat utan problem. Jag har Efoy bränslecell och solpaneler på 440 w. Två toakassetter.
Fungerat jättebra för en familj på två vuxna och två barn.

Ludde

150407.575.jpg

150410.001.jpg
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Det är självklart att man väljer en annan biltyp om man i huvudsak kör på torra sommarvägar, även om en 5 ton terrängbil även tar sig fram bra på sådana.

De aktuella mål för vinterutflykter som jag nyligen rapporterat om skulle jag inte våga besöka med en lång bil med framhjulsdrift, risk finns att man inte tar sig fram och sannolikt än mer troligt att man inte tar sig därifrån. Omkring 10 km innan man når fram till parkeringen vid porten till Hotagens naturreservat passerar man skylten "Allmän väg upphör" och då vet man att snöröjning inte längre är att lita på och detsamma gäller vägen upp mot Mjölkvattnet:
för hbk 010.jpg

Men visst gör det stor skillnad med rejäla broddade kedjor, mina brukade jag beställa hos Kedjan i Östersund Hem / SNÖKEDJOR FRÅN KEDJAN och med min första lilla husbil från 1979, en framhjulsdriven MB 206D (med ett hjul i varje hörn), drog jag mig inte för att köra (dock utan släp!) till denna typ av resmål och riktigt illa fastnade jag faktiskt inte i fjällen utan nere i skogslandet på väster sida om kölen. En natt på en skogsväg i Namnsskogans kommun kom det så stora snömängder under natten att vi på morgonen satt fast i mer än 50 cm blöt nysnö. Efter att ha pulsat fram på skidor åtskilliga km till dess jag nådde en gård så fick jag veta att den lilla vägen inte var avsedd att röjas mer den vintern, men gårdsägaren förbarmade sig över oss och vi fick hjälp med plogning. En lite lurig historia eftersom vi hade löst vägavgift i en automat innan vi körde ut i skogen och där fanns ingen varning om att röjningen skulle upphöra.

Stora nederbördsmängder får man räkna med på västsidan om fjällen, mitt personliga dygnsrekord är lite drygt 140 mm ute på Fosenhalvön och nere på Vestlandet kan det nog bli ännu värre.

aake
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Vi har en framhjulsdriven alkovbil, 9 meter lång, 5 ton med boggie, använder den till resor till fjällen varje år. Har kört i ordentligt oväder flera gånger och det har fungerat bra.
Har tagit mig upp på en mindre fjällväg (väg 27 i Norge) som är bra lutning på, i dåligt väder, såklart med snökedjor då. Inga leksakskedjor från Biltema dock, kedja med broddar för skogsmaskiner.
Men så brukar jag packa det som är tungt så nära framaxeln som möjligt i dubbelgolvet, nästan inget (tungt) bak i garaget.
Lite planering krävs ju, men jag vill inte göra avkall på resten av årets resor i form av bekvämligheten med en så stor bil.

Klart att det är bättre med fyrhjulsdrift, bakhjulsdrivet, hög markfrigång m.m. Men att åka på fjällsemester till turistorterna här i Norden, kanske 1 max 2 ggr/vinter funkar för min del utmärkt med den husbilen jag har.

Jag har vattenburen värme och dubbelgolv, skjutdörr till hytten. Använder vintertäcke på hytten.

Vi brukar ha ström där vi står (16A) när vi åker längdskidor. Sen står vi två dagar och fricampar vid en utförsanläggning. Har funkat utan problem. Jag har Efoy bränslecell och solpaneler på 440 w. Två toakassetter.
Fungerat jättebra för en familj på två vuxna och två barn.

Ludde

Visa bilaga 109297

Visa bilaga 109298
Har likadan och håller med till fullo.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

Här en länk från en Bernd Loewe som har erfarenhet av flera kvalificerade vinterbilar Warum ein Alkovenmobil?

Tidigare har han ägt både en Woelcke och en Bimobil 365 LBX, bilar som jag själv både spekulerat på och provkört, och nu berättar han om sina erfarenheter av en alkovbil från Phoenix, en modell (men då i fyrhjulsdrivet utförande) som vi kikade på i Düsseldorf hösten -14. Phoenix bygger i den yppersta premiumklassen och den aktuella alkovbilen är ett verkligt gediget bygge, men jag har svårt att förstå att köparen valde den mindre motorn framför treliterssexan till denna tunga bil.

När vi besökte mässan så gick denna fyrhjulsdrivna bil även beställa på terrängbilschassiet från Iveco och båda versionerna fanns till salu som demobilar till ett relativt bra pris, men Phoenix är inredningsmässigt lite för tjusig och glänsande för oss enkla människor från landet. Men frånsett detta så ter den sig ändå väldigt mycket bättre lämpad för vintercamping än det mesta som i övrigt föreslagits i denna tråd, särskilt för den som skall köpa nytt och kan välja någorlunda fritt; detta är faktiskt en helt annat utgångsläge än att försöka anpassa den sommarbil man råkat köpa för seriöst vinterbruk.

aake
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Vad välja för husbil för vintercamping?

.....detta är faktiskt en helt annat utgångsläge än att försöka anpassa den sommarbil man råkat köpa för seriöst vinterbruk.

aake

Vintercampa kan man ju göra på många andra ställen än i Norrland. I Skåne t ex, och söderut i Europa, är det knappast absolut nödvändigt med fyrhjulsdrift mm, där går det alldeles utmärkt att bo i vinteranpassade "vanliga" husbilar. Skulle det bli snödrivor någon gång tar det som regel inte lång tid innan det ändå är framkomligt.
 
Toppen