Vi har en framhjulsdriven alkovbil, 9 meter lång, 5 ton med boggie, använder den till resor till fjällen varje år. Har kört i ordentligt oväder flera gånger och det har fungerat bra.
Har tagit mig upp på en mindre fjällväg (väg 27 i Norge) som är bra lutning på, i dåligt väder, såklart med snökedjor då. Inga leksakskedjor från Biltema dock, kedja med broddar för skogsmaskiner.
Men så brukar jag packa det som är tungt så nära framaxeln som möjligt i dubbelgolvet, nästan inget (tungt) bak i garaget.
Lite planering krävs ju, men jag vill inte göra avkall på resten av årets resor i form av bekvämligheten med en så stor bil.
Klart att det är bättre med fyrhjulsdrift, bakhjulsdrivet, hög markfrigång m.m. Men att åka på fjällsemester till turistorterna här i Norden, kanske 1 max 2 ggr/vinter funkar för min del utmärkt med den husbilen jag har.
Jag har vattenburen värme och dubbelgolv, skjutdörr till hytten. Använder vintertäcke på hytten.
Vi brukar ha ström där vi står (16A) när vi åker längdskidor. Sen står vi två dagar och fricampar vid en utförsanläggning. Har funkat utan problem. Jag har Efoy bränslecell och solpaneler på 440 w. Två toakassetter.
Fungerat jättebra för en familj på två vuxna och två barn.
Ludde
Visa bilaga 109297
Visa bilaga 109298