• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

VAD åker ni i när...............

F

F.d. 25144

Guest
Sv: VAD åker ni i när...............

Jag kunde inte låta bli.... så nu har jag äntligen bestämt mig för att det blir ytterligare en Golf i familjen, den fjärde på rad, Nu när sommarbilen är inställd och avställd för säsongen så kan man ägna sig åt vinterbilen med förnyad entusiasm.

Min första Golf var en turbodiesel mod. 3 från -92 som gick på rapsolja (RME). Det luktade mest popcorn om den bilen men den var snabb ändå för att vara diesel. Därefter blev det en Golf 4 -99, senaste som står på uppfarten är en Golf 5:a....och nu till den nya skapelsen som jag ska hämta i nästa vecka, Golf 1,8 TSI -10. Den blir den snabbaste bil jag haft någonsin 160 hk med turbo i original. Sen sägs det att man kan skrämma upp den till 193 hk med rätt mjukvara. Först skall den i alla fall köras in lugnt o stilla så får vi se hur det blir med trimningen sen ;)

KBS804-1001.jpg

F

F.d. 50069

Guest

Grattis Christer!
Den senaste versionen av Golf är riktigt, riktigt snygg! Min personliga uppfattning är att den gör sig bäst i vitt (som många andra bilar).
Jag har testat en 2.0 TDI med DSG-låda och jäklar vad bilrackarn gick:D

För ett par år sedan hade vi en Skoda Fabia VRS med Trimbox som gav bilen 160 hk och den bilen var inget mot nya Golfen!

Fast idag så är ju inte Golfen någon liten bil längre (knappt Polon heller)!

Om jag fick välja av alla Golfar så skulle jag absolut välja en chassioptimerad Golf 1a med 1800 motorn och fempetad låda!
Hittar ni någon fin så KÖP, för jag kan lova att dessa Golf 1or blir snart dyra!
Sjukt trevliga bilar att köra, lätta med en fin spänst i både chassie och maskin !

Fast det är ju bara en Nörd som säger så!
Och det är jag det:eek:

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25144

Guest

Tack Anders,
egentligen ville jag haft den 7 stegade DSG-lådan ihop med dena motorn men tyvärr var de slut. Detta är en kampanjbil och jag fick tag i en av dom allra sista exen i hela landet. Det lär inte komma in fler heller säger initierade. Vitt var ockå utsåld så jag kunde välja silver eller svart och då var det valet lätt. Det är min tredje silverfärjade Golf och jag måste säga att det är den tacksammaste färgen man kan ha. Ibland kan man glömma att tvätta bilen för på lite håll så syns det knappt att den e smutsig.

Hoppas jag blir nöjd med valet av bil och jag tror den har rätt förutsättning...:yes:

Golf femman 1,6 FSI sportline 6-vxl har jag varit mkt nöjd med men den skall säljas och är det någon intresserad så ...... :)

2007-12-13 010 1.jpg

F

F.d. 25144

Guest

KOPP Patric!
UJ....det var lite annat än min askeladden med vindkraft. O fanskapet lutar dessutom (tillägger hustrun). Fast för mig är det en sport när det skvätter in över relingen på kryssen :D

maj 041.jpg

F

F.d. 50069

Guest

Usch PatricS!
Det var inte snällt att skicka en sådan härlig sommarbild nu när längtan efter nästa sommar börjar härja i kroppen:wink:!
Vad är du så stolt förvisar i glaset! Det är väl något alkoholfritt, hoppas vi:cool:
Nävars, skojar lite!
Härlig bild på en trevlig båthusse!

Hej ChristerP.
Har husbilen släpp från draget eller? För ni har väl skutan med på era äventyr!
Borde iaf vara en klockren avkoppling efter köandet, gå ner i varv menar jag!

Ha det
Anders

F

F.d. 25144

Guest

Nej se Anders, var sak har sin tid o plats. Hemma i Jonstorp där badar, fiskar o seglar vi :p När vi är i husbilen så har vi semester :cool: o bara latar oss o har det allmännt bra hehe....vad är egentligen skillnaden? :confused::confused:

F

F.d. 50069

Guest

Ingen skillnad:wink:

Det gäller att ha det så bra man kan för livet går kanske inte i repris:p!
På tal om båtar, så hade jag en liten styrpulpetare (Jofa Kuling) när frugan och jag började sällskapa.
Vi hade en massa kul med den båten(som jag hade vid föräldrarnas stuga i Västervik). Vi for runt överallt bland kobbar och skär med den, utrustade med en extra Jeepdunk med soppa och ett par kylboxar med tillbehör;).
Vi hade ett tält stående i en skreva på Krokö utanför Västervik och båthobbyn var enkel och lätt!
Upp med båtrackarn på en flathäll och sedan var det inga problem med förtöjningar eller annat. Lätt som en Plätt:p
Sedan blev det att trava sida vid sida till altaret och villa med STORT garage!
Marie-Anne blev snabbt tjock om magen och Erik kom, sedan kom Anna året efter ytterligare nåt år så var Sara på plats!
Den stackars båten fick farsgubben nyttja så att den inte skulle torka ihop alldeles:eek:
Tanken på sjöliv fanns ju kvar i den ansvarsfulle familjeförsörjaren och efter mycket tjat på en relativt lättövertalad nybliven Farfar så inköptes en 26fots Marex fusksnipa och nu .........................................................
Sket det sig med sjölivet, tre småungar i en vindkänslig snipa gick inte så bra! Ungarna var små och frugan kunde ju inte passa upp på alla bestyr runt manövrerandet, nä det var inte bra:(
Båten såldes och vi köpte våran första husbil, och det var mycket enklare för oss som egentligen inte är några sjöbusar. Sedan har åren gått och husbil har vi nästan alltid haft sedan dess! In alles har det blivit 8st olika modeller med planlösningar som har varierat efter barnens tillväxt.

Nu behövs det egentligen bara en motsvarighet till våran första båt (Styrpulpetaren).....så det borde vara min Caterham+ ett tält:D

Men, men åren har ju gått och man är kanske bara lite bekvämare så
Knausen får vara kvar som utflycktsfordon.

Anders & Marie-Anne

F

F.d. 25144

Guest

Vad jag menade Anders var att vi har det lika bra hemma som i husbilen.....så på det sätttet är det ingen skillnad.

F

F.d. 25144

Guest

Hemma bra men husbil bäst är det någon som skriver...Svårt att bestämma?

juni 003 1.jpg

IMG_0090 1.jpg

F

F.d. 25144

Guest

Skoj att höra (läsa) om lite personliga inlägg och vad man varit med om genom åren. När det gäller båtar skulle jag kunna hålla på länge, men kort så...

Köpte vår första båt 1973 då vi flyttade till sommarstuga i Jonstorp. Det var en Limhamnsnipa av icke känt byggnadsår försedd med en Skandia tändkulemotor. Det var en häftig båt. Man startade den med tändpatroner som fick värma upp tänkulan. Sedan var det bara att dra svänghjulet ett kvarts varv för att få igång dunket. En helt sagolik manick denna tändkulemotor. Det var knappt man kunde få stopp på den, den bara gick o gick. Sedan blev det en lite mindre träsnipa för att 1975 köpa ett renoveringsobjekt. Det var en norsk högsjöbåt (bilderna) från Arendal. Det tog mig nästan ett år att få den i skick men sen hade vi den i 11 år. Fy katten vad kul vi hade med den båten. Vi fiskade, badade och åkte på tur till Danmark och Hallands Väderö. Nu var det inget fartvidunder precis så det gällde att planera resorna. Kolla sjöväderprognoser osv. Ungarna älskade den här båten och oftast somnade de i kajutan när båten rullade lite skönt. Men var det sjögång så rullade den lite väl mkt för att barnen skulle uppskatta det.

1986 köpte jag sedan vår Askeladden mest för att det var lite bekvämare och det behövdes inte traktor o vagn för att forsla denna mot tidigare 1,5 ton båt. Högtryckstvätt en halvtimme o sen koppla på trailern på bilen o sätta den i sjön. Visst är det skillnad på vårrustning!

På bild är vi både unga o smala o våra 3 barn små. Nu är vi bara....och barnen utflugna sedan länge och våra 5 barnbarn ja dom växer så det knakar....:wideeyed:

Berta.jpg

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024

picture.aspx

Noen av mine leketøy. Den triveligste er en egenmodifisert Alfa 75 Turbo Evoluzione, meget kvikk :)

F

F.d. 50069

Guest

Hej " Rusken"

ALFA ROMEO= Bilkärlek från min sida:msn_tongue:.

SKRIV MER OM 75an, snälla!

Anders

F

F.d. 25144

Guest

Alfa 1750 GTV var min absoluta drömbil i slutet på 60-talet. Det fanns en senapsgul sådan i ett skyltfönster i Helsingborg som jag passerade varje dag på väg till Nicolaiskolan. Där kunde man stå länge o drömma o dregla.......

Alfa Romeo 1750 GTV - Motorbase

Nu blev det int någon Alfa utan en vit liten folkvagn som jag o min blivande fru haft många trevliga minnen från. Sen bled det ytterligare 2 bubblor innan barnen kom. Då var det inte praktiskt att ha en VW så det blev ett antal Volvo efter det.

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024

Ser noen her har adresse Mjølby :)

I samme by er det en gammel Honda som har fanget min interesse. Jeg har forsøkt å få kontakt med eier men klarer det ikke.

Noen som kjenner vedkommende? er veldig interessert i denne Honda!

Honda 125 1969 | Östergötland | Blocket

Og kunne tenkt meg den som ett alternativ att åka i :)

F

F.d. 50069

Guest

Hej Christer igen:yes:

Visst är de gamla BertoneAlforna vackra, inte många bilar i världen som slår den designen!
Min son´s kompis hade ett jätteflyt och fick tag i en Bertone OsthyvelAlfa nu på eftersommaren. Gav bara 60.000kr för bilen som var riktigt skaplig! Ett klipp! Där har man en fin investering som duger till både bus och finåka!

Till Rusken.

Svarar inte säljaren på Mail eller mobilen ?:confused:
Jag har ingen aning om vem det kan vara:confused:! Ser på "hitta.se" att säljar bor ute på landet!
Anders

F

F.d. 25144

Guest

Sneglade många ggr på den här gamla Opeln (Kapitän fr 1950) när vi körde förbi Bobergs i Farhult. Så en dag tog jag mod o knackade på o frågade om bilen ute i buskarna var till salu?. Jo den kunde jag väl visst få köpa sa den gamle mannen, som ställt den där för säkert 10 år sedan. Sagt o gjort bogserades denna bil hem till svärföräldrarna. I med ett batteri och 5 liter bensin i tanken. Kollade att där fanns olja och fyllde på vatten i kylaren. Skulle den visa något liv alls. Njo.njo.njo..njo...BRUUUM! Visst gick den igång. Vilket härligt motorljud från den raka sexan:yes:

Visserligen var inte ljuddämparen hel men vad gjorde det. Fjädringen var ett annat kapitel. Den gungade som den värsta gungbräda upp o ner. I med växel o iväg på en vångaväg. Hi va kul det var. Året var 1970 och jag ägde den några månader sen såldes den med 100 % vinst (köptes för 50 kr o sålde för 100).

Synd att man inte hade bättre förstånd o renoverade bilen för idag hade säkert prislappen varit en annan....:wink:

Opel kap 1950 copy.jpg

F

F.d. 50069

Guest

Eller ännu fränare att behålla den i det fint patinerade skicket:yes:!
Många gamla bilar förstörs när man renoverar dem, i visa fall till ett bättre skick än när de var nya!
För ett par år sedan så fick jag den stora äran att sätta en alldeles orörd CooperS 1275cc av 1965års modell i trafik. Bilen hade ställts undan 1971 och var märkligt nog inte rostig:rolleyes:! Allt orginal, t.o.m Kentfimpar i askkoppen (fick vara kvar)
Det jag gjorde var att försiktigt plocka isär bilen och göra rent allt och lossa på de delar som var fastbeckade! Nya vätskor överallt, samt renovering av bromscylindrar.
Sedan hände det märkliga och det var en herre som kom in i garaget och beundrade bilen och han tyckte att det var synd att han som lackade bilen inte gjorde ett bra jobb;)

BILEN HADE ORGINALLACKEN KVAR! Den var inte bra från fabrik. Jag kan lova att det finns inte många orginal CooperS bilar i Europa kvar!

Min personliga uppfattning är: går det att få bilen i trafik med ett vettigt skick så välj det i stället för en kostsam helrenovering!
Orginalkänslan är svår att hitta vid en renovering.

Anders

F

F.d. 25144

Guest

Hustrun o jag på skidsemester i Norge. Året är 1977 men gissa vilken bil det är och årsmodell?
Den tar ni LÄTT :yes: färgen blir svårare....

1977.jpg

Toppen