• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

VAD åker ni i när...............

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.455
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: VAD åker ni i när...............

Så skall det låta! Och gasglad är han också mellan stenmurarna. Apropå stenmurar, är det någon som sett Roadracing på Isle of Man? 300km/tim mellan stora stenmurar, ojämt är det också!
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.304
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Sv: VAD åker ni i när...............

Hej på er alla!
Det blev ingen vidare respons på mitt lilla filmklipp om Volvo 940 bilar i rallyskogen!

OK, då får väl jag försöka med något annat:wink:

Vad sägs om Herr McKinley som åker en Escort MKII på en asfaltssträcka!
Denna bil är förmodligen en BDA eller BDG Escort av ljudet att döma.

Snacka om ståpäls!

Så varsågoda och vrid upp ljudet...

YouTube - Simon McKinley Ford Escort Mk2 Early 07 Hillclimb Season VPV



Anders




Visst tittade jag och njöt. Fanns även andra där som kom som förslag som va bra.
Satt och tänkte när jag lyssnade på Volvon att jag har nog tre favoriter när det gäller att njuta av den rätta sången.
Så jag blev inte förvånad när du la ut Escort BDA som är min andra favorit.
Det tredje kan du nog lista ut nu och det är Ascona B.

Någon som intämmer?
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: VAD åker ni i när...............

:yes::yes:
Jorå, visst kan jag hålla med om att Opelfyra låter skönt! Min busbil har en 2,4 liters spis med en hyfsat portad topp, enemkam, extraktor, omgjort 2,0 sprut samt 5vx getraglåda samt en diffad bakaxel. Volvobromsar fram från en 240 turbo och lite blandat Koni och Bilstein i chassiet!

Anders
 

Bilagor

  • 17.jpg
    17.jpg
    234 KB · Visningar: 0
  • IMG_1548.thumb.jpg
    IMG_1548.thumb.jpg
    430,8 KB · Visningar: 0
  • IMG_1560.thumb.jpg
    IMG_1560.thumb.jpg
    385 KB · Visningar: 0
  • pappa chickanen.jpg
    pappa chickanen.jpg
    54,2 KB · Visningar: 0
  • IMG_1566.thumb.jpg
    IMG_1566.thumb.jpg
    425,9 KB · Visningar: 0
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50069

Guest
Sv: VAD åker ni i när...............

Jovars, den låter fint och har funkat bra! Går klockrent utan strul(nästan)!
Den brukas i hemmet som reservbil av mig och sonen när de andra lite känsligare åkdonen inte funkar! Denna vinter får Opel´n börja ett nytt liv och det gamla som vinterbil får avslutas, lite sorgligt men jag är livrädd för rosteländet! Det är ju trots allt en Opel:eek:.
Bilen har gått ca 10 banträffar i år, fast inte speciellt hårt för den har gått varm efter en stund! Kylaren som sitter är en orginalkylare och den räcker tyvärr inte!
Så nu blir det riktigt stora investeringar lagom till Jul...............................:p

En Volvo 240 kylare från Uttersta bilskrot 240kr, nya stötdämpargummi som finns i braattha lådan samt en grenrörspackning för ca 200kr! Olja å filter köps på biltema och duger utmärkt till mig och Opelkämpen! Luftfilter kommer också från "Tema" som diskas av och lite filterolja så är det klart.

Hårt, men det får gå:rolleyes:.

På tal om känsliga
Finns det någon här på forumet som är duktig på BMC A-motorer (koja)!
I min alldeles nybyggda CooperS 64 så sitter det en 1071cc A-motor som egentligen från början är en Formula Junior motor.
Jag får den inte att gå bra trots att "allt" är nytt eller renoverat:(
Baktänder lite trots rätt inställd tändning , svårstartad trots nyren. förgasare, får lirka upp den i varv tills den kommer till ca 4000rpm och då börjar den dra som ett spjut.
Alla tips mottages med glädje (man kör ju fast ibland när man pillar)!
 

Bilagor

  • 003-2.jpg
    003-2.jpg
    65,5 KB · Visningar: 0
  • PA080135.jpg
    PA080135.jpg
    247,7 KB · Visningar: 0
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25144

Guest
Sv: VAD åker ni i när...............

Trevliga rallybilar....

Tänkte anknyta lite till campinglivet. Såhär kunde det se ut på 80-talet (före husbilslivet som inte ens fanns i tankevärlden) när hela familjen drog till Kroatien. Vi var där 85, 86, 87 och 89, sen började kriget...

Första bild är fr 85 på en 360 GLT (84) med en nyinköpt camplet. Vi åker genom Tauern på järnväg baklänges. Det var ett litet äventyr för minstingen som inte trodde vi skulle komma ut ur berget.

Nästa bild är fr 87 med en nyare 360 GLT (86). Denna hade skinnklädsel o AC ojojoj det här var lyx på den tiden. Här tar vi en välbehövlig paus någonstans i Tyskland på väg ner. Lillstintan passar på att vila medans kaffevatten värms på gasolköket. Det gällde att inte köra för långa pass så barnen höll sams i baksätet.

Camplet var idealiskt att dra efter bilen jämfört med husvagn, lätt o bekvämt. På toppen lastades resväskor, campingmöbler, gummibåt o parasoll. Över alltihopa drogs en pressening som tålde regn.

Vi hade mkt skoj på dessa resor. Brukade vara ute 4-5 veckor och det blev en del vinfester i Moseldalen på väg hem i månadskiftet juli-augusti. Många härliga minnen har vi av dessa äventyr. Det vore kanske dax att göra en repris, nu med husbil? :D
 

Bilagor

  • 360 GLT camplet.jpg
    360 GLT camplet.jpg
    131,3 KB · Visningar: 133
  • 360 GLT Tyskland.jpg
    360 GLT Tyskland.jpg
    203,3 KB · Visningar: 3
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.455
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: VAD åker ni i när...............

Jovars, den låter fint och har funkat bra! Går klockrent utan strul(nästan)!
Den brukas i hemmet som reservbil av mig och sonen när de andra lite känsligare åkdonen inte funkar! Denna vinter får Opel´n börja ett nytt liv och det gamla som vinterbil får avslutas, lite sorgligt men jag är livrädd för rosteländet! Det är ju trots allt en Opel:eek:.
Bilen har gått ca 10 banträffar i år, fast inte speciellt hårt för den har gått varm efter en stund! Kylaren som sitter är en orginalkylare och den räcker tyvärr inte!
Så nu blir det riktigt stora investeringar lagom till Jul...............................:p

En Volvo 240 kylare från Uttersta bilskrot 240kr, nya stötdämpargummi som finns i braattha lådan samt en grenrörspackning för ca 200kr! Olja å filter köps på biltema och duger utmärkt till mig och Opelkämpen! Luftfilter kommer också från "Tema" som diskas av och lite filterolja så är det klart.

Hårt, men det får gå:rolleyes:.

På tal om känsliga
Finns det någon här på forumet som är duktig på BMC A-motorer (koja)!
I min alldeles nybyggda CooperS 64 så sitter det en 1071cc A-motor som egentligen från början är en Formula Junior motor.
Jag får den inte att gå bra trots att "allt" är nytt eller renoverat:(
Baktänder lite trots rätt inställd tändning , svårstartad trots nyren. förgasare, får lirka upp den i varv tills den kommer till ca 4000rpm och då börjar den dra som ett spjut.
Alla tips mottages med glädje (man kör ju fast ibland när man pillar)!

En liten fundering, du nämnde att du hade Volvoförgasare på den, är de anpassade med de rätta munstyckena, nålarna, och kolvfjädrarna? Har du olja av rätt typ i kolvdämparen?
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: VAD åker ni i när...............

......Jag får den inte att gå bra trots att "allt" är nytt eller renoverat:(
Baktänder lite trots rätt inställd tändning , svårstartad trots nyren. förgasare, får lirka upp den i varv tills den kommer till ca 4000rpm och då börjar den dra som ett spjut.
Alla tips mottages med glädje (man kör ju fast ibland när man pillar)!
För mig låter det som något fel i strömfördelaren. Antingen centrifugalvikterna eller vacuumklockan.
Calle
 

Postis

HBK in Memoriam
Inlägg
910
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
Sv: VAD åker ni i när...............

En gammal bilskrynklare som jag kan inte låta bli att bli lite imponerad av Anders Manta speciellt efter som sonen "glömde" en bil i mitt garage när han flyttade hemifrån för 10 år, sen har jag som en hustomte varit där och pillat lite under åren i tron att jag snart skall bi av med "skrotet" och få tillbaka platsen i garaget, den är tänkt att den skall bli en 400 replica, han köpte en av de sista karossatserna som tillverkades för 10 år sen (tror jag).

Här är en lägesbild av projektet hoppas att det snart blir färdigt.

mantan.jpg

Sen om jag blickar tillbaka blinkandet.gif så har jag under 70-talet kört lite Saab i skogen samt åkte lite kartläsare med en kompis i en Ford BDA som i slutet av 70 talet var en av de häftigaste bilarna i skogen nationellt, fanns troligen bara 5-6 st som gick i rallyklass annars var de vanliga i rallycross och bana. Det var en vacker sång i dessa motorer som varvade 12000 och gav 260-280 hkr, men det gick i min smak för fort när man hade harvat med motorsvagare saabar.

sjuhäradsnatta.jpg saabarna.jpg saab-specialen.jpg

Men som frågeställningen i tråden var så var det en period som det inte fanns några bilar i garaget att avreagera sin tävlingslust på då kom Folrace som en befiare och vips hade man övertalat frun att det skulle bara bli lite att pröva på det var ju alldeles nytt och jag var med på primiären på Kinnekulle ring i juni -82 samma år som man hade haft en provtävling på våren i Västerås.
Det blev som Svebor beskrev "häv och gräv" ett 20 tal tävlingar, mest roligt var det nog när jag kvalade in till finaldagen i Folkracefestivalen på Dunteberget i Motala.

motala83.jpg
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: VAD åker ni i när...............

Hallå alla ni skribenter!
Tack CristerP för dina fina bilder! 25år gamla foton:rolleyes:, fast är det inte lite så att det känns som det var alldeles nyligen! Tiden går fort när man har roligt!
Hörni, tror ni att man kan få med all den packningen i en modern koloss till husbil? Iaf inte lagligt! Lite offtopik, men är det nån som vet hur mycket last en Camplett fick ta.
Eller det kanske var med dem som det var för mig! Hur menar jag då undrar ni säkert:confused:
Jo, om släpets totalvikt på pappret understeg bilens tjänstevikt så var allt frid och fröjd:eek:. Man var nöjd och tänkte inte en sekund på vad man packade med sig, eller hur!

Lite som dagens lastvikter på husbilar kanske! Fast förr i tiden fanns inte problemet för det var inte belyst på samma sätt som idag!!



Nu till mina lyxproblem!

Hej Montreal.
Jodå, de är hämtade från en PV B16 Sport som har SU 1 1/2 tummare!
Bestyckade är de också efter en CooperS 970cc i raceversion som borde passa min bil. Olja i klockorna är hydraulolja som är lagom tunn, enl experterna.
Fast bestyckningen kanske inte är 100a, men rätt så närma ändå!


Sedan har vi Mr Bonath!
Jo, det sitter en Aldon racefördelare på bilen och den är ju sas "stel" med en fast tändkurva! Har även gjort ett stilbrott och monterat ett elektroniskt tändsystem inne i fördelaren!
Sedan pratade jag med Jan-Åke"JANA" Andersson uppe i Bålsta och trodde mer på att använda orginal S-fördelare! Men det är ju bara små skillnader och inte som i mitt fall att bilen är tokdöd under 4000rpm.

Jag har tänkt lite på om vi har fått kammen fel på nått sätt! Jag har inte ställbara kamdrev på denna motor, men undrar om det kan göra så stor skillnad:confused:
Sedan har jag varit ute i garaget och fetat på förgasarna lite extra, men är rätt så säker på att det inte hjälper...........men va tusan, man måste ju testa lite! Lite ojämn färg på stiften också så jag gav på mer på ena förgasaren! Annars var grundfärgen brun med relativt ljust porslin!

HEJ POSTIS och ett jättetack för ditt fina collage:D
Tänk om du kunde få bilen iordning, då kan vi starta en en Mantasektion här på forumet:rolleyes:
Mantan, ja Oplar i allmänhet har haft en rykteshistoria med en massa konstiga smeknamn som "Gevalia mellanrost" osv. Fast vilken möjlighet till aktivt bilåka dessa bilar har givit (och ger) generation efter generation.
Alltså komma in på motorsport till vettiga pengar.
Kan du sedan få ett 400a stuk på eran bil så vore det en höjdare! Skaffa en orginal 400a är ju i princip omöjligt om man inte har ett par miljoner över bara så där:eek:
En släkt i släkten till mig har en av Opel Sveriges notbilar stående i sitt garage! Byggd med 400a utseende, fast med en 2,0 i motor för att den skulle ju bara användas till att göra noter med! Denna bil kördes av det TEAM som underställdes Björn "Nalle" Johansson.
Denna bil är i ett superskick och lita på att jag har tjatat på ägaren att han skall ta fram den i dagsljuset!

Sedan visade Postis flera helt fantastiska bilder på SAABár, både lång och kortnos. Härliga bilar med underbar sång, kanske då mest tvåtaktarna!
Min bil som jag debuterade med i Rallyskogen var en 65a SAAB SPORT!
Skall jag vara ärlig så var jag nog inget rallyämne:eek:. För dålig på att skruva, taskigt med stålar samt att jag ibland kunde hellre lägga pengar på en ny kostym än däck. Då blir det inget av en som yngre rallyaspirant!!!!!!!

BDA, BDG i alla dess former och då helst i en Escort mk1 är en kombination som fortfarande vinner rallyn mot betydligt modernare bilar! Ni har ju hört hur de låter i mitt filklipp ett par snäpp upp här i tråden!
Fast visst är det lustigt hur många det finns kvar! Och säljs! med en prislapp på minst 500.000kr.
Fanns inte BDA- motorn ända ner mot 1300cc? Har för mig att det var någon i den klassen i standardvagnsracing på 70 talet? Kan det ha varit någon Liptonsponsad bil? Är mycket osäker ?

Sedan berättade du om din folkracekarriär och det var ju så på den tiden att alla rallybilar med lite överåriga karroser och som hade "gjort sitt" i skogen fick sista smörjelsen i nån grusgrop! Tyvärr så försvann många fina bilar på det sättet, fast man visste ju inte bättre!

ÄN en gång tack för era fina bilder och inlägg
Anders
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: VAD åker ni i när...............

Anders B
Testa med en originalfördelare, det kan ju fungera.
Calle
 
F

F.d. 25144

Guest
Sv: VAD åker ni i när...............

Hallå alla ni skribenter!
Tack CristerP för dina fina bilder! 25år gamla foton:rolleyes:, fast är det inte lite så att det känns som det var alldeles nyligen! Tiden går fort när man har roligt!
Hörni, tror ni att man kan få med all den packningen i en modern koloss till husbil? Iaf inte lagligt! Lite offtopik, men är det nån som vet hur mycket last en Camplett fick ta.
Eller det kanske var med dem som det var för mig! Hur menar jag då undrar ni säkert:confused:
Jo, om släpets totalvikt på pappret understeg bilens tjänstevikt så var allt frid och fröjd:eek:. Man var nöjd och tänkte inte en sekund på vad man packade med sig, eller hur!

Lite som dagens lastvikter på husbilar kanske! Fast förr i tiden fanns inte problemet för det var inte belyst på samma sätt som idag!!

Anders, jag kan inte säga att jag vet men tror vikten var 250 kg på Campleten. Om det var med eller utan lastvikt vågar jag inte yttra mig om. Det blev snarare en visuell och praktisk sak om det fick plats på "räcket" så att kapellet kunde sättas fast. Någon lastvikt hade jag inte någon koll på. Det gällde att ha rätt lufttryck i de små däcken för jag kan lova att hjulen fick rulla på bra på Autobahn. Efter 360:an kändes det inte att man hade släpvagn alls där bak. Full sikt bakåt, både över och sidorna. Hustrun trampade på rejält när hon fick byta med mig. Farthållare var ju inget vanligt tillbehör på den tiden heller. Det blev snarare 120 än 100 när hustrun satt bakom ratten....

Autobahn kan vara rena dårhuset, så en gång blev hustrun omkörd av en liten Opel som bakefter släpade på en Atlas Copco komresser på kanske 2,5 ton. Den passerade oss i vänsterfilen i säkert 140-150 knyck och hela kompressorn svajade fr höger till vänster hela tiden. DÅRAR är det minsta man säger.

OJOJ, campletterna har utveklats ser jag. Vår blev 17 kvm uppfälld men denna är som ett helt sommarhus på hela 43 kvm:
http://www.camplet.dk/fileadmin/tem...amplet/video/Camp-let_Ferie_For_Alle_2008.wmv

Moderna Campletter:
Camp-let innebär ny standard för tältvagnar

Det här hittade jag på en dansk sida:
Mått 17kvm
Nettovikt 250 kg
Lastvikt 200 kg
Total 450 kg

Här en Camplet GT med större dragare. Den mest komfortabla bil jag någonsin ägt.
 

Bilagor

  • Volvo 760 GLE 88.jpg
    Volvo 760 GLE 88.jpg
    177 KB · Visningar: 3
F

F.d. 50069

Guest
Sv: VAD åker ni i när...............

Hej igen!
Egentligen ett väldigt smart sätt att campa! Kanske inte något för vintersemestern......men ta t.e.x. som frugan och jag som egentligen är ena riktiga glidarcampare! Vi åker ju bara ut i husbilen när vädret är bra och då endast på sommarmånaderna:eek:
Visst skulle en camplett duga till oss! Fasiken, jag ser att jag kan ju utrusta min CooperS med drag och dra iväg!
Det vore en syn det:yes:!

Sedan berömde ChristerP sin "Grosse" Volvo:). Är det en 760? Jag fick faktiskt köra en förseriebil tidigt(kan det ha varit 1982?). Det var så att min syster jobbade på Volvodata och dessa tidiga bilar skulle ju rulla mycket och de anställda fick tydligen teckna sig om de skulle ut och resa!
Ni kan tänka er vilka ögon det blev i lilla Mjölby när man kom i en sådan!

Skojigt minne!

Sedan till Calle!
Det kanske slutar med det:(. fast en race Aldonfördelare skall funka, men allt är ju inte självklart i denna lilla bil!
Återstår mycket innan den får sträcka ut på Mantorp i vår!

Anders
 
F

F.d. 25144

Guest
Sv: VAD åker ni i när...............

Du hade lätt kunnat ha en camplet efter din Cooper Anders! Vi hade för det mesta vår tältvagn färdigbäddad med lakan, täcken o kuddar. Så väl framme på campingen så tog det fem minuter tills man kunde gå in å lägga sig. Mkt bekvämt. Kommer ihåg campingen i Kroatien när det började att regna. Det kom floder genom Campletten och med väskorna uppe på bodet så låg vi torrt o fint o såg på medan vattnet forsade fram på marken. Då gick tältarna våta i håret med stövlar och dikade runt sina tält.

Jo, det är helt rätt Volvo 760 GLE -88 V6 automat med den "nya" renault-motorn. Denna bilen hade all utrustning. Minst en gång i veckan handtvättades den mkt läckra mörkblå metalliclacken (den färgen skulle jag inte välja idag). Den gick 17000 klanderfria mill innan vi skiljdes åt. Den var lite väl dyr att köra till jobbet med (12,5 l) så Golf turbodiesel bidde nästa bil (6,0 l):)
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: VAD åker ni i när...............

Jo dessa gamla Volvosar:D
De bästa bruksbilar jag har haft genom åren har varit Volvo 945! Kan berätta mycket fint om dem, men det är saker som de flesta känner till;)
På tal om 760 så har en reporter(Fredrik Nyblad) på tidningen Klassiker fått tag i ett toppex. Så den bilen kommer man nog att få följa i tidningen!
Han äger också ett "hundhus" så hans smak är det sannerligen inte fel på!:p

Klassiker - Bilar och motorcyklar 1945 - 1989 = ensusiastbilar

Det står ännu inget om hans nyförvärv, men lita på att det kommer!

PS, för att återknyta till denna hemsida så ägs också en SAAB Husbil av en redaktionsmedlem! Fast att det finns två st SAAB baserade husbilar är väl också känt i husbilsSverige:cool:

Se husbilarna i Trollhättan - Klassiker - Bilar och motorcyklar 1945 - 1989 = Husbilen
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: VAD åker ni i när...............

Sedan berömde ChristerP sin "Grosse" Volvo:). Är det en 760? Jag fick faktiskt köra en förseriebil tidigt(kan det ha varit 1982?). Det var så att min syster jobbade på Volvodata och dessa tidiga bilar skulle ju rulla mycket och de anställda fick tydligen teckna sig om de skulle ut och resa!
Ni kan tänka er vilka ögon det blev i lilla Mjölby när man kom i en sådan!

Min dåvarande chef tog ut en 760 som tjänstebil när dom var alldeles nya. Han var mäkta stolt och drog in bilen i varje samtal under några veckor. Hans problem var bara att tjänstebilsreglementet var ganska strikt - för att få in 760n där var han tvungen att välja bort alla extrautrustning.

Vi hade en jugoslavisk städtant på jobbet. Hennes man jobbade på Volvo. Ett par veckor senare kom hon med en 760 med bokstavligen allt i utrustningsväg. Efter det blev det väldigt tyst om bilar på jobbet.......
:twitcy:
 
F

F.d. 25144

Guest
Sv: VAD åker ni i när...............

Haha, nu hittade jag kort på mina första 2 träsnipor. Den vita är den med den berömda tändkulemotorn av märket Skandia. Här upplagd för reparation. Jag bytade sedermera den till en lite mindre snipa som här är nymålad i blått. Äldsta dottern skulle alltid vara med i båten. Här smaskandes på äpple eller banan.

Herregud vad tiden går, hon fyllde ju 37 år häromdagen och har 3 barn själv......

Men själv har jag ju inte blivit en dag äldre ;););)
 

Bilagor

  • limhamnssnipan.jpg
    limhamnssnipan.jpg
    139,7 KB · Visningar: 0
  • Snipa.jpg
    Snipa.jpg
    126,7 KB · Visningar: 2
F

F.d. 50069

Guest
Sv: VAD åker ni i när...............

Tack för de fina bilderna samt din återblick:wink:

Du, detta fenomen med att barnen växer ikapp tror jag att vi delar med många på detta forum, eller är jag helt ute och cyklar:eek:?

Hörrni, fortsätt med att skicka in bilder och lite trevliga historier! Vi får hoppas att inte någon blir vresig med att vi är "lite" utanför ämnet på detta eminenta forum! fast det är ju nästan 10.000 som har varit inne på tråden så lite intressanta är vi nördar väl?

Jag är ingen hacker direkt, men jag kan i alla fall se att det läggs ner mycket jobb på fotocollage och texter, t.e.x POSTIS fina bildcollage:). Bara för att nämna någon!

Tack igen!

PS. Jag har fått ett tips om att jag borde se över min förgasarbestyckning på kojan! Åker nu med en bestyckning som troddes vara rätt och den kommer från en fullrace 970cc CooperS, men jag har fått tips om en annan setup med munstycken och nålar som heter MME. Så nu är det till att ut och leta:confused:

JO, visst ja:cool:. På tal om kojor så bjuder jag på ett mycket fint filmklipp från GOODWOOD nu 2009 och det är ST Mary´s race med endast historic kojor som har ett stenhårt reglemente ( i princip gamla gruppII). Motorerna är 1275 motorer (behöver inte vara S-motorer längre för de är för sällsynta) och dessa motorer borras till 1297cc och allt får göras med dem utom att lägga till matrial. Sedan skall det vara samma typ av förgasare, alltså dubbla SU. Ja, mycket orginal i princip! Fast ändå så plockar de ut bortåt 120 hk i dessa gamla motorer med femportstoppar, stötstänger och trelagrade vevar! Rätt så otroligt vilken fart de får i "skrotet":D

Kolla bara på dessa fyrhjulsdriftare.
YouTube - the proper way to drive a mini

Och en inboard film som visar hur "snälla" de är mot sina vx-lådor:eek:.
Fast de har väl obegränsat med stålar och folk som inte gör annat än servar dem!
YouTube - (part 1) Goodwood Revival 2009 classic mini in-car race video - Roger Phillips

Anders
 
Senast redigerad av en moderator:

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025
Sv: VAD åker ni i när...............

001 nordkap 058.jpg
Nu ska jag gå till garaget och förbereda ett hjullager byte. Men det sitter på en dyr tysk kvalitetsbil så det är bara lite roligt vinter pysel.
Hade det suttit på en billig italiensk skitbil, så hade man ju kunnat svära och raljera lite.
Jag har bytt hjullager tre gånger, under mina bilår. Under femtusen mil varje gång, och alla var tyska bilar. Det förra var Timken, ska bli kul att se vad det här är.

bosse b
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025
Sv: VAD åker ni i när...............

CristerP
Min husbil delar garage med tre tändkulemotorer. En Bejer en Lidan och en BM 10 traktor.
Man vill knappt höra fiaten samma dag som dom varit igång.
bosse b
 
Toppen