• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

VAD åker ni i när...............

holiday

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2026
Sv: VAD åker ni i när...............

Nä det var några årsedan och det var i samband med att Max blev pistolhotad på sin S6plus och en massa annat tråkigt ..

Det var Thomas Rs4 men som sagt det var några årsedan .

Är du med på träffarna vid Mc Donalds Mölndal/Åby varje onsdag kl 19:00 ??

Hej!

Jag har varit där några gånger, har inte alltid tid men hoppas att det blir mer. Vad med och spelade in en musikvideo (umbrella) med dom. Killarna är mycket trevliga.

Mvh Bert

F

F.d. 15312

Guest

Hej!
Hur ska jag klara mej ur det här med hedern i behåll.
Meningen var att ge alla, som tror alla fel, som uppstår på husbilar beror, på att det står Fiat på emblemet en pik.
Alfa Romeo Ferrari Dallara och Abarth ägare ska inte känna sej träffade.
Jag var till och med i Motala och tittade, när Lindström (Var det inte Tomas far?) höll på och renoverade en Abarth. Har för mej Leif Lindströms Dallara stod i garaget också.
Av Montreal fick jag tack.Visa bilaga 22568

Visa bilaga 22569
Blir jag förlåten om om jag skickar med ett par bilder när jag (i röda tröjan) besöker Dallara I Italien.
bosse b:wideeyed: ps har både Dallara och Abarth dekal i handskfacket.
Du är förlåten Bosse....Dallara är respekt!!
Åke Lindström var en god vän och mycket duktig mekaniker och renoverare.
Vi utbytte många tankar kring dom Italienska skönheterna i allmänhet, men Abarth i synnerhet då jag i början på åttiotalet byggde en Abarth 1000 - replika samtidigt som Åke renoverade ex Svensson-Allard-Wärns Abarth som numera ägs av Kaj Wallin i Örebro (har visat bild på den tidigare här).
Vi utbytte mycket delar och tankar kring våra renoveringar.
Åkes son Leif hade även sin SSK-Abarth i garaget . Denna såldes emellertid till Tyskland i nyrenoverat skick.
Dallara X1/9:an tror jag att Leif har kvar.
Det passerade många trevliga tävlingsvagnar i detta garage...alltifrån CanAm bilar till historiska Formelbilar.

Min bil kördes på gatan och på en del klubbträffar med Racerhistoriska klubben.
Hade många roliga år med denna ettriga sköna dam.
Det var rätt kul att dräpa golfar med den vid rödljusen.
Min bil såldes emellertid till en av Kaj W:s vänner i Sparreholm vid ett svagt
ögonblick.......:confused: ångest!! Men jag hade lite för mycket i garaget just då...(kan man ha det förresten?)

Mc Laren Shell röd 007.jpg

Hade ingen bra bild tyvärr men håll till godo ändå (tagen hos nuvarande ägare)

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50069

Guest

Håller med till100%, Bengt! Absolut helt rätt! Precis lagom stukad:). Har jag fel när jag gissar på att bilen är utrustad med Empi-fälgar? Lite sänkt? samt borttagna stötfångarhorn?

Mrabarth och Bosseb, ni verkar att ha hittat rätt nu i ett gemensamt ämne!
:yes:. SKRIV MER och tack för alla foton! Gäller även ni andra så klart!
Jag har lite svårt att hänga med i AUDI-svängarna som ni andra klarar
galant!

Jag lovade i ett svagt ögonblick att jag skulle försöka "hinna" med i
svängarna i denna tråd, men..................det är inte lätt:eek:

Sedan fick vi både fina bilder och filmklipp på verkliga vridmonster!
När det gäller jänkbilar så har jag NOLL koll, det enda jag har ägt i
jänkeform var en cheva van som gick fram och tillbaka mellan
crossbanorna när pysen var i crosstagen! fast för övrigt så som sagt
ingen erfarenhet!
Fast maffigt är det i högsta grad!

Stå på :D

BengtCassman

HBK Medlem
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2098
Medlemskap
2024

Bra iaktagelse Anders, man ska nog va lite nörd för att se men det är ju meningen.
I övrigt är bilen helt orginal,orenoverad med orginallack,fast det har varit ett slit med polerandet

F

F.d. 25144

Guest

Sedan fick vi både fina bilder och filmklipp på verkliga vridmonster!
När det gäller jänkbilar så har jag NOLL koll, det enda jag har ägt i
jänkeform var en cheva van som gick fram och tillbaka mellan
crossbanorna när pysen var i crosstagen! fast för övrigt så som sagt
ingen erfarenhet!
Fast maffigt är det i högsta grad!

Stå på :D

Anders, jag kan lova att jag har heller inte koll på jänkbilarna men det är absolut så himla skoj att få vara med live att köra o beskåda dessa monster.

Var med svärsonen en hel dag på Portland international raceway. Det var en skön upplevelse. Det var en massa olika bilar i olika grupper och bl.a. en Porche-club (lite snobbigare) där den ena skulle överblänka den andra. De hade säkert inte själva ens sett en skruvmejsel. De var bara där för att köra, sen tog någon annan hand om resten.
Portland Raceway - Official Home Page - Events this week at PIR

En annan skoj sak vi gjorde uppe i Idaho var en heldag på snöskotrar i bergen. Dom hade 4 st så vi kunde åka varsin. Vid ett tillfälle tyckte hustrun det skulle vara skönt att sträcka på benen så hon sa: jag hoppar av o går en bit. Det bar sig inte bättre än att hon sjönk nästan ner till midjan i snön o kunde inte röra sig ur fläcken. Det har vi skrattat åt många ggr.:D:D

Från det ena till det andra....jag bara älskar att köra min Golf! Fy va kul det är.;)

F

F.d. 50069

Guest

När man sitter och gluttar runt på YOUTUBE och ser filmer och likadant dessa filmer som du har skickat så verkar detta med motorsport vara lite mera , ja hur skall jag uttrycka mig...vara mera accepterat i USA! Hela familjer ute i Öknen eller i ett gyttjehål t.ex. Det är klart USA är ju stort men ändå!
Jag tycker inte att det är riktigt på samma sätt här i Sverige, kanske:confused:

Är man intresserad av motorfordon av någon form så känner jag ibland att man ses lite över axeln på nåt sätt!:(

Är jag helt fel ute eller vad tycker ni?

Anders

PS, roligt att ni blev nöjda med nyförvärvet:D

F

F.d. 25144

Guest

Här i detta landet är det mkt som ska vara lagom. Inte för mkt o inte lite. Är det för mkt så är man fanatiker och för lite då är man inte tillräckligt intresserad. Så hur ska man vara? Jag tycker att man skall brinna för sina intressen, men tror det är viktigt att familjen har stor förståelse eller rent av delar intressen annars funkar det inte.

I USA är bilar o motorer en del av vardagen. Hela samhället är uppbyggt kring bilen för utan den så kommer man inte så långt. Att det sedan är överdrivet många fordon per familj och bensinslukande saker är en helt annan sak. nu tror jag dock att med energiskatter, miljövillkor, ekonomi osv så kommer saker att förändras även i USA. Se bara på deras bilindustri som inte ställt om i tid utan kört på i samma stuk allt för länge. Många jänkebilar har fortfarande gammal teknologi. Här är Europa o Asien mkt längre komna. Ändå är bilindustrin över lag väldigt hårt pressade. Vi ser ju bara här hemma med SAAB o Volvo. Finanskrisen har väl en stor påverkan dessutom.

Jag föredrar att köra en Europé eller Japan om jag skall välja. Dom har kommit långt både tekniskt sett och energieffektivt/miljömässigt.

Sedan får vi inte glömma att ta hand om dom gamla klenoderna. Det är där entusiasterna kommer in som underhåller, vårdar och kör dessa med största glädje.:rolleyes:
Vad händer dessa i kommande generationers ägo? Kommer dom att glömmas bort eller blir det för dom ännu viktigare att bevara?

PS detta var min sista bubbla som jag ägde en 1302 S -71 som jag satte ett ormbo på.:yes: Undrar hur många sådana som rullar idag :confused:

VW 71 ormbo.jpg

F

F.d. 50069

Guest

DU ÄR EN KLOK HERRE , CHRISTER! :yes:

Fasiken vilken snygg grön färg (i min text alltså)! Almond green, yees! Hundkojenyans:wink:

En av våra herrar på vårat så kallade gubbdagis har pratat mycket om en epok i sitt liv då han körde en pilgrön Bagge 1302s i en vw-cup i rallyskogen i början av 70-talet. Det var strid på kniven med lika bilar:D!

Anders

F

F.d. 50069

Guest

Montreal !

Du har så rätt så:)!
Kan du de andra färgnamnen då:rolleyes:.
Några kan jag och de klingar så fint och det känns lent i munnen när man uttalar dem!

Testa;)
Tartan red, Old smoke Grey, Mariner blue, Hawain blue, Fiesta Yellow,
Almond green, Tweed grey, Primrose Yellow, Speedweel Blue som var en av de tidigaste kulörerna(läckert eller hur?)

Jag tog några ur minnet så jag är inte hundra på att det stämmer exakt, fast det skiter jag i för det låter gott!

Anders som lider i ett eländigt tråkigt väder!:(

F

F.d. 50069

Guest

Satt och tittade en stund till på Cassman´s Karman Ghia och blifasen blir bara snyggare och snyggare ju mer man tittar!
Nu är man ju lite extra stollig, men tänk så vackra bilarna förr! samt att man såg skillnad på dem.
Idag så orkar iaf inte jag tänka på om hur en bil är designad! men det är ju inte så konstigt egentligen när i många fall datorer ritar effektiva och säkra bilar. Så det måste vara svårt för fabrikanterna att få en egen särprägel på sina produkter utan att förstöra för mycket vad de smarta datorerna har kommit fram till!

Kan det vara så tokigt tror ni eller är det bara en sur gubbes funderingar:wink:

Lika utråkad som nyss!
Anders

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024

Man får tända många lampor i garaget, i hop med en Grand Prix White så känns det bättre.
bosse b

F

F.d. 25086

Guest

En Husqvarna från tiden då det fortfarande var svenskt..
hade tänkt åka lite veteran race på den men den blev för fin så jag
blev tvungen att köpa en till fast en 420 Automat :spinny:
finns säkert många här på forumet som någon gång ägt en Husqvarna enduro hoj.
//Ulf

CIMG4647Hva.JPG

F

F.d. 50069

Guest

Hej Bosse!
Precis vad jag har gjort nu när det är kväll och fritid! Höjt värmen ett par snäpp! Sitter och funderar vad jag skall göra!
På kojan skall jag först och främst få den att gå klockrent och det vet jag att det löser sig:wink:
Sedan skall jag montera riktiga bälten i den, fönsternät, sätta dit den "nya" Smith varvräknaren, göra ett snabbfäste för grillen, ev ev dra om några soppaledningar, fixa signalhorn, bygga om extraktorgrenröret så att det inte går mot drivknuten, täta ett par oljeläckor (bara fem st:wink:)

Inget dyrt eller jobbigt egentligen, gäller bara att komma igång:eek:
Sedan skall kojan vänta på torra vägbanor så att motorn får ett 50-tal mil innan den skall upp på rullande landsväg igen.

Sedan skall Caterhamen få lite trevligare hjulvinklar och jag skall även försöka mig på att hörnväga den (kollar runt lite för att lära mig).
Caterhamen skall även få sig en uppolering av Aluminiumplåtarna!
Det är jag också lite osäker på hur jag skall gå tillväga med!

TIPS önskas!!!

En stor ELOGE till dessa "Husky´s", så skall en cross/endurobåge se ut!
Inget tjafs eller dyl, bara ren porr!

Tack för fin bild!

Anders

F

F.d. 25144

Guest

En Husqvarna från tiden då det fortfarande var svenskt..
hade tänkt åka lite veteran race på den men den blev för fin så jag
blev tvungen att köpa en till fast en 420 Automat :spinny:
finns säkert många här på forumet som någon gång ägt en Husqvarna enduro hoj.
//Ulf
OJDÅ….en Husqvarna väcker gamla minnen till liv. Jag gjorde lumpen på T4 i Hässleholm och året var 1969. Då jag tyvärr hade dålig syn på ena ögat så blev det inte ”radarobs” inom flyget utan jag skulle göra min utbildning till trafikgruppbefäl i ”trängen”. Jag slutade gymnasiet en fredag och ryckte in på måndagen. Först den sedvanliga perioden med at lära sig marschera o åla o allt annat mindre kul. Men det var ju också mkt av rast-vila inslag så det var inte särskilt jobbigt.
Vi befälselever som kom in först fick ut sprillans nya Husqvarna 250cc cyklar. Det här var ju hur kul som helst. Skönt att slippa de gamla Jawa-maskinerna. Det första vi fick lära oss var att skruva isär våra cyklar helt o hållet o sedan sätt ihop dem igen. Vad jag förstått så härstammar denna 250:a från crossmodellen som fanns då och som en hel del påminner om din Ulf. Det var en mkt varm sommar 1969 så att åka MC var helt underbart för oss. Roligast var ju terrängkörningen. Det var mkt kolonkörning och annat trams också men så en dag så fick vi ett specialuppdrag. Det hade börjat brinna i torvmossen ute i Sösdala så de kallade in försvaret som hjälp.
Vår pluton skulle hjälpa brandkåren att köra brandsoldater till o från olika poster ute i mossen. Det här var spännande. Vi blev förlagda ute på en skola tror jag det var och vi kunde röra oss fritt utan befäl hela tiden. Det kändes bra att göra en samhällsinsats i alla fall. Där var vi i hela 3 veckor innan dom fick bukt med branden. Det tar lång tid att släcka en torvbrand. Ja, det var mitt lilla minne av en Husqvarna 250 en trevlig upplevelse under en varm sommar, ”Summer of 69”.:yes:
Att jag sedan i november, lagom till de första snöfallen, när de andra fick ut skinnpaj och stödskidor till cyklarna, lämnade in min cykel och fick ut en extra permisuniform är en helt annan historia…..:D

F

F.d. 50069

Guest

Trevlig historia Christer!
Håller inte ni andra med om att Christer har en framtid som författare:)
Skriver lättsamt och målande!

Fast vem vet det är kanske det han är........författare!

Tack för ännu en fin berättelse ur livet!

Anders som inte är det;)

F

F.d. 7282

Guest

Caterhamen skall även få sig en uppolering av Aluminiumplåtarna!
Det är jag också lite osäker på hur jag skall gå tillväga med!

TIPS önskas!!!

Jag har använt Peek polermedel från Smartab med gott resultat på både polerat
rostfritt och aluminium.

// Pär

Toppen