• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

VAD åker ni i när...............

F

F.d. 7282

Guest
Sv: VAD åker ni i när...............

Och en inboard film som visar hur "snälla" de är mot sina vx-lådor:eek:.
Fast de har väl obegränsat med stålar och folk som inte gör annat än servar dem!
Anders

Man känar ju så lite på fullgasväxlingar, fast i våran rally 240 satt det en rakskuren dogring låda som tålde det mesta:D:D Hur ser det ut på en koja?

Engelsmännen är ju duktiga på vx-lådor.......

// Pär

F

F.d. 5106

Guest

TjoHo .. Fick ut en bild till på "Mig" och Golfen (Jo det är en gul Golf på sidan 4 i denna tråd) bilderna är frysta ur en filmsnutt, därav kvaliteten ..

Detta är ca 2 sekunder före den andra bilden.....

gol-1.jpg

Och när vi ändå snackar om ljud.,.
Jag brukar ibland vara med på besiktningar i rally, ofta har jag då stått med ljudmätaren
ute och andats in lite avgaser....... i allafall, där gäller ju 100db vid avgasröret, men ibland för skoj skull har jag mätt vid insuget (stängd motorhuv)

Vid gaspådrag levererar denna Golf motor 109db :twitcy: med luftfiltret monterat !

GTIn.jpg

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Anders, varför inte prova med originalförgasarna och fördelaren? Om du har dom förstås?!
Då får du ju kvitto på om resten är o.k.

Senast ändrad:

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024

Lasse613
Här var det pulver under locket som en känd Blomkvistare sa när han såg en eskortmotor.
Du ska vara rädd om dina bilar:wink:
bosse b

Senast ändrad:
F

F.d. 25144

Guest

Bosse b,
jag förstår exakt vad du känner....

Nu efter att ha varit ute o luftat Golfen idag så har vi avnjutit kaffe, Budpest-bakelse o lite försmak på julen, dvs pepparkakor, så nu mår man som en prins.

Tänkte visa lite bilder på leksaker som finns "over there". Håll tillgodo:

1. Gammal Picup som varit i familjens ägo sedan ny. Ni skall veta att i USA så gör man sig inte av med sina gamla bilar. En bil är nästan som en familjemedlem. Som regel ärver man dom och i värsta fall så "planteras" dom på den egna tomten. Men man gör sig knappast av med bilen bara för att man hittat något annat skoj att köra med.
Det är för övrigt en Camaro på bilsläpet som skall byggas om. Barnbarnen leken på trailern.

2. Ford Mustang (Capri) 1982 Det här är svärsonens leksak nr 1. Finns inte mkt original under skalet.
YouTube - 5.0 Mustang tribute

Han har byggt en Ford 351 Windsormotor som numera sitter i Caprin.
YouTube - Ford 351 Windsor Build Up

3. Här har jag lånat Caprin på en aldeles egen utflykt. Tur att bensinen inte kostade skojrtan just då. Den spinner loss i alla växlar med 430 hkr under huven. Trycker man sedan på gasknappen så blir det 100+ hkr....WOOOW!:D

4. Barnbarn provar nya dirtbiken i vardagsrummet. Denna kör svärsonen när han inte mekar med de andra leksakerna.

5. Jag bygger en 2-vånings lekstuga åt barnbarnen med viss hjälp av en Picup och dotter.

Bilagor

• Camaro.jpg
    Camaro.jpg
    170,8 KB · Visningar: 1
  • Capri.jpg
    Capri.jpg
    80,1 KB · Visningar: 0
  • Ford Capri.jpg
    Ford Capri.jpg
    145 KB · Visningar: 1
  • Dirtbike.jpg
    Dirtbike.jpg
    145,6 KB · Visningar: 1
  • Picup.jpg
    Picup.jpg
    245,3 KB · Visningar: 2
F

F.d. 50069

Guest

Hej Bosse!
I fredags så var några ur Garagegänget hemma hos "G" och torrsimmade i hans 911 RS, vilken enorm underbar bil!
Sedan bled det tugg om Arne Berg och hans planer på racerbana (Blixthult ring?). Det slutade med att "G" ringde till Arne och det blev förmodligen ett långt och trevligt samtal! Det var ju Arne som trimmade "G"´s Lotus Europamotorer tidigt 70-tal. Min pöjk Erik var med hemma hos"G" och fick en signerad Ferraricigarr ur en välfylld mahognylåda som minne! Den ciggaren ligger nu i ett fint fodral i hans bokhylla!
"G" är denna vecka nere på "Ringen" med en annan Mjölbybo och gasar lite:).
Denne herre har under 2009 gjort över 200varv på ringen, inte dåligt:D. Nästan 500mil fullfartsåka på ett år som privatperson..........stort!

Till Pär och Marieanne.
Jag kan förstå att du reagerade på det också, för det var riktigt brutalt!
Vx-lådorna i kojorna är väldigt olika! Beroende på om det åker bana eller i skogen! Fast jag tror att det finns dogringlådor också! Det jag vet är att det är vanligt med rakskurna drev! Sedan har man rakskuret mellan vev och växellådsstocken (lådan ligger ju under veven), samt rakt i drevsatsen och därefter så är det rakskuret i slutväxeln!
Jag kan lova att motorn inte hörs då:cool: Ett sjuh....ets oväsen! Jag åker med en vanlig helicoillåda (snedskuret) samt rakt i mellandreven, vidare har jag en förstärkt diff med härdade diffpinnar! Alltså ingen diffbroms utan vanligt!

Lasse 613
Separta trattar med sprut..........................mums
PÅ tomgång så bluddrar det och tjofar lite, men vid höga varv så blir det ett ljud som om ............sliter isär ett papper, ja svårt att förklara men jäkligt gött.
Golfarna är mycket trevliga att både se och höra i skogen!

Hej Montreal
Orginalförgasarna räcker inte till tyvärr! Ett par orginal SU 1 1/4 tum räcker till max 85-90 häst och då är det på gränsen med att det kan gå magert!
Min bil ligger i det området så att jag törs inte:eek:

Orginalfördelaren har jag också, fast funkar det med Aldonfördelaren så är den bättre och stadigare i "kurvan"

Ha det fint go vänner
Vi hörs
Anders

holiday

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2026

Bilagor

• thumb_3421-835985.jpg
    thumb_3421-835985.jpg
    5 KB · Visningar: 499
  • thumb_3421-1071938.jpg
    thumb_3421-1071938.jpg
    3,8 KB · Visningar: 499
  • Nya bromsar.jpg
    Nya bromsar.jpg
    2,2 MB · Visningar: 0
  • DSCN0730.JPG
    DSCN0730.JPG
    1.005,1 KB · Visningar: 2

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Fast du behöver inte gasa fullt med originalförgasarna, bara få igång den och se om allt fungerar i övrigt, då har du ju ringat in problemet? annars får man ju gå vidare förståss!

F

F.d. 50069

Guest

Till Bert.
Vilken bil:)! Där har inget lämnats åt slumpen förstår jag! Kollade in på din sida = Audi RS4 Biopower (2001) - GARAGET - www.garaget.org som du tipsade om! Jäkligt imponerande! 0 till 200 på 11sekunder är svårslaget!

Hur är den att leva med i "vardagslag"? Jag misstänker att den funkar fint, eller?

Hej igen Montreal! Jo, du har rätt, det kanske får bli så:eek:! Fast först måste jag testa med andra nålar! Org. förgasarna är ju inte renoverade heller så tar de tjuvluft vid spjällaxlarna så är det också lite kärvt.

Nu ikväll så var jag och Mjölbygänget och hälsade på våra vänner i Sportvagnsgaraget i Linköping och det tuggades om allt möjligt så klart!
Bl.a så avhandlade vi kojor och då fick jag se en som har gjort om en Weber DCOE förgasare på ett grymt sätt;). Ni vet att jetmunstycket sitter ju mitt inne i förgasarhalsen på de flesta förgasare på nått sätt! Fast denne Åsa-Nisse har tillverkat en egen halsring med 16 hål i så att bränslet sprutas in i venturiröret som en dimma. Smart som fasen för då har man inget centrumrör som stör luftflödet. Ett arbete värdig en urmakare kan jag lova!
Och denna förgasare satt så klart på en BMC A motor.:D!

SMART!

Nää, nu ä dä kväller!

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Fast tjuvluften ger bara lite ojämn tomgång, så det har ingen betydelse för testresultatet, bara den verkar gå o.k. i övrigt.

:mcride:

F

F.d. 15312

Guest

"Billig Italiensk...skitbil".......AAARRRGGHHH :msn_lightning: :msn_lightning::msn_lightning::msn_lightning: :msn_stormy::msn_lightning: :msn_stormy:
Bosse ...Bosse...tänk på vad Du säger..............
Så nära infarkt var det längesen jag var!!

MrAbarth:msn_hot:

Senast redigerad av en moderator:

holiday

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2026

Till Bert.
Vilken bil:)! Där har inget lämnats åt slumpen förstår jag! Kollade in på din sida = Audi RS4 Biopower (2001) - GARAGET - www.garaget.org som du tipsade om! Jäkligt imponerande! 0 till 200 på 11sekunder är svårslaget!

Hur är den att leva med i "vardagslag"? Jag misstänker att den funkar fint, eller? ...........

Hej Anders!

Tack. Jo den funkar fint till vardags kör den varje dag i stort sett dock ej över vintern nu avställd (snyft).
Det enda är väl att laddet kommer lite senare då jag har bytt till störe turboagr (garrett 28or)
Mvh Bert

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024

"Billig Italiensk...skitbil".......AAARRRGGHHH :msn_lightning: :msn_lightning::msn_lightning::msn_lightning: :msn_stormy::msn_lightning: :msn_stormy:
Bosse ...Bosse...tänk på vad Du säger..............
Så nära infarkt var det längesen jag var!!

MrAbarth:msn_hot:
Hej!
Hur ska jag klara mej ur det här med hedern i behåll.
Meningen var att ge alla, som tror alla fel, som uppstår på husbilar beror, på att det står Fiat på emblemet en pik.
Alfa Romeo Ferrari Dallara och Abarth ägare ska inte känna sej träffade.
Jag var till och med i Motala och tittade, när Lindström (Var det inte Tomas far?) höll på och renoverade en Abarth. Har för mej Leif Lindströms Dallara stod i garaget också.
Av Montreal fick jag tack.DSCN0385.JPG

DSCN0387.JPG
Blir jag förlåten om om jag skickar med ett par bilder när jag (i röda tröjan) besöker Dallara I Italien.
bosse b:wideeyed: ps har både Dallara och Abarth dekal i handskfacket.

F

F.d. 50069

Guest

Hej Bert!
MEN när den börjar ladda då:rolleyes:........................har du en HANSutrustad hjälm då så att du inte får brott på halskotpelaren! Kan tänka mig att det bara smäller till och bär iväg nåt så in i H.....e!!!!:yes:!
Eller?

Jamen kolla Bosse!
Där har vi ju gänget fångat på bild;). Vad håller Gusten på med?
Du, hade inte han en Abarth 1000 corsa ttr (eller vad nu beteckningen var) ett tag? Har för mig att han har nämnt det!
Den andre pöjken på bilden (Roland) har ju också tillfört motorSverige en och annan rolig historia!
Var du med i Linköping när han höll föredrag om sitt motorsportliv för ÖSK?
Dessa herrar och många andra så klart har så mycket att tillföra oss andra som har detta med klassiska bilar som ett intresse!

Anders

holiday

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2026

Hej Bert!
MEN när den börjar ladda då:rolleyes:........................har du en HANSutrustad hjälm då så att du inte får brott på halskotpelaren! Kan tänka mig att det bara smäller till och bär iväg nåt så in i H.....e!!!!:yes:!
Eller?

Hej Anders!

Laddet börjar vid 1500 varv men fullt ladd (2,1 bar) har jag vid dryga 4000 varv, kör jag aktivt med den så ligger jag mellan 5000 till 7000 varv. Jag kan lova att det skjuter på gott om man har uppe tempen i däcken, nu när man står på så spinner det på alla 4 på 1-2-3 växel (svårt att få tempen på gata nu)

Mvh Bert

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024

En sådan RS4 hade en på NA men tyvärr så försvann den när han var på bröllop i USA och även han hade lagt ner mer pengar på bromsar/väghållning och motorn än vad hela bilen kostade .
Han hade GPSlarm men det hjälpte inte när han var borta .

Då har du kapat 0-200 tiden med 6 sek då , inte illa .

Har du varit men ACS clubsport nere på ringen ? http://www.niveus.se/acs/clubsport/clubsport.html

F

F.d. 25144

Guest

Här kommer fler leksaker....

1. Dotterns Dodge Durango som hon köpte för 10 år sedan. Numera kör hon en Ford Van
På bild syns morfar Christer bekvämt lutad och vi är hos barnbarnens farfar långt uppe i Idaho närmare Canada. I bakgrunden skymtar en Camper i buskarna.

2. Sedan blev det ett lyft för Durangon och "toolbox" där bak. Personligen gillar jag inte detta, den ser för uppskrämd ut.

3. Svärsonens senare leksak. Ford F-250 V8 diesel -04 med programerbar effektbox. Den här är så hög så det behövs stege för att ta sig in o ur (för oss gamlingar). Kan lova att det är inte många personbilar (standard) som hänger med vid rödljusena. Som grädde på moset kan man nästan köra i vilken terräng som helst. Barnbarn hjälper till att serva bilen. Det som krokigt ska bli får böjas...
Kolla in plommonträdet i bakgrunden, stora blåa underbara plommon. På tomten finns säkert 10 persikoträd och bäst är dom i aug-sept.
YouTube - Ford F 250 V8 Powerstroke 4
YouTube - Ford F 250 V8 Powerstroke 3

Bilagor

• Dodge Durango 99.jpg
    Dodge Durango 99.jpg
    146,7 KB · Visningar: 2
  • Durango lyft.jpg
    Durango lyft.jpg
    213,3 KB · Visningar: 0
  • USA2007 084.jpg
    USA2007 084.jpg
    1,9 MB · Visningar: 4

holiday

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2026

En sådan RS4 hade en på NA men tyvärr så försvann den när han var på bröllop i USA och även han hade lagt ner mer pengar på bromsar/väghållning och motorn än vad hela bilen kostade .
Han hade GPSlarm men det hjälpte inte när han var borta .

Då har du kapat 0-200 tiden med 6 sek då , inte illa .

Har du varit men ACS clubsport nere på ringen ? http://www.niveus.se/acs/clubsport/clubsport.html

Hej
Ja det är lätt att det spårar ut. Tyvärr finns det folk son inte kan skilja på mitt o ditt.
Har inte åkt med acs utan åkt där när jag o frugan bilat i Tyskland.
Jag finns på na (holyday) men har ej läst om någon stulen Rs4

Mvh Bert

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024

Nä det var några årsedan och det var i samband med att Max blev pistolhotad på sin S6plus och en massa annat tråkigt ..

Det var Thomas Rs4 men som sagt det var några årsedan .

Är du med på träffarna vid Mc Donalds Mölndal/Åby varje onsdag kl 19:00 ??

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024

Anders
Gusten letar eftern tror jag.
Jo jag var med när Roland berättade en liten del av alla sina historier DSCN0210.JPG Vad är det för bil på Bilden. Gusten har ägt en Abarth
bosse b

Senast ändrad:
Toppen