• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

VAD åker ni i när...............

F

F.d. 15312

Guest
Sv: VAD åker ni i när...............

Ang. polering av aluminium

En gammal klassiker som borde göra jobbet... =AUTOSOL.
mvh MrAbarth:msn_hot:

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25144

Guest

Fasiken va mkt AUTOSOL jag gnidigt på mina moppar och vespa popolino i mina dar. Det funkar fortfarande på många saker....:yes:

F

F.d. 25144

Guest

Det var nästan synd att du "checkade ut" före snön, att köra med skidorna var riktigt kul!:)
När jag åker skidor så ska det vara utförsåkning i Österrike, hehe...
Skämt åsido det hade varit skoj att prova på med hojen. Antar att du har erfarenhet av detta? Berätta gärna:yes:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jo jag gjorde lumpen i Uddevalla som Mc-ordonnans, så jag fick ju hela utbildningen inkl. körning med skidor eftersom det var en kall och snörik vinter. Tyvärr hade vi Java som var lite trötta, men det kunde ju avhjälpas till viss del, tog med topplocken hem över en helg för avsvarvning ,så att kompressionen blev högre, nya munstycken köptes från importören, samt lite förändringar av innehållet i ljuddämparna gjorde att jag hade den klart kvickaste Java:n på regementet. Detta var ju längesedan så det är säkert preskriberat nu! Men att lägga ned mc:n på ena skidan på en snöig skogsväg var ibland både skrämmande och kul, ibland slutade det i diket också vilket inte var så kul.
Men trots allt mycket lärorikt och roligt. :)
Jag har f.ö. aldrig varit utan motorcykel sedan jag var 15 år, så det har alltid varit ett stort intresse. När vi är ute med husbilen har vi ofta ett släp med ett par motorcyklar med oss så vi kan ha lite kul.:)

Senast ändrad:
F

F.d. 7282

Guest

Ang. polering av aluminium

En gammal klassiker som borde göra jobbet... =AUTOSOL.
mvh MrAbarth:msn_hot:

Jag håller med till viss del. Med Autosol blir det ju svart och kladdigt så fort man polerar,
inte mist på händerna.

Peek gör samma jobb på många saker men mindre skitigt, speciellt aluminium.
Däremot funkar inte alltid Peek på alla material / legeringar, då är det Autosol som gäller :D

Lycka till // Pär

F

F.d. 50069

Guest

Hej igen
tack för era tips ang. lättmetallpolering! Fast problemet är att denna Caterham är en bankämpe som man måste gå på djupet med nåt annat innan polerkräm skall till!
Egentligen så kanske man kan säga att det som behövs är en bearbetning av lättmetallen:eek:
Svinto har jag testat och det blir inte snyggt på en stor yta typ. motorhuv!
Vattenslip och dra åt samma håll hela tiden har jag tänkt på, men....:confused:
Skall testa med "PEEK", autosol är som sagt lite kladdigt!
Ett tips som jag har fått på ett annat ställe ang. lättmetall är att man alltid skall ta det "sista" med en mjuk trasa som är indränkt med ren bensin!

Skitsvårt! fast egentligen så är det bara att testa sig fram....vintern är ju som sagt lång!

Åka båge med skidor låter skoj....men hur läggs vikten på skidorna? Jag förstår att de måste vara fjädrande eller minst sagt "lealösa" för att följa terrängen!
Konstigt att de inte lär den tekniken i skolorna:) Verkar skitskoj!

Anders

F

F.d. 25144

Guest

Så här ser det ut (militär variant).....
Men fråga mig inte om själva tekniken. Tror man kan stå enbart på skidorna (utan kontakt med pudan) om det är bra underlag. Tror man måste ha riktiga rabbanabbadäck för att få rätt fäste:)

Husqvarna militär m skidor.jpg

F

F.d. 25086

Guest

Man lägger tyngden på ytterskidan i kurvorna,,går åka sjukt fort :yes:
man åker på samma däck året om på kungens hojar.
jag jobbade på fd I15 i Borås och har lekt endel med dessa Qvarnor :)

//Ulf

F

F.d. 11346

Guest

Hej Anders.
Här kan du se ett putsjobb YouTube - polish Aluminum MASTER MOBILE DETAILING
Är det så att du har djupa repor o märken så du måste slipa så var gärna ute.
Aluminiumdamm är exposivt o brandfarligt.
Gissa vad Termiten innehöll bland annat, just det.....
http://www.festool.se/images/sweden/download/press/2006/alu.2006.pdf
Du gillar ju att fara fort fram men nån stans får du väl dra gränsen, vill inte höra
att du är på väg ut i universum.:D:D

M.v.h 422 Börje.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Man lägger tyngden på ytterskidan i kurvorna,,går åka sjukt fort :yes:
man åker på samma däck året om på kungens hojar.
jag jobbade på fd I15 i Borås och har lekt endel med dessa Qvarnor :)

//Ulf

Tyvärr fick jag bara prova en testcykel av Husqvarnan, den infördes året efter jag hade gjort lumpen. Husqvarnan blev f.ö. ersättare för den floppade Häggopeden som Hägglunds skulle byggt, men som aldrig fungerade.

F

F.d. 25086

Guest

Det stämmer,hägglundarn hade en glupande aptit på drivremmar bla. :twitcy:
//Ulf

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Förutom fullständigt omöjliga köregenskaper p.g.a. plåtram, enkelgaffel och enkelsving. Hägglunds underskattade nog problematiken med att bygga motorcykel, det saknades erfarenhet.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Hej igen
tack för era tips ang. lättmetallpolering! Fast problemet är att denna Caterham är en bankämpe som man måste gå på djupet med nåt annat innan polerkräm skall till!
Egentligen så kanske man kan säga att det som behövs är en bearbetning av lättmetallen:eek:
Svinto har jag testat och det blir inte snyggt på en stor yta typ. motorhuv!
Vattenslip och dra åt samma håll hela tiden har jag tänkt på, men....:confused:
Skall testa med "PEEK", autosol är som sagt lite kladdigt!
Ett tips som jag har fått på ett annat ställe ang. lättmetall är att man alltid skall ta det "sista" med en mjuk trasa som är indränkt med ren bensin!

Skitsvårt! fast egentligen så är det bara att testa sig fram....vintern är ju som sagt lång!

Åka båge med skidor låter skoj....men hur läggs vikten på skidorna? Jag förstår att de måste vara fjädrande eller minst sagt "lealösa" för att följa terrängen!
Konstigt att de inte lär den tekniken i skolorna:) Verkar skitskoj!

Anders
Om du tar "det sista" med ren bensin så får du nog forsätta polera, då är ju aluminiumen helt ren från allt oxidationsskydd. Polermedlen innehåller vax för att hindra ny oxid.

Senast ändrad:
F

F.d. 25086

Guest

helt sant,,hägglunds ska nog hålla sig till bandvagnar :D
Monark var ju med i upphandlings striden med men dom backade ur..
om du gillar de gammla husqvarnorna så kan du kolla på min sida luftkylt.se
inga jätte gammla qvarnor men kul iallafall....har dock inte lagt så mycket tid på den sidan pga en axelskada och det har inte blivit nått Enduro åka på ett bra tag nu. :(

F

F.d. 50069

Guest

Börje och Montreal!

Såg ni att han som polerade flygmaskin körde med lumpskiva! Det kanske är något att testa! Det svåra med mitt jobb är ju egentligen inte att få det blankt utan att få en jämn yta som inte är flammig! Det enda på bilen som inte är aluminium är ju egentligen bara noskonen och "cykelskärmarna"!
Jag skickar med en bild så får vi se om det syns hur ojämn den är NU i lystern!
Det skiftar mellan de olika karossdelarna! Bökigt!
Lumpskiva.......skall se om jag hittar nåt som passar på min polermaskin!

PS, tack ni andra för all lärdom om MC-åka med skidor! Motorfordon och skidor har jag bara lite erfarenhet av och den är tolkning på sjön Tåkern med slalomskidor efter en Rallykadett:wink:
Fort gick det iaf..............

Caterham3.jpg

Caterham2.jpg

F

F.d. 2694

Guest

Hej Anders!

Ursäkta mitt sena svar, beror ej på tidsbrist utan på att jag ej ännu lärt mig hantera sidor och funktioner på husbilsklubben.se.
Är dock på gång.

Ja, det är ingen jättevanlig bil, men det finns dock några som rullar på våra vägar, men samtidigt är det trevligt att man inte ser sådana varje dag. Jag var lite snål med info, men här kommer lite fakta: Lexus SC430, 430 står för 4.3lit v8 på 289hk, plåtcab, 5 stegad automat, 0-100 på 6.2 sek .
Utrustning: Fullutrustad redan från fabrik, tillägg är metallic.

Otroligt bekväm och komfortabel, dock endast för 2 personer även om den är 2+2, dom som åker bak får vara barn om dom skall sitta behagligt.

Mvh /
Johan

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

Den här skulle jag vilja åka i, ser ut att kunna gå RIKTIGT fort. Fanns att beskåda på mässan i Dusseldorf för något år sedan. Tycker den är riktigt fräck fast det bara är en Ducato.

Bilagor

• 2006-Fiat-Ducato-Truckster-SA-1920x1440.jpg
    2006-Fiat-Ducato-Truckster-SA-1920x1440.jpg
    297,2 KB · Visningar: 2
F

F.d. 5898

Guest

Ja du Anders.

Just nu åker jag en gammal riktigt risig Suzuki Swift .

Förr om åren på sommartid åkte jag Miata efter att du lurade mig in i detta :)
Det var när jag var och gjorde reportage på din förra Gröna Kojja till tidningen Klassiker

Men nu bara väntar jag på att få ta ut Min Honda S2000
Den är trång , stötig , bullrig , hårdkopplad , det drar i nacken , den drar soppa men den är barnsig , barnsligt kul att köra.

LP1W0131.JPG

IMG_8909_klassiker.jpg

IMG_8854_klassiker.jpg

RMC005_1200.jpg

Toppen