• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad ångrar ni med husbilsköpet?

Rolf HBK-72

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
72
Medlemskap
2024
Sv: Vad ångrar ni med husbilsköpet?

Hej,

trevik

Vi har en "plåtis" som vi höjt vikten på till 3500 kg. Trots det så hade vi bara 10 kg kvar på framaxeln när vi åkre hemifrån sist (på¨totalvikten 170 kg).

Mvh Bengt

Hej Bengt
Har också en "plåtis" med totalvikt 3200 KG, VW Lt-35. Skulle också vilja höja till 3500 Kg. Vad har ni för sorts bil? Vad fick ni ändra/förbättra för att få den invägd till 3500.
Rolf i Gullspång
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Vad ångrar ni med husbilsköpet?

Hej Bengt
Har också en "plåtis" med totalvikt 3200 KG, VW Lt-35. Skulle också vilja höja till 3500 Kg. Vad har ni för sorts bil? Vad fick ni ändra/förbättra för att få den invägd till 3500.
Rolf i Gullspång

Hej Rolf,

Vi har en Fiat Ducato 09.
Betr. vikten så hade jag tur!!!!.
Jag räknade ytterst noggrant på all extrautrustning före beställningen och upptäckte problemet med framaxelbärkraften. Så mot en extrakostnad på 7000 kr ordnade försäljaren uppviktningen. Jag tror jag fick förstärkt fjädring, men jag vet inte säkert.

Däremot ångrar jag att jag beställde isolerad och uppvärmd avloppstank. Det sänkte frigångshöjden med ca. 5 cm, med påföljd att att tanken tar i vägbucklor.
Så nu har jag ett stort jobb med att reparera skadorna och ta bort isoleringen så att jag i fortsättningen klarar upphöjningar.

Mvh Bengt
 

Rolf HBK-72

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
72
Medlemskap
2024
Sv: Vad ångrar ni med husbilsköpet?

Bengt
Tack för svar. Min "plåtis" är byggd av ScandiMobil i Falköping.
Mer eller mindre av misstag, så fick jag i december 09 testa vinteregenskaperna. Jag övernattade i bilen den 21 december. Då sjönk utetemperaturen till 19 minusgrader. Min dieselvärmare och bilens isolering klarade kylan utan problem. Däremot så hade jag problem med gråvattnet. Jag räknar med att isolera och värma upp min tank till nästa vinter. Det känns nästan som om vi skulle byta gråvatttentankar med varann. Beträffande uppvägningen så klarar jag mig i dag med 565 kilo lastvikt Men jag ska kolla med Volkswagen vad som krävs för att väga upp till 3500 kilo från 3200.
Rolf i Gullspång
 
F

F.d. 2069

Guest
Sv: Vad ångrar ni med husbilsköpet?

Efter 2 år med min Niesmann-Bischoff ARTO 59 -04 så är det bara bra förrutom att jag vill ha en större husbil med ett garage så jag kan ta med en endurocykel på mina resor, dessutom ska jag ha en husbil med automatlåda och skinnkädsel denna gång.
Tänkte byta till en Niesmann+Bischoff 64GL 3.0 Mjet

img_arto.jpg


Arto64GL.jpg
 
F

F.d. 28371

Guest
Sv: Vad ångrar ni med husbilsköpet?

Jeg har husvagn, men har begynt å se på husbil. Husvagnen jeg har idag er en Solifer S7 fra år 2000. Den har Primus vannbåren varme, mover, booster til å lade batteriet mens jeg kjører og innvendig gråvannstank. Sengen er en dobbelt seng med ribbebunn og fjærmadrass. Bilen jeg bruker til å trekke vognen med er en Volvo V50 med 2.0 liters diesel motor og gearkassen er en automatkasse type Powershift. Kan en husbil gi meg og mine passasjerer samme komfort under ferden og samme bokomfort når jeg oppholder meg i boenheten? Er det en god ide å beholde husvognen sammen med spikerteltet til bruk om vinteren og bruke en husbil om sommeren til å reise rundt med om sommeren?
Takk for synspunkter!
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vad ångrar ni med husbilsköpet?

Solifer S7
Hej! Eftersom du tydligen inte reser runt på vintern så är det nog klokt att behålla husvagn och spiketält för vintercamping. Då behöver du inte kosta på dig en vinterduglig husbil för sommarresorna. Vinterkomforten i en husvagn byggd i Norden är det inte många husbilar som når upp till (i vilket fall inte de Niesmann och KABE som jag har erfarenhet av).
aake
 

Hannibal

HBK Medlem
Inlägg
293
Kommun
Båstad
HBK-Nr
308
Medlemskap
2030
Sv: Vad ångrar ni med husbilsköpet?

Att vi inte kontrollvägde bilen innan köp!

Lastvikten i pappret 900kg, i verkligheten ingen. DVS när solstolar kläder porslin, fulltankad och på väg till semmestertur så överskrider vi totalvikten.

Nu demonterar jag stödben, slänger ut madrass i framdelen, byter till lättare fälgar samt aluflaskor för gasol, osv.

Stephan
 

hanhals

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
3084
Medlemskap
2024
Sv: Vad ångrar ni med husbilsköpet?

Samma broblem här, tycker inte att man skall behöva kontrollväga bilen, när man handlar av en seriös husbils försäljare. Köpte bilen med diverse tillbehör som man plockade på i Örkeljunga. Var ute över helgen körde in på vågen strax söder om Borås 4360 kg jag trodde först att det var fel på vågen. Vad väger då bilen vid en längre tur. jag har en Carthago 151 med totalvikt 4200:dog::dog:
 

mariaolars

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
5565
Medlemskap
2024
Sv: Vad ångrar ni med husbilsköpet?

Hej jag har hört att det går att eftermontera framhjulsdrift på MB i österrike på samma företag som bygger bilarna fyrhjulsdrivna till Mercedes
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vad ångrar ni med husbilsköpet?

mariolars
Hej! Låter intressant, men kanske både besvärligt och dyrt. Jag antar ett operationen även kräver byte av växellåda. Och man kan undra vad bilprovningen kan ha för synpunkter, förutom att det säkert krävs omvägning och ny registreringsbesiktning.
Har du adresser och kanske någon länk?
aake
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Vad ångrar ni med husbilsköpet?

Tack för alla tips i denna tråden.
Nu har vi köpt husbil...det blev inte som vi tänkt från början.
När vi tittat djupare i plånboken märkte vi att det inte kan bli en ny husbil...skulle det bli husbil fick det bli en lite äldre bil. Vi fick därmed sänka våra krav vi hade från början med en säng där man slapp klättra över varandra när man skulle upp på natten...

Vi kom fram till att vårt största krav var att det fans en AC i bildelen.
Eftersom vi är i 30-års åldern så tänkte vi, va fan vi kan väl klättra lite i några år till...?

Så det blev en MC Louis Lagan 212 årsmodell 2007. Alkovbil med våningssäng bak.
Tyvärr är blien 5 cm för lång...6,05m. Efter att varit ute ca 7 nätter så är vi nöjda med bilen. Vilken skillnad mot husvagn!! Mer tid över till att sitta o ta det lugnt...

Jag är förvånad hur bra man sover i alkoven, inte alls som man trodde från början...men visst är det lite klättrande...men fick ju en husbil i allafall!!!

//Micke Trevik :wink:
husbil.jpg
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Vad ångrar ni med husbilsköpet?

Gratulerar till köpet. Att man får kompromissa med sina krav har vi nog alla märkt. Den helt ideala husbilen finns nog inte, om inget annat så är väl priserna i de flesta fall långt ifrån ideala. Men visst är det gott med husbil!

Lasse
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Vad ångrar ni med husbilsköpet?

Jag ångrar att jag köpte till airbag på passagerarsidan. Nu är den urkopplad men det innebär en irriterande gullysande symbol på instrumentbrädan.

(Annikka brukar sitta med fötterna framme vid höger A-stolpe. Livsfarligt om krockkudden skulle smälla upp.)

Kanske går det att montera bort hela kudden och få ett fack i stället samt bli av med den gula lampan?
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Vad ångrar ni med husbilsköpet?

Enda riktigt stora missen var att köpa en svindyr portabel AC eftersom många hade varnat för värmen. Det kan inte ha gällt för alkovbilar och definitivt inte för det fabrikat jag har. Den kom aldrig till använding i husbilen. Alkovbil behöver varken AC i bildel eller bodel enligt min erfarenhet. Den har kommit till använding i övervåningen på huset vid ett par tillfällen men de enstaka tillfällena hade jag överlevt ända.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Vad ångrar ni med husbilsköpet?

Enda riktigt stora missen var att köpa en svindyr portabel AC eftersom många hade varnat för värmen. Det kan inte ha gällt för alkovbilar och definitivt inte för det fabrikat jag har. Den kom aldrig till använding i husbilen. Alkovbil behöver varken AC i bildel eller bodel enligt min erfarenhet. Den har kommit till använding i övervåningen på huset vid ett par tillfällen men de enstaka tillfällena hade jag överlevt ända.

Beror nog lite på hur "tålig" man är mot höga temperaturer, men att sova i en bil när temperaturen är över 30 grader är enligt min mening ingen direkt behaglig upplevelse.;)
 
F

F.d. 15874

Guest
Sv: Vad ångrar ni med husbilsköpet?

Att vi inte köpte en helintergrerad direkt utan det blev en alkov istället,
sen tycker vi väl att det inte är så mycke att klaga på.

Sen finns det ju dom som aldrig blir nöjda utan ska ha större bil,typ dom som har concord
dom vill ju för det mesta ha större så man får plats med en bil i garaget och motorcyklar och till och med båtar,så jag kan inte förstå varför man köper en concord när man ska ha med en personbil.Då kanske man skulle satsat på en husvagn i stället.Dessutom sparat en liten peng.
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Vad ångrar ni med husbilsköpet?

Beror nog lite på hur "tålig" man är mot höga temperaturer, men att sova i en bil när temperaturen är över 30 grader är enligt min mening ingen direkt behaglig upplevelse.;)

Jag är känslig mot höga temperaturer. Några 30 grader har det aldrig varit i min husbil. Hade det varit det så hade jag NATURLIGTVIS använt mitt svindyra portabla AC ?!?!?!?!?
 
Toppen