• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad ångrar ni med husbilsköpet?

F

F.d. 53012

Guest
Sv: Vad ångrar ni med husbilsköpet?

Är det inte det dom flesta verkar redan ha i denna klubb.
 
F

F.d. 18508

Guest
Sv: Vad ångrar ni med husbilsköpet?

queenbed är väl väldans fint, i en rymlig bil alltså,så man har lite plats kvar till andra trevliga saker som ett kök och en dusch som funkar..

men långbäddar,är det inte tråkigt och sova själv,då kan man väl lika bra sova en bak o en fram i en stor rymlig dubbelsäng.. :D
 

svensei

HBK Medlem
Inlägg
291
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2024
Sv: Vad ångrar ni med husbilsköpet?

När det gäller vår första husbil så ångrar jag fortfarande att vi inte fördjupade oss i faktorerna tjänstevikt, faktisk vikt och kvarvarande lastkapacitet. Det blev en dyrköpt erfarenhet som resulterade i bilbyte efter en säsong.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Vad ångrar ni med husbilsköpet?

Hej.
Exakt samma sak hände oss som för Sven & Agneta i inlägget ovan!
Det är därför jag har tjatat och tröttat ut folk här på forumet att de skall vara supernoga med vikterna vid ett ev. köp så att inte eran dröm blir något annat!
Sätt er in i vad som gäller och det noga!

Snacket som en del försäljare kör med om "att det är inte nån som kollar" håller inte, tyvärr!


Är ni osäkra så TA HJÄLP av någon som ni litar på!

Anders som har gjort de flesta misstag som finns!
 

hanhals

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
3084
Medlemskap
2024
Sv: Vad ångrar ni med husbilsköpet?

Vi är nu inne på vår tredje bil, började med alkov sedan halvintigrerad med långbädd och vår senaste är intigrerad med tvärbädd bak . Vi trivs väldigt bra duschen blir större och sängen längre. Vi har inga problem att kliva över. :dog: :dog:
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vad ångrar ni med husbilsköpet?

Anders. Trots vad du så riktigt pekar på i ditt inlägg ovan, så kan jag ändå ångra (se inlägg 11, igår) att jag inte slog till på bilen med den löjligt låga lastvikten 100 kg. Lite krångligt och även dyrt att väga upp MB, det gick på 37.000:- att väga upp min KABE från 3.500 kg till 3800 kg, men ännu mycket svårare och dyrare att få tag i en husbil på ett bra fyrhjulsdrivet chassie. Tillsatsväxellåda och diffspärrar önskvärda. Nödvändigt för att kunna hantera tyngre släp på vintern, men till stor glädje även för att dra upp båtsläpet (och båten) på dåliga ramper sommartid.
Idealiskt ur dessa synpunkter (men lite svårt att bortse från drivmedelstörsten) vore nog ett bygge på MB´s 5-tons chassie, vilket finns valfritt med antingen permanent 4WD eller inkopplingsbar 4WD med tillsatslåda.
aake
 

Bilagor

  • IMG_1794.jpg
    IMG_1794.jpg
    2,7 MB · Visningar: 19

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Vad ångrar ni med husbilsköpet?

OJOJOJ - vilket ekipage.
Som en dröm!!! Som min dröm! :) :) :)
Min Plåtis får lasta mycket - och dra 3500 kg - blir nog att ta E-körkort.
 

Bilagor

  • Glad Påsk patric.jpg
    Glad Påsk patric.jpg
    11,2 KB · Visningar: 5

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vad ångrar ni med husbilsköpet?

PatrikS. E går inte vara utan och även C (CE) bra att ha om man har tänkt sig att dra med båten utomlands. Själv är jag frestad att dra ner med husbil och båt till Adriatiska havet. Jag har en dansk fiskekompis som med framgång trollat efter tonfisk utanför Zadar. Men det tar emot att dra släp så långt, så hitintills har jag nöjt mig med båtfisketurer till Hanöbukten, till Vänern (laxtrolling utanför Värmlandsnäs) varje vår och en årlig havsfisketur till Norge.
aake
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Vad ångrar ni med husbilsköpet?

Anders. Trots vad du så riktigt pekar på i ditt inlägg ovan, så kan jag ändå ångra (se inlägg 11, igår) att jag inte slog till på bilen med den löjligt låga lastvikten 100 kg. Lite krångligt och även dyrt att väga upp MB, det gick på 37.000:- att väga upp min KABE från 3.500 kg till 3800 kg, men ännu mycket svårare och dyrare att få tag i en husbil på ett bra fyrhjulsdrivet chassie. Tillsatsväxellåda och diffspärrar önskvärda. Nödvändigt för att kunna hantera tyngre släp på vintern, men till stor glädje även för att dra upp båtsläpet (och båten) på dåliga ramper sommartid.
Idealiskt ur dessa synpunkter (men lite svårt att bortse från drivmedelstörsten) vore nog ett bygge på MB´s 5-tons chassie, vilket finns valfritt med antingen permanent 4WD eller inkopplingsbar 4WD med tillsatslåda.
aake

Problemet är ju egentligen så att om man kanske är "förstagångsköpare" och inte har så stor erfarenhet av husbilar och dess olika vikter så är det väldigt lätt att "hamna fel"
Går det att väga upp en bil så är ju det kanon, men tyvärr var det så för oss att det inte gick!

Fast detta forum är ju helt perfekt för dem som söker info och råd!
Kan man få hjälp att undvika kostsamma misstag så är 100kr en piss i Vättern:D

Anders som tycker att solen är underbar!
 
F

F.d. 53061

Guest
Sv: Vad ångrar ni med husbilsköpet?

Jag säger som anders man skall nog ha koll på
lastvikten jag tror det kommer att bli mycket
kontroller på husbilar ock husvagnar framöver
pg av mycke diskutioner i olika tidningar ock olika
forum på nätet.
Markko. :cat::msn_cat:
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Vad ångrar ni med husbilsköpet?

Så till Micke (trådstartaren)

Det jag kan sammanfatta med som jag har varit inblandad och skrivit om i denna tråd , är att ni skall tänka på att ni har en vettig lastvikt som räcker för era behov!
Tänk även på att ALLT som är ditskruvat som extrautrustning inkräktar på lastvikten, typ Markis, cykelställ, dragkrok osv, osv!

Det bästa är att få till en vägning så ni är riktigt säkra på vad ni har för lastvikt att spela med! För det som står i instrumentet är inte säkert att det går att lita på!

Hoppas verkligen att ni inte är avskräckta nu, men det är bättre att ha koll innan köp (för det hade inte vi:()

Anders
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Vad ångrar ni med husbilsköpet?

När vi köpte vår första husbil var vi helt klara över att vi skulle ha en alkovbil. För i alkoven skulle vi ligga och mysa. Inte ha en säng som tog en massa plats när man inte använde den.

När vi sedan efter ett år ville byta bil så var det fortfarande alkov som gällde men vi villa ha en en säng på sidan där bak. För det var där vi hade sovit den allra mesta tiden i vår första bil. Den hade en sådan som kunde bäddas upp vid behov.

Efter ytterliga några år konstaterades att en helintegrerad bil var det som gällde. Kostnaden för en sådan var sådan att det blev till att vänta några år. Men efter ett antal besök på Elmia mässan och hos olika leverantörer slog vi till. Det blev en 8,50 lång helintegrerad bil med sidomonterad säng bak.

Men varför blir man inte nöjd - nu borde man varit det. Men inte. Besväret med att krypa över varandra blev allt påtagligare när vi bestämde oss för att bo permanent i bilen.

Därför slog vill och bytte till en helintegrerad med mittsäng. Nu kan vi inte önska oss något mer - tror vi i alla fall.

Lycka till med husbilsköpet.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Vad ångrar ni med husbilsköpet?

Hej alla!!
Kul att det finns så stort intresse för att hjälpa till!!

Vår tilltänkta bil har en vikt utan last på 2775kg
Max totalvikt på 3300kg
Max tillåten last 525kg

I vikten utan last ingår: förare, bränsle,smörjmedel,kylvätskor,verktyg,reservhjul,gasflaskor,tank för vatten.

Är detta fullt tillräkligt?
Eller ska jag kolla med försäljaren om de kan höja totalvikten till 3500kg?

//Micke
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Vad ångrar ni med husbilsköpet?

Det är ju omöjligt att svara på för en "utomstående";)om denna lastvikt räcker!
För frugan och mig, samt hund och en "lite" kraftig katt så räcker en liknande lastvikt! fast vi har ingen överflöd av prylar med oss!

Tänk bara på att all extrautrustning minskar lastvikten:(!

Kan nämna nåt lustigt eller märkligt!!!!
I våran Knaus så står det i instruktionsboken några exempel på vad som inkräktar på lastvikten; det lustiga är att de har tagit upp radion i förarhytten som en vikt (6kg har jag för mig) som en post som begränsar lastvikten:mad:,
den trodde jag var nåt som ingår i bilen tjänstevikt!
Undrar om inte bilens AC också inkräktar på lastvikten, inte säker men.......
skulle inte bli alltför förvånad!

Allt detta med vikter är märkligt och det finns exempel här på forumet där bilen faktiskt väger mindre än angiven tjänstevikten, så konsekvent är det ju inte!

Vi har nu järnkoll på vad vi har med oss i bilen och har kontrollvägt bilen på olika vågar.
Fast nån Ölhandlarresa med en semesterpackad husbil är bara att glömma!

Så, TREVIK , kan du höja upp totallvikten till 3500kg är det ju ett plus!
Då kanske ni kan få med nåt hem från bordershopen:D

ÄN en gång, lycka till och bli inte förskräckta av mitt tjat om vikter.
jag vill bara väl!

MVH
från Östergötland
 
F

F.d. 3847

Guest
Sv: Vad ångrar ni med husbilsköpet?

Vad var det mer specifikt med vikterna som gjorde att det blev bilbyte?

När det gäller vår första husbil så ångrar jag fortfarande att vi inte fördjupade oss i faktorerna tjänstevikt, faktisk vikt och kvarvarande lastkapacitet. Det blev en dyrköpt erfarenhet som resulterade i bilbyte efter en säsong.
 

svensei

HBK Medlem
Inlägg
291
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2024
Sv: Vad ångrar ni med husbilsköpet?

Svar till Isfiskarn. Till tjänstevikten ska läggas all utrustning som markis, cykelhållare, solpanel,backkamera, bilradio, köksfläkt, myggdörr, TV med antenn alt. parabol, mattor, elkablar, AC bildel och bodel, vattenburet värmesystem,värmeväxlare, stödben mm, säkert en del som jag har glömt eller förträngt nu. Kontentan blev att vi vid en kortare semestertur hade en överlast på 170 kg. Då var iof vår hund med tillbehör med på turen, ca 30 extra kg.
 

husbilar

FD HBK Medlem
Inlägg
924
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021
Sv: Vad ångrar ni med husbilsköpet?

Hej alla!!
Kul att det finns så stort intresse för att hjälpa till!!

Vår tilltänkta bil har en vikt utan last på 2775kg
Max totalvikt på 3300kg
Max tillåten last 525kg

I vikten utan last ingår: förare, bränsle,smörjmedel,kylvätskor,verktyg,reservhjul,gasflaskor,tank för vatten.

Är detta fullt tillräkligt?
Eller ska jag kolla med försäljaren om de kan höja totalvikten till 3500kg?

//Micke

För säkerhets skull, åk till något ställe där ni kan väga bilen, innan köp.
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Vad ångrar ni med husbilsköpet?

Hej,

trevik

Vi har en "plåtis" som vi höjt vikten på till 3500 kg. Trots det så hade vi bara 10 kg kvar på framaxeln när vi åkre hemifrån sist (på¨totalvikten 170 kg).

Mvh Bengt
 
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.772
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vad ångrar ni med husbilsköpet?

Nu verkar tråden vara på väg att spåra ur igen?:):)
 
Toppen