F
F.d. 53012
Guest
Sv: Vad ångrar ni med husbilsköpet?
Är det inte det dom flesta verkar redan ha i denna klubb.
Är det inte det dom flesta verkar redan ha i denna klubb.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Anders. Trots vad du så riktigt pekar på i ditt inlägg ovan, så kan jag ändå ångra (se inlägg 11, igår) att jag inte slog till på bilen med den löjligt låga lastvikten 100 kg. Lite krångligt och även dyrt att väga upp MB, det gick på 37.000:- att väga upp min KABE från 3.500 kg till 3800 kg, men ännu mycket svårare och dyrare att få tag i en husbil på ett bra fyrhjulsdrivet chassie. Tillsatsväxellåda och diffspärrar önskvärda. Nödvändigt för att kunna hantera tyngre släp på vintern, men till stor glädje även för att dra upp båtsläpet (och båten) på dåliga ramper sommartid.
Idealiskt ur dessa synpunkter (men lite svårt att bortse från drivmedelstörsten) vore nog ett bygge på MB´s 5-tons chassie, vilket finns valfritt med antingen permanent 4WD eller inkopplingsbar 4WD med tillsatslåda.
aake
När det gäller vår första husbil så ångrar jag fortfarande att vi inte fördjupade oss i faktorerna tjänstevikt, faktisk vikt och kvarvarande lastkapacitet. Det blev en dyrköpt erfarenhet som resulterade i bilbyte efter en säsong.
Hej alla!!
Kul att det finns så stort intresse för att hjälpa till!!
Vår tilltänkta bil har en vikt utan last på 2775kg
Max totalvikt på 3300kg
Max tillåten last 525kg
I vikten utan last ingår: förare, bränsle,smörjmedel,kylvätskor,verktyg,reservhjul,gasflaskor,tank för vatten.
Är detta fullt tillräkligt?
Eller ska jag kolla med försäljaren om de kan höja totalvikten till 3500kg?
//Micke