Jag anser att även ett helt nytt begrepp måste tas i beaktande!
Nämligen begreppet broschyrvikt!
För i flera broschyrer anger tillverkarna "tjänstevikt" på de olika modeller de saluför. Dock har de börjat med egna regler för vad som ingår. Tillex. så anger vissa reducerad mängd färskvatten till 30 liter "vid färd" (20 l i tanken och 10 l i varmvattenberedaren), för vissa av sina "tyngre" modeller. Hur mycket bränsle som ingår i deras "tjänstevikt" är en väl förborgad hemlighet! Vad gäller om du valt en tank på 120 liter? Och ingår ett riktigt reservhjul i deras vikt, för numer ingår ju det vid beställning av teknikpaket? Ingår 75 kg av förarens vikt i deras angivna "tjänstevikt" i broschyren?
Så lite krasst uttryckt är det vikten av en totalt outrustad bil (tomskal) de anger i sina broschyrer som bilens "tjänstevikt".
Finns det någon länk till sida hos Transportstyrelsen som exakt anger VAD som ska räknas in i tjänstevikten för en husbil?
Eller är detta vad Transportstyrelsen tycker vi behöver veta?
Tjänstevikt, totalvikt, bruttovikt. Det kan vara svårt att veta vad de olika definitionerna av vikt betyder. Vi reder ut detta här.
transportstyrelsen.se
Nu finns det ju en uppsjö av sidor med olika förslag och synpunkter på vad som ska ingå! Och de skiljer sig alla åt.
I form av vatten, bränsle, verktyg, gasol, förare, spolarvätska, reservhjul, oljor och dyl.!
Som exempel registreras en välutrustad bil med en tjänstevikt på 3 150 kg, som tidigare hade en broschyrvikt på 2 940 kg (vilket är tillverkarens angivna "tjänstevikt" i broschyren!). I detta exempel monterades ~ 210 kg extra tillbehör, valda ur tillverkarens fina katalog. Så lastvikten är endast ~ 350 kg (i broschyren var den 560 kg) upp till bilens totalvikt på 3 500 kg.
Så de verkliga problemen uppstår när bilhandlarna registrerar in bilarna på löpande band med angivande av tillverkarens uppgivna "tjänstevikt"! Sedan utrustas bilarna med markis, extraisolering, större motor, automatlåda, större bränsletank, värme i stolarna, solceller, bodels-AC, sinus-inverter, dragkrok, luft-"bollar" bak med kompressor, 6 kw dieselvärmare, kompressorskåp, högtalarpaket, larm, kameror inkl "DashCam" mm. mm.
Sedan tillkommer alla "måste ha"-pinaler! Tält och solskydd, bord, stolar, utematta, dammsugare, induktionsplattor, mikrovågsugn, fiskegrejor, yxor, el-cyklar, laddare för allsköns elprylar inkl. tandborste, vattenslangar, elkablar för långa avstånd, extra gasolkök för utomhuslångkok, grill med tillbehör, stormsäkring och eldragare för jordskruvarna, klossar av alla storlekar, nödvattendunk, TV, och har man inte "hajat" att 5 G är här så gäller automatsökande satelitantenn, extra kasett, barskåp med kristallglas, burar för alla husdjur, sist men inte minst lite blodpudding i kylskåpet (räddningen nu när SP kommit upp i samma pris som campingen på Böda!).
Idag kanske det är lycka för vissa, att ha jättestor lastvikt (vilken är helt felaktig) för böterna blir ju mindre vid överlast!
I sinom tid ska det ändra sig! Regeringen har redan ett förslag att överlast ska räknas på fordonets totalvikt och inte som idag, på lastvikten i registreringspappret!
Skräckexemplet är ju den köpare som fick rätt mot husbilssäljaren i ARN, när det visade sig att LASTVIKTEN endast var ynka 70 kilo när bilen levererades!
I ett principiellt intressant fall har Allmänna Reklamationsnämnden dömt till kundens fördel på grund av att en husbil vägde betydligt mer än den skulle gjort enligt handlingarna. Köpet ska därför gå tillbaka.
www.husbilhusvagn.se