• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Vad är det som väger?

Pompe76

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
30194
Medlemskap
2024
Hejsan.
Vi har nyligen blivit husbils ägare och köpte en Iveco 30.8.1 SMC 3904 från -91.
Tjänstevikten är 2780 och Totalvikt 3170.
Om jag förstått så är tjänstevikt med full tank och förare (75kg)
Så vid kontroll vägning på fordonsvåg så fick vi chocken 3280.
Visst, det finns solceller, markis och bodelsbatteri, gasoltub och cykelställ samt vattentank på 100l+10l i toalett.
Men då diesel tanken nästan var tom och vi bara hade åkt iväg på en övernattningstur för att prova, så undrar jag var ifrån alla extra kilon kan komma. Hur jag än sitter och räknar får jag inte ihop siffrorna.
Vi var för övrig 3 totalt i bilen två vuxna och en 7 åring.

Så min undran är givetvis, vad ingår i tjänstevikten, och vad är det som väger mest som man inte tänker på.

Mvh
Hugo
 

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Om du tar totalvikt 3170 Kg och drar ifrån tjänstevikt 2780 Kg får du resultat 390 Kg. 3 personer ungefär 180 Kg dra det från resultatet 390 Kg då får du 210 Kg över till mat och personlig utrustning. Bilen ni har köpt har alldeles för liten lastkapacitet för tre personer och semester last.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Gjorde en liten "blankett" för att underlätta viktberäkningar, fast den jag utgår från tomvikt. Du kan ju eventuellt använda den som utgångspunkt. Men läs de trådar som finns i inlägg 2, de ger nog många Aha-upplevelser.

MVH
Hans
 

Bilagor

  • Viktberäkning.pdf
    406,3 KB · Visningar: 164

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tyvärr är detta mycket vanligt,väg ALLTID bilen innan köp,lita aldrig på dom vikter som anges,detta hjälper inte mycket i detta fall,återstår att se om bilen kan vägas upp.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Ett litet förtydligande om min "blankett". Det jag kallar för tomvikt är bilens vikt utan förare, utan vatten, utan bränsle m.m. dvs. helt strippad på allt utom det som bilen väger i sitt absolut mest grundläggande utförande. "Blanketten" är egentligen gjord för nya bilar så för existerande bilar så är det alla säger: Väg bilen före köp.

MVH
Hans
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
En sak som också måste beaktas i sammanhanget är bilens ålder 29 år och det sätt på vilket SMC byggde sina bilar på den tiden. Träreglar i stommen som var torra vid byggtillfället men efter bara ett antal år (och kanske med en vinterförvaring utomhus) sugit åt sig så mycket fukt från yttre omständigheter att denna lätt uppgår till 50 -100 kilo.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det verkar också ibland att före och runt nittiotalet så var det inte så noga med vad bilen verkligen vägde. Någon angav en vikt som blev inskriven i pappren utan någon större kontroll eller vägning. Vanligast på "vanliga" storleken blev troligen ca.3200Kg. eller 3500Kg för det lite större chassit (på Fiat).
En bekant köpte en gammal husbil på mindre Chevachassit som hade 3500Kg som vikt. Om man plockade den tom på allt så har jag för mig att den vägde över 3800Kg utan förare t.o.m.
Problemet blev då också att de äldre var ju reggade som lätt lastbil när de vägde max. 3500Kg vilket säljarna säkert var ute efter. Men man åkte ju runt i en tung lastbil om man går efter vikten som alltså krävde C kort om den blivit vägd på rätt sätt eller rättare sagt vägd ö.h.t och då blivit rätt ointressant för många köpare............
Att de mindre hamnade på ca. 3200Kg var nog för att det var max för chassit kanske.
(Ingrid o Pålle brukar veta rätt mycket om vad som hände förr under åren.)

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Även dåvarande skattesystem bidrog till konstigheter, vill minnas att man skruvade kraftiga plattjärn i vansen från USA för att få upp vikten över 3ton och hamna i en billigare skattegrupp, minns också att ifall totalvikten översteg 2,8ton så behövdes ingen avgasrening, då var Sverige en udda fågel på himlen.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
En annan lite obehagligare orsak till för tung bil kan vara fuktskada. Förr användes frigolit som isolering & denna har förmågan att suga upp vatten pga öppna celler. Så var det i min förra HB. en Swift Kontiki -91. När jag fuktsanerade den kunde jag krama ur vatten i isoleringen.
 

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021
Jag anser att även ett helt nytt begrepp måste tas i beaktande!

Nämligen begreppet broschyrvikt!

För i flera broschyrer anger tillverkarna "tjänstevikt" på de olika modeller de saluför. Dock har de börjat med egna regler för vad som ingår. Tillex. så anger vissa reducerad mängd färskvatten till 30 liter "vid färd" (20 l i tanken och 10 l i varmvattenberedaren), för vissa av sina "tyngre" modeller. Hur mycket bränsle som ingår i deras "tjänstevikt" är en väl förborgad hemlighet! Vad gäller om du valt en tank på 120 liter? Och ingår ett riktigt reservhjul i deras vikt, för numer ingår ju det vid beställning av teknikpaket? Ingår 75 kg av förarens vikt i deras angivna "tjänstevikt" i broschyren?
Så lite krasst uttryckt är det vikten av en totalt outrustad bil (tomskal) de anger i sina broschyrer som bilens "tjänstevikt".

Finns det någon länk till sida hos Transportstyrelsen som exakt anger VAD som ska räknas in i tjänstevikten för en husbil?

Eller är detta vad Transportstyrelsen tycker vi behöver veta?

Nu finns det ju en uppsjö av sidor med olika förslag och synpunkter på vad som ska ingå! Och de skiljer sig alla åt.
I form av vatten, bränsle, verktyg, gasol, förare, spolarvätska, reservhjul, oljor och dyl.!

Som exempel registreras en välutrustad bil med en tjänstevikt på 3 150 kg, som tidigare hade en broschyrvikt på 2 940 kg (vilket är tillverkarens angivna "tjänstevikt" i broschyren!). I detta exempel monterades ~ 210 kg extra tillbehör, valda ur tillverkarens fina katalog. Så lastvikten är endast ~ 350 kg (i broschyren var den 560 kg) upp till bilens totalvikt på 3 500 kg.

Så de verkliga problemen uppstår när bilhandlarna registrerar in bilarna på löpande band med angivande av tillverkarens uppgivna "tjänstevikt"! Sedan utrustas bilarna med markis, extraisolering, större motor, automatlåda, större bränsletank, värme i stolarna, solceller, bodels-AC, sinus-inverter, dragkrok, luft-"bollar" bak med kompressor, 6 kw dieselvärmare, kompressorskåp, högtalarpaket, larm, kameror inkl "DashCam" mm. mm.

Sedan tillkommer alla "måste ha"-pinaler! Tält och solskydd, bord, stolar, utematta, dammsugare, induktionsplattor, mikrovågsugn, fiskegrejor, yxor, el-cyklar, laddare för allsköns elprylar inkl. tandborste, vattenslangar, elkablar för långa avstånd, extra gasolkök för utomhuslångkok, grill med tillbehör, stormsäkring och eldragare för jordskruvarna, klossar av alla storlekar, nödvattendunk, TV, och har man inte "hajat" att 5 G är här så gäller automatsökande satelitantenn, extra kasett, barskåp med kristallglas, burar för alla husdjur, sist men inte minst lite blodpudding i kylskåpet (räddningen nu när SP kommit upp i samma pris som campingen på Böda!).

Idag kanske det är lycka för vissa, att ha jättestor lastvikt (vilken är helt felaktig) för böterna blir ju mindre vid överlast!
I sinom tid ska det ändra sig! Regeringen har redan ett förslag att överlast ska räknas på fordonets totalvikt och inte som idag, på lastvikten i registreringspappret!

Skräckexemplet är ju den köpare som fick rätt mot husbilssäljaren i ARN, när det visade sig att LASTVIKTEN endast var ynka 70 kilo när bilen levererades!

 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Vet om et tilfelle i Norge med en som kjøpte ny bil totalvekt 3500 kg. Og den var på ett lett Fiat chassi så den kunne ikke økes. Ved leveranse kjøre kunden sin nye fine bil til nærmeste vekt og skrekk bilen veide 3600 kg når føreren gikk ut av bilen. Han kjørte tilbake til forhandleren og krevde kjøpet hevet. Hva som senere skjedde med bilen vet jeg ikke, muligens gikk den tilbake til fabrikken. Jeg var selv skyldig i at han kjørte til vekta, når han fortalte hva han hadde bestilt så sa jeg at jeg gjerne ville vite hva den veide for mengden med utstyr og størrelsen på bilen passet ikke med maks 3500 kg. Og fyren var smart nok til å stille frågan mens de ventet på bilen fra fabrikk, så forhandleren gikk umiddelbart med på å heve kjøpet når egenvekten ble bekreftet.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
.......Som exempel registreras en välutrustad bil med en tjänstevikt på 3 150 kg, som tidigare hade en broschyrvikt på 2 940 kg (vilket är tillverkarens angivna "tjänstevikt" i broschyren!). I detta exempel monterades ~ 210 kg extra tillbehör, valda ur tillverkarens fina katalog. Så lastvikten är endast ~ 350 kg (i broschyren var den 560 kg) upp till bilens totalvikt på 3 500 kg.

Så de verkliga problemen uppstår när bilhandlarna registrerar in bilarna på löpande band med angivande av tillverkarens uppgivna "tjänstevikt"! Sedan utrustas bilarna med markis, extraisolering, större motor, automatlåda, större bränsletank, värme i stolarna, solceller, bodels-AC, sinus-inverter, dragkrok, luft-"bollar" bak med kompressor, 6 kw dieselvärmare, kompressorskåp, högtalarpaket, larm, kameror inkl "DashCam" mm. mm......

Ja det är inte helt tydligt idag men samtidigt har vi som köpare också ett stort ansvar när vi beställer/köper våra bilar.
Jag tycker broschyrerna ändå börjat bli rätt tydliga med vad varje tillbehör väger så om man tar sig tid att läsa och räkna så hamnar man nog ganska rätt. Många av dom options du listar kommer från fabrik så dom ingår normalt i tillverkarens uppgivna tjänstevikt. Med vår LMC följde det med ett "viktercertifikat" där LMC garanterade att just vår bil med våra options från fabrik vägde enligt tjänstevikten i papprena.
Svårare är det givetvis med dom extratillbehör man ber återförsäljaren skruva på eller som återförsäljaren själv bakat in i olika säljerbjudanden.
Är man osäker kan man ställa som krav till återförsäljaren vid köp att man vill ha X lastvikt så får dom hålla i bromsen när man presenterar sin lista på önskade tillbehör.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
915
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Ja det är inte helt tydligt idag men samtidigt har vi som köpare också ett stort ansvar när vi beställer/köper våra bilar.
Jag tycker broschyrerna ändå börjat bli rätt tydliga med vad varje tillbehör väger så om man tar sig tid att läsa och räkna så hamnar man nog ganska rätt. Många av dom options du listar kommer från fabrik så dom ingår normalt i tillverkarens uppgivna tjänstevikt. Med vår LMC följde det med ett "viktercertifikat" där LMC garanterade att just vår bil med våra options från fabrik vägde enligt tjänstevikten i papprena.
Svårare är det givetvis med dom extratillbehör man ber återförsäljaren skruva på eller som återförsäljaren själv bakat in i olika säljerbjudanden.
Är man osäker kan man ställa som krav till återförsäljaren vid köp att man vill ha X lastvikt så får dom hålla i bromsen när man presenterar sin lista på önskade tillbehör.

Tror att LMC och Cartago är dom enda som lämnar viktcertifikat på bilar frånfabrik
Det vanligaste är att tjänstevikten motsvarar den minst utrustade modellen
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
När det gäller McLouis så tycker jag de är ganska tydliga i vad som ingår och har vikt för varje tillbehör, https://www.autohallenhusbilar.se/wp-content/uploads/DATI-TECNICI-MCLOUIS-UK-Season-2019.pdf

The masses indicated in this catalogue refer to the provisions of European Directive 2007/46/EC. MASS IN RUNNING ORDER It includes the weight of the empty BASE vehicle, of the driver (75 kg), 100% of the fuel (60-l tank), fresh water (tank filled with 20 l while travelling), and a gas tank for living purposes (20 kg). The mass in running order, and consequently the payload and/or certified seats may vary depending on the accessories installed. PAYLOAD This consists of the difference between the maximum technically permissible laden mass and the mass in running order. It includes elements for living purposes, the transported passengers defined by the manufacturer (driver excluded), and the personal effects. The payload calculation is based on the following parameters: 75 kg for each passenger (driver excluded), 10 kg of baggage for each passenger and for the driver, 10 kg for each metre of length of the vehicle, plus the remaining payload, which can be used for the installation of accessories or for additional baggage. All masses and loads of the empty vehicle have a tolerance of +/- 5%, in compliance with Directive 2007/46/EC. Any optional equipment increases the mass in running order and decreases the payload. The weight of non-standard accessories is not included in the mass in running order indicated in this catalogue. Additional accessories and devices reduce the payload by a quantity equal to their weight; the incidence of the weight of the individual accessories is shown in the special column in the technical data sheets or can be requested at our dealers. In case certain accessories are installed (for example, additional elements such as coupling device or motorbike rack), the mass of these accessories will affect the payload, possibly reducing it along with the number of certified seats.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Tror att LMC och Cartago är dom enda som lämnar viktcertifikat på bilar frånfabrik
Det vanligaste är att tjänstevikten motsvarar den minst utrustade modellen

Men visst har väl i princip alla nya bilar idag en tjänstevikt angiven efter vikten från fabrik som tar med alla options som större motor, automat, maxichassie, större tank, typ av påbyggnad o.s.v ?
 
Toppen