Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.
Hej Vingen3, roligt att även du har köpt en äldre husbil.
Du ska naturligvis inte ha komplex för något och speciellt inte då det gäller denna tråd, vi är alla okunniga på olika ämnen.
Intressant att du lyckade så bra med ljudisoleringen, vad använde du för material?
Jag delar Brors åsikt (som vanligt) att det inte är så mycket som ska behöva rackla med en äldre sugdiesel som fungerar bra här hemma.
Service med olja+filter var alltså klart och startar sedan motorn bra (alla cylindrar på en gång) så är den med all säkerhet riktigt kry, en diesel med kompförlust startar illa.
Sedan är den övriga dragbilen enkelt uppbyggd och vanligt i europa, får du problem med bromsar, hjulupphängning mm. är hjälpen inte långt borta.
En lista för den som verkligen vill ha koll på sin gamla bil:
Kamrem bytt nyligt?
Man känner sig alltid lite tryggare när den är nybytt!
Stora dieselservicen: Spridarspetsar rengjorda och öppningstrycket injusterat, insprutningstidspunkten korrekt (ger både lägst förbrukning samt högst effekt), glödstift kontrollerade och ventilspel justerat (spelet har en tendens att minska hos dieslar)
Sedan är det bara att köra.
Men yrkesskadad som jag är har jag funderingar även på generator samt startmotor.
En äldre bilelfirma (gamla typen, de som reparerar allt inom bilel) kan till måttlig kostnad kolla upp dessa och se om kol, lager samt bussningar är slitna.
Detta är givetvis överkurs för oss som gillar att skruva i förväg.
Men följ Brors tanke, det är inte mycket som kan gå sönder!
Trevlig resa
//Alf