Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.
DeVille: Får inte mailen att funka, maila mig på
snowmec@egonet.se
Har nu äntligen tittat till husbilen i kväll.
Laddluftskylaren är urmonterad för tillverkning av en klon till en bekant.
Ska lös med alla takluckor nu för byte men hann inte denna kväll, ska bli skönt till våren när allt är omtätat i hela bodelen.
Kollade lite på elen då jag har bestämt mig för att uppdatera en del.
Jag visste att det såg illa ut runt bodelens batteri men hade förträngt hur illa det var!
Laddningen under färd var undermålig men med tanke på hur allt ser ut, jösses....att den laddade alls!
Jag har snöat in på en Cetec D250S dual då jag dels funderar på en solcell samt att jag anser att en 100% korrekt laddning kräver batteri-temperaturmätning som via elektronik styr laddspänningen.
Min generator lämnar 14,2-14,3V vilket är för lite för att uppnå 100% när det är kallare än något över rumstemp.
Nu är det kanske lyx med denna DC/DC laddare men jag gillar idén med temperaturkontrollerad spänningsreglering.
Med nya 25-35mm2 kablar och ett nytt skiljerelä kommer jag mycket nära generatorspänningen på bodelens batteri vilket borde räcka till nästan 100% laddning.
Då finns det dessutom möjlighet till mycket höga laddströmmar när batteriet är kraftigt urladdad, allt det generatorn kan ge om batteriet kräver det innan reglerspänningen uppnås.
Men som sagt känns det betydligt mer korrekt att ha en temperatur-reglerad laddspänning när den sista laddningen från 90-100% ska uppnås så jag tror på en modern DC/DC-laddare.
Och då det gäller vår gamla husbil vill jag inte riktigt belasta generatorn mer än vad Cetec laddaren gör när batteriet är helt urladdat, en max laddström på ca 20A känns korrekt när man bara har en 70A generator.
Min samanfattning av Cetec vs riktigt bra kablar/relä är:
Om battriet är fullständigt urladdad skulle jag vinna lite laddtid i början då man kan uppnå högre laddström utan Cetec men jag kommer inte att uppnå 100% laddning med min generatorspänning på bodelens (eller ens bilens) batteri.
En modern regulator skulle höja spänningen när det är kallt men den skulle reglera efter bilens batteri och bodelen skulle på nångon % mindre om det batteriet var kallare.
Så jag monterar bara en Cetec D250S Dual och byter inte till bra kablar/relä?
Nej! det blir det både och.
Nya kraftiga kablar med pressade anslutningar samt (!) ett nytt D+ styrt skiljerelä, detta för att kunna ladda både bodelens samt bilens batteri när jag har tillgång till 230V.
När jag önskar ladda bilens batteri kopplar jag samman dessa via automatsäkring på 15A (säkring om jag skulle glömma koppla isär när motorn startas).
Då kan jag även koppla samman batterierna när solcellen är på bra humör och ger bra laddning via Cetec-laddarens solcellingång.
Utan skiljerelä skulle DC/DC-laddaren starta när 230V laddaren/solcellen är på vilket kanske inte är så lämpligt när man har kopplar samman batterierna?
En bild på hemskheterna under förarstolen: