Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Ingen aning, jag har inte varit på den själv. Vilken storlek har du där?En sådan.
Det ser ur som om pluggen har rundade kanter - att någon försökt demontera med fel verktyg.
Passar denna fiat också?11 x 11 mm.
Jag vill minnas att jag köpt denna till en Lancia för typ 100 år sedan
Kan inte stämma, den är ju 4kantig3/8" hylsnyckel
Hylsnycklar är fyrkantiga, de vanliga storlekarna är 1/4", 3/8", 1/2".Kan inte stämma, den är ju 4kantig
Tack! skall nog funka
Ok skall testaHylsnycklar är fyrkantiga, de vanliga storlekarna är 1/4", 3/8", 1/2".
Kollade på den, skall testa den iställetBiltema
Oljepluggsats, 15 delar
Artnr. 19-1329
nyckeln brukar vara svår att komma åt med jag skulle heller gå på denna
Tackar för tipset, jag får se hur det går. 8 mm stämmer.På min DUCATO från 1996, 2.5 TDI, är det en 8 mm fyrkant.
Jag gjorde enkelt ett verktyg av en adapter 1/2 tum till 3/8.
3/8 är 9,52 mm fyrkant, så man slipar lite bara.
Man filar eller slipar då ner 3/8 fyrkanten.
Sen kan man dra med en vanlig 1/2 tum spärrnyckel.
Kontrollera fyrkanthålet med ett skjutmått men med största sannolikhet är det 8 mm
Det är vanligt att oljepluggar dras så hårt att de förstörs, särskilt i oljetråget, i en del fall förstörs gängan i oljetråget.
Oljepluggen för urtappning av vxlåde-oljan är gängad i lådans aluminiumgods, och är lätt att dra sönder gängorna i, vilket inte så så bra.
Oljepluggen på motorns oljetråg skall dras till 30 Nm, det bör vara lämpligt även för oljepluggen på VX lådan, att jämföra med hjulskriuvarna som dras med 180 Nm.
Det är ju inget tryck i vx lådan eller oljetråget så det blir tätt med måttligt åtdrag.
Roysan
Denna på Biltema har 8 mm Oljepluggsats, 15 delarTackar för tipset, jag får se hur det går. 8 mm stämmer.