• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Utbyggnaden av 4g-näten går snabbt

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Utbyggnaden av 4g-näten går snabbt

Hvor mye av 4g nettet kjører uten fiber til basestasjonene? Om jeg ikke er feil informert så dreier det seg om noen perifere repetere som "klare seg" med trådløs på 4g og endel som benytter en microlink i mangel av fiber. Det finnes muligens noen som benytter koppertråd det siste stykket til masten, dette var det vanlige i edge nett.

Ja dom som inbillar sig att det finns en fiberkabel till varje basstation/cell drömmer. Det är oftast radiolänk sista biten på några 100-tal Mbit. Att bygga fiber kostar mycket pengar.

Hoppas att många hoppar på 4G tåget. Då får jag mer plats i 3G nätet :)
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Utbyggnaden av 4g-näten går snabbt

....

Hoppas att många hoppar på 4G tåget. Då får jag mer plats i 3G nätet :)

Inte jag. Har nu beställt fiber. Om 4-6 mån ska allt vara klart. Telias representant säger att dom hittills fått med ca 30% av de 1000talet villor som kan nås av fibernätet här i Bromölla.
Mvh/Tom Peng Pung
 
F

F.d. 25045

Guest
Sv: Utbyggnaden av 4g-näten går snabbt

Det kanske är bra at lyssna på ett av SR bästa program nu kl. 12.00 samt repris Tis. 0030 nämligen kaliber (Goda löften - dålig täckning) det ska bli intressant.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Utbyggnaden av 4g-näten går snabbt

Och?
Hur länge tar det att laga en basstation för 4G nätet?

Det vet inte jag heller. Men någon gång har du nog upphöjt detta med 4G och äppelskrutten till religion.... Mycket bra båda, men inte till allt! Inte ens för en seriös data-amatör.

Hälsning från en iPad på en solig strandpromenad i Fuengirola, solen skiner och livet är gott! Skulle inte klara livet just nu utan 3G och Apple, men de lite mer krävande data-arbeten får vänta tills vi kommer hem till PC och fiber med 100mb....

hälsning:)
jyrki

Du har rätt i det mesta ovan och jag håller med dig på nästan samtliga punkter. Däremot tror jag att du skulle klara dig MINST lika bra med en Android istället för ett halvtuggat äpple :)
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Utbyggnaden av 4g-näten går snabbt

Jag har ännu ingen erfarenhet av 4G men mitt 3G har inte fallerat på de sista 5-6 åren. Peppar, peppar.

Jag började köra 4G med ett testabonnemang från en operatör när det precis skulle till att släppas i Sverige. 4G har bra hastighet och bra latency men ganska dålig täckningsgrad på grund av den höga frekvensen.
Jag har testat samtliga 4G-operatörer i Sverige på ett otal olika platser. Täckningsgraden kommer förmodligen inte i närheten av 3G på bra länge, det skulle helt enkelt krävas för många basstationer.

Försök gärna hålla en VPN-tunnel öppen via 3G 24/7 så får du se hur bra 3G/4G egentligen är. En fast anslutning anser jag i alla lägen är bättre än en trådlös dito!

Som komplement till fasta anslutningar och för mobila användare är det givetvis ovärderligt. Men det kan i dagsläget inte ersätta en fast anslutning om man kräver att det ska fungera felfritt.

Sedan borde du testa 4G Knarrevik, det är RÄTT stor skillnad mot 3G!
Själv är jag inne på min andra Android med 4G direkt i luren. Min första var en Xperia V och nu har jag sedan några veckor en Xperia Z. Upptäcker ganska ofta att jag "bara" har 3G-täckning. Är man utanför städerna så är det oftast helkört med 4G och då går det över på 3G.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Utbyggnaden av 4g-näten går snabbt

Inte jag. Har nu beställt fiber. Om 4-6 mån ska allt vara klart. Telias representant säger att dom hittills fått med ca 30% av de 1000talet villor som kan nås av fibernätet här i Bromölla.
Mvh/Tom Peng Pung

30% i dagsläget och ännu mer om något år. Det borde så småningom innebära att det blir lika svårt att sälja ett hus utan fiber som en bil utan AC.... Inte omöjligt, men ingen fördel att vara utan.
Välkommen till framtiden förresten Roland! :)
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Utbyggnaden av 4g-näten går snabbt

Om ytterligare några år kommer 5G med hastigheter på upp mot 2000 Mbit/s vilket troligtvis är mångdubbelt snabbare än fiber.

Nu är du verkligen ute och cyklar!!!
Japanska och Danska forskare slog förra året rekord med en överföringshastighet på 1 petabit/s. Det är alltså 1 000 000 000 Mbit/s (om jag fått rätt på nollorna) och det redan idag, alltså inte i framtiden!

En petabit per sekund på en ensam fibertråd är riktigt snabbt!!! Jämförelsevis motsvarar det enligt forskarna cirka 5000 stycken tvåtimmarslånga hdtv-filmklipp, varje sekund.

Undrar när jag kan beställa!? Inte för att jag behöver det, utan för att det finns :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Utbyggnaden av 4g-näten går snabbt

Det borde så småningom innebära att det blir lika svårt att sälja ett hus utan fiber som en bil utan AC.

Det är ett säljargument som inte håller!
Vem bryr sig om fiber är framdraget till en fastighet när det oftast finns ett betydligt billigare alternativ?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Utbyggnaden av 4g-näten går snabbt

Nu är du verkligen ute och cyklar!!!
Japanska och Danska forskare slog förra året rekord med en överföringshastighet på 1 petabit/s. Det är alltså 1 000 000 000 Mbit/s (om jag fått rätt på nollorna) och det redan idag, alltså inte i framtiden!

Hur många tusen kr/månad kommer en sådan fiberanslutning att kosta?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Utbyggnaden av 4g-näten går snabbt

Trots förlust den senaste perioden ökar Ericssons aktiekurs. 5G är troligen förklaringen.

Senast 2020 ska världen vara redo för den femte generationens mobiltelfoniteknik, 5G. Då kommer 50 miljarder mobiler, datorer, maskiner och småprylar att vara uppkopplade mot Internet. Ericsson visar hur det ska gå till.

Mobilnäten står inför en formidabel utmaning efter 2020. Då kommer den mobila datatrafiken att vara 1 000 gånger högre än i dag, överföringshastigheten 100 gånger snabbare än i dag och antalet uppkopplade prylar tio till hundra gånger fler, enligt Ericsson.

Skall man följa det hittillsvarande mönstret för mobiltelefonins utveckling så kommer en ny generation vart tionde år och då är det dags för 5G senast i början av nästa decennium.

För att öka tillgängligheten i mobilnätet har Ericsson en idé om att sätta transparenta mobilantenner på vanliga fönster och göra fönstren till en del av det mobila bredbandsnätet.

Med antenner i fönstren på kontorsbyggnader eller rentav på pendeltåg och bussar förbättras uppkopplingen mot bredbandsnätet.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Utbyggnaden av 4g-näten går snabbt

Det gäller för Ericsson att hinna före snabbfotade företag som Google, Apple, och Samsung som kan hitta på något nytt som kullkastar förutsättningarna för EU:s prestigefyllda mobilsatsning 5G.

Bosse
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Utbyggnaden av 4g-näten går snabbt

Det är ett säljargument som inte håller!
Vem bryr sig om fiber är framdraget till en fastighet när det oftast finns ett betydligt billigare alternativ?

Enligt dig håller det inte eftersom du inte värdesätter det, du kanske inte värdesätter AC heller eftersom vi bor i ett kallt klimat?!
Om några år så kommer det förmodligen bli mer eftertraktat i takt med att allt möjligt i hemmet kommer att bli uppkopplat; Tvättmaskiner där man kan ladda ner tvättprogram anpassat för olika tvättmedel, kylskåp som håller reda både på dörröppning och innehåll och dessutom har surfdisplay för recept, etc. etc.
Billigast är oftast inte bäst!
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Utbyggnaden av 4g-näten går snabbt

Hur många tusen kr/månad kommer en sådan fiberanslutning att kosta?

Säkert massvis till att börja med! Det var inte så länge sedan Gigabitanslutningar knappt ens gick att lösa för penningstinna företag. Idag erbjuder flera operatörer privatkunder Gigabitanslutningar rakt in i hemmet för en bra bit under tusenlappen!!!

Du missade f.ö. att besvara det jag ifrågasatte med ditt inlägg: "2000 Mbit/s vilket troligtvis är mångdubbelt snabbare än fiber". Känns ibland som du har bra koll, medan du i andra lägen är helt av banan....
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Utbyggnaden av 4g-näten går snabbt

Skall man följa det hittillsvarande mönstret för mobiltelefonins utveckling så kommer en ny generation vart tionde år och då är det dags för 5G senast i början av nästa decennium.

För att öka tillgängligheten i mobilnätet har Ericsson en idé om att sätta transparenta mobilantenner på vanliga fönster och göra fönstren till en del av det mobila bredbandsnätet.
Med antenner i fönstren på kontorsbyggnader eller rentav på pendeltåg och bussar förbättras uppkopplingen mot bredbandsnätet.

Ja, såklart går utvecklingen framåt även för trådlösa anslutningar - i en rasande takt. Men för den sakens skull står det inte stilla på fiberfronten. De allt snabbare anslutningarna gör att privatkunder som du och jag erbjuds allt snabbare anslutningar för samma pengar! Bäraren, d.v.s. själva fibern behövs dock inte bytas ut vid varje generationsskifte.

Personligen skulle jag inte vilja ha en mobilstation i mina fönster. Inte för att jag är rädd för strålningen precis, men jag tror inte det är nyttigt att vistas i direkt anslutning till en dylik tingest.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Utbyggnaden av 4g-näten går snabbt

Du missade f.ö. att besvara det jag ifrågasatte med ditt inlägg: "2000 Mbit/s vilket troligtvis är mångdubbelt snabbare än fiber". Känns ibland som du har bra koll, medan du i andra lägen är helt av banan....

Detta gäller inom 1-2 år med nuvarande 4G-teknik. Jag tvivlar på att fiber till vanliga slutanvändare kommer upp i den hastigheten trots alla nedlagda tusenlappar.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Utbyggnaden av 4g-näten går snabbt

Detta gäller inom 1-2 år med nuvarande 4G-teknik. Jag tvivlar på att fiber till vanliga slutanvändare kommer upp i den hastigheten trots alla nedlagda tusenlappar.

Är det LTE advanced du talar om så är den teoretiska hastigheten 1 Gbit/s - den TEORETISKA alltså! (de är inte uppe i en tredjedel av den hastigheten idag) Sedan plockar vi bort 20-30% overheadtrafik för radioprotokoll plus att man i cellerna ska dela på bandbredden - ja, det blir inte mycket kvar i verkligheten av den ursprungliga teoretiska hastigheten. När sedan operatörerna väljer att stympa abonnemangen genom att lägga trafiktak på dem så har man ytterligare förtagit glädjen och nyttan.

Gigabitanslutning kan man som sagt alltså redan i dagsläget få i hemmet via fiber för en rimlig peng. Utan begränsningar då alltså!
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Utbyggnaden av 4g-näten går snabbt

Sedan kan man ju alltid diskutera om behovet finns? :wideeyed:

För en hemanvändare är i dagsläget 1 Gbit/s nästan "overkill". De flesta datorer har "bara" gigabitnätverkskort i dagsläget.

De flesta klarar sig alldeles utmärkt med lägre hastigheter, men en del vill ha/behöver snabba anslutningar.

På jobbet fördubblar vi internettrafiken var tredje år. Skulle tro det inte räcker med var tredje år för hemanvändare med alla videotjänster såsom IP-TV etc som erbjuds nu.

I övrigt är din fråga högst befogad :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Utbyggnaden av 4g-näten går snabbt

För att en kommunikationsteknik ska få kallas LTE (4G) krävs egentligen att den kan erbjuda hastigheter på ungefär 100 Megabit per sekund till mobila användare och 1000 Mbit/sekund till stationära användare, och således uppfyller specifikationen IMT-advanced, som är standardiseringsorganet ITU:s kriterier för 4G-system. Senast 2015 beräknas den teoretiska hastigheten till 1750 Mbit/s.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Utbyggnaden av 4g-näten går snabbt

För oss, som inte är freaks, är det mesta av diskussionen överkurs.
Inser att vi inte behöver fiberns bandbredd i dagsläget. Men vad händer om några år när 4 miljarder apparater ska vara uppkopplade? Blir det trångt i näten då?

Jag vet inte. Inser att jag investerar 16700 kr utan att riktigt förstå om det behövs, är ekonomiskt rimligt eller bara dumt?......

Ibland får man bara välja att handla eller låta bli.... Valde att handla.
 
Toppen