• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Utbyggnaden av 4g-näten går snabbt

F

F.d. 50078

Guest
Sv: Utbyggnaden av 4g-näten går snabbt

Jag har oxå kastat ut det fasta nätet!Funkar helt hundra mobilt!
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Utbyggnaden av 4g-näten går snabbt

Men jag antar att ni som kastat ut fasta nätet har bättre uppkoppling än 1 Mb. Vi kan få en mottagning på 1-1,5 Mb som dessutom går och kommer lite som den vill. När vi då med gamla kopparlinan får 6-8 Mb så är valet enkelt.

Jag vet att vi inte är jämförbara med de flesta svenskar, men vi finns också. att ha 1 Mb idag är inte så jätte mycket att hurra för... Så finge vi chansen till fiber så skulle vi överväga noga...
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.821
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Utbyggnaden av 4g-näten går snabbt

Hur många år hade du koppar innan det blev omodernt? Fiber kommer att vara modernt under resten av min livstid....
Med fiber har jag 100/100 Mbps, vilket låter mycket, men jag har många datorer och stor familj :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Utbyggnaden av 4g-näten går snabbt

Hur många år hade du koppar innan det blev omodernt? Fiber kommer att vara modernt under resten av min livstid....
Med fiber har jag 100/100 Mbps, vilket låter mycket, men jag har många datorer och stor familj :)

Jag hade ADSL i drygt 2 år tillsammans med vanlig telefoni då jag insåg att det fanns billigare och snabbare alternativ. Om ytterligare några år kommer 5G med hastigheter på upp mot 2000 Mbit/s vilket troligtvis är mångdubbelt snabbare än fiber.

Med fiber skulle jag vara tvungen att ha båda systemen, fiber hemma och mobilt bredband i sommarstuga eller husbil. Dubbla system vilket innebär dubbel kostnad och en investering på 15- 30-tusen helt i onödan.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Utbyggnaden av 4g-näten går snabbt

Jag hoppas verkligen du har rätt Knarrevik. Men för oss som fortfarande inte kan komma upp i mer än 1,5 Mb med hjälp av en fast antenn 5 meter över taknocken känns det inte värst lovande ut ännu. Jag skulle gärna gå över till mobil variant om vi bara kunde få runt 6 Mb eller så i bästa fall men när vi pendlar mellan 0,5 och 1,5 bra dagar så är det inget alternativ och det tror jag inte heller du skulle nöjt dej med, eller har jag fel???
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Utbyggnaden av 4g-näten går snabbt

Jag hoppas verkligen du har rätt Knarrevik. Men för oss som fortfarande inte kan komma upp i mer än 1,5 Mb med hjälp av en fast antenn 5 meter över taknocken känns det inte värst lovande ut ännu. Jag skulle gärna gå över till mobil variant om vi bara kunde få runt 6 Mb eller så i bästa fall men när vi pendlar mellan 0,5 och 1,5 bra dagar så är det inget alternativ och det tror jag inte heller du skulle nöjt dej med, eller har jag fel???

Jag tittade på kartan och det verkar som om 4G är sena norr om Vänern men den som väntar på något gott .....

Det kommer säkert att finnas områden med dålig mobil täckning och då är naturligtvis fiber ett bra alternativ.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Utbyggnaden av 4g-näten går snabbt

Vi har Telia bredband hemma och fick ett erbjudande om att lägga till 100:- för mobilt bredband inkl en router .

Här är liknande erbjudande fast för 199:- inkl 4G router :
https://www.tewss.telia.se/privat/a.../tillbehor/Huawei-E589-mbb-erbjudande.product
Det kan hända att man får mängdrabatt om man redan är kund men det får man kolla upp .


Jag har den liggandes i husbillen och sen är det bara surfa på med laptop , läsplatta och även om någon kompis vill surfa lite.

Dessutom så fick man access till deras "homerun" men inget som behövts än .

Vi har varit på många ensliga ställen och har faktiskt alltid haft mottagning men skulle man komma till någon plats som det skulle vara dåligt så kan man ju gå ut och titta i naturen eller umgås med nära och kära för det finns ju lite annat än internet .....


Som parentes så gör vi över 1000 st 3-4G antenner i veckan på jobbet så man undrar ju vart skall dom placera alla ....
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.821
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Utbyggnaden av 4g-näten går snabbt

Jag hade ADSL i drygt 2 år tillsammans med vanlig telefoni då jag insåg att det fanns billigare och snabbare alternativ. Om ytterligare några år kommer 5G med hastigheter på upp mot 2000 Mbit/s vilket troligtvis är mångdubbelt snabbare än fiber.

Med fiber skulle jag vara tvungen att ha båda systemen, fiber hemma och mobilt bredband i sommarstuga eller husbil. Dubbla system vilket innebär dubbel kostnad och en investering på 15- 30-tusen helt i onödan.

Om några år... 2-3 eller 8-9? Då hörs vi här igen, så får vi se hur bra täckningen är då :)
Det finns ju redan fiber med 10 Gbps. Om man bor på "rätt" plats, och rätt plats gäller ju även för mobilt bredband med höga hastigheter.
 

Berith&Janne

HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2587
Medlemskap
2024
Sv: Utbyggnaden av 4g-näten går snabbt

Mitt främsta argument är att det är svårt att ta med sig, tex i husbilen.
Jag kastade ut mitt kopparnät häromåret, varför skulle jag dra in ett nytt fast nät som snart är omodernt?

Vad pratar du om, fiber är helt oslagbart, du pratar mycket för mobilt bredband, men det kommer bara att duga som mobil uppkoppling, behöver du en säker uppkoppling är det bara fiber som gäller :)

ha de gott Janne

Ps. Allt handlar inte om hastighet, säker uppkoppling har avgörande betydelse
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Utbyggnaden av 4g-näten går snabbt

Hvor mye av 4g nettet kjører uten fiber til basestasjonene? Om jeg ikke er feil informert så dreier det seg om noen perifere repetere som "klare seg" med trådløs på 4g og endel som benytter en microlink i mangel av fiber. Det finnes muligens noen som benytter koppertråd det siste stykket til masten, dette var det vanlige i edge nett.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Utbyggnaden av 4g-näten går snabbt

Hvor mye av 4g nettet kjører uten fiber til basestasjonene?

Där är fiber naturligtvis utan konkurrens men knappast till slutanvändaren.

Någon nämnde säkerheten, jag undrar om den är bättre med fiber än med koppartråd. Vi vet ju alla hur säker den var/är och hur många dagar det tar att laga.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Utbyggnaden av 4g-näten går snabbt

Och?
Hur länge tar det att laga en basstation för 4G nätet?

Det vet inte jag heller. Men någon gång har du nog upphöjt detta med 4G och äppelskrutten till religion.... Mycket bra båda, men inte till allt! Inte ens för en seriös data-amatör.

Hälsning från en iPad på en solig strandpromenad i Fuengirola, solen skiner och livet är gott! Skulle inte klara livet just nu utan 3G och Apple, men de lite mer krävande data-arbeten får vänta tills vi kommer hem till PC och fiber med 100mb....

hälsning:)
jyrki
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Utbyggnaden av 4g-näten går snabbt

Knarrevik!
Jag funderar på att köpa en Ipad. Men till min förvåning så läser jag på nätet att den inte går att köra på svenskt 4G. Är det verkligen så?
Men 3G är ju tillräckligt snabbt för mig.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Utbyggnaden av 4g-näten går snabbt

LTE lär komma under året och så länge får man nöja sig med hastigheter upp till 32 Mbit/s på 3G.

Telenor och Tele2 lär bli först med 1800-bandet.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Utbyggnaden av 4g-näten går snabbt

Apple uppdaterar operativsystemet i sina IOS-enheter och utökar stödet för lte, men inte inom Sverige. Finland och Danmark är vinnare i den senaste uppdateringen av IOS.
Apple bryr sig inte om Sverige...
Om LTE ska börja fungera med iPad och iPhone i Sverige krävs en uppdatering från Apple.

Har man köpt Ipad i Europa så kan det på sikt fungera med en uppdatering.
Kolla på baksidan av din enhet, i liten text står det ”Model A1429” för rätt modell av iPhone 5, ”Model A1460” för fjärde generationens iPad och ”Model A1455” för iPad mini.

Trejde generationens iPad klarar bara lte på 700 och 2 100 MHz så det kommer inte fungera i Sverige.

Här kan man se var de fungerar idag utanför Svedala

Apple - iPad - View countries with supported LTE networks.

Apple - iPhone 5 - View countries with supported LTE networks.

Bosse
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.821
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Utbyggnaden av 4g-näten går snabbt

Det är ju ingen uppdatering som krävs av Apple, utan att byta till ett annat chip. Alltså kommer inte de nuvarande iOSburkarna att kunna uppdateras, utan vi får köpa nya.
Däremot kan operatörerna ändra i sina nät, så att de stödjer nuvarande iOSenheter. Tele2 och Telenor håller på, Telia är lite avvaktande i sin information om detta.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Utbyggnaden av 4g-näten går snabbt

Det behövs troligen en uppdatering av mjukvaran från Apple för att LTE ska fungera med Iphone eller Ipad i Sverige. Det är alltså Apples beslut om Iphone 5 ska få LTE-stöd i Sverige, inte enbart att operatörerna lägger ut 1800-bandet.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.821
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Utbyggnaden av 4g-näten går snabbt

Nej, mjukvaran behöver inte uppdateras, däremot behövs en uppdatering av den operatörsspecifika IPCC-profilen. Den som kommer från operatörerna, men efter Apples godkännande.
 
Toppen