• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tv-mottagare för laptop

F

F.d. 5817

Guest
Sv: Tv-mottagare för laptop

NetonNet. no verkar ochså få den hem inom snar framtid. :)

Sling Media - Tour

Med mobilt bredband från någon leverandör så har man ju alla hemma kanalerna i en box, bokstavligt sagt.

Men, jag som har canal digital upptakare.

HD_PVR.jpg


Vi har bästa HD-boxen! - Canal Digital SV

Kan ju bara få in per idag (Norge) dom gratis kanalerna som finns. Har hört att om man tar med seg boxen och kortet för betal kanaler så kan man göra det samma i Sverige med boxarna. Alltså få in alla kanalerna precis som hemma? Har ni det så i Sverige från Canal Digital? Verkar som vi i alla fall skal få det så småningom.

Vinsten med en så kallad Slingbox blir ju om man behöver vara mera mobil eller vara utomlands. Med mobil menar jag att man har med seg bara laptopen och slipper allt med boxar och antenner att göra. Bara ha med seg en mobilt bredbands förbindelse. :)

Läser ochså i första länken ovan att det är på väg en så kallad HD version ochså (hoppas dom menar Full HD) . Kanske bäst att vänta på den då?
 
Senast redigerad av en moderator:

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Tv-mottagare för laptop

Ett tipps... www. youtube.com sök på slingbox ... så funkar det.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Tv-mottagare för laptop

Jag funderar på hur mycket bandbredd Tv-signalen från Slingbox behöver.

Det funkar säkert med fast bredbandsanslutning, men jag tror knappast att det kommer att funka med en trådlös uppkoppling med dagens hastigheter. Och då är det inte användbart för oss med husbilar ännu.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Tv-mottagare för laptop

Det mobila bredbandet fungerar bra, det som kan vara lite värre som jag ser det är att alla bredband utom ICE.net får lite pauser, ICE.net strömmar data mycket bra. Jag talar av den erfarenhet jag har av att använda IP telefon i husbilen. Efter att ha använt IP telefon på många platser i Sverige och då haft tillgång till TRE, Telia, Tele2 och ICE.net är mitt val helt klart ICE.net.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Tv-mottagare för laptop

Att använda trådlöst bredband till IP-telefoni är säkert inga problem. Frågan är ju om det funkar med TV-mottagning som tråden handlar om. Jag har är mycket tveksam till att det kommer att fungera.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Tv-mottagare för laptop

Finns det någon som har köpt och hunnit få erfarenheter från en Slingbox ännu?
För ett tag sedan gick den att köpa på NetOnNet NetOnNet - Prispressaren p hemelektronik i Göteborg, nu är den tydligen slut och kan bara beställas via internet.
Med Slingboxen ska man kunna se sina favoritprogram på TV oavsett var man befinner sig på klotet.
Alltså alla de TV-program som man redan har i sitt TV-abonnemang i hemmet. Och inga paraboler behövs. Helt otroligt om det fungerar.
V-backen :wink:
 
L

Lelle_22

Guest
Sv: Tv-mottagare för laptop

Hej IT-sakkunniga!

Min laptop HP NX 9110 (tror jag det är) fungerar utmärkt på internet med Glocalnet.

Ett problem bara... När jag vill titta på exempelvis SVT Play eller annan film klipper bilden ca var 5:e sekund. Om jag tittar på DVD går det bra utan "klipp".

Nätmottagningen är ibland utmärkt eller bra.

Finns det någon hjälp för mig?

Lelle_22
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Tv-mottagare för laptop

Lelle!

Om du har trådlöst nätverkskort i datorn, testa med att köra detta och se om du har samma fenomen då, om så skulle vara kanske du behöver lite mer minne i burken. Annars verkar det som att hackandet beror på att modemhastigheten inte räcker till hela tiden.
//Tommy
 
F

F.d. 5817

Guest
Sv: Tv-mottagare för laptop

Hej IT-sakkunniga!

Min laptop HP NX 9110 (tror jag det är) fungerar utmärkt på internet med Glocalnet.

Ett problem bara... När jag vill titta på exempelvis SVT Play eller annan film klipper bilden ca var 5:e sekund. Om jag tittar på DVD går det bra utan "klipp".

Nätmottagningen är ibland utmärkt eller bra.

Finns det någon hjälp för mig?

Lelle_22

Kan detta ha något med bufring att göra? Ifall du spelar av med t.ex Windows Media Player? Då skal du gå in på Media Player-Avspelning och därefter Flera alternativ ( på min norska dator, säkert något liknande hos deg)

Och sedan på Ytelse. Där ser du bufring och att du kan ställa in den på olika alternativ du vill att datamaskinen skall göra en bufring. Prova med att öka den intervallen en hel del. Gör inget om du ökar max eller bara lite. DU kan alltid ställa tillbaka den igen till det som den en gång var.

Se på videon från nättet på nytt, för att se om det hjälper?

magnifier.gif
 
L

Lelle_22

Guest
Sv: Tv-mottagare för laptop

Tack Markus!

Kan du definiera ordet "ytelse".

Lelle_22
 
F

F.d. 5817

Guest
Sv: Tv-mottagare för laptop

Prestanda kanske det står på din dator? Valet mellan Bränn och Bibliotek under alternativen på just Alternativ.

Hittar du?
 
L

Lelle_22

Guest
Sv: Tv-mottagare för laptop

Tack!
Jag hittade det.
Det var inställt för ett långsamt telemodem. Jag ändrade till ADSL 1,5 Mb/s

Lelle_22
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Tv-mottagare för laptop

Nu har det gått en tid och jag upprepar frågan i denna tråd. Är det någon som har köpt och hunnit få erfarenheter från en Slingbox Solo eller Pro ännu?
Slingboxen kan just nu köpas hos Dustin home SLING MEDIA SLINGBOX SOLO - TV-tittande med obegränsad räckvidd!
Med Slingboxen ska man kunna se sina favoritprogram på TV oavsett var man än befinner sig på klotet.
Alltså kunna se och styra alla de TV-program som man redan har i sitt TV-abonnemang i hemmet. Och inga paraboler behövs på husbilen, bara tillgång till ett datanät.
V-backen :wink:
 
F

F.d. 9520

Guest
Sv: Tv-mottagare för laptop

Hej!
Tack för en pedagogisk instruktion med bilder. Men ajg får ingen bild, bara i förhandsvisningsrutan. Vad gör jag för fel? Jag har lagrat så kanalerna finns ju, men sen då?
Hälsningar Ylwa
 
F

F.d. 5817

Guest
Sv: Tv-mottagare för laptop

Stänger av tv rutan med den röda X:et överst i rutan, och trycker upp den igen från skrivbordet. trycka på ikonet igen.

Så måste jag göra.
 
F

F.d. 9520

Guest
Sv: Tv-mottagare för laptop

Har provat det o det hjälper ej. Måsta vara ngt med lagringen av kanalerna. Var ska man spara? Är ju urdålig på detta! Jag kom en bit i alla fall.
 
F

F.d. 5817

Guest
Sv: Tv-mottagare för laptop

Lugn... Detta får vi till. :)









13301d1232836566t-dsc_0063.jpg





13303d1232836566t-dsc_0072.jpg



När man har sökt efter kanaler så brukar jag stänga av bägge skärmbilderna efter att ha tryckt på Bruk.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9520

Guest
Sv: Tv-mottagare för laptop

Jahaaa! Det är där man ska klicka. Ska försöka om en stund. Säger återigen att du är väldigt pedagogisk! Är du lärare?
 
F

F.d. 9520

Guest
Sv: Tv-mottagare för laptop

Nu tror jag det fungerar! Tack för hjälpen!
 
Toppen