• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tv-mottagare för laptop

L

Lelle_22

Guest
Hej!
Jag fick just veta att en näthandlare, www.itsajten.com , säljer en MinTV-mottagare till bl.a. laptop för 299 kronor.
Har någon erfarenhet av företaget?
Är kvalitén, i detta fall, avhängigt priset?
Kan man ansluta en bättre antenn och i så fall finns det någon som rekommenderas till överkomligt pris.

Lelle_22, ganska renons på kunskap om såna här grejer.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.589
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Tv-mottagare för laptop

Jag har en sådan USB digital TV till laptopen. Den har jag anslutit till den befintliga antennen som jag hade till den gamla analoga TV:n och det fungerade utmärkt. Man kan ta in alla de öppna kanalerna.

Min köpte jag hos ON-OFF, men den finns säkert även hos Siba, där vi som medlemmar i klubben har rabatt. siba - Hos oss får du råd
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Tv-mottagare för laptop

Jag har den lilla mini-TV-mottagaren och den funkar bra, får in elva kanaler (några radiokanaler) med enbart den pyttelilla medföljande antennen. Fick dock först spara ner programmet med hjälp av CDn på den stationära datorn. Därefter förde jag över alla programkomponenterna till ett USB-minne och laddade sedan in programmet i minilaptoppen (har ingen CD-enhet) med hjälp av USB-minnet. Fantastisk liten kul manick med många funktioner.
V-backen
 
F

F.d. 5817

Guest
Sv: Tv-mottagare för laptop

Aj, aj. Skal du utomlands så tänk på att du kanske behöver redan idag en så kallad MPEG4 kompatibel TV-mottagare för datorn.

Dom kan man alltid använda även i Sverige med MPEG2 standard. Då standarden alltid kan gå neråt till en mindre (datamängd standard), kompatibel sändning. Men, inte tvärt om.

Alltså med MPEG4 standard går det ochså att se på MPEG2 sändningar. Men, inte tvärt om.

Här i Norge har vi bl.a just MPEG4 standard.

Pinnacle PCTV 73e HD nanoStick


1.gif
 
Senast redigerad av en moderator:

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Sv: Tv-mottagare för laptop

Köpte motsvarande den du nämner på Dustin för 199 kr. Funkar utmärkt. Vintertid blir det TV på frukostbordet, eller i sängen eller var man vill - via datorn. Har inte testat ännu i bilen men eftersom vi har antenn på taket med förstärkare kan det rimligen inte bli några som helst problem med mottagningen. Fantastisk pryl, faktiskt!
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Tv-mottagare för laptop

Jag köpte en Zap funkar dåligt 199 kr, även med antennen till boxen hemma. Tittade lite på olika forum diskusionerna där var att den var skräp. (man får vad man betalar för) :D
Carlifornia vad har du för antenn:confused:

Gurra
 
Senast redigerad av en moderator:

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Tv-mottagare för laptop

En dum fråga men jag kan inget i detta ämne men,är det bara att köpa en usb mottagare o hoppas eller måste man ha ngt särskilt program i datorn./susanne:wideeyed:
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Tv-mottagare för laptop

En dum fråga till
MÅSTE MAN HA EN DIGEBOX MELLA DATORN O ANTENNEN?
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Tv-mottagare för laptop

Det finns inga dumma frågor när det gäller IT-prylar av olika slag. Jag är själv ingen guru, känner mig som en glad amatör som provar sig fram.
Med mini-TV-mottagaren medföljer programvara på CD-skivan som måste laddas in på den dator som man ska använda. Har man tänkt sig att tittat på TV på en minilaptopp som måste man gå tillväga som jag har beskrivit längre upp i denna tråd.
Den medföljande hårdvarukomponenten sätter man i en USB-port på datorn. Den kan man sedan styra med en liten fjärrkontroll. Det finns också vanlig antenningång på komponenten som man sätter i USB-porten och det behövs ingen digibox om man bara ska titta på de öppna markbundna digitala TV-kanalerna, t.ex. TV1, TV2, TV4 och TV6.
V-backen
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Tv-mottagare för laptop

Kvaliten måste ju vara olika på olika mottagare, min lilla kopplade jag in bordsantennen som jag använder till marksända boxen.
Den hittar kanaler men vissa utan ljud andra hackar fyran funkar bra.
Har jag antennen i den vanliga boxen funkar det klockrent.
Eftersom det finns en uppsjö av mottagare kanske man skulle be om en demonstration i butiken :cool:
Satt en hel kväll och labbade med min utan framgång
Vilka fabrikat har ni som påstår att det funkar perfekt och vilken antenn:confused:

Mvh/Gurra
 
F

F.d. 164

Guest
Sv: Tv-mottagare för laptop

hej gurra jag har en zap som jag inte gav några stora pengar för och jag har fått den att fungera ganska bra men den är lite kräsen med signalen även om jag använder den fast monterad antenn på bilen
Mvh Jörgen
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3288

Guest
Sv: Tv-mottagare för laptop

Kan man inte kopla upp den på vanlig anten, tv-anten finns på Jula för en billig peng, här i Växjö......
 
F

F.d. 5817

Guest
Sv: Tv-mottagare för laptop

Jo det kan man. Om det inte kom med, så finns det en adapter som har en 3,5 plugg och en Antenn ingång som man kan sätta mellan Dator-TV dippeduppen och antennsladden. Hittade en sådan på bl.a Teknik Magasin för någon tia.

204655.png


Om Adapter 3,5mm hane till TV-koax hona från Teknikmagasinet


www.teknikmagasinet.se (under Lyd & bild,Kablar & Kontakter, Kontakter)


Sedan är det viktigt att komma ihåg att man skall söka tv programmer i rätt land ochså. Det har jag lärt att man måste, då jag reser en del mellan Norge och Sverige. Gå in under inställningar och hitta rätt land. Sedan går det att se bild och ljud 8 av 10 gånger med i alla fall den som jag har (länken tidligare)

tv3.gif
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 13407

Guest
Sv: Tv-mottagare för laptop

Tack för tipset har bestelt en st verkar va bra grejer
 
F

F.d. 13407

Guest
Sv: Tv-mottagare för laptop

Hej!
Jag fick just veta att en näthandlare, www.itsajten.com , säljer en MinTV-mottagare till bl.a. laptop för 299 kronor.
Har någon erfarenhet av företaget?
Är kvalitén, i detta fall, avhängigt priset?
Kan man ansluta en bättre antenn och i så fall finns det någon som rekommenderas till överkomligt pris.

Lelle_22, ganska renons på kunskap om såna här grejer.
Tack för tipset har bestelt 1st omg.jorydschausson
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Tv-mottagare för laptop

Man behöver inget tv kort i datorn?Dum fråga igen./susanne
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Tv-mottagare för laptop

hej Arca

jag tror nog inte det är något att satsa på (Zap):mad: jag får oxå dålig signal hemma undra hur det blir i husbilen när man är en bit från sändaren:confused:
Antingen får man köpa en sådan som någon av er andra har som fungerar.
Någon som kan nämna en som fungerar bra:confused:

Gurra
 
Toppen