• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tv-mottagare för laptop

Ce-eN

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2025
Sv: Tv-mottagare för laptop

Har nu provat min Pinnacle PCTV i husbilen med gott resultat. Det blev aldrig tid till att prova Pinnaclen i Åhus men däremot i Svalöv (Torrlösa) Trots att jag stod i lä bakom en lada (blåsigt) fick jag in 19 kanaler ( en massa tv.kanaler och radiokanaler) Det var blandat med både svensk och dansk tv, samt utlänska radio kanaler. Kvaliten var godkänd, trots att jag använde den medsända antennen och placerade den i fönsterkarmen i husbilen. Alla de 19 kanalerna kunde jag inte se eller höra (radio) men de vanligaste funkade bra. Med bättre antenn kommer den att funka ännu bättre. Klart nöjd !

Ce-eN !
 
F

F.d. 4406

Guest
Sv: Tv-mottagare för laptop

Har köpt WinTV-CI med kortläsare för boxerkortet,men jag får bara in dom
friakanalerna.Vill kunna ta med boxerkortet i husbilen.
Har provat med alla anntener som finns vad gör jag för fel/Christina
 
F

F.d. 5817

Guest
Sv: Tv-mottagare för laptop

Hej Markus! Hur menar du att du kopplar TV dippeduppen(!) mellan USB och extern antenn? Finns det annars ingång för antenn på dessa stickor? Någon som har sådan och MPEG4 kompatibel?

Mvh Marita


Hej Marita.

Visar här med lite bilder hur det ser ut, när man sätter upp en Pinnacle USB-TV. Enklare att se då. Du kan alltså bruka den medföljade lilla antennen (svarta) Eller bruka en adapter som gör att du kan sätta på en vanlig antennkabel in i Pinnacle USB-TV,en.

Bilderna är i tur och ordning och visar hur jag går till väga när jag skall se på Digital-TV med den lilla dippeduppen. Men, de förutsätter att man har installerat in CD,en som kom med så att datorn är klar med mjukvara för att ta imot signaler från Pinnacle USB-TV,en.

När man har sökt efter kanaler så brukar jag stänga av bägge skärmbilderna efter att ha tryckt på Bruk. Du kan ochså lagra mottagningen i en egen fil på datan (lagra knappen).

Får inte bild om jag inte stänger av skärmbilderna, och på nytt trycker på Snarvägen till Pinnacle TV center Pro (skrivbordet på datan). Då kommer bilden upp på en kanal.

Sedan är det bara att gå ner på skärmbilden och hitta flera kanaler. Eller använda seg av den medföljande fjärrkontrollen. Ifall man inte har ljud kan det bero på att man kanske måste öka Windows egen ljud på datorn. (Vid klockan nere till vänster)

Självklart bör man ochså trycka på fullskärmsbild vid den röda krysset på skärmbilden. Så att TV bilden visas över hela skärmen.

När du skall stänga av så är det bara att trycka på den röda krysset som vanligt. Om det inte lyser blått (en av dom sista bilderna) på Pinnacle USB-TV,en så är det bara att dra den ur. Du behöver inte gå ner till klockan nere vid vänster kant och koppla den ur på ett tryggt sätt. Annars brukar man ju gå ner där och koppla av olika system som man har kopplat till datorn.

Synd att jag inte har lärt meg att skriva under varje bild ännu på denna forumet. Men, det kommer nog. :twitcy:

Nu står det säkert på Svenska på den Svenska varianten av mjukvaran. Forresten, denna är MPEG4 kompatibel. :wink:

NetOnNet - Prispresseren p hjemmeelektronikk
 

Bilagor

  • DSC_0003.jpg
    DSC_0003.jpg
    28,5 KB · Visningar: 1
  • DSC_0006.jpg
    DSC_0006.jpg
    24,4 KB · Visningar: 2
  • DSC_0007.jpg
    DSC_0007.jpg
    23,9 KB · Visningar: 0
  • DSC_0009.jpg
    DSC_0009.jpg
    24,8 KB · Visningar: 0
  • DSC_0012.jpg
    DSC_0012.jpg
    22,9 KB · Visningar: 0
  • DSC_0013.jpg
    DSC_0013.jpg
    23,8 KB · Visningar: 0
  • DSC_0015.jpg
    DSC_0015.jpg
    23,2 KB · Visningar: 0
  • DSC_0017.jpg
    DSC_0017.jpg
    52,8 KB · Visningar: 0
  • DSC_0020.jpg
    DSC_0020.jpg
    69,2 KB · Visningar: 0
  • DSC_0021.jpg
    DSC_0021.jpg
    65,3 KB · Visningar: 0
  • DSC_0023.jpg
    DSC_0023.jpg
    51,4 KB · Visningar: 0
  • DSC_0027.jpg
    DSC_0027.jpg
    26,5 KB · Visningar: 1
  • DSC_0029.jpg
    DSC_0029.jpg
    44,7 KB · Visningar: 1
  • DSC_0031.jpg
    DSC_0031.jpg
    39,4 KB · Visningar: 0
  • DSC_0036.jpg
    DSC_0036.jpg
    37 KB · Visningar: 0
  • DSC_0038.jpg
    DSC_0038.jpg
    34,7 KB · Visningar: 2
  • DSC_0041.jpg
    DSC_0041.jpg
    30,6 KB · Visningar: 0
  • DSC_0048.jpg
    DSC_0048.jpg
    27,1 KB · Visningar: 0
  • DSC_0053.jpg
    DSC_0053.jpg
    36,1 KB · Visningar: 0
  • DSC_0057.jpg
    DSC_0057.jpg
    46,2 KB · Visningar: 0
  • DSC_0059.jpg
    DSC_0059.jpg
    47 KB · Visningar: 1
  • DSC_0063.jpg
    DSC_0063.jpg
    46,7 KB · Visningar: 0
  • DSC_0068.jpg
    DSC_0068.jpg
    41,2 KB · Visningar: 0
  • DSC_0072.jpg
    DSC_0072.jpg
    38,8 KB · Visningar: 0
  • DSC_0074.jpg
    DSC_0074.jpg
    35,6 KB · Visningar: 0
  • DSC_0075.jpg
    DSC_0075.jpg
    49,1 KB · Visningar: 0
  • DSC_0076.jpg
    DSC_0076.jpg
    72,6 KB · Visningar: 0
  • DSC_0077.jpg
    DSC_0077.jpg
    45,5 KB · Visningar: 0
  • DSC_0078.jpg
    DSC_0078.jpg
    45,3 KB · Visningar: 1
  • DSC_0082.jpg
    DSC_0082.jpg
    36,2 KB · Visningar: 0
  • DSC_0083.jpg
    DSC_0083.jpg
    43,3 KB · Visningar: 0
  • DSC_0086.jpg
    DSC_0086.jpg
    28,4 KB · Visningar: 0
  • DSC_0087.jpg
    DSC_0087.jpg
    29,3 KB · Visningar: 1
  • DSC_0089.jpg
    DSC_0089.jpg
    34,6 KB · Visningar: 0
  • DSC_0092.jpg
    DSC_0092.jpg
    22,6 KB · Visningar: 1
  • DSC_0095.jpg
    DSC_0095.jpg
    21,2 KB · Visningar: 1
  • DSC_0096.jpg
    DSC_0096.jpg
    21 KB · Visningar: 1
  • DSC_0098.jpg
    DSC_0098.jpg
    34,7 KB · Visningar: 1
Senast redigerad av en moderator:

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Tv-mottagare för laptop

Det finns svar, råd, tips av alla det slag här, och så finns det Markus...!!!! Tack så jättemycket för svaret och bilderna Markus. Pedagogik verkar vara din grej! Nu räds jag inga inköp, Pinnacle är ju dessutom ett kvalitetsmärke. Tack igen.

Mvh Marita
 
F

F.d. 5817

Guest
Sv: Tv-mottagare för laptop

Bara trevligt.

Med sådan tack tillbaka så är det bara kul att få informera. När det gäller datorer och sådant så är det bra att vi är flera. Så mycket man inte begriper seg på. Men alltid är det någon som kan mer än en själv, eller har haft samma frågor eller problem. :)

Tack igen.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9520

Guest
Sv: Tv-mottagare för laptop

Hejsan!
Det är sannerligen inte lätt att inte fatta särskilt mycket när det gäller datorer o tillbehör. Jag letade efter Pinnacle nanostick på netonet, men jag hittar inte det som ni pratar om. Är det olika i Sverige o Norge eller heter produkten olika?
Tacksam för hjälp!
Hälsningar Ylwa
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Tv-mottagare för laptop

Hejsan!
Det är sannerligen inte lätt att inte fatta särskilt mycket när det gäller datorer o tillbehör. Jag letade efter Pinnacle nanostick på netonet, men jag hittar inte det som ni pratar om. Är det olika i Sverige o Norge eller heter produkten olika?
Tacksam för hjälp!
Hälsningar Ylwa

Gå till www.dustinhome.se sök på 5010140105 :)
 
F

F.d. 5817

Guest
Sv: Tv-mottagare för laptop

Där var den ja TeknikLasse. :)

Förstår det dit hän att det verkar inte finnas på svenska NetonNet. Men, kanske dom bara inte har satt ut det på internetsidan? En annan billig elektronik affär jag har kommer över är www.mediamarkt.se

Fast dom har en ursel hemsida. Var personligen i butiken i Göteborg. Oj, vilka fina priser. Och vilket varulager. Kul ända till man kom till kassan och såg hur långa köerna var. :wink:

Nu är ju Pinnacle USB-TV bara en av många. Terratec har många fina ochså. Men, ni som vet att ni kommer att åka utomlands? Kanske ni i så fall skulle satsa på en med MPEG4 mottagning? Dom som har MPEG2 mottagning brukar vara billligare. Det är den systemet som fungerar i Sverige. Nu är det ju inte stora pengar det handlar om. Plus att det går att köpa en stor flatskärm till Laptopen om man vill ha större bild i husbilen. :)

Här en artikel av meg, om hur man kan montera fast en sådan fäste. Sedan beror det ju lite på hur husbilen ser ut inni. :D
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/203301
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 8491

Guest
Sv: Tv-mottagare för laptop

Hej och tack för fina tips!

Beställde 1 st PINNACLE PCTV NANOSTICK från DustinHome http://www.dustinhome.se/pd_5010140105.aspx på onsdag och fick leveransen på torsdag! Vilken bra service.

Nu har jag installerat och provkört enbart med den medföljande antennen. Eftersom det är dålig mottagning här så hade jag inte räknat med att få in någon kanal men fick in 6 st. Det lovar gott.

Men det kom upp en varningstext för varje kanal och bilden hade kraftiga störningar. Så här löd texten:

"Din dators prestanda är för tillfället inte tillräcklig för att avkoda denna kanal utan störningar.
Vänligen kontrollera dina ströminställningar då ditt systems maxhastighet är 2192 MHz men den kör just nu på 1183 MHz".

Har sökt på i datorn på prestanda och underhåll, på Comapaq och på Intel men har inte sett om det går att åtgärda den låga prestandan på CPU. Är det någon som vet vad som bör göras?


Sven-Åke


 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Tv-mottagare för laptop

Hej och tack för fina tips!

Beställde 1 st PINNACLE PCTV NANOSTICK från DustinHome http://www.dustinhome.se/pd_5010140105.aspx på onsdag och fick leveransen på torsdag! Vilken bra service.

Nu har jag installerat och provkört enbart med den medföljande antennen. Eftersom det är dålig mottagning här så hade jag inte räknat med att få in någon kanal men fick in 6 st. Det lovar gott.

Men det kom upp en varningstext för varje kanal och bilden hade kraftiga störningar. Så här löd texten:

"Din dators prestanda är för tillfället inte tillräcklig för att avkoda denna kanal utan störningar.
Vänligen kontrollera dina ströminställningar då ditt systems maxhastighet är 2192 MHz men den kör just nu på 1183 MHz".

Har sökt på i datorn på prestanda och underhåll, på Comapaq och på Intel men har inte sett om det går att åtgärda den låga prestandan på CPU. Är det någon som vet vad som bör göras?


Sven-Åke

Hej, du kan nog välja olika prestanda alternativ, eller så kör du den på batteri och att den då väljer sämre prestanda för att spara batteri.:)
 

Leammi

HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Varberg
HBK-Nr
737
Medlemskap
2024
Sv: Tv-mottagare för laptop

Hej, har hört om något som heter Slingbox, med denna apparat som kostar mellan 2000 till 3000 kr så kan man koppla in den i de apparater man har hemma, ex boxer och satellitmottagaren och sen kan man om man är uppkopplad via nätet ta emot alla kanaler via Slingboxen till sin dator i hela världen.
Uppkopplingen kostar inget annat än den avgift du eventuellt måste betala på campingen.
Fungerar detta så kan man ju glömma alla drömmar om en dyr satellitmottagare på taket som kostar 20 00 till 30 000:- kr
Finns det någon som har erfarenhet av Slingboxen??
 
F

F.d. 8491

Guest
Sv: Tv-mottagare för laptop

Hej TeknikLasse och tack för ditt svar.

Ja jag tro också att det går att ställa om så att prestanda kan ökas men hittar inte knappen/komandot för detta.

Jag har också plockat ur batteriet för att eliminera att strömsparfunktion sänker prestanda.

Sven-Åke
 
F

F.d. 5817

Guest
Sv: Tv-mottagare för laptop

Hej, du kan nog välja olika prestanda alternativ, eller så kör du den på batteri och att den då väljer sämre prestanda för att spara batteri.:)

Ja, låter lite som din dator är satt in på strömsparning? Fast JAG ÄR INTE DATAFREAK. Fast lite snappar man upp här och där. Gå in på START (nere vänster hörn) KONTROLLPANEL OCH STRÖMSPARNING och se. Sätt prestandan på högsta möjliga. Kanske det hjälper? Om inte så är det bara att ställa tillbaka.

Men, högsta prestanda är egentligen bäst. Fast kör du då med batterie så tar den fortare slut. Då får man passa på att köpa en 12V-15 v eller vad din dator går på, (undersidan av laptopen) laddningskabel. En sådan att du får ström via cigarettuttaget. Eller via krokodilklämmor till batteriet i bodelen.

Du kan ochså rensa lite i mapparna i datorn. Tänk deg ditt skrivbord med massor av papper överallt. Huller och buller. Du städar upp på skrivbordet och lägger dom fint i en hög. Kanske två med olika viktiga papper... Detta bör du ochså göra på din dator med jämna mellanrum, men då elektroniskt.

Det kallas för DEFRAGMENTERING Hoppas det heter så ochså på svenska?

Du går in på START nere vid vänster hörn. Väljer TILLBEHÖR (svenska?) och sedan SYSTEMVERKTYG (svenska?) Sedan DISK DEFRAGMENTERING.

Då har du städat i din dator och den har lättare att arbeta. Behöver inte hålla koll på varenda papper. Utan mera typ koll på högar med papper (skrivbordet i verklighetens värld). Fast förstås elektronisk och då heter det mappar. :)

De är en väg att gå för att få lite mera fart på datorn,... kanske? :eek:
 
F

F.d. 5817

Guest
Sv: Tv-mottagare för laptop

Hej, har hört om något som heter Slingbox, med denna apparat som kostar mellan 2000 till 3000 kr så kan man koppla in den i de apparater man har hemma, ex boxer och satellitmottagaren och sen kan man om man är uppkopplad via nätet ta emot alla kanaler via Slingboxen till sin dator i hela världen.
Uppkopplingen kostar inget annat än den avgift du eventuellt måste betala på campingen.
Fungerar detta så kan man ju glömma alla drömmar om en dyr satellitmottagare på taket som kostar 20 00 till 30 000:- kr
Finns det någon som har erfarenhet av Slingboxen??

Hej Leammi

Har inte hört om. Men, det låter otroligt spännande. :)

Fast får liksom inte helt greppet på detta med nät-TV. Dom flesta kanaler jag vill se på sänder inte så kallad "Live" eller direktprogram. Eller är det jag som inte har fått det till? Säg dom svenska kanalerna. Kan man se på dom som direktprogram en helafton via datorn?
 
Senast redigerad av en moderator:

Leammi

HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Varberg
HBK-Nr
737
Medlemskap
2024
Sv: Tv-mottagare för laptop

Hej, vad jag vet så kan man köpa till en liten apparat med antenn, som gör att man kan se TV direkt i datorn. Kostar bara några hundralappar.
Hälsningar
Lennart
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Tv-mottagare för laptop

Det finns boxar att ställa hemma, dessa streamar sedan dina kanaler till din dator. Krav... du måste har ett stabilt internet typ ICE.net. (du byter kanal med datorn i husbilen som i sin tur skickar kanalbytet till ditt hem.)
 
F

F.d. 5817

Guest
Sv: Tv-mottagare för laptop

Det finns boxar att ställa hemma, dessa streamar sedan dina kanaler till din dator. Krav... du måste har ett stabilt internet typ ICE.net. (du byter kanal med datorn i husbilen som i sin tur skickar kanalbytet till ditt hem.)

Det låter ju helt fantastiskt! En box hemma som i sin tur sänder kanalerna via internet till deg, och du kan "lasta/ta ner" kanalerna hemifrån? Till din laptop på resa? Då borde detta ju gälla över hela europa då?

tinkerbell.gif
Magic :)
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Tv-mottagare för laptop

Jag har också läst om denna teknik för ett tag sedan. En liten box här hemma som jag kan styra via datorn vart jag än befinner mig och plocka ner hela kanalutbudet som finns i vårt TV-abonnemang här hemma. Då behövs ingen parabol på husbilen, det gällar då bara att komma åt nätet via en öppen router. Det här måste vara framtiden, frågan är då bara, var får man tag i denna box?
V-backen :rolleyes:
 
Toppen