• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Truma frostvakt, Shurflo pump

perjan

HBK Medlem
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2025
Under en längre tid har vi hört att vattenpumpen startat upp i en halv sekund 1 - 2 ggr per natt. Jag har jagat läckor i armaturer och ledningsskarvar utan att hitta något förrän jag uppmärksammar en liten vatten pöl på på marken rakt under utloppet från frostvakten. Några droppar kommer så sakteliga vilket tyder på att frostvakten stängd läcker något från den trycksatta ledningen från Shurflopumpen. Har länge misstänkt att denna pump tappar trycket men tydligen är frostvakten problemet.

Har någon upplevt samma problem med tryckfall på detta sätt. Jag har tidigare läst att detta kunnat lösas genom att sänka trycket från pumpen???????
Frostvaktens tätning skall väl ha en marginal för att klara en membranpump?
Finns det någon möjlighet att åtgärda problemet med läckande frostvakt? Ta isär?
Eller är det en ny som gäller och kanske inte problemet löst? ........En dyr rackare!

Frostvakt vatten.JPG

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Frostvakten har en övertrycksventil (den fjäderbelastade blå knappen vid sidan) om jag fattat rätt. Då är det väl vanskligt att koppla förbi denna.
Den fjäderbelastade blå knappen är frostskyddsanordning (är jag helt övertygad om) och löser ut vid mindre än 7°-8°C så att varmvattens behållare (se bilden: slang under Truma) töms tillsammans med kallvattnets ledningar. När skulle man behöva en övertrycksventil på kallvatten? Truma’s övre del har en egen slang som tar hand om övertrycket som uppstår i samband med vattnets upphättning.

Utan att vara expert på Truma’s frostvakt anordning så är jag helt övertygad om att jag tänker rätt. Nästa steg är att montera en avtappningskran på kallvattnets tillförsel sam Truma’s vattenförsörjning/varmvatten beredarens påfyllning som sitter på undersidan av Truma.

Övertrycket måste alltid ha en väg ut från TRAUMA’s anordning:
1738177010497.jpeg
Fri utlopp under Truma’s vattenberedare.

Toppen