• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma frostvakt, Shurflo pump

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Under en längre tid har vi hört att vattenpumpen startat upp i en halv sekund 1 - 2 ggr per natt. Jag har jagat läckor i armaturer och ledningsskarvar utan att hitta något förrän jag uppmärksammar en liten vatten pöl på på marken rakt under utloppet från frostvakten. Några droppar kommer så sakteliga vilket tyder på att frostvakten stängd läcker något från den trycksatta ledningen från Shurflopumpen. Har länge misstänkt att denna pump tappar trycket men tydligen är frostvakten problemet.

Har någon upplevt samma problem med tryckfall på detta sätt. Jag har tidigare läst att detta kunnat lösas genom att sänka trycket från pumpen???????
Frostvaktens tätning skall väl ha en marginal för att klara en membranpump?
Finns det någon möjlighet att åtgärda problemet med läckande frostvakt? Ta isär?
Eller är det en ny som gäller och kanske inte problemet löst? ........En dyr rackare!

Frostvakt vatten.JPG
 
F

Fd.47585

Guest
Vi har haft samma problem till och från. Misstänker dock inte frostvakten denna gång (fick den bytt när vi precis köpt och den läckte som din) utan att den kommer "skräp" i backventilen i pumpen. Spolar vi mycket i nån kran så försvinner det nämligen. Men efter allt från nån vecka till flera månader så är det tillbaka. Vi har tidigare alltid all el på jämt, men numer stänger vi vattenpumpen när vi lämnar bilen.
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Det var även min tidigare misstanke att "backventilen" i pumpen läcket och förosakade tryckfall med återkommande korta pumpstarter.
Men det kan inte vara mitt problem. Om jag låter pumpen vara "aktiverad" och öppnar en armatur som ger ett jämt flöde (inget högt tryck) och stänger armaturen har ju pumpen byggt upp ett tryck i ledningen som passerar frostvakten.

Frostvakten droppar nu med en liten droppe var 10:e sekund. Tydligen tillräckligt för att trycket skall sänkas efter ett par timmar så att pumpen gör en start på 0,5 - 1 sekund.

Om jag bryter spänningen till pumpen och öppnar en armatur så att trycket faller helt slutar det droppa från frostvakten.
Har därmed konstaterat att med tryck i ledningen läcker frostvakten i avtappningen...... alltså inget fel på pumpen.

Så tillbaka till min fråga ......vad kan jag göra med frostvakten frånsett att köpa en ny?
 
Senast ändrad:

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Jag hade liknande symptom, men såg inget vattenläckage någonstans. Efter en tids felsökande så rann det plötsligt ut vatten på toagolvet, och "baljan" under toakassetten visade sej vara fylld. Läckan var en sprucken slangkoppling nära magnetventilen för spolningen.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Det är inte ovanligt att frostvakten börjar läcka.
Det blir gärna lite avlagringar efterhand på gummimembranet i densamma.
Förutsatt att du känner dig helt trygg med att skruva själv så:
Se till att tömma systemet på vatten, även varmvattenberedare om sådan finnes.
Stäng av pumpen när den pumpat torrt.
Ha ett par handdukar till hands. Lossa slangarna så att du frigör frostvakten helt.
Det kan rinna en del vatten från slangarna och då är handdukarna bra att ha.
Skruva loss frostvakten och plocka ut den.
Pilla bort/drag ur den lilla metallbygeln, rakt uppåt som den sitter på bilden, så
kan du sedan dra ut slangfördelaren och skölja med ljummet vatten, göra rent/kolla så att gummi-
membranet känns mjukt och är helt. Sätt ihop och återmontera.
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
garanterat kalkavlagringar, kan vara ett alternativ att tillsätta rengöringsmedel som tar bort dessa kalkavlagringar, men i ditt fall så skulle jag ta isär, eventuell tätning går säkert att ersätta med lite googling..=)
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Kolla bilden. Det verkar som att man kan plocka isär frostvakten, kanske den går att rengöra. Annars är ett byte mot en enklare, kostar ca. 1200:-

Visa bilaga 199583

Jo det ser ut som en klammer vid slangfästena som håller ihop halvor till vakten?
Det är inte ovanligt att frostvakten börjar läcka.
Det blir gärna lite avlagringar efterhand på gummimembranet i densamma.
Förutsatt att du känner dig helt trygg med att skruva själv så:
Se till att tömma systemet på vatten, även varmvattenberedare om sådan finnes.
Stäng av pumpen när den pumpat torrt.
Ha ett par handdukar till hands. Lossa slangarna så att du frigör frostvakten helt.
Det kan rinna en del vatten från slangarna och då är handdukarna bra att ha.
Skruva loss frostvakten och plocka ut den.
Pilla bort/drag ur den lilla metallbygeln, rakt uppåt som den sitter på bilden, så
kan du sedan dra ut slangfördelaren och skölja med ljummet vatten, göra rent/kolla så att gummi-
membranet känns mjukt och är helt. Sätt ihop och återmontera.

Tackar för detta tips. :msn_thumbup:
Jag tar nog våtdammsugaren och tömmer systemet helt innan jag plockar bort frostvakten

Dock en fundering.

Enligt specen skall frostvakten klara "pumptryck" 2,8 bar och "systemtryck" 4,5 bar...... vad är skillnaden?
Shurflopumpen går att med justerskruven ställa mellan 2 -3,5 bar från fabrik 3 bar.
Jag tolkar att det är "systemtryck" 4,5 som är max för tryck i den ledning som går till frostvakten
annars är det något som inte stämmer.
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Finns en film på Youtube som demonterar en frostvakt. Kan det vara till hjälp?

Det var ju intressant att se hur en frostvakt är uppbyggd och de ingående delarna. Men vad bytte hon ut och varför?
Närmast otroligt att man kan ha så mycket att berätta om en frostvakt. Nu är ju franskan ett mer "utmålande" språk men ändå.
Hade jag förstått franska hade jag säkert "snabbspolat".

Hursomhelst var ju filmen till hjälp för att lossa och göra rent vid tätningen vid anslutningarna.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jo det ser ut som en klammer vid slangfästena som håller ihop halvor till vakten?


Tackar för detta tips. :msn_thumbup:
Jag tar nog våtdammsugaren och tömmer systemet helt innan jag plockar bort frostvakten

Dock en fundering.

Enligt specen skall frostvakten klara "pumptryck" 2,8 bar och "systemtryck" 4,5 bar...... vad är skillnaden?
Shurflopumpen går att med justerskruven ställa mellan 2 -3,5 bar från fabrik 3 bar.
Jag tolkar att det är "systemtryck" 4,5 som är max för tryck i den ledning som går till frostvakten
annars är det något som inte stämmer.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Systemtryck 4,5 bar.
En pump skapar en tryckstöt när den startar.
Ju kraftigare pumpen är. Lika med storleken av tryckstöten.
Ett utjämningskärl brukar kunna ta hand om tryckstöten.
Frostvakten kommer nog att öppna ( tryck över 4,5 bar )en kort stund om pumpen är för kraftig.
En bra ide’ är att skruva ner trycket på pumpen som skrev tidigare i inlägget.

Har du kollat om om det ska vara en luftkudde i din varmvattenberedare.
Se manualen.
Luftkudden kan också delvis ta hand om tryckstötar.
Vid ökad temperatur ökar också trycket.

Ett värmesystem i ett hus fungerar ungefär på samma sätt när expansionskärlet fyller på vatten. Om pumpen är för stor öppnar säkerhetsventilen tillfälligt.
Då kan det bli en jojo effekt. Värmesystemet öppnar säkerhetsventilen och fyller på varannat hela tiden.

Det är därför jag tror att det är olika värden för pump resp. systemtryck.
Annars kan frostvakten öppna tillfälligt.
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
En fråga
Har frostvakten en inbyggd säkerhetsventil som ska lösa ut vid 4,5 bar.
Det kan också hänga ihop med mitt förra inlägg.

Enligt manualen så har frostvakten även en övertrycksventil som öppnas momentant vid
för högt tryck och stänger sedan automatiskt.

Ref. manualen. sid 3
FrostControl. Bruksanvisning Monteringsanvisning Skall medföras i fordonet! - PDF Free Download

Övertryckssäkerhetsventil
Vid ett övertryck på upp till max. 4,5 bar (uppstår t.ex. vid
uppvärmning av boilern) öppnas FrostControl automatiskt och
släpper ut övertrycket stötvis i det fria via en avtappningsstuts
 
Toppen