• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma 6, fundering kring beteende.

Omalliv

HBK Intresserad
Inlägg
16
Kommun
Kumla
Hej, jag har en Truma 6 som går både på el och gasol i husbilen.

När jag använder den nu vid minusgrader i utetemperatur (-2 till -5) med gasol får jag felkod ”W 17 H” vilket anges att det beror på att värmaren är överhettad och måste svalna (jag har vatten i beredaren).

Jag misstänker att det som sker är att varmvattnet i beredaren till slut blir för varmt och den slår av en stund för att svalna. Efter ca 15 minuter går den igång igen.

Problemet som jag ser det är att jag nu är på gränsen i utetemperatur för att värmaren ska kunna hålla önskad innetemperatur.

Min fundering är om det är fler på forumet som har detta beteende hos Truman? Är det fel på min? Kan man göra något åt det eller är det bara att konstatera att maxkapaciteten är uppnådd utifrån värmeavledningsförmågan?

Spolar jag ur varmvatten så beredaren fylls på med nytt kallt vatten så dröjer det längre innan detta uppstår, men det vill man ju inte behöva hålla på med?!
 

Omalliv

HBK Intresserad
Inlägg
16
Kommun
Kumla
Hej, har samma fel, W17H och truman slår av ca 15 min. Var i Sälen då det var -15C. Ska i veckan försöka få detta löst. Har provat att startat om, fyllt på med kallt vatten, och reset:at anlägningen via panelen..... forfarande W17H. Vattnet blir idiot varmt. Är även jag intresserad hur man fixar detta. Återkommer om jag har info hur man löser detta
Hej, klarade Truman av att hålla önskad temperatur inne vid -15 och detta problem?
Ska du lämna in den för felsökning i veckan? Återkoppla gärna hur det går och om du når en lösning.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
656
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Nej, det blev "svalare" i HB:en...brr. Återkopplar när jag vet mera
Skulle det kunna gå att hålla värmen i bodelen genom att inte fylla vatten i varmvattenberedare?
Om man tömmer varmvattenberedaren och sen inte öppnar varmvattenkranarna så bör inget vatten komma in i beredaren. Och då får man kanske inte felet och kan klara värmen tillfälligt. Jag menar att detta är en nödlösning.
Kanske är risken att något annat blir överhettat.
 

Omalliv

HBK Intresserad
Inlägg
16
Kommun
Kumla
Skulle det kunna gå att hålla värmen i bodelen genom att inte fylla vatten i varmvattenberedare?
Om man tömmer varmvattenberedaren och sen inte öppnar varmvattenkranarna så bör inget vatten komma in i beredaren. Och då får man kanske inte felet och kan klara värmen tillfälligt. Jag menar att detta är en nödlösning.
Kanske är risken att något annat blir överhettat.
Jag svarar för min del även om det var riktat till jdjiveco, jag kan inte i min husbil välja att inte fylla varmvattenberedaren om jag vill kunna använda övriga vattenanläggningen. När vattenpumpen går fylls beredaren i samband med det, kan inte skärma av den (vad jag sett/vet i alla fall).

Enda alternativet för mig skulle vara att inte använda vattenanläggningen, har inte provat hur det skulle fungera. Men det känns heller inte som ett alternativ då jag vill att utrustningen ska kunna användas som tänkt.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
656
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Jag svarar för min del även om det var riktat till jdjiveco, jag kan inte i min husbil välja att inte fylla varmvattenberedaren om jag vill kunna använda övriga vattenanläggningen. När vattenpumpen går fylls beredaren i samband med det, kan inte skärma av den (vad jag sett/vet i alla fall).

Enda alternativet för mig skulle vara att inte använda vattenanläggningen, har inte provat hur det skulle fungera. Men det känns heller inte som ett alternativ då jag vill att utrustningen ska kunna användas som tänkt.
Det var riktat till alla.

Om allt är tomt så är tank, beredare och slangar fyllda med luft. Om man fyller vatten i tanken så går luften ut ur den genom luftningen.
Har man inte öppnat kranarna så är slangarna fortfarande fyllda av luft.
Öppnar man kallvattenkranen så fylls vattnet i kallvattenslangen medan luften pyser ut genom kranen.
Om man inte öppnar varmvattenkranen kommer det att fortsätta vara luft i både varmvattenslang och varmvattenberedare.

Så skulle det i alla fall fungera i teorin och om allt är tätt. Men det kan vara annorlunda i praktiken.

Du har väl märkt hur lång tid det tar att få ut luften innan det kommer vatten ur varmvattenkranen när du fyller tanken från tomt. Det är all luft som först ska ut när vatten pumpas in.
 
Senast ändrad:

Omalliv

HBK Intresserad
Inlägg
16
Kommun
Kumla
Det var riktat till alla.

Om allt är tomt så är tank, beredare och slangar fyllda med luft. Om man fyller vatten i tanken så går luften ut ur den genom luftningen.
Har man inte öppnat kranarna så är slangarna fortfarande fyllda av luft.
Öppnar man kallvattenkranen så fylls vattnet i kallvattenslangen medan luften pyser ut genom kranen.
Om man inte öppnar varmvattenkranen kommer det att fortsätta vara luft i både varmvattenslang och varmvattenberedare.

Så skulle det i alla fall fungera i teorin och om allt är tätt. Men det kan vara annorlunda i praktiken.

Du har väl märkt hur lång tid det tar att få ut luften innan det kommer vatten ur varmvattenkranen när du fyller tanken från tomt. Det är all luft som först ska ut.
I min bil är det draget så att kallvatten matas från tanken/pumpen till en split där det dels går direkt vidare till kökskranen och den andra går till en y-split precis intill Truman med en backventil. Där går ena vidare via frostvakt/avtappningskran in till varmvattenberedaren och den andra går vidare till kallvatten för toa/handfat/dusch.

Så även om jag öppnar endast i kallvattenläge kommer det tryckas in vatten i beredaren, vilket jag märkt att det alltid gör.
 

bomaud

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13273
Medlemskap
2024
Hejsan
Vi har varit med husbil i Spanien sedan okt - 21 och har en Truma 6E på en Rapido -20. Har upplevt samma problem som Omaliv. Men med felkod 401 ( sommardrift med tom vattenbehållare ). Fick av Lindströms rådet att kolla med varmvatten värmaren inställd på Eco och då fungerar det bra men så ska man inte behöva göra. Ringde till Truma supporten och fick bra respons men ingen delikt fellövning. Kunde vara en luftslang på baksidan som lossnat.
Kommer inte åt den sidan själv det får Lindströms kolla när jag kommer hem. Men kommer du åt luftslangarna på baksidan så kolla dem.
// Bosse
 

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Hej, klarade Truman av att hålla önskad temperatur inne vid -15 och detta problem?
Ska du lämna in den för felsökning i veckan? Återkoppla gärna hur det går och om du når en lösning.
Hej, har talat med en servicetekniker om varningskoden W17H vad jag kan göra/testa innan verkstad besök

1.starta truma:an några minuter för att få det så pass varmt att frostvarnaren inte löser ut
2.Fyll upp boilern (min rymmer 10l) genom att låta varmvatten rinna tills jämt vattenflöde
3.Vänta några minuter. Spola igen både varmvatten som kallvatten. För att säkerställa att all luft är ur
vattensystemet. (både kallvatten som varmvatten). Om kallvattnet inte rinner med jämt vattenflöde
kan en möjlig felkälla vara defekt backventil på vattenpumpen och därmed läcka luft. Då kan man få W17H

Har inte testat detta ännu.....Om någon prövar detta. Lägg gärna in det här :)
 

Omalliv

HBK Intresserad
Inlägg
16
Kommun
Kumla
Hej, har talat med en servicetekniker om varningskoden W17H vad jag kan göra/testa innan verkstad besök

1.starta truma:an några minuter för att få det så pass varmt att frostvarnaren inte löser ut
2.Fyll upp boilern (min rymmer 10l) genom att låta varmvatten rinna tills jämt vattenflöde
3.Vänta några minuter. Spola igen både varmvatten som kallvatten. För att säkerställa att all luft är ur
vattensystemet. (både kallvatten som varmvatten). Om kallvattnet inte rinner med jämt vattenflöde
kan en möjlig felkälla vara defekt backventil på vattenpumpen och därmed läcka luft. Då kan man få W17H

Har inte testat detta ännu.....Om någon prövar detta. Lägg gärna in det här :)
Ok, jag vet att jag haft luftfritt i systemet då jag alltid noggrant säkerställer det genom att flera gånger öppna alla kranar inkl. duschen, både varmt och kallt. Och felet kommer ändå.
Men vi får se hur det går för dig :)
 

Pilote54

FD HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Brokind
HBK-Nr
31367
Medlemskap
2023
Ser att någon skrivit om reset på panelen. En fullständig reset gör man på pannan, sitter en jätteliten knapp som man trycker in.
Har man bruksanvisningen så ser man var den sitter lite svår att se.
 

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Hej, har talat med en servicetekniker om varningskoden W17H vad jag kan göra/testa innan verkstad besök

1.starta truma:an några minuter för att få det så pass varmt att frostvarnaren inte löser ut
2.Fyll upp boilern (min rymmer 10l) genom att låta varmvatten rinna tills jämt vattenflöde
3.Vänta några minuter. Spola igen både varmvatten som kallvatten. För att säkerställa att all luft är ur
vattensystemet. (både kallvatten som varmvatten). Om kallvattnet inte rinner med jämt vattenflöde
kan en möjlig felkälla vara defekt backventil på vattenpumpen och därmed läcka luft. Då kan man få W17H

Har inte testat detta ännu.....Om någon prövar detta. Lägg gärna in det här :)
Nu har jag varit i Sälenfjällen och testat ovanstående process. Nope, funkade inte om det är -15 C. Däremot funkade Truman om yttertemperaturen var omkring nollan-besynerligt. Vet inte om Truman har någon slags termostat (värme sensor) som är defekt. W17H indikerar att truman är för varm. Är det flera som upptäckte att Truman funkade om yttertemperaturen är kring nollan ?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.781
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nu har jag varit i Sälenfjällen och testat ovanstående process. Nope, funkade inte om det är -15 C. Däremot funkade Truman om yttertemperaturen var omkring nollan-besynerligt. Vet inte om Truman har någon slags termostat (värme sensor) som är defekt. W17H indikerar att truman är för varm. Är det flera som upptäckte att Truman funkade om yttertemperaturen är kring nollan ?

Har du alla utsläpp från pannan öppna och inget som hindrar luftströmmen framför dom?
Samma med Luftintaget?
 

Omalliv

HBK Intresserad
Inlägg
16
Kommun
Kumla
Har du alla utsläpp från pannan öppna och inget som hindrar luftströmmen framför dom?
Samma med Luftintaget?
Jag har alla utsläpp öppna och har utöver ordinarie luftintag sågat upp ytterligare ett in till utrymmet, på ca 15x15cm. Truman funkar utan problem ner till ca 0 till -2 grader. Vid kallare än så, så blir vattnet i Truman för varmt när brännarna behöver vara igång längre/tätare intervall.

Är det någon som provat och kan bekräfta att Truma 6 fungerar felfritt och kan hålla drygt 20 grader inne vi utetemperatur nedåt 10-15 minus? Eller begränsas prestandan av att den är integrerad med varmvattenberedare och vattnet blir överhettat, och man kan konstatera att den endast klarar någon enstaka minus?
 

Sundgren

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2024
Är det någon som provat och kan bekräfta att Truma 6 fungerar felfritt och kan hålla drygt 20 grader inne vi utetemperatur nedåt 10-15 minus? Eller begränsas prestandan av att den är integrerad med varmvattenberedare och vattnet blir överhettat, och man kan konstatera att den endast klarar någon enstaka minus?
Jag har Truma 6E. Har haft minus 15 som kallast ute i vinter. Inga problem med att hålla +20 inne. Vv beredaren med vatten i gick som mest upp i 65 grader.
Inga felmeddelanden eller varningsmeddelande.
 
Toppen