• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma 6, fundering kring beteende.

Omalliv

HBK Intresserad
Inlägg
16
Kommun
Kumla
Hej, jag har en Truma 6 som går både på el och gasol i husbilen.

När jag använder den nu vid minusgrader i utetemperatur (-2 till -5) med gasol får jag felkod ”W 17 H” vilket anges att det beror på att värmaren är överhettad och måste svalna (jag har vatten i beredaren).

Jag misstänker att det som sker är att varmvattnet i beredaren till slut blir för varmt och den slår av en stund för att svalna. Efter ca 15 minuter går den igång igen.

Problemet som jag ser det är att jag nu är på gränsen i utetemperatur för att värmaren ska kunna hålla önskad innetemperatur.

Min fundering är om det är fler på forumet som har detta beteende hos Truman? Är det fel på min? Kan man göra något åt det eller är det bara att konstatera att maxkapaciteten är uppnådd utifrån värmeavledningsförmågan?

Spolar jag ur varmvatten så beredaren fylls på med nytt kallt vatten så dröjer det längre innan detta uppstår, men det vill man ju inte behöva hålla på med?!
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
656
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Enligt Truma så betyder W 17 H "Sommardrift med tom vattenbehållare". Dvs vattenuppvärmningen på men behållaren tom.

Kör du med uppvärmning av både vatten och luft? Då blir kanske vattnet för varmt. Kör man med endast luftvärmning, alltså för rumsvärmen, så
värms vattnet ändå. Testa det.

Jag kan ställa temperaturen på varmvattnet i olika steg. Står den på högsta tillsammans med luftvärmning blir det kanske för varmt.

Så slutsatsen och rådet från mig är att kör utan vattenuppvärmning eller i alla fall "låg" vattenuppvärmning. Du får varmvatten i alla fall.
 

Omalliv

HBK Intresserad
Inlägg
16
Kommun
Kumla
Enligt Truma så betyder W 17 H "Sommardrift med tom vattenbehållare". Dvs vattenuppvärmningen på men behållaren tom.

Kör du med uppvärmning av både vatten och luft? Då blir kanske vattnet för varmt. Kör man med endast luftvärmning, alltså för rumsvärmen, så
värms vattnet ändå. Testa det.

Jag kan ställa temperaturen på varmvattnet i olika steg. Står den på högsta tillsammans med luftvärmning blir det kanske för varmt.

Så slutsatsen och rådet från mig är att kör utan vattenuppvärmning eller i alla fall "låg" vattenuppvärmning. Du får varmvatten i alla fall.
Jag kör utan vattenuppvärmning, men till slut når det temperaturen över 60 grader då den slår ifrån ändå.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
656
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Då verkar något vara fel. Du kan ju mäta temperaturen på varmvattnet för att ha mer info när du går vidare. Är verkligen vattnet för varmt eller kommer felkoden för tidigt?
 

Omalliv

HBK Intresserad
Inlägg
16
Kommun
Kumla
Då verkar något vara fel. Du kan ju mäta temperaturen på varmvattnet för att ha mer info när du går vidare. Är verkligen vattnet för varmt eller kommer felkoden för tidigt?
Du, eller andra med som läser detta, har inga problem med detta när husbilen värms upp vid -3 eller kallare ute?

Vattnet är väldigt varmt, för varmt för att röra, så att det är av den anledningen det slår ifrån är jag rätt övertygad om, men ska mäta vid tillfälle.

Kan det ha betydelse om utblås är stängt så att ett av de fyra utgående värmerören från Truman i och med det är blockat så att säga? De 7 utblås jag använder/har öppna är anslutna från de övriga 3 utgående rören. Det 8:e vill jag helst inte ha öppet.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
656
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Du, eller andra med som läser detta, har inga problem med detta när husbilen värms upp vid -3 eller kallare ute?

Vattnet är väldigt varmt, för varmt för att röra, så att det är av den anledningen det slår ifrån är jag rätt övertygad om, men ska mäta vid tillfälle.

Kan det ha betydelse om utblås är stängt så att ett av de fyra utgående värmerören från Truman i och med det är blockat så att säga? De 7 utblås jag använder/har öppna är anslutna från de övriga 3 utgående rören. Det 8:e vill jag helst inte ha öppet.
Jag har en plåtis. De är ju tyvärr dåligt isolerade (eller inte alls) vilket innebär att värmeanläggningen får jobba hårt. Dock föredrar jag lite svalt över natten så jag har ca 17 grader i bilen. Jag har övernattat i -8 gr utan problem.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
656
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Känns som det är en termostat som börjar ge sig. När det är kallt å jag kör både vatten å värme så går vattentempen över 60gr. Men den visar ingen felkod
Det låter rimligt men eftersom Omalliv kör utan vattenuppvärmning så borde ju i så fall värmeanläggningen gå för fullt, dvs även rumstemperaturen borde bli för hög.
Omalliv, vad har du för temperatur inne i boutrymmet? Kan du styra temperaturen på normalt sätt där?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.781
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Du, eller andra med som läser detta, har inga problem med detta när husbilen värms upp vid -3 eller kallare ute?

Vattnet är väldigt varmt, för varmt för att röra, så att det är av den anledningen det slår ifrån är jag rätt övertygad om, men ska mäta vid tillfälle.

Kan det ha betydelse om utblås är stängt så att ett av de fyra utgående värmerören från Truman i och med det är blockat så att säga? De 7 utblås jag använder/har öppna är anslutna från de övriga 3 utgående rören. Det 8:e vill jag helst inte ha öppet.

Om du behöver mycket värme skall alla utsläpp vara öppna.
 
Senast ändrad:

Sundgren

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2024
Kör min Truma 6E med både värme och varmvatten. Den senare på Hot. Tittar jag i appen så har jag ca 60-65 grader på vv.
Kör värmen på mix1 normalt. Dvs gas och el (900w). Fläkten på eco.
Har inte fått nån varning likt din på överhettning. Har du ventilation runt värmaren?
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.231
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Det låter rimligt men eftersom Omalliv kör utan vattenuppvärmning så borde ju i så fall värmeanläggningen gå för fullt, dvs även rumstemperaturen borde bli för hög.
Omalliv, vad har du för temperatur inne i boutrymmet? Kan du styra temperaturen på normalt sätt där?
Sitter ju 2 kännare på truman som kollar av vattentemperaturen. Kan ju vara en av dom som börjar ge sig
 

Bilagor

  • Inked2020-10-07 18.45.18_LI.jpg
    Inked2020-10-07 18.45.18_LI.jpg
    2,9 MB · Visningar: 58

Omalliv

HBK Intresserad
Inlägg
16
Kommun
Kumla
Det låter rimligt men eftersom Omalliv kör utan vattenuppvärmning så borde ju i så fall värmeanläggningen gå för fullt, dvs även rumstemperaturen borde bli för hög.
Omalliv, vad har du för temperatur inne i boutrymmet? Kan du styra temperaturen på normalt sätt där?
Jag har Truman inställd via iNet till 21 grader, vilket brukar ge 24 grader enligt temp-mätaren för innetemperatur som finns i manöverpanelen. Nu för tillfället når den 23 grader med -3 ute, sjunker till mellan 21-22 när den kyls av innan den kommer igång igen.

Temperaturen går att styra, sänker jag i iNet sjunker angiven temp på tempmätaren.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
656
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Sitter ju 2 kännare på truman som kollar av vattentemperaturen. Kan ju vara en av dom som börjar ge sig
Men de har ju inget att reglera i detta fall eftersom vattenuppvärmningen är avslagen.

Man kan ju fundera på varför vattnet blir så varmt trots avstängd vattenuppvärmningen. Är det kanske så att vattenuppvärmningen trots att den är avslagen värmer? Och eftersom den inte är påslagen så styr inte termostaten heller något.
 

Omalliv

HBK Intresserad
Inlägg
16
Kommun
Kumla
Kör min Truma 6E med både värme och varmvatten. Den senare på Hot. Tittar jag i appen så har jag ca 60-65 grader på vv.
Kör värmen på mix1 normalt. Dvs gas och el (900w). Fläkten på eco.
Har inte fått nån varning likt din på överhettning. Har du ventilation runt värmaren?
Den är placerad under en sittgrupp men i det utrymmet är det rätt luftigt skulle jag säga. Den står förvisso i ena hörnet så ena sidan av den är nära ytterväggen men på andra sidan om den skulle man i princip få plats med en till och ändå ha lite plats kvar. Jag har dessutom gjort extra ventilationsöppning in till utrymmet den står i. Den står på originalplats.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.231
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Här står det en del om det felet

 

Omalliv

HBK Intresserad
Inlägg
16
Kommun
Kumla
Sitter ju 2 kännare på truman som kollar av vattentemperaturen. Kan ju vara en av dom som börjar ge sig
När ska Truman slås av, vilken temp? För när det slår av är det väl över 60 grader om man kan lite på inställningen ”Hot” för vatten i iNet. För när frånslaget sker och jag då spolar ut ca 1 liter varmvatten och fyller på med kallt, så visar den fortfarande att ”Hot” är uppnått om jag slår på vattenvärmaren.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.231
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
En annan tråd om detta felet

 

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Hej, jag har en Truma 6 som går både på el och gasol i husbilen.

När jag använder den nu vid minusgrader i utetemperatur (-2 till -5) med gasol får jag felkod ”W 17 H” vilket anges att det beror på att värmaren är överhettad och måste svalna (jag har vatten i beredaren).

Jag misstänker att det som sker är att varmvattnet i beredaren till slut blir för varmt och den slår av en stund för att svalna. Efter ca 15 minuter går den igång igen.

Problemet som jag ser det är att jag nu är på gränsen i utetemperatur för att värmaren ska kunna hålla önskad innetemperatur.

Min fundering är om det är fler på forumet som har detta beteende hos Truman? Är det fel på min? Kan man göra något åt det eller är det bara att konstatera att maxkapaciteten är uppnådd utifrån värmeavledningsförmågan?

Spolar jag ur varmvatten så beredaren fylls på med nytt kallt vatten så dröjer det längre innan detta uppstår, men det vill man ju inte behöva hålla på med?!
Hej, har samma fel, W17H och truman slår av ca 15 min. Var i Sälen då det var -15C. Ska i veckan försöka få detta löst. Har provat att startat om, fyllt på med kallt vatten, och reset:at anlägningen via panelen..... forfarande W17H. Vattnet blir idiot varmt. Är även jag intresserad hur man fixar detta. Återkommer om jag har info hur man löser detta
 
Toppen