• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma 3002

F

F.d. 22252

Guest
Missade det, kanske var du som förklarade det för flera år sedan när jag köpte bilen.
Problemet verkar ibland vara att man inte läser svaren ordentligt ibland.
Kör manuellt försöker hitta ett läge där det inte tjuter om fläkten, går ju inte smörja lagren som är kapslade.
Kör ofta utan fläkt och på min värmare regleras lågan inte on off utan allt därimellan men kan bero på skitiga munstycken.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, om det skulle vara tempgivaren som ger info om temperaturen inne i fläkthuset och styr de olika hastighetsstegen automatiskt som är trasig, (så har jag för mig för det var länge sedan) att det är enklast att ta bort och dela på hela enheten som sitter ihop med klämmor och samtidigt göra rent ordentligt.
Fläktmotorn är rätt dyr för att bara vara en enkel gammal kolborstmotor men den går att bända itur, göra ren, smörja, putsa av kollektorn och byta kol i, fast det är lite pilligt.

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Missade det, kanske var du som förklarade det för flera år sedan när jag köpte bilen.
Problemet verkar ibland vara att man inte läser svaren ordentligt ibland.
Kör manuellt försöker hitta ett läge där det inte tjuter om fläkten, går ju inte smörja lagren som är kapslade.
Kör ofta utan fläkt och på min värmare regleras lågan inte on off utan allt därimellan men kan bero på skitiga munstycken.

 

Gusta

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Avesta
HBK-Nr
16169
Medlemskap
2024
Det var så jag menade med en gasolblåsvärmare med termostat på väggen,kan ju använda pannan om det är lite källare, men såna finns väl inte längre,inte ens begagnade.
 

Gusta

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Avesta
HBK-Nr
16169
Medlemskap
2024
Jag har ett element som funkar bra om jag står på Lundström, så det är inte problemet, kanske man skulle byta ut fläkthuset komplett med styrenhet,3000
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hejsan Gusta, det finns bara två varianter av låga på din brännare, pilotlåga och fullåga. De olika numren (termostaten) ändrar bara hur varmt det skall bli i utrymmet den värmer upp inte hur kraftig lågan är.
När man startar den och håller ner vredet så tänds pilotlågan, efter en liten stund när flamvakten är nöjd så släpper man ju upp vredet och stora lågan flammar upp. Den brinner fullt hela tiden till rumtermostaten är nöjd med värmen i utrymmet och drar då ner lågan på pilotlåga som bara värmer liite och mest är till för att åter tända upp den stora lågan när termostaten kallar på värme till utrymmet.
Så som sagt, du har bara två lägen på lågan pilot eller fullt flås.
Termostaten är lite okänslig för avkännaren sitter "troligen" nere i kaminen så man får lära sig vartefter vilket nummer som är lagom på vredet. Beroende på olika omständigheter och bilens isolering så kan man få ändra läge på vredet för att hålla samma temp inne i bilen vid olika yttertemperaturer.
Och ytterhöljet blir rätt varmt så det är normalt.... Men man skall i princip aldrig köra värmaren utan att fläkten är på, för då kan den bli otäck varm.
På kontrollpanelen till fläkten har du väl två olika lägen antar jag. De är för fläktens hastighet i så fall.
Det ena läget så har du samma hastighet på fläkten hela tiden antingen kaminen ger lite eller massor med värme, den hastigheten ställer du med vredet.
Det andra läget (kan vara märkt A) styrs av termostatsteg inne i fläkten, ju varmare det blir i kaminen ju fortare går fläkten, men maxhastigheten blir den som du ställt med vredet oftast.

M.v.h. JANKRO.

Jankro, jag är inte helt överens med din beskrivning, om du menar att den gäller pannorna S3002/S5002. Att det finns två lågor stämmer, det finns en pilotlåga och en huvudlåga. Men huvudlågan regleras i storlek linjärt efter vilken inställning du har på gasvredet när den har tänt. Det finns dessutom en avkännare innanför kåpan som är kopplad till gasventilen och känner av ingående lufttemperatur till pannan, och reglerar/stabiliserar pannans effekt. Tillsammans med den steglöst termostatreglerade fläkten ger det ett jämt värmeflöde från pannan.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hittade manualen i gömmorna hemma

Åke
 

Bilagor

  • 65E88CC9-9C52-44F6-87E8-51EB6DAAB84B.jpeg
    65E88CC9-9C52-44F6-87E8-51EB6DAAB84B.jpeg
    538,5 KB · Visningar: 26
  • AC8A3EC7-E847-451A-9A31-8C8F64AF9A10.jpeg
    AC8A3EC7-E847-451A-9A31-8C8F64AF9A10.jpeg
    692,2 KB · Visningar: 25
  • 9DB418DE-0A57-4640-BC13-3ADFD30DED00.jpeg
    9DB418DE-0A57-4640-BC13-3ADFD30DED00.jpeg
    679,9 KB · Visningar: 24
  • 45B59A4C-1247-47E3-A6F1-DF5F8CEC46F3.jpeg
    45B59A4C-1247-47E3-A6F1-DF5F8CEC46F3.jpeg
    668,3 KB · Visningar: 23
  • 53AE0EA1-1E4E-40F1-985A-C1CEDCE9EAC2.jpeg
    53AE0EA1-1E4E-40F1-985A-C1CEDCE9EAC2.jpeg
    734,8 KB · Visningar: 25
  • 57214F24-D990-470F-9688-19BE648C3054.jpeg
    57214F24-D990-470F-9688-19BE648C3054.jpeg
    702,7 KB · Visningar: 21
  • 11498D81-244E-411E-A95C-5B87FE6B1C8C.jpeg
    11498D81-244E-411E-A95C-5B87FE6B1C8C.jpeg
    772,9 KB · Visningar: 22
  • 5DB34413-72A0-4052-BECB-B16B5974FB52.jpeg
    5DB34413-72A0-4052-BECB-B16B5974FB52.jpeg
    742,4 KB · Visningar: 25
  • 4CD34D38-CAE2-42BF-80D4-482AA98CF9C4.jpeg
    4CD34D38-CAE2-42BF-80D4-482AA98CF9C4.jpeg
    841,9 KB · Visningar: 26

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Kul, utskrivet på skrivmaskin och kopierat! :)


Här till nästa generation!

Jag har sett den manualen förut på nätet.
Tydlig och bra.
Men den saknar en detalj.
Varvtalsregleringen för fläkten i autoläge.
Det går att ställa in mellan vilka varvtal fläkten ska reglera.
Hysteresen för min till max varvtal i autodrift.

Jag skulle nog rekommendera att när man stänger av värmaren.
Vrid vredet till 0.
Ställ fläkten i hand läge och kör fläkten på max ett tag.
För att kyla ner värmaren.
Den mår säkert bra av det.

Efterkylning likadant som i en fläkt med ett elbatteri.
Brukar vara en tidskonstant.

Åke
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har sett den manualen förut på nätet.
Tydlig och bra.
Men den saknar en detalj.
Varvtalsregleringen för fläkten i autoläge.
Det går att ställa in mellan vilka varvtal fläkten ska reglera.
Hysteresen för min till max varvtal i autodrift.

Jag skulle nog rekommendera att när man stänger av värmaren.
Vrid vredet till 0.
Ställ fläkten i hand läge och kör fläkten på max ett tag.
För att kyla ner värmaren.
Den mår säkert bra av det.

Efterkylning likadant som i en fläkt med ett elbatteri.
Brukar vara en tidskonstant.

Åke

Det räcker gott att lämna den på Autoläge, då går varvet ned allteftersom den kallnar, enda felet är att det är lätt att glömma den på, den är ju i stort sett ljudlös på lägsta varv! :)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jankro, jag är inte helt överens med din beskrivning, om du menar att den gäller pannorna S3002/S5002. Att det finns två lågor stämmer, det finns en pilotlåga och en huvudlåga. Men huvudlågan regleras i storlek linjärt efter vilken inställning du har på gasvredet när den har tänt. Det finns dessutom en avkännare innanför kåpan som är kopplad till gasventilen och känner av ingående lufttemperatur till pannan, och reglerar/stabiliserar pannans effekt. Tillsammans med den steglöst termostatreglerade fläkten ger det ett jämt värmeflöde från pannan.
-------------------------------------------------------------------
Hejsan och tack Montreal för en enkel förklaring på några funderingar jag har haft under åren. Jag visste att det fanns lite olika utförande men jag trodde inte att grundfunktionen var olika.
Jag har väl kanske plockat med sju, åtta st. pannor, ofta bara glapp i tändgnistan eller klassiskt kärvande nere vid vredet.

Men tre har jag varit lite djupare nere i, bilarna var från slutet på åttio och början på nittiotalet. Anledningen med det är att det började med min och senare med två andra likadana. Det var svårt att få upp rejäl värme i dem när det var skapligt kallt ute och man ställde vredet på en hög siffra, för när de gick ner på pilotlåga från fullåga så var det segt med att tända upp fullågan igen även om man ökade ytterligare på vredet.

Det de hade gemensamt med min som jag ändrade på ett par år innan de andra två är att de har fabriksmonterade 230V då 220V värmepatroner. Det sitter två st., en framför och en bakom själva pannan. De är på 1.500W var vilket betyder att pannan sammanlagt har en effekt på 6.500W bakom ett litet plåtskal under ett klädskåp.
Jag läste på, fast det fanns inte så mycket teknisk info om pannorna mer än att man skulle vara försiktig för sammanlagda effekten var hög och skapade mycket värme.
Det som synbart är olika på de pannorna är att avkännaren/patronen som normalt sitter nere vid pannan och känner av ingående lufttemperaturen sitter inne i plåtkåpan uppe över själva kaminen och känner av värmen som pannan utvecklar.
När pannan blir för varm så drar den ner fullågan till enbart pilotlåga. När pannan har kallnat av lite så tänds åter fullågan med ett ljud som inte går att missta sig på.
Det jag fick fram till slut var att detta var för att pannan inte skulle kunna bli för varm om man hade 230V patronerna påslagna samtidigt som gasolen.
Problemet som jag fick ändra på min och de två andra var att även om man bara körde på gasolen med högt värmebehov från pannan blev att pannan blev så varm att den gick ner på pilotlåga och stannade där för länge innan fullågan tändes igen.
Man fick helt enkelt flytta på patronen för värmeavkänningen lite till sidan av pannan i stället för mitt över pannan.
Funktionen blir då bra och lagom på gasol men man skall akta sig för att ha kunna ha både gasol och el på samtidigt.

Jag plockade med en "vanlig" panna som jag tyckte hade lite dålig fullåga en gång men det var inte problemet, så jag utvecklade inte den funderingen. Troligen så hade den dragit ner lågan lite som alltså är det mest normala som styrning.

Enkelt förklarat så har jag inte funderat mer på termostatfunktionen på de vanligare pannorna utan de fabriksmonterade elpatronerna och antog att de också bara hade pilot och fullåga som pannorna med elpatroner som jag mest har varit inne på djupet i. Lite annan styrning men samma tekniska funktion helt enkelt.

Får passa på att be om ursäkt för de jag lurat lite med mitt antagande, fast grunförklaringarna på hur man hanterar pannorna har väl i princip stämt i alla fall 44mad0235.gif .

Ja, var dag lär man sig något nytt och samtidigt fått en förklaring på att det är lite svårt att hitta rätt läge på de här pannorna som har fabriksmonterade elpatroner, annan placering av avkännaren och för att lågan bara har två lägen, pilot eller fullt flås.

Tack Montreal, och ursäkta missen. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
-------------------------------------------------------------------
Hejsan och tack Montreal för en enkel förklaring på några funderingar jag har haft under åren. Jag visste att det fanns lite olika utförande men jag trodde inte att grundfunktionen var olika.
Jag har väl kanske plockat med sju, åtta st. pannor, ofta bara glapp i tändgnistan eller klassiskt kärvande nere vid vredet.

Men tre har jag varit lite djupare nere i, bilarna var från slutet på åttio och början på nittiotalet. Anledningen med det är att det började med min och senare med två andra likadana. Det var svårt att få upp rejäl värme i dem när det var skapligt kallt ute och man ställde vredet på en hög siffra, för när de gick ner på pilotlåga från fullåga så var det segt med att tända upp fullågan igen även om man ökade ytterligare på vredet.

Det de hade gemensamt med min som jag ändrade på ett par år innan de andra två är att de har fabriksmonterade 230V då 220V värmepatroner. Det sitter två st., en framför och en bakom själva pannan. De är på 1.500W var vilket betyder att pannan sammanlagt har en effekt på 6.500W bakom ett litet plåtskal under ett klädskåp.
Jag läste på, fast det fanns inte så mycket teknisk info om pannorna mer än att man skulle vara försiktig för sammanlagda effekten var hög och skapade mycket värme.
Det som synbart är olika på de pannorna är att avkännaren/patronen som normalt sitter nere vid pannan och känner av ingående lufttemperaturen sitter inne i plåtkåpan uppe över själva kaminen och känner av värmen som pannan utvecklar.
När pannan blir för varm så drar den ner fullågan till enbart pilotlåga. När pannan har kallnat av lite så tänds åter fullågan med ett ljud som inte går att missta sig på.
Det jag fick fram till slut var att detta var för att pannan inte skulle kunna bli för varm om man hade 230V patronerna påslagna samtidigt som gasolen.
Problemet som jag fick ändra på min och de två andra var att även om man bara körde på gasolen med högt värmebehov från pannan blev att pannan blev så varm att den gick ner på pilotlåga och stannade där för länge innan fullågan tändes igen.
Man fick helt enkelt flytta på patronen för värmeavkänningen lite till sidan av pannan i stället för mitt över pannan.
Funktionen blir då bra och lagom på gasol men man skall akta sig för att ha kunna ha både gasol och el på samtidigt.

Jag plockade med en "vanlig" panna som jag tyckte hade lite dålig fullåga en gång men det var inte problemet, så jag utvecklade inte den funderingen. Troligen så hade den dragit ner lågan lite som alltså är det mest normala som styrning.

Enkelt förklarat så har jag inte funderat mer på termostatfunktionen på de vanligare pannorna utan de fabriksmonterade elpatronerna och antog att de också bara hade pilot och fullåga som pannorna med elpatroner som jag mest har varit inne på djupet i. Lite annan styrning men samma tekniska funktion helt enkelt.

Får passa på att be om ursäkt för de jag lurat lite med mitt antagande, fast grunförklaringarna på hur man hanterar pannorna har väl i princip stämt i alla fall Visa bilaga 198569 .

Ja, var dag lär man sig något nytt och samtidigt fått en förklaring på att det är lite svårt att hitta rätt läge på de här pannorna som har fabriksmonterade elpatroner, annan placering av avkännaren och för att lågan bara har två lägen, pilot eller fullt flås.

Tack Montreal, och ursäkta missen. M.v.h. JANKRO.

Det beror nog på vilka modeller man har jobbat med, min senaste är från 2003 heter S 5002 och är på 5500W och är utrustad med fabrikens elsystem Ultraheat på 2000W. Jag helrenoverade den f.ö. förra året, den enda slitagedelen som inte är bytt ännu är fläktmotorn, men en sådan har jag i bilen som reserv. Trist om den lägger av på vintern när det är ordentligt kallt eftersom vi nästan aldrig har elanslutning. Jag har avkännaren till gasventilen monterad längst ned innanför kåpan, framför själva pannaggregatet och det har fungerat utmärkt för oss med jämn och fin värme.
Kombinationen el och gas har vi aldrig använt, om vi använder el betyder det att pannan är trasig..? :)
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag har också haft problemet med givaren vid pannan och flyttade den till rekomenderat ställe av Jankro blev bättre men inte helt bra då jag helst kör utan fläkt vilket fungerar bra så länge man inte hamnar nära noll grader.
Strålningsvärmen vid full effekt räcker tydligen att ganska snabbt dra ned effekten trots att jag gjorde våld på kåpan och öppnade upp för avkänningen av golvtempen.
Står jag på el blir det el jag använder via den inbyggda värmaren i truma, har aldrig försökt använda bägge. Den innbyggda elen fungerar heller inte om fläkten är avslagen eftersom den lätt skulle kunna bli en brandfara då.
Nackdelen att stå på el är att det skriker lite om fläkten på vissa varv var länge sedan jag gjorde rent fläkten.
Är man i spanien med spansk gas blir det betydligt billigare med gas än el så det är det jag använt under 3 mån i vinter och då nästan enbart som punktvärme eftersom bilen är välisolerad med öppen planlösning mestadels med 2gr- 10gr. ute.
När man besöker toaletten på natten har det varit så att jag använt en värmefläkt monterad ovanför dörren kortvarigt vilket höjt värmen väldigt snabbt.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja, det står helt klart att om man får lust eller blir tvingad till en helrenovering av äldre pannor med elpatroner inbyggda så borde man montera en gasolenhet som reglerar lågan.
Men.... jag är nu lite fundersam efter att nu ha läst instruktioner för de äldre pannorna flera gånger, och även om sagt meckat med en del äldre utan elpatroner fast utan att helkolla just termostatfunktionen.
Det står bara om att det finns termostatstyrning av pannan men det står inget om det är pilotlåga och fullfräs som gäller eller om det finns justering av lågans effekt i o.m. termostaten.
Kan det ändå vara så att de äldre pannorna bara skiftar mellan pilot och fullåga som jag antagit, även när de har den vanligt placerade termostaten/patronen nere vid golvet som känner av lufttempen vid golvet och inte hettan uppe i pannan.
Eller är du säker på att lågans effekt justeras även på första generationen runt nittiotalet.

Reglering av effekten kanske är en nyare uppfinning ? när nästa generation pannor kom runt 1998 tror jag.

Nyfiken. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Min bil är ju från -89 så den värmaren är nog original, den reglerar steglöst problemet är att när jag reglerar upp den så reglerar den ner igen efter en stund vilket tyder på att värmen kommer väldigt snabbt till givaren innan rummet blir varmt. Förmodligen eftersom jag inte använder fläkten om det inte är kallt ute. Regleringen av tempen är mycket bättre än om jag använder el eftersom det är en on -off reglering med stor hysteres blåser kalluft när den slår ifrån eftersom termostaten sitter på väggen. Har tänkt på att byta den mot en modern termostat men blev aldrig av eftersom det blir nästan halva priset med gas i spanien och dit och hem bara är en transportsträcka.
Den fungerade inte så bra på gas i början men sprayade med wd 40 på regulatorn som kranen går ner i och det blev mycket bättre så småningom, tog sen bort synglaset och blåste in där med en handhållen ångtvätt det hjälpte en hel del också utan allt för mycket arbete. tog bort fläkten och gjorde rent den med en pincett hade tagit några sekunder med högtryck nu tog det 1 timme. Satt en kontaktor anslutning där som bröt elen om inte fläkten var påslagen en ren säkerhetsåtgärd eftersom värmeslingan förmodligen skulle börja glöda om inte fläkten går.
 

Gusta

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Avesta
HBK-Nr
16169
Medlemskap
2024
Börjar tröttna på min panna, jag skulle aldrig kunna somna ifrån den, nej en varmare med termostat på väggen, så får det bli.
 
Toppen