• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma 3002

Gusta

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Avesta
HBK-Nr
16169
Medlemskap
2024
Hej, hur varm får värmaren bli, alltså plåthöljet,man kan ju hålla i ungefär 50-55 gr med händerna. Om jag kör på 3an tex, den blir så in i h-vete varm, kanske jag inbillar mig. Rädd den ska bli överhettad.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej, hur varm får värmaren bli, alltså plåthöljet,man kan ju hålla i ungefär 50-55 gr med händerna. Om jag kör på 3an tex, den blir så in i h-vete varm, kanske jag inbillar mig. Rädd den ska bli överhettad.

Den blir ganska varm, speciellt om du inte har fläkten igång.
 

Gusta

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Avesta
HBK-Nr
16169
Medlemskap
2024
Den blir varm även med fläkten på, jag hör ingen skillnad om jag kör på ett eller tre, undrar om gasolventilen är nykter. Jag menar om jag öppnar gasen på ett eller tre.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan Gusta, det finns bara två varianter av låga på din brännare, pilotlåga och fullåga. De olika numren (termostaten) ändrar bara hur varmt det skall bli i utrymmet den värmer upp inte hur kraftig lågan är.
När man startar den och håller ner vredet så tänds pilotlågan, efter en liten stund när flamvakten är nöjd så släpper man ju upp vredet och stora lågan flammar upp. Den brinner fullt hela tiden till rumtermostaten är nöjd med värmen i utrymmet och drar då ner lågan på pilotlåga som bara värmer liite och mest är till för att åter tända upp den stora lågan när termostaten kallar på värme till utrymmet.
Så som sagt, du har bara två lägen på lågan pilot eller fullt flås.
Termostaten är lite okänslig för avkännaren sitter "troligen" nere i kaminen så man får lära sig vartefter vilket nummer som är lagom på vredet. Beroende på olika omständigheter och bilens isolering så kan man få ändra läge på vredet för att hålla samma temp inne i bilen vid olika yttertemperaturer.
Och ytterhöljet blir rätt varmt så det är normalt.... Men man skall i princip aldrig köra värmaren utan att fläkten är på, för då kan den bli otäck varm.
På kontrollpanelen till fläkten har du väl två olika lägen antar jag. De är för fläktens hastighet i så fall.
Det ena läget så har du samma hastighet på fläkten hela tiden antingen kaminen ger lite eller massor med värme, den hastigheten ställer du med vredet.
Det andra läget (kan vara märkt A) styrs av termostatsteg inne i fläkten, ju varmare det blir i kaminen ju fortare går fläkten, men maxhastigheten blir den som du ställt med vredet oftast.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Gusta

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Avesta
HBK-Nr
16169
Medlemskap
2024
Tack Jankro, nu har jag lärt mig mycket på en gång, är moderna pannor likadana, så man kan inte ställa lågan.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Tyvärr så har jag inte full koll, men endast full låga eller ingen för uppvärmning med gasol på olika enheter är rätt vanligt. Sedan har man oftast två varianter för tändning av lågan. Antingen en liten pilotlåga som brinner och tänder upp den stora lågan när den behövs, eller att lågan stängs av helt och elektronik tänder om den när den behövs, som har blivit vanligare ju mer elektronik som kommit in i systemen.
Spiseln och ugnar har ju naturligtvis reglering av lågans storlek och ugnarna kan ju också få hjälp av någon termostatfunktion ibland.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Gusta

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Avesta
HBK-Nr
16169
Medlemskap
2024
Verkar som den gamla varianten som jag har är nog inget för en sval sommarnatt, finns det inga gasolblåsvärmare längre, behövs ju så lite tillskottsvärme. Gillar inte dieselvärmare, dom låter för mycket.O drar mer ström
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Nja, skulle nog säga tvärtom, det är ju när man bara behöver lite värme snabbt för att höja mysfaktorn som luftburen värme är som bäst.

(Det är ju en gasolblåsvärmere, du har, därav fläktsystemet. Troligen minst fem ställen nere vid golvet runt om i bodelen som kan blåsa ut varmluft. Kan de vara stängda och därav så blir kaminen överhettad för ingen värme blåser ut i bilen ? Eller har någon luftslang hoppat bort.)
Behövs lite tillskottsvärme så ställ vredet på en låg siffra bara. Om termostaten funkar som den skall så brinner fullågan ett tag och du börjar få varmluft ur just blåshålen runt om. (Kolla så de är öppna och de som inte behöver blåsa ut värme är stängda.)
Rätt snart skall ju då lågan gå ner på pilot och bara tillföra liite värme samt flamma upp korta stunder ibland beroende av siffra på inställningen.
När du tycker du fått tillräckligt med värme så stäng av värmaren men låt fläktsystemet vara igång tills all värme är utsugen från kaminen innan du stänger av fläkten.

Du får värme väldigt snabbt utan fördröjning och bara lite om du vill. Det är lätt och snabbt att öka eller minska värmen och det går att suga ur all värme som producerats via fläktsystemet. Vid ruggigt väder eller lite för kallt så kan det räcka att ha kaminen igång bara någon halvtimme på svag värme.

Om du t. ex. har vattenburen värme så har du ju längre fördröjning innan du får värme, men jämnare kanske när värmen väl kommer och ofta utan hjälpfläktar, men som funkar jättebra i andra lägen och vid vintercamping m.m. Men rätt inställd så skall luftburen värme funka fint även på vintern.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Gusta

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Avesta
HBK-Nr
16169
Medlemskap
2024
Men är det termostaten i fläkten du pratar om, skruvade loss fläkten ö kollade om de var full i damm, det var den inte. Hur se termostaten ut, finns den att köpa, ev pris, det finns nog ingen termostat som fungerar i min panna.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Men är det termostaten i fläkten du pratar om, skruvade loss fläkten ö kollade om de var full i damm, det var den inte. Hur se termostaten ut, finns den att köpa, ev pris, det finns nog ingen termostat som fungerar i min panna.

Termostatgivaren som styr fläkten sitter inbyggd i fläkten, och är kopplad till kontrollen ovanpå pannan som har ett vridreglage och en liten knapp som kan skjutas fram och tillbaka. Om knappen står i mitten är fläkten avstängd, om knappen står till höger på "A" styrs fläktens hastighet av termostatgivaren som är inbyggd i fläkten, upp till det värde som är inställt på vredet. Om du vill styra fläktens hastighet manuellt måste du skjuta knappen längst till vänster, då styrs fläktens hastighet helt manuellt av vredet.
 

Gusta

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Avesta
HBK-Nr
16169
Medlemskap
2024
Jag förstår, men om jag kör fläkten på automat så går den väldigt sakta fastän pannan är varm o vredet
på fullt, vrider jag till manuell, då går den på fullt,kan det vara den termostaten i fläkten som inte fungerar.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag förstår, men om jag kör fläkten på automat så går den väldigt sakta fastän pannan är varm o vredet
på fullt, vrider jag till manuell, då går den på fullt,kan det vara den termostaten i fläkten som inte fungerar.

Själva reglaget kan vara problemet, vi har fått byta vårt. Men kolla först kontakterna på kabeln, ta loss dom och använd kontaktspray, det kan göra underverk! F.ö. om du ställer knappen på manuell (till vänster) kan du då inte ändra varvtalet på fläkten med vredet?
På Auto tar det en stund innan fläkten varvar upp, värmen måste ju komma till fläkten först!
 

Gusta

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Avesta
HBK-Nr
16169
Medlemskap
2024
Jo på manuell funkar det, inte på automat, kanske ska prova ta loss breder, men har ni bytt termostat i fläkten nångång
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jo på manuell funkar det, inte på automat, kanske ska prova ta loss breder, men har ni bytt termostat i fläkten nångång

Nej, den har alltid fungerat, undersök först det jag angav, tror inte att termostaten finns separat, möjligen inkl styrningen/kretskortet.
Är du säker på att den inte går på Auto, fläkten är väldigt tyst på låga varv om allt är o.k.
Om du vill kolla om delar kan du kontakta ALDE.
 
Senast ändrad:

Gusta

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Avesta
HBK-Nr
16169
Medlemskap
2024
Den går på automat, men på tomgång, väldigt sakta, pannan blir ju skitvarm, ingenting händer,så nånting är ju fel.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Den går på automat, men på tomgång, väldigt sakta, pannan blir ju skitvarm, ingenting händer,så nånting är ju fel.

Är alla utsläpp öppna? Kör fläkten manuellt på max och känn så att det blåser ordenligt överallt. Termostaten är inte nödvändig för pannans funktionen , vid den här tiden behöver du bara ett litet värmetillskott på nätterna oftast, kör gasen på 2 ungefär och fläkten på 2-3 så bör det fungera tyst och behagligt! :)
 
F

F.d. 22252

Guest
Om jag inte har helt fel har ratten en funktion även i automat, inställningen på den anger max fläkthastighet när den går så ställer man den på max kommer den att gå från låg hastighet till max. Står den på lägsta kommer fläkten inte varva upp i aut läge.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Funktionen kan nog stämma
Om jag inte har helt fel har ratten en funktion även i automat, inställningen på den anger max fläkthastighet när den går så ställer man den på max kommer den att gå från låg hastighet till max. Står den på lägsta kommer fläkten inte varva upp i aut läge.
Hej
Jag tror att du har rätt med varvtalet i autoläget.
Fläkten varvar upp om den kallar på värme. Kallt i bilen.
Inget värmebehov så varvar den ner. Varmt i bilen.
Jag tycker att det fungerar bäst med manuellt varvtal.
 
Toppen