Hej Cesar80, om du har den vita plastringen kvar som stoppar rörelsen så kan du prova med att ta bort den. Den begränsar slaglängden på kolven.
Om du har ringen i din din insprutningspump och tittar på den gamla kolven så är det nötta märket troligen inte längre än bara ca. 8m.m. och då ger en ny kolv inte så mycket mer. Om du har plastringen kvar och tar bort den så ökar slaglängden till 12m.m. på en excentrisk originalkolv har jag för mig.....
Men om du har stoppat dit en DT-pistong så är/eller i alla fall var.... (för det är många år sedan jag pillade med kolvarna och tillsammans med en kompis gjorde egna för experiment).... den DT-kolven längre så slaglängden ändrades inte trots att man tog bort plastringen för kolven slår i botten på huset, bara kurvan på den korta slaglängden blev annorlunda.
En DT kolv har/hade ungefär samma kurva som en originalkolv som är excentrisk och som man vred på bort från "pinnen 4" för att få max med bränsle, plus på originalkolven så kunde man alltså även öka slaglängden.
Om någon redan hade vridit på din originalkolv till max och tagit bort plastringen, så får du i princip ingen större förändring med en DT kolv, kanske t.o.m. kortare slaglängd.
Du kan även öka på slaglängden på pumprörelsen åt andra hållet lite med justeringsskruven på utsidan "skruv 10".
Kolven begränsar rörelsen åt ena hållet med hjälp av pinnen 4 och justerskruven åt andra hållet med justerskruv 10 (väldigt känslig justering).
Visa bilaga 206785
En kolv från Dieselmecken ändrar kurvan mer än både vad en vriden originalkolv eller en DT kolv gör.
Som redan nämnts så gör en omväxling av femman stor nytta, men tyvärr är det nästan omöjligt att få tag i den satsen numera för den verkar vara slut på marknaden. En större firma här i Sverige som hade köpt upp satser fick slut på dem för flera år sedan. Det fanns två satser i England på eBay för något år sedan som jag tänkte köpa för ev. framtida behov åt någon

.... Men det bara dammade till så var de sålda tyvärr. Satserna som funkade bäst ökade motorns varvtal med ca. 250 till 300 r/min. vid normal landsvägsfart.
M.v.h. JANKRO.