• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trasig Reich E-Box till Burstner

gnillib65

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
SVEDALA
HBK-Nr
11353
Medlemskap
2024
Min E-box från 2005 har lagt av totalt. Verkar som den har blivit för varm. Någon som känner till en verkstad eller person som kan reparera eller byta boxen? Helst i Skåne!Reich  E-box front med kablar.JPG
 

wasp

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
28040
Medlemskap
2024
Hej, har samma eländiga box som du har i våran 2006 elegance.
Fick problem med att laddaren I boxen som jag då kopplade bort och satte in en "riktig" laddare från Victronic.
 

Cresendo

HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Lomma
HBK-Nr
13455
Medlemskap
2024
Hej, har samma eländiga box som du har i våran 2006 elegance.
Fick problem med att laddaren I boxen som jag då kopplade bort och satte in en "riktig" laddare från Victronic.
Jag är inne på samma linje. Behövde du göra något inne i boxen. Alltså öppna den och göra någon åtgärd. Räcker det att rycka ut
kontakten som sitter på baksidan eller finns det någon säkring som ska bort för att inte den inbyggda laddaren stör el-systemet?
 

wasp

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
28040
Medlemskap
2024
Ryck ut säkringen för den interna batteriladdaren, koppla sedan in den nya laddaren på plinten för extern laddare. symbol enl bilden.
Jag tog abiko skor som jag bockade till.

Lycka till
 

Bilagor

  • IMG_20230209_220410.jpg
    IMG_20230209_220410.jpg
    2,4 MB · Visningar: 95
  • IMG_20190924_182140.jpg
    IMG_20190924_182140.jpg
    3,7 MB · Visningar: 96

Tangenhaap

HBK Intresserad
Inlägg
250
Kommun
Västerås

Mackiz

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Älvkarleby
Ryck ut säkringen för den interna batteriladdaren, koppla sedan in den nya laddaren på plinten för extern laddare. symbol enl bilden.
Jag tog abiko skor som jag bockade till.

Lycka till
En fråga! Är plus på den röda kabelskon och minus på den blåa?
Mitt block har gett upp så jag behöver koppla in en extern laddare!
Behövde du göra något mer än koppla in laddaren och ta ur säkringen för den interna laddaren?
 

Cresendo

HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Lomma
HBK-Nr
13455
Medlemskap
2024
Instek i Norge har meddelat mig att nu fått in Reich elektrobox. Eftersom jag själv hade problem i vintras
kontaktade jag Instek. Jag har löst problemet med den befintliga
 

BCL

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
32265
Medlemskap
2024
Instek i Norge har meddelat mig att nu fått in Reich elektrobox. Eftersom jag själv hade problem i vintras
kontaktade jag Instek. Jag har löst problemet med den befintliga
Hej, jag har en E-box i min Burstner Delfin från 2006 och problemet är att kylskåpet inte går på 12 V. Larmet om överhettning går efter ca 30 min körning.
Hur löste du ditt problem?
Mvh/ Clarence
 

ktm450exc

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
25407
Medlemskap
2024
Har försökt nå Instek men får en varning till deras sida på nätet. Hur tog du kontakt?/Clarence
Hej.
jag mailade på: instek@instek.no
fick väldigt bra service från dom då dom hjälpte mig med min trasiga Reich box.
mitt problem började också med överhettning när kylskåpet gick på 12 volt, tillslut la boxen av helt, skickade in den till Instek för reparation men tyvärr gick det då inte att få fram reservdelar från Tyskland. Blev erbjuden en uppgraderad box med ny laddare istället som jag slog till på, har fungerat perfekt sen dess.
 

BCL

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
32265
Medlemskap
2024
Hej.
jag mailade på: instek@instek.no
fick väldigt bra service från dom då dom hjälpte mig med min trasiga Reich box.
mitt problem började också med överhettning när kylskåpet gick på 12 volt, tillslut la boxen av helt, skickade in den till Instek för reparation men tyvärr gick det då inte att få fram reservdelar från Tyskland. Blev erbjuden en uppgraderad box med ny laddare istället som jag slog till på, har fungerat perfekt sen dess.
Hej o tack för snabb återkoppling. Hur dyrt blev det kalaset och hur lång tid tog det innan du var körklar igen?
 

wasp

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
28040
Medlemskap
2024
Hej, jag har en E-box i min Burstner Delfin från 2006 och problemet är att kylskåpet inte går på 12 V. Larmet om överhettning går efter ca 30 min körning.
Hur löste du ditt problem?
Mvh/ Clarence
Hej, att e-boxen blir överhettad när du kör med 12v till kylskåpet tror jag beror på att 12v elementet är trasigt i kylen.
Har haft samma problem med överhettning i vår Burstner 2006.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Det kan man se på förbrukningen (om man har mätare för det). Kylskåpet brukar dra 11-12 A vid 12 V (absorptionsskåp). Så slår man av/på kylskåpet ska förbrukningen ändras med den summan.
 

Cresendo

HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Lomma
HBK-Nr
13455
Medlemskap
2024
Hej, jag har en E-box i min Burstner Delfin från 2006 och problemet är att kylskåpet inte går på 12 V. Larmet om överhettning går efter ca 30 min körning.
Hur löste du ditt problem?
Mvh/ Clarence
Instek i Norge ville då inte ha med reichboxen att göra men nu visade det sig att man har på lager. Jag köpte ingen ny. Kopplade från den inbyggda laddaren i boxen genom att avlägsna säkringen. Fann inga fel på själva boxen. installerade Vicktronic DC/DC och ett litiumbatteri till bodelen. Fick också byta solcellsregulatorn. Har nu kört ca 300 mil med denna utrustningen och har nu ingen överladdning i boxen. Tidigare hade jag problem med att få strömmen att räcka till.
 

BCL

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
32265
Medlemskap
2024
Instek i Norge ville då inte ha med reichboxen att göra men nu visade det sig att man har på lager. Jag köpte ingen ny. Kopplade från den inbyggda laddaren i boxen genom att avlägsna säkringen. Fann inga fel på själva boxen. installerade Vicktronic DC/DC och ett litiumbatteri till bodelen. Fick också byta solcellsregulatorn. Har nu kört ca 300 mil med denna utrustningen och har nu ingen överladdning i boxen. Tidigare hade jag problem med att få strömmen att räcka till.
Tack för snabbt svar, jag ska ge mig på att försöka göra något i den vägen.
 

Cresendo

HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Lomma
HBK-Nr
13455
Medlemskap
2024
Har försökt nå Instek men får en varning till deras sida på nätet. Hur tog du kontakt?/Clarence
Hade telefonkontakt med instek i Januari i år. Norge då jag ville lösa mina problem under våren. Då var man inte villig att hjälpa mig. Men under minhusbilsresa i juni kontaktade de mig och meddelade mig hjälp att köpa en box.
 
Toppen