• Hösterbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se och betalar inträdesavgift och årsavgift så gäller årsavgiften både för resterande del av 2020 samt hela år 2021.*
    Mer information finns här: www.husbilsklubben.se/ny

    Medlemsskap ger, föruom tillgång till fler delar i forumet, även full tillgång till alla ställplatser som husbilsklubbens medlemmar har samlat in under många år.
    Husbilsplatser

    *) Erbjudandet gäller enbart de som inte varit medlem tidigare.

Trafikverket ger tips för en säkrare semester i husbilen

Los Suecos

HBK Redaktör
Inlägg
7.155
Kommun
Vannsätter - Altea
HBK-Nr
3853
Diskussionerna gäller endast el-drivna transportbilar, eftersom den tunga batteripacken skulle göra att lastförmågan blir ytterst minimal i en 3,5-tonnare.

Pålle
....... men i Spanien har diskussionerna och påverkningskampanjerna åtminstone börjat för att höja B-körkortet att gälla upp till 4.200’ Kg. Som motivering framförs batterpacken i framtida eldrivna husbilar.

TommyD
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
322
Kommun
Sigtuna
Något som man kan fundera på vid krocktester med personbilar kontra husbilar, även på en med hela originalhytten kvar, är väl vikten.
Om man bortser från att tämligen lätta saker lossnar och far runt i husbilen vilket naturligtvis inte är bra.
Krocktesten genomförs ju genom att man kör in fordonet i en betong/metall klump som inte ger med sig ens en millimeter troligen.
Personbilen kanske väger 1300kg eller något mer som krockzonerna skall dämpa ner till 0 km/tim.
Husbilar byggda på "lätta" transportbilar väger runt 3500kg och i vassa boggifall runt 5000kg som skjuter på. Om det inte skulle bli mer misshandel av hytten när den vikten bromsas upp än när vikten på en personbil bromsas upp så kan man kanske fundera på hur otroligt mycket kraftigare och tyngre hyttkonstruktionen skulle behöva vara i en husbil för att klara sig lika "bra" som som en personbil.
Hytten på en transportbil med original bakchassi och ett tomt tämligen lätt plåtskåp på det klarar troligen krocktestet rätt bra.

M.v.h. JANKRO.
Man skall tänka också att skåp och hanverkarbilar har i hytten original bakväggen i 0.7mm plåt kvar,det ger helt annan styvhet och struktur för hytten.I husbilar är ju denn vägg borttaget för genompassage mellan hytten och bodelen.
Mvh.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
2.614
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Man skall tänka också att skåp och hanverkarbilar har i hytten original bakväggen i 0.7mm plåt kvar,det ger helt annan styvhet och struktur för hytten.I husbilar är ju denn vägg borttaget för genompassage mellan hytten och bodelen.
Mvh.
Säkert blir det en förstärkning av denna 0,7 mm vägg,men sedan ligger det ett ton lös utrustning/verktyg bakom väggen,så hantverkarna ligger lika illa till som husbilarna.
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
322
Kommun
Sigtuna
"Takborttagningen", liksom borttagandet av bakväggen, görs av Sevel-fabriken – inte av husbilsbyggaren – och i samband med detta lägger man in förstärkningar.

Pålle
Har varit på många utbildningar just på Sevel fabriken.Påstår nog att dessa "plåtremsor" och fyrkantrör är aldrig lika starka som ett helt tak och bakvägg i stålplåt.
Mvh.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
230
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Vet inte vad Sevel fabriken är för något?
Fiat har utvecklat basbilen, gjort beräkningar & krockprov etc. Om inte dessa Sevel modifieringar var med i den processen, så är det en ren gissningslek hur mycket eller på vilket sätt dessa förstärkningar bidrar för att kompensera det som tagits bort. Någon som vet?
Beträffande krockprestanda så är det många gånger så att det gäller att strukturen i bilen ger efter lagom mycket på rätt ställen. Alltså kan både för klena & för styva balkar etc ställa till problem. Allt handlar om att dom ingående delarna är utvecklade ihop & fungerar som en helhet.
Sen är det ju i och för sig nästan skit samma hur detta fungerar om stolen lossnar från golvet, vilket det ser ut som den gör på filmen.
 

Los Suecos

HBK Redaktör
Inlägg
7.155
Kommun
Vannsätter - Altea
HBK-Nr
3853

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
322
Kommun
Sigtuna
Vet inte vad Sevel fabriken är för något?
Fiat har utvecklat basbilen, gjort beräkningar & krockprov etc. Om inte dessa Sevel modifieringar var med i den processen, så är det en ren gissningslek hur mycket eller på vilket sätt dessa förstärkningar bidrar för att kompensera det som tagits bort. Någon som vet?
Beträffande krockprestanda så är det många gånger så att det gäller att strukturen i bilen ger efter lagom mycket på rätt ställen. Alltså kan både för klena & för styva balkar etc ställa till problem. Allt handlar om att dom ingående delarna är utvecklade ihop & fungerar som en helhet.
Sen är det ju i och för sig nästan skit samma hur detta fungerar om stolen lossnar från golvet, vilket det ser ut som den gör på filmen.
Sevel är fabriken där Fiat Ducato,Peugeot och Citroen skåp och husbilschassin byggs.Så har du någon av dessa så kommer den från Sevel.
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
322
Kommun
Sigtuna
Sevel är fabriken där Fiat Ducato,Peugeot och Citroen skåp och husbilschassin byggs.Så har du någon av dessa så kommer den från Sevel.
Tillägg.Nakna husbilschassin och andra specialchassin krocktestas inte endast skåpbilar minibussar ambulanser och andra som fabriken levererar kompletta.För övrigt kan ordna guidade rundvandringar i fabriken.Info och rundvandring sker på nordiska språk.Just nu måste vänta att den här förbannade Coronan är över.
Mvh.s670sl
 

Los Suecos

HBK Redaktör
Inlägg
7.155
Kommun
Vannsätter - Altea
HBK-Nr
3853
I TV4 nyheterna ikväll kl 19.00 behandlades åter den bristande säkerheten i våra husbilar. En nyhet åtminstone för mig, är att EU fr.o.m. 2022 kommer att kräva krocktester på halvintegrerade husbilar, där chassi och bodelen kommer från olika tillverkare. Helintegrerade behövde enligt inslaget inte krocktestas.


TommyD
 

Cre8iv

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Västra Götaland
HBK-Nr
27660
Mycket märkligt.
På TV4-nyheterna imorse, sa de tvärtom!
En frontalkrock med helintegrerad var värre än med halvintegrerad och de efterlyste bättre förstärkningar i bärande delar och kraftigare A-stolpar m m.
 

Los Suecos

HBK Redaktör
Inlägg
7.155
Kommun
Vannsätter - Altea
HBK-Nr
3853
Mycket märkligt.
På TV4-nyheterna imorse, sa de tvärtom!
En frontalkrock med helintegrerad var värre än med halvintegrerad och de efterlyste bättre förstärkningar i bärande delar och kraftigare A-stolpar m m.
Nu på nyheterna 19.00 hade man inga åsikter om vem av biltyperna som var säkrast, eller kanske farligast, bara ett konstaterande att EU krävde krocktest på halvintegrerade bilar som hade 2 olika tillverkare för den färdiga produkten.

TommyD
 

BeRoka

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
jag tror och hoppas att der kommer ut fler mersedez bygda husbilar i höst eller nästa höst dom tror jag mer på när det gäller säkerhet!
jag har studerat det ämnet i 10 års tid så jag är inte helt borta vill jag påstå
 

lennart44

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
15308
Säkraste husbilen är väl en säker kraftig pickup med camper på flaket.
Exempelvis Volkswagen Amaroc, Nissan Navara m fl.
Dessutom personbilskomfort och kanske 4-hjulsdrift.
 

BeRoka

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
det här med att krocktesta bilar mot en betongvägg kan vara lite missvisande hur många kör på en betong vägg! då är det väl ärliggare att testa bil
bil det är så saab och mersedes gorde sina krock prov det är sådana olycker som händer mest jag mins att saabs ide var att motorhuv och hela
framdelen skulle vara eftergivlig och skrynklas ihop helt så bromsas kraften innan den når hytten som har gorts stabil det var det som skedde
på dom krockade bilar studerade hela motorhuven var ihop knyclad men hytten intackt bara kuddarna var utlösta presis someningen var med
dom det ärså en säker bil skall byggas ärdär fler sådana dom krockar med så är shjansen klara livet större.
 
Toppen