• Vill du prova på "Ett måste i varje husbil"? Klicka på "Husbilsplatser" i den blå menyraden.
    Våra demo-husbilsplatser finns i Göteborgs Norra Skärgård
    Mer information om programmet, klicka här.

Trafikverket ger tips för en säkrare semester i husbilen.

Los Suecos

HBK Redaktör
Inlägg
6.836
Kommun
Vannsätter - Altea
HBK-Nr
3853
Vi har tidigare tagit upp bristerna i säkerheten I våra husbilar här på Forumet. I sommar förväntas det vara flera svenska husbilar utefter vägarna än någonsin. Trafikverket har därför gått ut med goda råd för att öka säkerheten för oss som skall semestra på de svenska vägarna i våra husbilar.



TommyD
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
4.208
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Båda de testade bilarna är väldigt gamla, och inte representativa för de husbilar som byggs idag.

Dessutom har man blåst upp ett problem som knappt existerar. Under 2019 omkom en (1) person i en husbilsrelaterad trafikolycka,och denna olycka förorsakades av en höggradigt berusad personbilsförare.

Res tryggt!

Pålle
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.647
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Båda de testade bilarna är väldigt gamla, och inte representativa för de husbilar som byggs idag.

Dessutom har man blåst upp ett problem som knappt existerar. Under 2019 omkom en (1) person i en husbilsrelaterad trafikolycka,och denna olycka förorsakades av en höggradigt berusad personbilsförare.

Res tryggt!

Pålle
Hej
Bilarna sägs vara av 2017-års modell.
Mvh. Klas Nilsson
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
2.061
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Vid 4,00 in i filmen ser man att stolparna är av trä, samt det omnämns.

I övrigt håller jag med :

Dessutom har man blåst upp ett problem som knappt existerar. Under 2019 omkom en (1) person i en husbilsrelaterad trafikolycka,och denna olycka förorsakades av en höggradigt berusad personbilsförare.
Verkar vara några som är ute efter mer anslag till "forskning".
 

Los Suecos

HBK Redaktör
Inlägg
6.836
Kommun
Vannsätter - Altea
HBK-Nr
3853
Trafikchefen på Trafikverket uttalade sig just nu i programmet ”Efter fem” på TV4.

Han ville speciellt framhålla, — att husbilarna håller mycket lägre säkerhetsnivå. Sedan drog han rekommendationerna;
  • Välj säkra vägar med mittseparation om möjligt.
  • Håll hastighetsgränsen.
  • Se till att det inte finns lösa föremål i bodelen, exempelvis kaffebryggare.
  • Ta bort bordet om du har passagerare bak.
  • Om du planerar att köpa en husbil – se över husbilens trafiksäkerhet.
Visst finns det säkert mycket att önska vad gäller säkerheten i våra husbilar, vid jämförelse med andra typer av fordon, men håller med Pålle, att dessa uttalande har tappat proportioner om man tar en titt på statistiken.

TommyD
 

Kristian676

HBK Medlem
Inlägg
994
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Trafikchefen på Trafikverket uttalade sig just nu i programmet ”Efter fem” på TV4.

Han ville speciellt framhålla, — att husbilarna håller mycket lägre säkerhetsnivå. Sedan drog han rekommendationerna;
  • Välj säkra vägar med mittseparation om möjligt.
  • Håll hastighetsgränsen.
  • Se till att det inte finns lösa föremål i bodelen, exempelvis kaffebryggare.
  • Ta bort bordet om du har passagerare bak.
  • Om du planerar att köpa en husbil – se över husbilens trafiksäkerhet.
Visst finns det säkert mycket att önska vad gäller säkerheten i våra husbilar, vid jämförelse med andra typer av fordon, men håller med Pålle, att dessa uttalande har tappat proportioner om man tar en titt på statistiken.

TommyD
Fast det där med statistik och fel proportioner blir lurigt. Det kan ju finns nåt obskyrt bilmärke med rätt få bilar i Sverige som då har en bra statistik om man ser i reella tal. Trots det så tycker väl de flesta att bilen i fråga borde vara trafiksäker och helst möta de krav som finns. Man kan väl inte ha olika krav på trafiksäkerhet beroende på om det har skett nån olycka eller inte med bilmärket. Fast det är kanske nåt annat du menar?
 

KM

HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Tanum
HBK-Nr
17453
Det va ju tur att man inte satt i dom Husbilarna. Det är ved till öppna spisen, å något sådant kör man runt med, tror min gamla 2005 är bättre!?
 

Tommy o Merit

HBK Medlem
Inlägg
172
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Båda de testade bilarna är väldigt gamla, och inte representativa för de husbilar som byggs idag.

Dessutom har man blåst upp ett problem som knappt existerar. Under 2019 omkom en (1) person i en husbilsrelaterad trafikolycka,och denna olycka förorsakades av en höggradigt berusad personbilsförare.

Res tryggt!

Pålle
Han som intervjuas säger i slutet av filmen " det är dåligt med tanke på att det är 2017 års modeller de pratar om!"
Tommy
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
4.208
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Han som intervjuas säger i slutet av filmen " det är dåligt med tanke på att det är 2017 års modeller de pratar om!"
Tommy
2:58 in i filmen ser man "pappersbrickan" som är fäst vid startnyckeln. Där är registreringsnumret, RFF043, tydligt synligt.

Eftersom det bara är ett drygt år sedan krocktestet gjordes, är registreringsnumret fortfarande sökbart: 2011 Fiat DL 550 Gesc, Vit på Biluppgifter.se. Där anges årsmodellen till 2011. Den som är intresserad av åldern på den helintegrerade Pilote-bilen kan leta upp det företag som sålde Hobby-husbilen. (Såvitt jag vet, kom nämligen båda bilarna från samma återförsäljare.)

Pålle
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
2:58 in i filmen ser man "pappersbrickan" som är fäst vid startnyckeln. Där är registreringsnumret, RFF043, tydligt synligt.

Eftersom det bara är ett drygt år sedan krocktestet gjordes, är registreringsnumret fortfarande sökbart: 2011 Fiat DL 550 Gesc, Vit på Biluppgifter.se. Där anges årsmodellen till 2011. Den som är intresserad av åldern på den helintegrerade Pilote-bilen kan leta upp det företag som sålde Hobby-husbilen. (Såvitt jag vet, kom nämligen båda bilarna från samma återförsäljare.)

Pålle
Mycket intressant observation som leder tankar till funderingar om sanningar, halvsanningar, kvartssanningar, osv. Andra tankar rör frågor om orsaker och ev. ändamål?
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
686
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Skrämmande! Främre stolpar av TRÄ!o_O. i helintegrerade. Borde förbjudas!
Du skulle bara ha sett en helintegrerad bil jag jobbade med för ca5 år sedan.
A-stolparna såg ut att vara avklippta med räddningstjänstens trycklufts klippare
och ersatta med plastbalkar som limmats och poppnitats fast på annat ställe på chassiet.
Dessutom skar jag mej på vassa plåtbitar när jag skulle långt in i motorrummet och byta säkringar.
Hoppas att dagens bilar är bättre.
Kör försiktigt och ha en bra sommar.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
4.208
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Värt att lägga märke till, framför allt när det gäller den halvintegrerade bilen, är att det är fronten – alltså Ducato-delen – som kollapsar.

Detta stämmer väl med vad som visas i den här filmen:

Pålle
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
686
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Jag vet inte Pålle vad du menar. Har den halv-integrerade mer skador än den hel-integrerade?
Hur kan du sedan jämföra en 8-12år äldre transportbil med de husbilar som finns i videon i första inlägget.
Dessutom så kan jag inte Tyska så jag vet inte vad som diskuteras.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
4.208
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Hur kan du sedan jämföra en 8-12år äldre transportbil med de husbilar som finns i videon i första inlägget.
Som jag skrev i inlägg #13 (läser ni inte alla inlägg?), var den halvintegrerade bilen av 2011 års modell – således ca 8 år gammal vid testets genomförande.

Även om kanske grundkonstruktionen på Ducato ändrats mellan de två visade årsmodellerna. så är den inte optimal ur detta hänseende.

Viktigt att komma ihåg är dock att Fiat Ducato uppfyller de krav som ställs på en transportbil – och det är ju en transportbil Ducato i grunden är.

Ska bli spännande att se när Trafikverket går ut med en pressreleae om hur farligt alla rörmokare, målare. mattläggare och andra hantverkare åker...

Pålle
 
Senast ändrad:

ThePirate

HBK Medlem
Inlägg
158
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13374
Som intresserad av ämnet har jag kikat på x antal produktionsfilmer på Youtube där Ducato tillverkas, och dessutom jämfört chassidelsnummer på krockbalkar/ramdelar m.m i fronten på halvintegrerade Ducato 2011-2014 versus 2015->. Det är i princip inget annat än enstaka plåtbit utan inverkan på säkerhet som skiljer.

Det som är dock intressant är skillnaden på "krockbalken"(eller stötfångarfästet som en del tycks kalla det för) på vanliga(skåp/flak) varianten kontra husbilschassits, se bilder längre ner. Plockade nämligen ner fronten på min 2016 för extraljusmontage och konstaterar att den hålade "balken"/plåtprofilen med största säkerhet böjs ganska lätt. Kryp under fronten på era bilar och se så förstår ni vad jag menar...
Vet inte varför man gjort på detta sätt, viktbesparing? Skrämmande i så fall.

Och Fiat-chassit till helintegrerade, utan A-stolpar, ingen av tillverkarna som jag sett har då försett sina bilar med något annat än glasfiber/trä/plast som ersättning, inte förvånad av att det då går som det går vid ev olycka. Inte sällan hänger ju en 30-40 kg säng ovanför föraren också, vad som händer med den då A-stolparna knäcks är inte så svårt att gissa. Förövrigt ser den helintegrerade bilen i Trafikverkets test ut att vara en Pilote av nyare årsmodell, gissningsvis senare än 2017.

Nedan bilder på krockbalkarna, lånade från nätet, standard åtföljt av husbilschassi(både halvintegrerad och helintegrerad)-varianten.

Standard.PNGHusbil.PNG
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
2.483
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Husbilar kommer aldrig att bli lika säkra som en personbil,liten deformationzon stor tyngd ger detta resultat.
Alla helintgrerade är byggd på ungefär samma konsept trä/glasfiber/komposit ger inget krockskydd,det finns ingen helintgrerad som har inbyggt krockskydd i form av stålkonstruktioner vad jag vet.
Säkrast är att köpa en STOR bil byggd på lastbilschassi du kommer upp över personbilarna samt tyngden gör sitt till,men det kostar....
 
Toppen