Vill du prova på vår karta över Husbilsplatser?
Direkt till Demo-platserna,
klicka här.
Som medlem har du full tillgång till hela programmet.
För att bli medlem betalar du 150 kr i anmälningsavgift och 100 kr i årsavgift.
Efterföljande år betalar du endast årsavgiften på 100 kr.
Mer information om programmet, klicka på länken och rulla bilden nedåt.
Ett måste i varje husbil
Om man är osäker för trafiksäkerheten i husbilen, så finns det bilar som är krocktestade både som halv och helintegrerade
hej!
Om man är osäker för trafiksäkerheten i husbilen, så finns det bilar som är krocktestade både som halv och helintegrerade välj dessa fabrikat. Det är kanske inte de billigaste alternativen i inköp men när oturen är framme så kan det vara "guld värt".
Trevlig midsommar
Mats
Så länge dom är transportbilar så sker ju mycket av deformationen relativt långt ner om krocken är med en personbil & motor/drivlina trycks ner & in under golvet. Framändan är säkert utvecklad för att bete sig på detta sätt, men när dom börjar kapa i fronten som dom gör på helintegrerade så förändras ju frontens egenskaper helt ...
Hytten på en transportbil med original bakchassi och ett tomt tämligen lätt plåtskåp på det klarar troligen krocktestet rätt bra.
Visst är det viktigt med säkerhet i våra husbilar men ett problem kan vara att ökad säkerhet i grundkonstruktionen också påverkar fordonsvikten. Redan idag ligger många mycket nära 3,5 ton och med bättre grundkonstruktion kommer man över denna gräns. Vi i Svergie är väl ganska ensamma om dispensregeln för oss som tog körkort för länge sedan. EU borde se över viktgränser och körkort men det löser sig kanske när många el-husbilar med tunga batterier lanseras. Jag tror att de flesta tillverkare av hb rättar sig efter lagar/regler på kontinenten.
det är bara att välja vill man ha en bevisat krocksäker husbil eller fin premium bil!
krocksäkerhet är väl premium valet är lätt.