• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.929
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ämnet har varit uppe ett flertal gånger tidigare med både olika förslag och lösningar på problemet med dålig laddning av bodelsbatterierna under färd. En bidragande orsak är ju ofta ett fulladdat startbatteri som "lurar" laddregulatorn i generatorn att allt är ok. i alla fall i äldre bilar.
Jag har haft två funderingar på lösning. Den ena har varit att separera start och bodel och helt enkelt montera en generator till och koppla den till bodelen. Den andra och den som det fick bli, var att få en bra laddare att jobba under färd.
När en butik i Norrköping skulle flytta och sålde ut sitt sortiment med bland annat batterier och CTEK-laddare med 40% rabatt var det bara att lätta på plånboken.
Jag hade tänkt mig detta........Strömmen från generatorn går till en 12V/230V inverter som förser en 25A CTEK-laddare med ström under färd.
Så här blev det.

Provuppkoppling innan montering.
PICT0100-400.jpg


När invertern tar 18A så är spänningen från generatorn 14V
PICT0105-400.jpg


Det går åt 5,5A till invertern när CTEK'en laddar 2,6A. Tyvärr hade jag inget urladdat batteri att testa med för att se ampertalen vid 25A laddning.
PICT0107-400.jpg
PICT0109-400.jpg


Hymers "elblock" anno 1989 ser amatörbyggt ut, det man kan säga till dess försvar är att det nog har funkat utan problem i nitton år.
PICT0110-400.jpg


Mycke sladdar och grejer går det åt.
PICT0115-400.jpg


En treläges brytare med indikatorlampor för : Orginalladdning från generator : Ingen laddning alls : Laddning med inverter/CTEK.
PICT0116-400.jpg


"Elblocket" igen, mera rörigt än innan.
Relä 1: Orginal 70A som drar och laddar bodelen när generatorn ger ström och min brytare står på generatorladdning
Relä 2: Orginal 40A som drar och ger kylskåpet 12V när generatorn laddar.
Relä 3: Monterat av mig, 70A som drar när generatorn laddar och min brytare står i inverterläge för laddning av bodelen.
PICT0118-400-2.jpg


Trelägesbrytaren monterad på instrumentpanelen.
PICT0122-400.jpg
PICT0123-400.jpg


Jag visste att bänkskivorna som blev över vid köksrenoveringen skulle komma till nytta någon gång. Montering av delar som skall placeras under förarstolen.
PICT0125-400.jpg


Skivan monterad under stolen. Den lilla CTEK'en laddar startbatteriet när man står inkopplad på 230V. Den stora laddar bodelsbatteriet när man är inkopplad på 230V eller när man kör med invertern/CTEK'en inkopplad för laddning under färd.
PICT0128-400.jpg


Vy uppifrån med stolen bortplockad.
PICT0131-400.jpg


Jag har hittils bara provat det på kortare färder och ännu inte med utsugna batterier. Fyra stycken 75A batterier, som får hjälp av en 85A solcell när man står still. Den skall kopplas ifrån under färd för att inte lura CTEK'en att ge så mycket som möjligt.
Rapport om succé eller fiasko kommer efter sommaren. Man kanske skulle ha väntat på succé innan man skrev detta.

JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Med de senaste undersökningar*** jag har gjort idag, har jag börjat ifrågasätta DC till DC laddare värde.
Mätningarna skall styrkas mer - men det är ingen tvekan för mig.
Det beror väldigt mycket på solenergi överföring av volt - om DC till DC laddaren kan vara positivt alls.
DC till DC ser ut som något extremt utan hänsyn till kostnad, för mig.
Mycket beror på generatorn vinst.

*** Nya mer utrustning - 2,8% noggrannhet.
 
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.345
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Heisann!

CTEC HAR GITT MEG SVAR. FLOTT :)
Men jeg er mye nærmere løsning. Men noen valg må gjøres.

1.
Bodelbatteri sitter montert foran på sidene i motorrom.
Sentralen sitter i lasterom.

Vil dette bli ok?
Skal jeg montere Dual lader bak i lasterom ved sentralen. Bruke den originale ladekabel fra generator inn på Dual. Samle alle tilkoblinger der bak. Og legge en 25kv kabel tilbake til bodel batteri?.

2.
230V laderen gir kun 14,1V på blybatteri som maks lading, og vedlikehold på kun 13,5V og batteri blir ikke helt fullt. Om jeg setter vender i lader på Gel så gir den 14,3V maks og vedlikehold 13,8V.
Er det greit å kjøre på Gel innstilling selv om jeg faktisk har PB batteri?.[/quote

Förstår jag dig rätt, sitter bodelsbatteriet fram i bilen och elcentralen bak? Sedan när det gäller Ctek:en så har jag min kopplad direkt vid bodelsbatterierna så att den alltid arbetar, även när jag någon gång kör 230V. Då anpassar den spänningen från bilens 230-12V laddare till batteriernas verkliga behov inklusive temperaturavkänning. Sedan har jag en Nasa BM1 C batterimonitor med shunten på minuspolen så att all ström till och från bodelsbatterierna regisstreras. Kolla bara noga att inga förbikopplingar har gjorts någonstans i bilen så att ström har plockats direkt på bodels eller startbatteri, så var det i min bil. Enklaste testen är väl att koppla bort bodelsbatteriet och pröva med alla förbrukare, en efter en, annars får man ju fel info på batterimonitorn.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
732
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Heisann!

CTEC HAR GITT MEG SVAR. FLOTT :)
Men jeg er mye nærmere løsning. Men noen valg må gjøres.

1.
Bodelbatteri sitter montert foran på sidene i motorrom.
Sentralen sitter i lasterom.

Vil dette bli ok?
Skal jeg montere Dual lader bak i lasterom ved sentralen. Bruke den originale ladekabel fra generator inn på Dual. Samle alle tilkoblinger der bak. Og legge en 25kv kabel tilbake til bodel batteri?.

2.
230V laderen gir kun 14,1V på blybatteri som maks lading, og vedlikehold på kun 13,5V og batteri blir ikke helt fullt. Om jeg setter vender i lader på Gel så gir den 14,3V maks og vedlikehold 13,8V.
Er det greit å kjøre på Gel innstilling selv om jeg faktisk har PB batteri?.

1.
Du må sette Dualladeren så nære batteriet som mulig, da eliminereren evt spenningsfall i ledningene fra Dualen. Den gir "rett" spenning ut selv om den får bare 10V inn (p.g.a. f.eks. spenningsfall) Du trenger bare 25kv om ledningen er over 10m. Det er en grei ledningsforklaring i bruksanvisningen.

2.
Se om du finner data på laderen din. Ofte er det ikke bare spenningen som forandres, men også ladetiden. Som det er gjenngitt på noen ladere her, er gassingsfasen 1 time på vanlig batteri og 6 eller 8 timer på Gel ig da tar det ikke lang tid før batteriet ditt er tørrkokt. Er det ikke tempraturføler på laderen, vil sommerperioden bli enda værre for batteriet og garantert at du må etterfylle vann.
Sjekk spenningen med et politelig Voltmeter, for både vanlige og GEL bat må opp i gassingsfasen for å bli fulladet og da bør spenningen være 14,2- 14,4V. Er det 14,1V kan det også være en feil med batteriet ditt? Mål spenning å strøm for å konstantere det?
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
732
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

........Det beror väldigt mycket på solenergi överföring av volt - om DC till DC laddaren kan vara positivt alls.......
DCDC laderen vi snakker om her er også en MPPT regulator for solcellepanel om en har det. En sparer da innkjøp av en MPPT regulator til solcellepanelet og i et slikt tilfelle vil DCDC laderen bli billigere enn 400kr :yes:
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
732
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Det kan ju inte vara lätt för Ctek att veta hur deras laddare skall kupplas ihop med alla tänkbara elcentraler på marknaden. Troligare att det är ett fall för tillverkaren av elcentralen som det nu blev. Annars har jag fått mycket pra support på min 250S Dual från Ctek. :)
Helt enig i det, det er jo ikke "supermennesker" som sitter der, så mine spørsmål var ikke på det. Men på D250S sin virkemåte, dessverre har jeg ikke Dual og spørmålet gikk også på hvordan D250s skulle koples til Smartpass og om det gikk.

Har ikke koplet Smartpass enda, men regner med det går greit?, fikk forståelse av det gikk.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Detta är en sak som jag okså har funderat på Teoretiskt sett så skulle det bli en bra kombination, men det beror hur laddkurvan ser ut ifrån MPPT laddaren.
En MPPT laddare är i första hand en DC/DC konverter som ser till att det kommer ut en lämplig laddspänning oavsett spänningen in. Dessa kurvor skryter alla tillverkare med, men jag har inte sett hur spänningen ser ut vid utgången under en laddnings cykel. Det enklaste är at koppla in en och mäta spänningen ut ifrån regulatorn och bevaka spänningen med et osciloscope.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
732
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Kan man använda befintlig solcells-regulator (mppt) mellan solcellen och laddaren - regulatorn ger väl 12V ut?
Nån som provat att koppla in laddaren till Calira (Knaus/Weinsberg)?
Det går greit, men litt smør på flesk som vi sier iNorge. Man trenger jo ikke 2 regulatorer? med mindre den andre regulatoren tåler høyere spenning (over 22V) enn DCDC laderen. Og benyttes DCDC laderen som siste regulator vil den lade batteriet i den 5 trinns ladesyklusen DCDC laderen har. Blir sola borte før den er ferdigladet vil den bare starte på nytt igjen neste gang spenningen inn er over 12,8V i ca 15 sekunder.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

1.
Du må sette Dualladeren så nære batteriet som mulig, da eliminereren evt spenningsfall i ledningene fra Dualen. Den gir "rett" spenning ut selv om den får bare 10V inn (p.g.a. f.eks. spenningsfall) Du trenger bare 25kv om ledningen er over 10m. Det er en grei ledningsforklaring i bruksanvisningen.

2.
Se om du finner data på laderen din. Ofte er det ikke bare spenningen som forandres, men også ladetiden. Som det er gjenngitt på noen ladere her, er gassingsfasen 1 time på vanlig batteri og 6 eller 8 timer på Gel ig da tar det ikke lang tid før batteriet ditt er tørrkokt. Er det ikke tempraturføler på laderen, vil sommerperioden bli enda værre for batteriet og garantert at du må etterfylle vann.
Sjekk spenningen med et politelig Voltmeter, for både vanlige og GEL bat må opp i gassingsfasen for å bli fulladet og da bør spenningen være 14,2- 14,4V. Er det 14,1V kan det også være en feil med batteriet ditt? Mål spenning å strøm for å konstantere det?

1.
Har laget en skisse med utgangspunkt i hva El.sentral produsenten har send meg. Den grønne lederen blir som original med unntak at den forgrener bort til Ctec laderen. Med denne koblingen vil alle funksjoner i original anlegget være inntakt. Ser det greit ut?

Skjema.jpg


2.
Sjekket ladedata og du har helt rett Tor. Har derfor satt den tilbake til PB. Men da er den programmert til max 14,1 og 13,5 som vedlikehold lading...
 
Senast ändrad:

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
732
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Den var vrien, seint og jeg tenker ikke helt klart nå. Men tegningen viser at DCDC laderen får samme spenning på begge kontaktpunktene. Den ene rett fra generatoren og samme spenning via EBLen, minus evt spenningsfall. Hvordan vil DCDC laderen tolke det? Som godt oppladet batteri, og den vil sette på bremsen å lade mindre?

Her blir jo nå både startbatteriet og bodelsbatteriet ladet parallelt av 2 spennigskilder, nemlig generatoren og DCDC laderen. Dette må være et spørsmål til Ctek? Jeg ville ikke gjort det slik. Jeg ville gjort slik jeg har vist i annen post.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

DCDC laderen vi snakker om her er også en MPPT regulator for solcellepanel om en har det. En sparer da innkjøp av en MPPT regulator til solcellepanelet og i et slikt tilfelle vil DCDC laderen bli billigere enn 400kr :yes:

Så ditt argument för DC till DC laddaren förutsätter:

1) inte har reglerad solcelle i förväg, men vil investera i detta
2) solcelle gir mindre en 14,3 volt
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Som jag ser behovet av solceller till batteri, det är en spänningsregulator, liknande vad man har byggt för 20 år sedan - ind 10 - 25 volt till 14,3 volt, kan göras för under 300 kr (max. 7,5 Amp) .
tilsvarende denne CarLab.dk | Spændingsregulator - Ind(10-16V) - Ud(12V) - 18W, online, køb

Måste finns på nettet.

Ser ingen grund att det måste bli 23 amp - 270 watt, och begränsa bra ladning fron generator - min generator till batterier 62 - 69 amp fron början av generator ladning !
Min konklusion - endast propotionsmässig regulering fron solcelle eventuellt separeret med egen skill relä (100,-).
 
Senast redigerad av en moderator:

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Den var vrien, seint og jeg tenker ikke helt klart nå. Men tegningen viser at DCDC laderen får samme spenning på begge kontaktpunktene.

Jeg ville ikke gjort det slik. Jeg ville gjort slik jeg har vist i annen post.

Hei!

DU har helt RETT igjen.
Har nå oppnådd glitrende kommunikasjon med Daniel hos Ctec og Marco hos nordelletronica. Og jeg kobler disse to med hverandres forslag på løsninger.

Som du sa Tor, parallell og null effekt av DCDC. Og sannsynlig ligger løsningen iflg de to nevnte Ingeniørene i å bryte denne paralellen.
Marco har sendt løsning på dette. Dette er å fjerne en bitteliten "loddejump" på printen i sentralen. Venter bekreftelse fra Ctec på dette.

Spennende er det.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
732
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Ja, det er det jeg har gjort i mitt innlegg og satt inn et rele som sammenkopler den brutte kretsen, når DCDC laderen ikke lader. D+ finner en i EBLen, så det er enkelt.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
732
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Trött på dålig laddning av bodelsbatteri under färd

Så ditt argument för DC till DC laddaren förutsätter:

1) inte har reglerad solcelle i förväg, men vil investera i detta
2) solcelle gir mindre en 14,3 volt

1. Nei. Det kan være at en ønsker å få mere ut av det solcellepanelet en har idag ved å en MPPT regulator/lader.
2. Nei, solcellen må gi maks 22V ut, evt en må beholde den "gamle" regulatoren for å få det til?
 
Toppen