• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tingsryds camping igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Tingsryds camping igen!

På kontinenten har många campingägare insett vad som drar husbilsturister till platsen och gör campingplatsen känd.

Nästa gång stannar vi kanske längre och bor inom bommarna, nu nöjde vi oss med var sin öl på restaurangen och övernattning.

Ett ex.: http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/441958

Precis så Gunnar...ack vad det finns att lära....

Mvh
Pilot
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Tingsryds camping igen!

Hej!

Samtalet mellan Rolf och Monica finns på band..Rolf storsint som han e ringde upp honom och gav campingägaren en chans att be om ursäkt och få det hela ur världen..campingägaren gav istället Rolf en andra avhyvling och påstod att han ljuger..trots inspelning!

Pilot
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Tingsryds camping igen!

På kontinenten har många campingägare insett vad som drar husbilsturister till platsen och gör campingplatsen känd.

Nästa gång stannar vi kanske längre och bor inom bommarna, nu nöjde vi oss med var sin öl på restaurangen och övernattning.

Ett ex.: http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/441958
Det är ju detta som vi efterlyser på denna sidan vattnet.
Nu är ju Sverige lite "efter" på husbilsmarknaden, så campingägarna har inte hunnit lära sig vad som kommer att gälla framöver.
 

Rolf och Monica

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5639
Medlemskap
2025
Sv: Tingsryds camping igen!

Hej!

Samtalet mellan Rolf och Monica finns på band..Rolf storsint som han e ringde upp honom och gav campingägaren en chans att be om ursäkt och få det hela ur världen..campingägaren gav istället Rolf en andra avhyvling och påstod att han ljuger..trots inspelning!

Pilot

Ett litet tillrättaläggande:
Samtalet var mellan Monica och campingägaren. Det var hon som ville ge honom chansen att be om ursäkt. Jag satt bredvid och hörde samtalet. Inga vackra tongångar. Monica upplyste honom om att samtalet spelades in.
Rolf
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Tingsryds camping igen!

Jag kan märka att en del i denna tråd endast söker konfrontation utan att hålla sig till ämnet, inte svårt att se "skuggor från fulsidan" de kommer smygande när det är lite oroligt och när det är två stabila sidor som "käfftar" med varandra då krälar de upp från sina gömslen, jäkla bra väderkorn de måste ha....

Pilot

Eftersom jag är trådskaparen, som klart och tydligt är motståndare till den konfrontations-/provocerande linje som vissa förespråkar. Att parkera utanför bommarna på en camping är för mig mycket olämpligt, att göra det i två dygn är helt enkelt provocerande!

Vidare så blir jag upprörd när man medvetet söker skada företag genom att själv ensidigt både "åtala" och döma företagaren. Att skriva rubriker som gjorts i det här fallet är enligt mig, allt för stark ammunition för vad som hade hänt.

Då känner jag mig träffad av beskyllningar som du Pilot vill göra gällande. Trist!

Kan försäkra dig om att jag har inget med den sidan att göra och på ett mycket klart sätt klargjort tidigare.

Pilot, bara för att man inte delar dina åsikter i allt betyder det inte att man är en deltagare från "fulsidan"!
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Tingsryds camping igen!

Eftersom jag är trådskaparen, som klart och tydligt är motståndare till den konfrontations-/provocerande linje som vissa förespråkar. Att parkera utanför bommarna på en camping är för mig mycket olämpligt, att göra det i två dygn är helt enkelt provocerande!

Vidare så blir jag upprörd när man medvetet söker skada företag genom att själv ensidigt både "åtala" och döma företagaren. Att skriva rubriker som gjorts i det här fallet är enligt mig, allt för stark ammunition för vad som hade hänt.

Då känner jag mig träffad av beskyllningar som du Pilot vill göra gällande. Trist!

Kan försäkra dig om att jag har inget med den sidan att göra och på ett mycket klart sätt klargjort tidigare.

Pilot, bara för att man inte delar dina åsikter i allt betyder det inte att man är en deltagare från "fulsidan"!

Jag menade inte dig heller, du har åsikter som jag inte delar på alla plan men jag respeketar dig för dina åsikter skall du veta och dessutom håller du dig till ämnet
:):):):)
Mvh
Pilot
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Tingsryds camping igen!

Ett litet tillrättaläggande:
Samtalet var mellan Monica och campingägaren. Det var hon som ville ge honom chansen att be om ursäkt. Jag satt bredvid och hörde samtalet. Inga vackra tongångar. Monica upplyste honom om att samtalet spelades in.
Rolf

Sorry, bytte namn i all hast, förlåt!
:wink:

Mvh
Pilot
 
F

F.d. 11569

Guest
Sv: Tingsryds camping igen!

Jag är nog den som bara kommer in från "skuggor från fulsidan". Vad som nu menas?
Med tidigare 4 inlägg så kan det kanske upplevas provoserande det jag skrev. Vilket jag kan förstå. Men när är det läge att skriva vad jag anser? efter 300 inlägg kanske?
Jag tycker att det är en diskution som berör många mer en bara Rolf och Monica. Självfallet så skulle även jag som husbilsägare bli förbannad om detta hände mig, men som sägs gång på gång här i HBK så är det vi tillsammans som måste se till att behålla vårat ryckte.

MVH Ralf
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.936
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Tingsryds camping igen!

Som utlovat kommer här nu (lite försenat) en länk till artikel:
http://www.tingsrydnytt.se/debatt/debatt/parkering_eller_camping_en_standig_debatt_bland_husbilsagare

Med tillönskan om en skön helg till er alla
/Gärd

Kort, koncist och neutralt, det gillar jag. Fokuserar kanske onödigt mycket på den lokala händelsen, samtidigt förstår jag att en lokalreporter jobbar så.

Visst har den interna debatten på HBK till viss del speglat hurvida det är provocerande eller ej att parkera utanför en camping. Den stora frågan är dock hur kommuner, näringsidkare och campingägare, bäst attraherar husbilister. Tvång och förbud fungerar inte och kommer obönhörligen att slå tillbaka, eftersom valmöjligheterna för husblister är många och fantasirikedomen stor. Dvs kan man inte skapa ställplatser och parkeringsplatser för oss, med rätt utbud och prisbild..., ja då fortsätter vi att hitta dem själv. Lagstiftningen är tydlig med parkeringsmöjligheterna för personbil klass 2..., vilket i princip alla husbilar är.

Att tvinga in husbilar på campingplatser fungerar inte. Antingen väljer vi dem själv, eller väljer vi något annat. Så vill man utnyttja köpkraften i en köpstark grupp, då gäller det att erbjuda rätt alternativ.

Så fortsätt gärna Gärd. Det dräller inte precis av jounalister som intresserar sig för frågan, trots att den faktiskt är väldigt stor. Vi behöver få upp den på det nationella planet också! :)

:-/<rister
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Tingsryds camping igen!

Som utlovat kommer här nu (lite försenat) en länk till artikel:
http://www.tingsrydnytt.se/debatt/debatt/parkering_eller_camping_en_standig_debatt_bland_husbilsagare

Med tillönskan om en skön helg till er alla
/Gärd

Jag tycker nog att det var en ballanserad artikel. Jag hade förväntat mig värre med tanke på hur skriverierna har varit. Det finns hopp om dig Gärd. Välkommen till HBK. Här pågår debatten.
 
H

hianders

Guest
Sv: Tingsryds camping igen!

Tycker också att det var en "neutral" artikel. Belyser ju lite de problem som finns!

fru hianders/Inger
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Tingsryds camping igen!

Bra skrivet Gärd lungt och balanserat. Grundproblemet är just det du tar upp när är det camping och när är det parkering. Lagen är glasklar husbil är en personbil. Alltså campar man inte på en p-plats enligt lagen mening man parkerar och betalar för detta om avgift krävs. Det skulle vara intressant om ett fall gick till rätten så man får ett predjukat dvs ett vägledande avgörande till dess kommer debatten fortgå. Som krinil säger inte ofta en journalist tar upp detta, så fortsätt gräv och på de bestämmande.
 
F

F.d. 5080

Guest
Sv: Tingsryds camping igen!

Till sanningen mina vänner, att jämställa en personbil med en husbil är ju löjligt. Sedan att lagen säger att det är samma sak är ju något helt annat. Hur många av oss åker runt i personbilen och sover på parkeringar?
Sluta provocera, så kanske vi slipper en massa onödiga påhopp!

Så tycker jag....:)

//Lasse Kba
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Tingsryds camping igen!

Bra skriver Gärd. Utveckling och kunskap till camping/kommuner är viktig.
Lasse: Det gjorde jag innan vi skaffade husbil!
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.378
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Tingsryds camping igen!

Till sanningen mina vänner, att jämställa en personbil med en husbil är ju löjligt. Sedan att lagen säger att det är samma sak är ju något helt annat. Hur många av oss åker runt i personbilen och sover på parkeringar?
Sluta provocera, så kanske vi slipper en massa onödiga påhopp!

Så tycker jag....:)

//Lasse Kba

Visst är det så, för om jag kollar mitt regbevis PB II och kollar vad Karosserikod står för. Så står där SA vilket står för
särskilda ändamål: Campingbil (SA)
Dvs Transportstyrelsen anser att PB II är avsedd för campingändamål. Varför skall då någon annan tro något annat.
 
H

hianders

Guest
Sv: Tingsryds camping igen!

Behöver jag/vi svara på det? Camping contra parkering contra ställplatser.

Inger
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Tingsryds camping igen!

Kort, koncist och neutralt, det gillar jag. Fokuserar kanske onödigt mycket på den lokala händelsen, samtidigt förstår jag att en lokalreporter jobbar så.

Visst har den interna debatten på HBK till viss del speglat hurvida det är provocerande eller ej att parkera utanför en camping. Den stora frågan är dock hur kommuner, näringsidkare och campingägare, bäst attraherar husbilister. Tvång och förbud fungerar inte och kommer obönhörligen att slå tillbaka, eftersom valmöjligheterna för husblister är många och fantasirikedomen stor. Dvs kan man inte skapa ställplatser och parkeringsplatser för oss, med rätt utbud och prisbild..., ja då fortsätter vi att hitta dem själv. Lagstiftningen är tydlig med parkeringsmöjligheterna för personbil klass 2..., vilket i princip alla husbilar är.

Att tvinga in husbilar på campingplatser fungerar inte. Antingen väljer vi dem själv, eller väljer vi något annat. Så vill man utnyttja köpkraften i en köpstark grupp, då gäller det att erbjuda rätt alternativ.

Så fortsätt gärna Gärd. Det dräller inte precis av jounalister som intresserar sig för frågan, trots att den faktiskt är väldigt stor. Vi behöver få upp den på det nationella planet också! :)

:-/<rister


Ja det är ju precis som du säger Krister, Det gäller för kommuner och campingägare att erbjuda oss rätt alternativ. Det är ju så marknaden fungerar och det borde även camingägarna förstå. Vill man att vi skall välja dem så måsta man erbjuda oss det utbudet (det finns ännu ingen, oavsett om man är husbilscampare eller ej, som accepterar att bli tvingad mot sin vilja).
Min uppmaning till campingägarna är att analysera våra behov och agera därefter. Då skall ni bli varse att ni får besök av en köpstark och växande grupp som kommer att öka lönsamheten hos campingbolagen. I höst har vi ju sett att husbilsförsäljningen är högre än husvagnsförsäljningen och den trenden lär nog hålla i sig. Detta borde vara en klar och tydlig signal till campingägarna, om de nu vill finnas kvar i framtiden.
Ni får kalla oss snåla eller vad ni vill, men vi vill inte betala för sådant som vi inte utnyttjar, så enkelt är det.

Det är också upp till oss husbilscampare att visa vilka behov vi har, men jag tror inte att det är konfrontation som är lösningen.

Ha det bra i höstvädret, till våren tar vi ut husbilen igen och besöker gärna campingar som anpassar sitt utbud (till rätt pris) efter våra behov.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen