• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Thetford C403, kan den orsaka vattenläcka inne i husbilen?

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Vi är nu ute på vår premiärtur med vår nya husbil. En Bürstner Marano-07. Första natten så stog vi med lite framåtlut. När jag skulle gå på toaletten framåt kvällen så klev jag i vatten. Det kom fram mellan sängen och badrummet. Kan det vara toaletten som är boven? Det är en Thetford c403 som har en svag spolning. Har läst om magnetventilen som krånglar. Men kan det vara den som orsakar inflödet av vatten i husbilen?
 

Bilagor

  • IMG_9813.jpeg
    IMG_9813.jpeg
    804,9 KB · Visningar: 137

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Hej, som vanligt så vill man ha ryggen fri :msn_wall:, men en magnetspole går inte sönder av hur + och - kopplas in och med 99% säkerhet så blir den magnetisk på rätt sätt och drar som den skall vid båda inkopplingarna, för kärnan som den drar är bara rå metall och inte i sig själv magnetisk med poler. Det kan ev. ibland av andra skäl sitta en diod som bara tillåter "en riktning" på strömmen men den stoppar bara i så fall en felkoppling som en backventil......

M.v.h. JANKRO.
Tack!
Kopplade den första till batteriet och den öppnade så fint. Skruvade sedan på en gardena-koppling och kopplade till vattenutkastet med fullt tryck. Den var helt tät. Till sist till batteriet och allt fungerarde som det skulle. Hoppas nu att det bara var att det saknades slangklämma på utgående slang :):applaus:
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Tack!
Kopplade den första till batteriet och den öppnade så fint. Skruvade sedan på en gardena-koppling och kopplade till vattenutkastet med fullt tryck. Den var helt tät. Till sist till batteriet och allt fungerarde som det skulle. Hoppas nu att det bara var att det saknades slangklämma på utgående slang :):applaus:
Kolla om du kan, även andra änden av den utgående slangen för den övergår till ett "munstycke" som det sprutar ur i skålen, även till två munstycken i vissa toaletter tror jag, och så det inte läcker där.

M.v.h. JANKRO.
 

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Kolla om du kan, även andra änden av den utgående slangen för den övergår till ett "munstycke" som det sprutar ur i skålen, även till två munstycken i vissa toaletter tror jag, och så det inte läcker där.

M.v.h. JANKRO.
Tack för tipset. Jag ska försöka komma åt och kolla överallt. I vår toalett är det ett munstycke, svårt att se bara. Man skulle ha haft någon form av fiberoptik för att se runt hörn. Ska fylla på vatten och testa imorgon.
 

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Problemet är löst!

Det är gummipackningen mellan toaletten och tanken som inte sluter tätt. Nu kan jag inte förstå varför jag inte kollade det självklara först av allt :msn_wall:

När jag monterat in magnetventilen och satt en slangklämma på utgående slang så fyllde jag på vatten igen. Satte igång spolningen och konstaterade att allt höll tätt runt ventilen. Medans jag spolade och kollade så fylldes toaskålen sakta med vatten. Jag slutade spola och funderade om jag löst problemet eller om det var något annat fel. Medans jag funderade och tittade på vattnet så insåg jag att nivån sakta sjönk. Jag öppnade och tömde ner vattnet i tanken och skyndade ut för att kolla. Mycket riktigt, det hade runnit ut och ner i utrymmet under tanken, suck. Lite arg på mig själv att jag inte undersökt det uppenbara samtidigt så inser jag att jag också lärt mig en hel del om hur vår toalett fungerar.

Tack alla för hjälpen :msn_thumbup:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, jag skulle kunna sticka in en liten svidande kniv och hänvisa till mitt inlägg #6..... Men så elak är jag inte :msn_wink:.

Det behöver inte vara slapp gummipackning men det kan ändå vara den, eller att den ligger på gränsen.
Det är ju glidskenor uppe vid packningen som håller upp kassetten och packningen mot toan och som ger höjden på klämförmågan. Något kan ha lossat lite eller ev. böjt sig. Om nederdelen/golven som kassetten står på har sjunkit en bit så kan det plåga glidskenorna uppe vid tätningen lite för mycket för att kassetten nästan hänger däruppe och har dålig support av golvet för att det är för lågt, och särskilt när kassetten börjar bli tung.
Det går att limma något med X antal m.m. tjocklek som två skenor på golvet eller kanske allra bäst och enklast under sidorna på kassetten. Man kan ev. prova med flera lager typ silvertejp eller något för att se om det blir bra innan man gör något mer beständigt, även om bara bra silvertejp brukar sitta rätt länge.
Vänta tills du får den nya kassetten.... Eller du kanske redan fått den.
Med nya kassetten och dess glidskenor vid packningen, kolla glidskenorna uppe i toan också.

Vi alla som har SOG utsug tycker nog alla att du skall fixa till det också när du redan har en bra början med alla delar som redan sitter där.
Som du själv skriver så har ju mycket om toaletternas funktion kommit fram, och lärdom är ju nästan alltid bra.

M. mycket v. h. JANKRO.
 

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Hej igen, jag skulle kunna sticka in en liten svidande kniv och hänvisa till mitt inlägg #6..... Men så elak är jag inte :msn_wink:.
Japp, där var du något på spåren :)
Det behöver inte vara slapp gummipackning men det kan ändå vara den, eller att den ligger på gränsen.
Det är ju glidskenor uppe vid packningen som håller upp kassetten och packningen mot toan och som ger höjden på klämförmågan. Något kan ha lossat lite eller ev. böjt sig. Om nederdelen/golven som kassetten står på har sjunkit en bit så kan det plåga glidskenorna uppe vid tätningen lite för mycket för att kassetten nästan hänger däruppe och har dålig support av golvet för att det är för lågt, och särskilt när kassetten börjar bli tung.
Det går att limma något med X antal m.m. tjocklek som två skenor på golvet eller kanske allra bäst och enklast under sidorna på kassetten. Man kan ev. prova med flera lager typ silvertejp eller något för att se om det blir bra innan man gör något mer beständigt, även om bara bra silvertejp brukar sitta rätt länge.
Du är full av goda idéer:) Det ska jag testa idag. Silvertejp har jag gott om.
Vänta tills du får den nya kassetten.... Eller du kanske redan fått den.
Med nya kassetten och dess glidskenor vid packningen, kolla glidskenorna uppe i toan också.

Vi alla som har SOG utsug tycker nog alla att du skall fixa till det också när du redan har en bra början med alla delar som redan sitter där.
Det var första ägaren som lät montera SOG men som sedan tog bort det då fläkten slutade fungera. Han hade inte kvar något av det han tog bort heller. Jag tänker ändå se om jag kan få igång det igen. Det får vänta till våren då det blivit lite varmare.
Som du själv skriver så har ju mycket om toaletternas funktion kommit fram, och lärdom är ju nästan alltid bra.
”nästan alltid bra”? För mig är lärdom och kunskap en fråga om förvaltning:)
M. mycket v. h. JANKRO.
Tack JANKRO för ditt så positiva stöd och vänliga uppmuntran på min ”toalettresa”
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.662
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Om det sitter en diod över en magnetspole eller reläspole så är den till för att släcka den spänningspuls som uppstår när man bryter strömmen till spolen ifråga (självinduktion). Jag tror inte det finns en sådan diod på Thetfords magnetventil men i de fall den finns får man inte koppla spänningen med fel polaritet. Alltid + till katoden (ringen) på dioden.
 

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Om det sitter en diod över en magnetspole eller reläspole så är den till för att släcka den spänningspuls som uppstår när man bryter strömmen till spolen ifråga (självinduktion). Jag tror inte det finns en sådan diod på Thetfords magnetventil men i de fall den finns får man inte koppla spänningen med fel polaritet. Alltid + till katoden (ringen) på dioden.
Tack Göte!

Finns det något sätt att se om det sitter en diod? Stiften är märkta med B respektive 15. Spolen fungerade när jag kopplade in den direkt på ett batteri och den fungerar nu då den är på sin plats.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag vet inte hur det ser ut under din bil där Thetfords kassettavluftning mynnar ut. Jag har en Dometic med en mycket snarlik avluftning i kassetten. Den hade en väldigt liten fläkt som satt i botten på utrymmet under toaskålen.

När den fläkten gick sönder gjorde jag en helt ny avluftning under bilen av diverse ventilationsrör i plast. Jag började med en T-koppling med en flänsanslutning uppåt för fastskruvning i undersida golv och en skruvventil på undersidan. Rakt bakåt satte jag en bit rör med en datorfläkt som jag filade ner från kvadratisk till rund. Därefter ett spjäll för att minska skräp att komma in utifrån. Lite bilder på detta bygge kommer här:

Toaavluftning C250 07.jpg
Färdigt och monterat

Toaavluftning C250 02.jpg
Alla delarna

Toaavluftning C250 04.jpg
Den modifierade datorfläkten

Toaavluftning C250 03.jpg
Enheten hopmonterad innan placering under bilen


Det går kanske att göra något liknande med en Thetford ventilation. Ström till fläkten tog jag genom att förlänga sladden från den trasiga fläkten som jag tog bort och sedan sticka ner den genom golvet och in i ventilationsröret. Det har fungerat några år nu och är betydligt effektivare än den lilla originalfläkten,

//Michael, medlem
 

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Jag vet inte hur det ser ut under din bil där Thetfords kassettavluftning mynnar ut. Jag har en Dometic med en mycket snarlik avluftning i kassetten. Den hade en väldigt liten fläkt som satt i botten på utrymmet under toaskålen.

När den fläkten gick sönder gjorde jag en helt ny avluftning under bilen av diverse ventilationsrör i plast. Jag började med en T-koppling med en flänsanslutning uppåt för fastskruvning i undersida golv och en skruvventil på undersidan. Rakt bakåt satte jag en bit rör med en datorfläkt som jag filade ner från kvadratisk till rund. Därefter ett spjäll för att minska skräp att komma in utifrån. Lite bilder på detta bygge kommer här:

Visa bilaga 231456
Färdigt och monterat

Visa bilaga 231453
Alla delarna

Visa bilaga 231455
Den modifierade datorfläkten

Visa bilaga 231454
Enheten hopmonterad innan placering under bilen


Det går kanske att göra något liknande med en Thetford ventilation. Ström till fläkten tog jag genom att förlänga sladden från den trasiga fläkten som jag tog bort och sedan sticka ner den genom golvet och in i ventilationsröret. Det har fungerat några år nu och är betydligt effektivare än den lilla originalfläkten,

//Michael, medlem
Tack Michael!
Snyggt och innovativt bygge:msn_thumbup:
Ärligt talat så har jag inte sett någon mekanisk ventilation på våran toalett förutom den eftermonterad SOG-fläkten som är trasig. Till våren planerar jag att se vad som krävs för att få det systemet att fungera.

Kan ni använda er toalett utan kemikalier?
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.662
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Roffe N, jag tror inte du behöver bekymra dig om diod på din magnetventil! På min fanns ingen i alla fall och därmed är inte polariteten viktig. I inlägg 67 ville jag mest tala om varför man ibland ser dioder inlagda tvärs över induktiva laster, dvs för att ta bort spänningsspikar som uppstår när man bryter strömmen i en spole!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Tack :msn_thumbup:
Vad betyder 15 på på andra stiftet?
Hejsan igen, nummer på lågspänningsanslutningar finns som DIN standard, med en lååång rad siffror och och bokstäver.
15 betyder "Tändning och dagsförbrukare" i den listan.

M.v.h. JANKRO.

Nja, förresten. Jag tar mig friheten att lägga in hela listan, för det var länge sedan jag kopierade den så......... Borde vara laglig att kopiera och skriva ut för den som vill. De klassiska frågorna om D+ och W m.m. finns även med i listan.

1 Lågspänning, tändspole till tändfördelare
1a Lågspänning, tändspole 1 till brytare 1
1 Lågspänning, tändspole 2 till brytare 2
2 Kortslutningskontakt vid magnettändning
4 Högspänning, tändspole till tändfördelare
4a Högspänning, tändspole 1 till tändfördelare
4b Högspänning, tändspole 2 till tändfördelare
7 Transistortändning, brytare till styrdon
7a Transistor- resp. kondensatortändning, basmotstånd 1
7b Transistor- resp. kondensatortändning, basmotstånd 2
7f Kondensatortändning, tändapparat till laddningskontakt
15 Tändning och dagsförbrukare
15a Förkopplingsmotstånd till tändspole
17 Kontrollmotstånd kortslutet
19 Kontrollmotstånd inkopplat
30 Batteri, plus
30a Batteriomkopplare, plus batteri 2
31 Batteri, minus
31a Batteriomkopplare, minus batteri 2
31b Minus över strömställare resp. relä till gods
31c Batterifrånskiljare från minus batteri 1
32 Elmotorer, återledning (Polaritetsväxling)
33 Elmotorer, huvudanslutning
33a Elmotorer, parkeringsläge
33b Elmotorer, kortslutningsfält
33f Elmotorer, lågt varvtalssteg 2
33g Elmotorer, lågt varvtalssteg 3
33h Elmotorer, lågt varvtalssteg 4
33L Elmotorer, vänstergående
33R Elmotorer, högergående
44 Utjämningsledning, parallelldriftgenerator
45 Huvudström, parallelldrift startmotorer
45a Manöverström, parallelldrift startmotor 1 (över 42 V)
45b Manöverström, parallelldrift startmotor 2 (över 42 V)
48 Styrning av startupprepningsrelä
49 Blinkdon, ingång
49a Blinkdon, utgång (blinkkrets 2)
49c Blinkdon, utgång (blinkkrets 3)
50 Startkontakt (direkt)
50a Startkontakt (indirekt över batteriomkopplare)
50b Startkontakt vid parallelldrift av 2 startmotorer
50c Startkontakt vid skilda magnetomkopplare, startmotor 1
50d Startkontakt vid skilda magnetomkopplare, startmotor 2
50e Styrning av startspärrelä, ingång
50f Styrning av startspärrelä, utgång
50h Startupprepningsrelä, till anslutning 50 startmotor
51 Utgångslikriktare
52 Alarm för punktering
53 Vindrutetorkare, helfart
53a Vindrutetorkare, självparkering
53b Vindrutetorkare, halvfart
53c Vindrutetorkare, eldriven
53e Vindrutetorkare, bromsledning
53i Vindrutetorkare med tredje borste, högre varvtal
54 Bromsljus
54f Bromsljus vid 2-krets blinkersströmställare
54g El-styrd broms
55 Dimstrålkastare
56 Huvudstrålkastare (ledning från ljusströmställare till avbländningsomkopplare)
56a Helljus
56b Halvljus
56c Separat helljusglödlampa
56d Ljustuta
57 Parkeringsljus, endast motorcyklar
57a Ingång ljusströmställare parkeringsljus
57L Parkeringsljus, vänster
57R Parkeringsljus, höger
58 Baklyktor, skyltlyktor, instrumentbelysning och positionsljus
58b Bakljus, för enaxlad traktor
58c Bakljus, släpvagn (över separat säkring)
58d Reglerbar instrumentbelysning
58L Baklykta, vänster
58R Baklykta, höger
59 Utgång, växelspänning
59a Utgång, växelspänning för laddningslindning
59b Utgång, växelspänning för bakljuslindning
59c Utgång, växelspänning för bromsljuslindning
61 Laddningskontrollampa
63 Laddningsregulator, ändring av spänning
63a Laddningsregulator, ändring av strömbegränsning
64 Styrledning för laddningsregulator med halvledare
71 Ingång, signalväxeldon, alltså "tuta".
71a Utgång, signalväxeldon låg ton
71b Utgång, signalväxeldon hög ton
72 Omkopplare, körvisarblink/varningsblink
75 Bilradio, cigarettändare.
76 Högtalare
77 El-styrning av dörrventil
81 Ingång, omkopplare (öppnar och växlar)
81a Utgång, omkopplare, öppnar 1
81b Utgång, omkopplare, öppnar 2
82 Ingång, omkopplare, stänger
82a Utgång, strömställare, stänger 1
82b Utgång, strömställare, stänger 2
82z Ingång 1, strömställare, stänger (skilda strömkretsar)
82z1 Ingång 2, strömställare, stänger (skilda strömkretsar)
83 Ingång, stegströmställare
83a Utgång, stegströmställare, steg 1
83b Utgång, stegströmställare, steg 2
83L Utgång, stegströmställare, vänster steg
83R Utgång, stegströmställare, höger steg
84 Ingång, strömrelä
84a Styrning strömrelä
84b Utgång strömrelä
85 Relä, styrning utgång
85c Alarmkopplare till signalväxeldon
86 Relä, styrning, ingång
86a Relä, styrning, ingång, lindning 1
86b Relä, styrning, ingång, lindning 2
87 Relä, ingång, öppnar och växlar
87a Relä, utgång 1, öppnar
87b Relä, utgång 2, öppnar
87c Relä, utgång 3, öppnar
87z Relä, ingång 1, öppnar och växlar (skild strömkrets)
87y Relä, ingång 2, öppnar och växlar (skild strömkrets)
87x Relä, ingång 3, öppnar och växlar (skild strömkrets)
88 Relä, ingång, stänger
88a Relä, utgång 1, stänger
88b Relä, utgång 2, stänger
88c Relä, utgång 3, stänger
88z Relä, ingång 1, stänger (skild strömkrets)
88y Relä, ingång 2, stänger (skild strömkrets)
88x Relä, ingång 3, stänger (skild strömkrets)
B+ Batteri plus
B- Batteri minus
C Blinkdon, kontrollampa 1
C01 Blinkdon, ingång, kontrollankare
C2 Blinkdon, kontrollampa 2
C3 Blinkdon, kontrollampa 3
D+ Generator, plus
D- Generator, minus
DF Generator, fältlindning
DF1 Generator, fältlindning 1
DF2 Generator, fältlindning 2
J växelströmsgenerator med skilda likriktare
(fältlindning, plus)
K växelströmsgenerator med separat likriktare (fältlindning, minus)
L Blinklyktor, vänster
R Blinklyktor, höger
Mp växelströmsgenerator med separat likriktare (mittpunktsanslutning)
U växelströmsanslutning på växelströmsgenerator
W växelströmsanslutning på växelströmsgenerator
 
Senast ändrad:

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Hejsan igen, nummer på lågspänningsanslutningar finns som DIN standard, med en lååång rad siffror och och bokstäver.
15 betyder "Tändning och dagsförbrukare" i den listan.

M.v.h. JANKRO.

Nja, förresten. Jag tar mig friheten att lägga in hela listan, för det var länge sedan jag kopierade den så......... Borde vara laglig att kopiera och skriva ut för den som vill. De klassiska frågorna om D+ och W m.m. finns även med i listan.

1 Lågspänning, tändspole till tändfördelare
1a Lågspänning, tändspole 1 till brytare 1
1 Lågspänning, tändspole 2 till brytare 2
2 Kortslutningskontakt vid magnettändning
4 Högspänning, tändspole till tändfördelare
4a Högspänning, tändspole 1 till tändfördelare
4b Högspänning, tändspole 2 till tändfördelare
7 Transistortändning, brytare till styrdon
7a Transistor- resp. kondensatortändning, basmotstånd 1
7b Transistor- resp. kondensatortändning, basmotstånd 2
7f Kondensatortändning, tändapparat till laddningskontakt
15 Tändning och dagsförbrukare
15a Förkopplingsmotstånd till tändspole
17 Kontrollmotstånd kortslutet
19 Kontrollmotstånd inkopplat
30 Batteri, plus
30a Batteriomkopplare, plus batteri 2
31 Batteri, minus
31a Batteriomkopplare, minus batteri 2
31b Minus över strömställare resp. relä till gods
31c Batterifrånskiljare från minus batteri 1
32 Elmotorer, återledning (Polaritetsväxling)
33 Elmotorer, huvudanslutning
33a Elmotorer, parkeringsläge
33b Elmotorer, kortslutningsfält
33f Elmotorer, lågt varvtalssteg 2
33g Elmotorer, lågt varvtalssteg 3
33h Elmotorer, lågt varvtalssteg 4
33L Elmotorer, vänstergående
33R Elmotorer, högergående
44 Utjämningsledning, parallelldriftgenerator
45 Huvudström, parallelldrift startmotorer
45a Manöverström, parallelldrift startmotor 1 (över 42 V)
45b Manöverström, parallelldrift startmotor 2 (över 42 V)
48 Styrning av startupprepningsrelä
49 Blinkdon, ingång
49a Blinkdon, utgång (blinkkrets 2)
49c Blinkdon, utgång (blinkkrets 3)
50 Startkontakt (direkt)
50a Startkontakt (indirekt över batteriomkopplare)
50b Startkontakt vid parallelldrift av 2 startmotorer
50c Startkontakt vid skilda magnetomkopplare, startmotor 1
50d Startkontakt vid skilda magnetomkopplare, startmotor 2
50e Styrning av startspärrelä, ingång
50f Styrning av startspärrelä, utgång
50h Startupprepningsrelä, till anslutning 50 startmotor
51 Utgångslikriktare
52 Alarm för punktering
53 Vindrutetorkare, helfart
53a Vindrutetorkare, självparkering
53b Vindrutetorkare, halvfart
53c Vindrutetorkare, eldriven
53e Vindrutetorkare, bromsledning
53i Vindrutetorkare med tredje borste, högre varvtal
54 Bromsljus
54f Bromsljus vid 2-krets blinkersströmställare
54g El-styrd broms
55 Dimstrålkastare
56 Huvudstrålkastare (ledning från ljusströmställare till avbländningsomkopplare)
56a Helljus
56b Halvljus
56c Separat helljusglödlampa
56d Ljustuta
57 Parkeringsljus, endast motorcyklar
57a Ingång ljusströmställare parkeringsljus
57L Parkeringsljus, vänster
57R Parkeringsljus, höger
58 Baklyktor, skyltlyktor, instrumentbelysning och positionsljus
58b Bakljus, för enaxlad traktor
58c Bakljus, släpvagn (över separat säkring)
58d Reglerbar instrumentbelysning
58L Baklykta, vänster
58R Baklykta, höger
59 Utgång, växelspänning
59a Utgång, växelspänning för laddningslindning
59b Utgång, växelspänning för bakljuslindning
59c Utgång, växelspänning för bromsljuslindning
61 Laddningskontrollampa
63 Laddningsregulator, ändring av spänning
63a Laddningsregulator, ändring av strömbegränsning
64 Styrledning för laddningsregulator med halvledare
71 Ingång, signalväxeldon, alltså "tuta".
71a Utgång, signalväxeldon låg ton
71b Utgång, signalväxeldon hög ton
72 Omkopplare, körvisarblink/varningsblink
75 Bilradio, cigarettändare.
76 Högtalare
77 El-styrning av dörrventil
81 Ingång, omkopplare (öppnar och växlar)
81a Utgång, omkopplare, öppnar 1
81b Utgång, omkopplare, öppnar 2
82 Ingång, omkopplare, stänger
82a Utgång, strömställare, stänger 1
82b Utgång, strömställare, stänger 2
82z Ingång 1, strömställare, stänger (skilda strömkretsar)
82z1 Ingång 2, strömställare, stänger (skilda strömkretsar)
83 Ingång, stegströmställare
83a Utgång, stegströmställare, steg 1
83b Utgång, stegströmställare, steg 2
83L Utgång, stegströmställare, vänster steg
83R Utgång, stegströmställare, höger steg
84 Ingång, strömrelä
84a Styrning strömrelä
84b Utgång strömrelä
85 Relä, styrning utgång
85c Alarmkopplare till signalväxeldon
86 Relä, styrning, ingång
86a Relä, styrning, ingång, lindning 1
86b Relä, styrning, ingång, lindning 2
87 Relä, ingång, öppnar och växlar
87a Relä, utgång 1, öppnar
87b Relä, utgång 2, öppnar
87c Relä, utgång 3, öppnar
87z Relä, ingång 1, öppnar och växlar (skild strömkrets)
87y Relä, ingång 2, öppnar och växlar (skild strömkrets)
87x Relä, ingång 3, öppnar och växlar (skild strömkrets)
88 Relä, ingång, stänger
88a Relä, utgång 1, stänger
88b Relä, utgång 2, stänger
88c Relä, utgång 3, stänger
88z Relä, ingång 1, stänger (skild strömkrets)
88y Relä, ingång 2, stänger (skild strömkrets)
88x Relä, ingång 3, stänger (skild strömkrets)
B+ Batteri plus
B- Batteri minus
C Blinkdon, kontrollampa 1
C01 Blinkdon, ingång, kontrollankare
C2 Blinkdon, kontrollampa 2
C3 Blinkdon, kontrollampa 3
D+ Generator, plus
D- Generator, minus
DF Generator, fältlindning
DF1 Generator, fältlindning 1
DF2 Generator, fältlindning 2
J växelströmsgenerator med skilda likriktare
(fältlindning, plus)
K växelströmsgenerator med separat likriktare (fältlindning, minus)
L Blinklyktor, vänster
R Blinklyktor, höger
Mp växelströmsgenerator med separat likriktare (mittpunktsanslutning)
U växelströmsanslutning på växelströmsgenerator
W växelströmsanslutning på växelströmsgenerator
Suveränt :applaus:
Den sparar vi!
 

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Hej igen, jag skulle kunna sticka in en liten svidande kniv och hänvisa till mitt inlägg #6..... Men så elak är jag inte :msn_wink:.

Det behöver inte vara slapp gummipackning men det kan ändå vara den, eller att den ligger på gränsen.
Det är ju glidskenor uppe vid packningen som håller upp kassetten och packningen mot toan och som ger höjden på klämförmågan. Något kan ha lossat lite eller ev. böjt sig. Om nederdelen/golven som kassetten står på har sjunkit en bit så kan det plåga glidskenorna uppe vid tätningen lite för mycket för att kassetten nästan hänger däruppe och har dålig support av golvet för att det är för lågt, och särskilt när kassetten börjar bli tung.
Det går att limma något med X antal m.m. tjocklek som två skenor på golvet eller kanske allra bäst och enklast under sidorna på kassetten. Man kan ev. prova med flera lager typ silvertejp eller något för att se om det blir bra innan man gör något mer beständigt, även om bara bra silvertejp brukar sitta rätt länge.
Jag provade med en tunn bit kartong under tanken och det blev…tätt:)
M. mycket v. h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag provade med en tunn bit kartong under tanken och det blev…tätt:)
Så bra att det hjälpte, men kolla ändå upp de där "öronen"/glidskenorna där uppe. Nya kassetten kommer ju att vara ok. men glidskenorna uppe i utrymmet vid hålet som kassetens glidskenor glider upp på kan vara skadade eller böjda så det glappar lite mycket. (Jag tror de plastöronen finns som reservdel.)
Om du fortfarande provar med gamla kassetten så är säkert packningen dessutom lite slapp m.m.
Att det hjälpte med att höja kassetten en bit, tyder ju på att den verkligen skall upp en bit på lämpligt sätt för avbelastning, men det är bra om det ändå är ok. på båda ställen för säkerhets skull.
Både hängslen och livrem för dubbel säkerhet mot läckage :p, som är ett otyg inne i ett campingfordon var än vattnet kommer från.

M.v.h. JANKRO.
 

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Så bra att det hjälpte, men kolla ändå upp de där "öronen"/glidskenorna där uppe. Nya kassetten kommer ju att vara ok. men glidskenorna uppe i utrymmet vid hålet som kassetens glidskenor glider upp på kan vara skadade eller böjda så det glappar lite mycket. (Jag tror de plastöronen finns som reservdel.)
Om du fortfarande provar med gamla kassetten så är säkert packningen dessutom lite slapp m.m.
Att det hjälpte med att höja kassetten en bit, tyder ju på att den verkligen skall upp en bit på lämpligt sätt för avbelastning, men det är bra om det ändå är ok. på båda ställen för säkerhets skull.
Både hängslen och livrem för dubbel säkerhet mot läckage :p, som är ett otyg inne i ett campingfordon var än vattnet kommer från.

M.v.h. JANKRO.
Jag är nog inne på att packning är lite slapp. Väntar på den nya kassetten. Då blir allt uppenbarat :) I sanning :msn_thumbup:
Inom parantes så har du verkligen koll på det mesta inom det mesta:applaus:
 
Toppen