• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Thetford C403, kan den orsaka vattenläcka inne i husbilen?

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Vi är nu ute på vår premiärtur med vår nya husbil. En Bürstner Marano-07. Första natten så stog vi med lite framåtlut. När jag skulle gå på toaletten framåt kvällen så klev jag i vatten. Det kom fram mellan sängen och badrummet. Kan det vara toaletten som är boven? Det är en Thetford c403 som har en svag spolning. Har läst om magnetventilen som krånglar. Men kan det vara den som orsakar inflödet av vatten i husbilen?
 

Bilagor

  • IMG_9813.jpeg
    IMG_9813.jpeg
    804,9 KB · Visningar: 136

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Det ser ut som dere har såkalt fransk sengeløsning i bilen, stemmer dette? Jeg kjenner ikke til C403 (har C2 med separat tank i min Dethleffs 2004-modell), men har opplevd at koblingsblokka for varmt- og kaldtvann ikke har vært helt tett, slik at vann har runnet ut fra under senga slik du beskriver. Den er plassert under senga i min bil, i samme rom som Trumaen, og etter at jeg lokaliserte lekkasjen og strammet den aktuelle skrukoblingen litt forsvant problemet.

Har dere sjekket og lokalisert hvor lekkasjen faktisk kommer fra?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, om det kommer ut vatten där du beskriver så kommer det troligen från någon annan läcka än toan som är rätt långt bort.
Hur mycket det läcker kontra vattenmängd som kommer beror delvis på vilket vattensystem du har i bilen, dränkpump eller tryckpump.
Du bör fortare än kvickt kolla upp läckaget rejält så inte vattnet sprider sig in under golv eller i vägg m.m. när du i alla fall har upptäckt läckaget troligen i god tid.
Är det sängen man ser över läckan, eller har du någon lucka på utsidan i närheten. Försök att kolla var vattnet kommer från, det kan vara bara en skarv eller något enklare som läcker, men även från avloppen i handfat m.m. kanske under toagolvet.
Det ser ut som du har luftburen värme i bilen ? så då borde det inte vara glykolvatten från vattenburen värme som läcker ut.

M.v.h. JANKRO.

Ps. du är kanske lite ovan vid campingfordons olika vattensystem, men om du har tryckpump så bör du nog stänga av den (brukar gå att göra på panelen) och sedan öppna en kran en liten stund så trycket försvinner i vattensystemet så länge.
 
Senast ändrad:

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Det ser ut som dere har såkalt fransk sengeløsning i bilen, stemmer dette? Jeg kjenner ikke til C403 (har C2 med separat tank i min Dethleffs 2004-modell), men har opplevd at koblingsblokka for varmt- og kaldtvann ikke har vært helt tett, slik at vann har runnet ut fra under senga slik du beskriver. Den er plassert under senga i min bil, i samme rom som Trumaen, og etter at jeg lokaliserte lekkasjen og strammet den aktuelle skrukoblingen litt forsvant problemet.

Har dere sjekket og lokalisert hvor lekkasjen faktisk kommer fra?
Bra tips. Trodde att toan tog vatten från den stora vattentanken. Måste kolla upp det:msn_thumbup: Det är en franskbädd med Truman under sängen.

Edit. Jag var ut och kollade runt pannan och alla kopplingar. Mycket damm men ingen fukt där.
 
Senast ändrad:

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Hej, om det kommer ut vatten där du beskriver så kommer det troligen från någon annan läcka än toan som är rätt långt bort.
Hur mycket det läcker kontra vattenmängd som kommer beror delvis på vilket vattensystem du har i bilen, dränkpump eller tryckpump.
Du bör fortare än kvickt kolla upp läckaget rejält så inte vattnet sprider sig in under golv eller i vägg m.m. när du i alla fall har upptäckt läckaget troligen i god tid.
Är det sängen man ser över läckan, eller har du någon lucka på utsidan i närheten. Försök att kolla var vattnet kommer från, det kan vara bara en skarv eller något enklare som läcker, men även från avloppen i handfat m.m. kanske under toagolvet.
Det ser ut som du har luftburen värme i bilen ? så då borde det inte vara glykolvatten från vattenburen värme som läcker ut.

M.v.h. JANKRO.

Ps. du är kanske lite ovan vid campingfordons olika vattensystem, men om du har tryckpump så bör du nog stänga av den (brukar gå att göra på panelen) och sedan öppna en kran en liten stund så trycket försvinner i vattensystemet så länge.

Det sitter en dränkpump i tanken.
Vi har avbrutit premiärturen och tömt hela vattensystemet. Nu ska jag göra en ordentlig felsökning. En otrevlig upptäckt är att toatanken läcker in i utrymmet där den sitter. Det är ett soc-system som blivit bortmonterat. Tror att den är boven.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Bra tips. Trodde att toan tog vatten från den stora vattentanken. Måste kolla upp det:msn_thumbup:

Hej, ja din modell av toa tar säkert vattnet från vattentanken, men du skrev också om ev. trasig "magnetventil" och den sitter vid toaletten, men som då i sin tur sitter rätt långt från där vattnet tittar fram om just den skulle läcka.

Det sitter en dränkpump i tanken.
Vi har avbrutit premiärturen och tömt hela vattensystemet. Nu ska jag göra en ordentlig felsökning. En otrevlig upptäckt är att toatanken läcker in i utrymmet där den sitter. Det är ett soc-system som blivit bortmonterat. Tror att den är boven.
Ok. kolla så de täppt till uttaget i toakassetten som SOG slangen suttit i. Om ok. kolla så att gummitätningen på toakassetten håller tätt upp mot själva toaletten.... Stäng skivan och fyll lite vatten och se om det står kvar i toan.
Kolla även så kassetten går helt in på plats, för lite miss där kanske av att något är i vägen gör lätt att just gummitätningen inte håller tätt.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Hej, ja din modell av toa tar säkert vattnet från vattentanken, men du skrev också om ev. trasig "magnetventil" och den sitter vid toaletten, men som då i sin tur sitter rätt långt från där vattnet tittar fram om just den skulle läcka.
Tack, bra att veta.
Ok. kolla så de täppt till uttaget i toakassetten som SOG slangen suttit i. Om ok. kolla så att gummitätningen på toakassetten håller tätt upp mot själva toaletten.... Stäng skivan och fyll lite vatten och se om det står kvar i toan.
Kolla även så kassetten går helt in på plats, för lite miss där kanske av att något är i vägen gör lätt att just gummitätningen inte håller tätt.

M.v.h. JANKRO.
Jag vet inte exakt hur soc fungerar men det verkar finnas en fjäderbelastad ventil på undersidan av tanken som i sin tur verkar motsvara en gummitätad ring inne i själva behållaren där tanken sitter.

Gummitätningen till öppningen på ovansidan är tätt. Den läckte först men det berodde på att den inte var ordentligt monterad.

Tanken går in utan problem.

Det som inte är bra är att det är ”vätska” under tanken i två hålrum som är täckta med var sitt plastlock. Det bakre locket har den gummitätade öppningen som svarar mot ventilen under tanken. Vi ska börja med att byta tank till ett fresh up set.
Jag tror emellertid inte att det är därifrån det kom in vatten då det var ”rent” vatten.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ok. då skall väl tilläggas att är det ett originalfabrikat på utsug du har på din Thetford toa du har så kommer saken i annan dager/läckage.
Lite insnöad så såg jag eftermarknadsutsuget på en gång, och fick för mig att originalutsug inte fanns redan -07 men.... Tiden går. Det är väl ett utsug bortmonterat så det inte bara är ventilationen som bråkar?

Det gör också att du kan ha spolvatten och pump i toan på din 400 variant under vredet och knapparna, som då kanske läcker, så båda problemen hänger samman. Det hörs tydligt om en pump surrar i toan när man trycker på spolknappen. Samt en påfyllning som fälls ut i uppkant om du öppnar luckan till kassetten.
Den har väl inte stått så något har fryst sönder i toan, eller förra vintern om bilen vilat länge.
Tethford 400.JPG

Vet inte om det finns tank utan ventilationen/originalutsug ?, som har lite dåligt ryckte med sin funktion och i stället inhandla en tank utan, och satsa på en bra fungerande "riktig" SOG som tillbehör i stället.

Du skrev svag spolning. Kan något läcka när man spolar, så en del vatten spolar i skålen och en del går annan väg ner på golvet och vidare.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Jag var tvungen ut och testa. När jag tryckte på spolknappen så startade den dränkbara pumpen. Det får mig också att inse att det inte behöver vara någon magnetventil som öppnar om det är en tryckpump.

Då bilen är ny för oss så vet jag inte om det frusit men det kan vara någon bristning i närheten av toaletten. Under sängen bredvid toaletten verkar det vara torrt. Ska kolla mer noggrant imorgon.

Då jag googlade så fann jag att 403 var med utluftning. Hoppas att en vanlig 400 tank passar.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag var tvungen ut och testa. När jag tryckte på spolknappen så startade den dränkbara pumpen. Det får mig också att inse att det inte behöver vara någon magnetventil som öppnar om det är en tryckpump.

Då bilen är ny för oss så vet jag inte om det frusit men det kan vara någon bristning i närheten av toaletten. Under sängen bredvid toaletten verkar det vara torrt. Ska kolla mer noggrant imorgon.

Då jag googlade så fann jag att 403 var med utluftning. Hoppas att en vanlig 400 tank passar.

Ok. bara för att vara helt säker och att inget missförstånd skall råda i utredningen ;).......

"När du tryckte på knappen så startade den dränkbara pumpen" Du menar då att dränkbara pumpen inne i själva toaletten enl. bilden ovan som jag la in och som Svein H skrev om, startade??
För då behövs troligen ingen magnetventil i toan.

Om det nu i stället var dränkpumpen i bilens färskvattentank som startade när du spolar så har du däremot en magnetventil i toan.
Eftersom en dränkpump i färskvattentanken även startar när du öppnar någon av kranarna så måste det sitta en magnetventil som stänger av spolningen till toan, för utan magnetventil som stänger så skulle ju toan spola även när du öppnar en kran.

Lite original ventilation måste finnas i alla kassetter för att förhindra under eller övertryck i kassetten, men bör täppas om man monterar en SOG, om inte den ventilationen kan användas till inkoppling av SOG-slangen.

Ursäkta att jag krånglar lite, men bara så det inte blir missförstånd.

M.v.h. JANKRO.
 

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Ok. bara för att vara helt säker och att inget missförstånd skall råda i utredningen ;).......

"När du tryckte på knappen så startade den dränkbara pumpen" Du menar då att dränkbara pumpen inne i själva toaletten enl. bilden ovan som jag la in och som Svein H skrev om, startade??
För då behövs troligen ingen magnetventil i toan.

Sorry att jag var otydlig och bra att du frågar. Det är den dränkbara pumpen i vattentanken som servar hela husbilen som startar.
Om det nu i stället var dränkpumpen i bilens färskvattentank som startade när du spolar så har du däremot en magnetventil i toan.
Eftersom en dränkpump i färskvattentanken även startar när du öppnar någon av kranarna så måste det sitta en magnetventil som stänger av spolningen till toan, för utan magnetventil som stänger så skulle ju toan spola även när du öppnar en kran.

Just det, det har du rätt i. Tack för den hjälpen. :)Då kan det vara den ventilen som krånglar. Det bör vara anslutningar till ventilen och där kanske det läcker. Speciellt om det är trångt genom ventilen av någon anledning.

Till saken hör att säljaren sa att de aldrig använt spolningen då den inte fungerar. De hade en flaska vatten bredvid toaletten. Det läckte även i gummipackning som jag fixade då den var fel monterad. Då upptäckte jag att spolningen visst fungerade…
Lite original ventilation måste finnas i alla kassetter för att förhindra under eller övertryck i kassetten, men bör täppas om man monterar en SOG, om inte den ventilationen kan användas till inkoppling av SOG-slangen.
Jag tror att sog har varit från det den är ny och sedan har den kopplats ur men man har behållit tanken. Bland annat verkar någonting gjorts med ventilen under tanken med mera. Jag tar lite bilder imorgon så kanske det kan klara för er.
Jag hoppas att en ny tank ska fungera, utan sog-ventilation.
Ursäkta att jag krånglar lite, men bara så det inte blir missförstånd.

M.v.h. JANKRO.
Be inte om ursäkt för din hjälp. Den hjälpen är oerhört värdefull för mig när jag ska försöka fixa bilen. Samtidigt så får jag lära mig om vår nya bil vilket är toppen :msn_thumbup:

Stort tack så här långt JANKRO
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Om säljaren aldrig har använt spolningen utan körde med en flaska i stället så är väl risken stor att om det funnits vatten i toalettsystemet/ventilen från början så har väl det aldrig blivit tömt rejält, och magnetventilen därmed kanske har någon klassisk frysskada som läcker, och då också förklarar att spolningen i skålen är svag, och det kanske också förklarar hela läckageproblemet, som kanske rinner under toalettens plastgolv fram till där du upptäckte vattnet i så fall.
Men förhoppningsvis så har det ändå inte läckt tidigare utan startade när ni nu började spola.... D. v. s. läckaget borde vara mellan magnetventilen och spolmunstycket i toaskålen.
Jag tror du hittar magnetventilen om du lyfter upp panelen med spolknappen, som bilden ovan med pumpvarianten.
Om man trycker på spolknappen så brukar man höra när magnetventilen slår till och från för att kunna lokalisera den.

Det finns visst nya passande magnetventiler på typ AMAZON till bra priser om din är sprucken i själva godset. Det finns tidigare länkar i några andra trådar om toaletterna. Även hos Kjell o Co. tror jag.
Originalventilerna är troligen guldpläterade om man bedömer efter priset.

M.v.h. JANKRO.

Här tror jag, kolla ev. slangmåttet.
 
Senast ändrad:

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Det är verkligen toppen att ha någon att bolla med då man fått ett problem :msn_thumbup: Att få resonerar sig fram till en lösning.
Jag tror också att du är något på spåren och att det är där någonstans lösning finns. Husbilen var fukttestad med protokoll precis innan köp så den har inte hunnit ta skadad av eventuella fel/läckage.
Om ventilen sitter under ”spollocket” så är det betydligt enklare att åtgärda än jag befarat:)
Första testet blir att lyssna efter det lilla klicket.

Jag återkommer med resultat av testar och lite bilder på sog-systemet och hur det är urkopplat.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
På min toa, som visserligen var av modell 260 och kanske inte lika i uppbyggnad. En slangkoppling under toastolen hade glidit isär och det kom bara lite vatten vid spolning, resten hamnade under tanken. Inte lika men Thetfords slangkoppling.
 

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Bilder från vår toa med demonterad sog. Notera vattenslangen inne i hörnet. Det är nära till där vattnet kom fram. Även en fjäderbelastad ventil under tanken som är åverkan på.
Har beställt en ny tank på campingvaruhuset som har Black Week nu :)
 

Bilagor

  • IMG_9818.jpeg
    IMG_9818.jpeg
    1,4 MB · Visningar: 100
  • IMG_9819.jpeg
    IMG_9819.jpeg
    1,6 MB · Visningar: 99
  • IMG_9820.jpeg
    IMG_9820.jpeg
    1,1 MB · Visningar: 104
  • IMG_9821.jpeg
    IMG_9821.jpeg
    365,7 KB · Visningar: 104
  • IMG_9822.jpeg
    IMG_9822.jpeg
    1.023,6 KB · Visningar: 102

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jeg har SOG som jeg har fået monteret på fabrikken i byen Löf ved Moselfloden.

For at lukke den udluftning som originaltanken er født med så har de fjernet den grå bøjle som findes inderst i kassetterummet. Den ses tydeligst på dit sidste billede. Det betyder at jeg ikke kan gå tilbage til at bruge kassetten uden SOG. (det passer mig fint). Den grå løftebøjle skal sikkert ikke fjernes på dit toilesystem, da der skal være forbindelse frem til det foprreste hul til montering af udsugningsslange

Den der har afmonteret dit SOG har i stedet fjernet løftebøjlen på din kassette. Det kan du se på det tredje billede. Derfor kan du ikke anvende SOG som det er tiltænkt. Du har derfor mulighed for at købe en ny kassette og anvende toilettet med SOG. Jeg kan se at bådes slange og el-forbindelse til dit SOG system er afmonteret. Jeg forstår ikke hvorfor der er en sort ring rundt om den grå løftebøjle. Det findes ikke på mit system som er en 260. Men der kan være en forskel på de 2 toilettyper

Så hvis du vil anvende SOG skal du have udluftningsslange og el-forbindelse genetableret og så kan du anvende din gamle kassette.

I denne brochure på svensk, som findes på firmaets hjemmeside, kan du se de forskellige SOG varianter, også det som passer på dit toilet.

Hvis jeg har valgt rigtig type på dit toilet kan du se hvordan slange er monteret

Og her kan du finde forskellige vejledninger, sandsynligvis også til dit toilet


På Youtube findes en del videoer om montering, søg på til toiletnummer.
 

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Jeg har SOG som jeg har fået monteret på fabrikken i byen Löf ved Moselfloden.

For at lukke den udluftning som originaltanken er født med så har de fjernet den grå bøjle som findes inderst i kassetterummet. Den ses tydeligst på dit sidste billede. Det betyder at jeg ikke kan gå tilbage til at bruge kassetten uden SOG. (det passer mig fint). Den grå løftebøjle skal sikkert ikke fjernes på dit toilesystem, da der skal være forbindelse frem til det foprreste hul til montering af udsugningsslange

Den der har afmonteret dit SOG har i stedet fjernet løftebøjlen på din kassette. Det kan du se på det tredje billede. Derfor kan du ikke anvende SOG som det er tiltænkt. Du har derfor mulighed for at købe en ny kassette og anvende toilettet med SOG. Jeg kan se at bådes slange og el-forbindelse til dit SOG system er afmonteret. Jeg forstår ikke hvorfor der er en sort ring rundt om den grå løftebøjle. Det findes ikke på mit system som er en 260. Men der kan være en forskel på de 2 toilettyper

Så hvis du vil anvende SOG skal du have udluftningsslange og el-forbindelse genetableret og så kan du anvende din gamle kassette.

I denne brochure på svensk, som findes på firmaets hjemmeside, kan du se de forskellige SOG varianter, også det som passer på dit toilet.

Hvis jeg har valgt rigtig type på dit toilet kan du se hvordan slange er monteret

Og her kan du finde forskellige vejledninger, sandsynligvis også til dit toilet


På Youtube findes en del videoer om montering, søg på til toiletnummer.
Tack för den länken!
Jag hittade vårt system där. Mitt problem nu är att jag inte vet varför någon ägare innan oss har tagit bort SOG-systemet. Jag vet inte heller vad som skulle krävas för att få det att fungera igen. Därför har jag beställt en ny tank utan SOG och hoppas att det fungerar. Nu fungerar det inte. På något sätt så läcker nuvarande tank vilket är mycket ofräscht. Dessutom så är det antagligen en vattenläcka i anslutning till magnetventilen då spoltrycket är mycket dåligt. Troligen är det skälet till att det kom ut vatten på golvet.

Bilden är från din länk och är på den modell vi har. Man ser att det saknas både slang och elanslutning men inte vad jag behöver mer.
 

Bilagor

  • IMG_9831.jpeg
    IMG_9831.jpeg
    712 KB · Visningar: 35

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
På billederne kan jeg se at du mangler en slange som denne:


Og så skal du have kabler forbundet til den vippearm der sidder bag det grå aluminiumstykke på billede 5.
Du kan se en monteringsvejledning her:


der burde være et kabel som blot skal forbindes til de kabelsko som hænger ved lågen, men det kan jo være afmonteret. I så fald er du nødt til at afmontere den grå aluminiumsskinne, så du kan se hvad der gemmer sig bag.

Og så vil det nok være en ide at skifte filter:


Se her hvordan


Måske kan du få brug for denne vejledning, såfremt rørføring fra det bagest hul i bunden af rummet og til det forreste hul i rummet er afmonteret eller ude af funktion


Dette forklarer måske den sorte ring rundt det bageste hul i bunden
 

Bosse55

HBK Medlem
Inlägg
46
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
38107
Medlemskap
2024
Ok. bara för att vara helt säker och att inget missförstånd skall råda i utredningen ;).......

"När du tryckte på knappen så startade den dränkbara pumpen" Du menar då att dränkbara pumpen inne i själva toaletten enl. bilden ovan som jag la in och som Svein H skrev om, startade??
För då behövs troligen ingen magnetventil i toan.

Om det nu i stället var dränkpumpen i bilens färskvattentank som startade när du spolar så har du däremot en magnetventil i toan.
Eftersom en dränkpump i färskvattentanken även startar när du öppnar någon av kranarna så måste det sitta en magnetventil som stänger av spolningen till toan, för utan magnetventil som stänger så skulle ju toan spola även när du öppnar en kran.

Lite original ventilation måste finnas i alla kassetter för att förhindra under eller övertryck i kassetten, men bör täppas om man monterar en SOG, om inte den ventilationen kan användas till inkoppling av SOG-slangen.

Ursäkta att jag krånglar lite, men bara så det inte blir missförstånd.

M.v.h. JANKRO.
Hej
Hänger på lite när det gäller magnetventilen. Jag har en Sunlight T68 med dränkbar pump i färskvattentanken. När jag nu ska tömma systemet inför vintern har jag tömt tanken och tryckt på toalettspolningen till dess att inget vatten kommer. Ska jag göra något mer för att undvika förfrysning? Jag är ny med husbil och behöver hjälp. Jag tror jag hittat magnetventilen. Det sitter något strax innan spolknappen som är kopplat på el. Alltså ovanför toalettanken, den syns när man tar ut tanken.
 
Toppen