• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Thetford C403, kan den orsaka vattenläcka inne i husbilen?

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Vi är nu ute på vår premiärtur med vår nya husbil. En Bürstner Marano-07. Första natten så stog vi med lite framåtlut. När jag skulle gå på toaletten framåt kvällen så klev jag i vatten. Det kom fram mellan sängen och badrummet. Kan det vara toaletten som är boven? Det är en Thetford c403 som har en svag spolning. Har läst om magnetventilen som krånglar. Men kan det vara den som orsakar inflödet av vatten i husbilen?
 

Bilagor

  • IMG_9813.jpeg
    IMG_9813.jpeg
    804,9 KB · Visningar: 137

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, vet inte alls, men det var kanske ett äldre utförande av tank utan hjul ? för ev. kom vändbart när de satt hjul på kassetterna ? för mindre lagerhållning kanske.
De som säljs nu med hjul sitter skivan och vredet på "tallriken" som kan vridas ett halvt varv för att bli höger eller vänster enl. instruktion.


Toakassett 400.JPG
Toakassett 400 text.JPG
Lite roligt faktiskt, för när de började tillverka nya kassetter med hjul till C2, C3, och C4 toletterna (modellen före) så fick de istället för att sälja kassetter som var vändbara genom att byta plats på tömningsrör och luftventil, börja tillverka olika kassetter för höger och vänster.

M.v.h. JANKRO.
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Hejsan, vet inte alls, men det var kanske ett äldre utförande av tank utan hjul ? för ev. kom vändbart när de satt hjul på kassetterna ? för mindre lagerhållning kanske.
De som säljs nu med hjul sitter skivan och vredet på "tallriken" som kan vridas ett halvt varv för att bli höger eller vänster enl. instruktion.


Visa bilaga 231403
Visa bilaga 231405
Lite roligt faktiskt, för när de började tillverka nya kassetter med hjul till C2, C3, och C4 toletterna (modellen före) så fick de istället för att sälja kassetter som var vändbara genom att byta plats på tömningsrör och luftventil, börja tillverka olika kassetter för höger och vänster.

M.v.h. JANKRO.
Hej. Min bil är sedan 2012 och tanken till den toan har hjul. På tanken resp. tallriken finns det markeringar som visar hur tallriken skall sitta i tanken. Det som är så motsägelsefullt är att din bild säger en sak samtidigt som Reimo lagerför två olika tallrikar till C 400 - tanken nämligen höger resp vänster utförande.

Mvh / Roland
 

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Hejsan, nej jag 99% ;) säker på att den skall öppna på originalvis när du stoppar in kassetten, för det är ju meningen att SOG'en skall suga den vägen i din kassett, och som bara används till ventilation från början.
De varianter man täpper originalventilationen helt på är de som man måste borra ett nytt hål i kassetten för att ansluta sogslangen i.

M.v.h. JANKRO.
Då undrar jag varför man filat ner lyftmekanismen? Då de gjort det så öppnar ju inte ventilation längre. Mycket märkligt.
 

Bilagor

  • IMG_9820.jpeg
    IMG_9820.jpeg
    129,5 KB · Visningar: 14

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Hej. Min bil är sedan 2012 och tanken till den toan har hjul. På tanken resp. tallriken finns det markeringar som visar hur tallriken skall sitta i tanken. Det som är så motsägelsefullt är att din bild säger en sak samtidigt som Reimo lagerför två olika tallrikar till C 400 - tanken nämligen höger resp vänster utförande.

Mvh / Roland
Har ni en länk till den? Jag mailade en bild till Campingvaruhuset på typskylten. Enligt dem så har jag beställt rätt tank.
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Har ni en länk till den? Jag mailade en bild till Campingvaruhuset på typskylten. Enligt dem så har jag beställt rätt tank.
Hej. Här kommer länkarna till "tallrikarna": C400 Hold.Tank Plate left resp. C400 Hold.Tank Plate righ. Samtidigt så skriver man att tanken i uppfräschningssetet till C400 toaletterna ska passa i både höger och vänstermonterade toaletter. Se denna länk : Toilet fresh-up-Set für C400 Visserligen står det att "utloppsventilen" är flyttbar men jag tror att det är en felöversättning. Trots alla motsägelsefulla uppgifter hos Reimo så tycker jag att det verkar som att du har beställt helt rätt tank.

Mvh / Roland
 

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Hej. Här kommer länkarna till "tallrikarna": C400 Hold.Tank Plate left resp. C400 Hold.Tank Plate righ. Samtidigt så skriver man att tanken i uppfräschningssetet till C400 toaletterna ska passa i både höger och vänstermonterade toaletter. Se denna länk : Toilet fresh-up-Set für C400 Visserligen står det att "utloppsventilen" är flyttbar men jag tror att det är en felöversättning. Trots alla motsägelsefulla uppgifter hos Reimo så tycker jag att det verkar som att du har beställt helt rätt tank.

Mvh / Roland
Mycket tacksam för hjälpen :)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej. Här kommer länkarna till "tallrikarna": C400 Hold.Tank Plate left resp. C400 Hold.Tank Plate righ. Samtidigt så skriver man att tanken i uppfräschningssetet till C400 toaletterna ska passa i både höger och vänstermonterade toaletter. Se denna länk : Toilet fresh-up-Set für C400 Visserligen står det att "utloppsventilen" är flyttbar men jag tror att det är en felöversättning. Trots alla motsägelsefulla uppgifter hos Reimo så tycker jag att det verkar som att du har beställt helt rätt tank.

Mvh / Roland
Ja något är lite diffust från Thetford, på bild fem så är ju markering inringad vid pricken på "tallriken" men de två markeringarna på själva kassetten finns bara på ett ställe på kassetten som innan, på bild ett.
Kan kanske bara vara någon liten olikhet i plastflänsarna till tallriken som tidigare spärrade till höger eller vänster, och nu ändrat så den funkar åt båda hållen.

Ps. Den som skrev utloppsventilen i översättningen visste troligen inte ett dugg om toaletten som hen översatte texten till, eller så menade hen att det är utloppsventilen från själva toalettskålen, men borde skrivit flyttbar position på vred.

( Du skulle ha sett de verkstadshandböcker till avancerade maskiner som jag sett översatta av någon som knappt visste vad en skruv var. Detta blev framtvingat när ISO klassning började komma för rätt länge sedan. Man kunde titta i dem på lunchrasten för de funkade bra som "roliga timmens underhållning" trots vansinniga översättningspriser :applaus:, men som handböcker för reparation funkade de inte alls.)

M.v.h. JANKRO.
 

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Felsökningen fortsätter.
Jag lyfte på spoldisplayen. När jag tryckte på knappen så startade dränkpumpen och ett relä slog till. Dock hördes inte något från en magnetventil. Just nu så är det tömt på vatten pga kylan och att jag inte vet var läckaget är. Det kom fram vatten då vi använde toaletten tidigare.

Ett problem är att hålrummen under tanken fylls med vätska. Den kommer inte från tanken då den inte är blå. Måste komma via spolningen.

Något jag också börjat fundera på är hur man tömmer vattnet i slangen till toaletten? Finns ingen information i handboken. Övriga slangar är urblåsta.

Jag har även försökt hitta hur man kommer åt innandömet på toaletten. Har filmat inne i utrymmet utan att förstå hur. Har även googlat och sökt på youtube utan resultat vilket är ovanligt.

Tips och idéer mottages tacksamt :)

Trevlig lördagskväll på er. Nu ska vi se om ”Ställplats travet” löser våra bekymmer ;)
 

Bilagor

  • IMG_9864.jpeg
    IMG_9864.jpeg
    1,3 MB · Visningar: 43
  • IMG_9863.jpeg
    IMG_9863.jpeg
    948,8 KB · Visningar: 41
  • IMG_9870.jpeg
    IMG_9870.jpeg
    654,5 KB · Visningar: 41
  • IMG_9869.jpeg
    IMG_9869.jpeg
    618 KB · Visningar: 40

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Felsökningen fortsätter.
Jag lyfte på spoldisplayen. När jag tryckte på knappen så startade dränkpumpen och ett relä slog till. Dock hördes inte något från en magnetventil. Just nu så är det tömt på vatten pga kylan och att jag inte vet var läckaget är. Det kom fram vatten då vi använde toaletten tidigare.

Ett problem är att hålrummen under tanken fylls med vätska. Den kommer inte från tanken då den inte är blå. Måste komma via spolningen.

Något jag också börjat fundera på är hur man tömmer vattnet i slangen till toaletten? Finns ingen information i handboken. Övriga slangar är urblåsta.

Jag har även försökt hitta hur man kommer åt innandömet på toaletten. Har filmat inne i utrymmet utan att förstå hur. Har även googlat och sökt på youtube utan resultat vilket är ovanligt.

Tips och idéer mottages tacksamt :)

Trevlig lördagskväll på er. Nu ska vi se om ”Ställplats travet” löser våra bekymmer ;)
Hej.

Här kommer en länk till Thetford. Där hittar du det mesta om C.400 toaletten.

Trevlig helg / Roland
 

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Tack Roland!

Den sidan har jag rotat runt på en hel del. Vi har en C403 och jag tror att den är lite ovanlig. Det bör finnas en ventil någonstans som öppnar när man trycker på knappen och pumpen i tanken startar. Just det har jag inte hittat någon information om. Inte heller hur man demontera den för att komma åt den ventilen eller var den sitter.
Gick inget vidare idag på travet ikväll så vi får knoga vidare :)
 

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Demonterade under sängen där vattnet kom ut. Torrt och inget som verkar konstigt här. Verkligen tur att vi stod första natten med lite framåtlut hade varit trist om det varit det motsatta
 

Bilagor

  • IMG_9872.jpeg
    IMG_9872.jpeg
    1,9 MB · Visningar: 25

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, ja det måste ju finnas något som stänger spolningen för som sagt annars så skulle det ju spola i toan även när man öppnar en kran i köket eller i handfatet. Det är synd att du inte har vatten i systemet nu när det verkligen skulle vara bra att se var vatten kommer eller inte.
Jag har nu kollat och en magnetventilen som reservdel till just 400 serien är helt klart på bild samma som till de andra toaletterna och som de billigare liknande från eftermarknaden.
En äkta.
Toalett Magnetventil.JPG
och den hörs klart när den öppnar och stänger.

Möjligen om den är skadad av frysning eller skräp så den "halvfungerar" men inte låter nu längre.
Att den inte skulle sitta i själva toaletten verkar inte troligt för i en originaltoa med spolvatten från färskvattentanken så sitter den ju i toan vid köpet och sitter den någon annan stans så måste det ju vara efter det att troligen en T eller Y koppling leder av vattnet från huvudledningen till toaletten.
Kan det vara att den inte stänger helt så det läcker och spolar liite även när du/ni använder de andra kranarna också. Svårt att kolla utan vatten i systemet.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Om du byter senare när det hela är utrett så tänk på att ventilen är riktningsberoende och det finns en pil med flödesriktningen.
 
Senast ändrad:

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
231
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
På min förra bil så hade jag en magnetventil som läckte i gängen på skruvanslutningen. Den hade troligen expanderat vid minusgrader eftersom inte slangen varit helt tömd. Ganska lurigt för det läckte bara när man spolade, det tog ett bra tag innan jag fick kläm på vad det var. Den läckte bara när den var trycksatt.
 

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Ok. då skall väl tilläggas att är det ett originalfabrikat på utsug du har på din Thetford toa du har så kommer saken i annan dager/läckage.
Lite insnöad så såg jag eftermarknadsutsuget på en gång, och fick för mig att originalutsug inte fanns redan -07 men.... Tiden går. Det är väl ett utsug bortmonterat så det inte bara är ventilationen som bråkar?

Det gör också att du kan ha spolvatten och pump i toan på din 400 variant under vredet och knapparna, som då kanske läcker, så båda problemen hänger samman. Det hörs tydligt om en pump surrar i toan när man trycker på spolknappen. Samt en påfyllning som fälls ut i uppkant om du öppnar luckan till kassetten.
Den har väl inte stått så något har fryst sönder i toan, eller förra vintern om bilen vilat länge.
Visa bilaga 231378

Vet inte om det finns tank utan ventilationen/originalutsug ?, som har lite dåligt ryckte med sin funktion och i stället inhandla en tank utan, och satsa på en bra fungerande "riktig" SOG som tillbehör i stället.

Du skrev svag spolning. Kan något läcka när man spolar, så en del vatten spolar i skålen och en del går annan väg ner på golvet och vidare.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
Det var din bild som fick mig att kolla en gång till och, ja. Magnetventilen sitter på samma ställe som den interna pumpen :)
Det troliga felet är nog att det inte sitter någon slangklämma på utgående slang. Även om det inte är så stort tryck så ska det väl vara det?

Har tagit ut ventilen och tänkte prova den. Är det viktigt att + och - kommer på rätt anslutning? Märkningen på stiften är ett B resp 15.

Om den är trasig så skiljer det rätt mycket mellan en original mot en eftermarknads. Thetford kostar runt tusenlappen medan en eftermarknad runt 200kr. Någon som har kunskap och som kan tipsa om en billigare variant?
 

Bilagor

  • IMG_9879.jpeg
    IMG_9879.jpeg
    1,7 MB · Visningar: 44
  • IMG_9881.jpeg
    IMG_9881.jpeg
    418,3 KB · Visningar: 43
  • IMG_9882.jpeg
    IMG_9882.jpeg
    1,1 MB · Visningar: 43
Senast ändrad:

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
På min förra bil så hade jag en magnetventil som läckte i gängen på skruvanslutningen. Den hade troligen expanderat vid minusgrader eftersom inte slangen varit helt tömd. Ganska lurigt för det läckte bara när man spolade, det tog ett bra tag innan jag fick kläm på vad det var. Den läckte bara när den var trycksatt.
Köpte du en original eller en billigare ventil?
 

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Det var inget fel på ventilen, jag satte på en slangklammer för att komma ifrån läckaget. Det löste problemet till ingen kostnad…
Ja, det var ju billigt :msn_thumbup:
Jag har tänkt prova hur min fungerar men kan inte göra det på plats. Har tagit ut ventilen men är osäker på + och -. Vill inte förstöra den om det är risk för att koppla fel.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, som vanligt så vill man ha ryggen fri :msn_wall:, men en magnetspole går inte sönder av hur + och - kopplas in och med 99% säkerhet så blir den magnetisk på rätt sätt och drar som den skall vid båda inkopplingarna, för kärnan som den drar är bara rå metall och inte i sig själv magnetisk med poler. Det kan ev. ibland av andra skäl sitta en diod som bara tillåter "en riktning" på strömmen men den stoppar bara i så fall en felkoppling som en backventil......

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen