• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Tanka diesel

Nitram58

HBK Intresserad
Inlägg
18
Kommun
Håbo
Ska hämta vår hb om 2v. Och eftersom vi bara har haft bilar som går på bensin, så uppkom en fråga.

Vad för sort av diesel ska man tanka? Har aldrig tänkt på att det finns en hel del olika sorter att välja på.
Har försökt läsa på vad som är bäst, men man får nog bäst svar av er med erfarenhet.

Har läst att en del inte är så bra för att dom slammar igen filter, tappar motoreffekt m.m.

Så finns den en sort som är optimal?

Inte aktuellt i år kanske, men hur är det utomlands? Vad ska man tanka där.

Tackar på förhand.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.807
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Som sagt: jag har inte hört talas om någon, vare sig i HBK eller utanför, som har haft några som helst problem med HVO (utom möjligen priset och tillgången :) ). Frågan har diskuterats i många trådar här i forumet.

Att tanka HVO är det absolut snabbaste sättet att minska CO2-utsläpp från fordon. Lätta såväl som tunga.

MVH
Hans
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.288
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Att gamla bilar skulle få något godkännande från tillverkaren är nog inte troligt. Jag tror nog HVO100 är bättre än vanliga dieseln med RME inblandat.
Det känns ju lite märkligt att tillverkare och försäkringsbolag bara har att acceptera en allt högre inblandning av RME, men frånsäger sig allt ansvar om motorn har fått i sej en liten skvätt HVO.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.394
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Anledningen till att det kan bildas alger i tanken är egentligen inte bränslet i sig utan ett fenomen som man kan få om man får vatten i dieseltanken (kondens).
Bästa sättet att undvika det är att tanka fullt inför en längre tids avställning.
Vid vanligt brukade har det ingen betydelse hur mycket tallolja du har. Ju mer desto renare diesel.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Är det så här komplicerat när ni kör personbil med diesel???
Det är ju bara att tanka det som finns & åka! Fast givetvis inte bensin.
HVO100 finns ju ingen anledning att tanka om man inte lider av något klimatrelaterat sjukdomstillstånd, men om man gör det så finns ingen större anledning till oro annat än för plånboken eftersom den är dyrare!
Ha en bra husbilsvår!
 
Toppen