Jag körde en lånad bil för ett tag sedan och det visade sig, att den hade en riktig glädjemätare.
Låg jag på 90 enligt mätaren, blev jag omkörd av precis "alla" lastbilar...
Började då misstänka, att det inte stod rätt till med den här hastighetsmätaren.
Det visade sig, att hastighetsmätaren visade en felmarginal på minst 15 % och mina 90 var egentligen inte ens 80.
Kör man med en sån bil på en 80-väg och tror sig köra laglydigt, så kör man egentligen inte mer än kanske 70...
Det kan ju faktiskt verka
mycket provocerande, precis som T68 skriver.
Att ligga runt 70 på en rak och fin 80-väg, kan faktiskt reta gallfeber på den mest harmoniske föraren.
Yrkeschaufförerna kan tappa mycket av sin stipulerade körtid och kanske riskerar att spräcka sitt dagsschema.
Ansvaret vilar till stor del på trafiknämnderna, som sätter sina fartbegränsningar vid skrivbordet och inte tar minsta hänsyn
till hur vägen faktiskt är beskaffad i verkligheten. Många 80-sträckor är egentligen rena skämtet i vissa sammanhang.
Breda vägar, i skog och ödemark utan bebyggelse eller farliga korsningar begränsas till 80, bara för att där saknas mittvajer.
Övervägande del av bilisterna håller inte lagstadgad hastighet, för att det verkar vara helt och hållet omotiverat.
En del skiter fullständigt och högaktningsfullt i alla regler, men dessa förare läser nog inte ens den här insändaren.
Är det resultatet av vår nuvarande trafikpolitik, att vi som vardagsbilister tappat förtroendet för, att ta hänsyn till skyltad hastighet?
Vi nyttjar nog lite till mans marginalen på 30 km innan körkortet dras in, även fast det kanske ibland kostar en slant.
Det positiva i sammanhanget är, att vissa mycket irriterande 80-vägar
faktiskt har höjts upp till 90-vägar efter massiv kritik.
Brunflo - Svenstavik väg 45 var tidigare skyltat till 80, men glädjande nog förra sommaren, så har hastigheten höjts till 90.
Jag tror, att trafiken på sträckan flyter på mycket bättre och lugnare efter den justeringen och att det blir färre idiot-omkörningar.
Ett ramaskri av guds nåde blev det i både TV och media, när trafikverket gick ut och ville sänka hastigheten till 80 km på E14,
enbart med den motiveringen, att där saknas mittvajer. Av den makabra idén blev det inte ens en tummetott.
Jamen, 14 meter bred asfalterad rak väg och med rätt lite trafik, hur tänkte man egentligen bakom skrivbordet?
Annars är jag av naturen den lite mer lugnare typen bakom ratten och har som pensionär inte så bråttom längre.
Får ibland höra från min hustru, att
du måste nog gasa på lite mer... för nu blir nog "
dom bakom" snart irriterade på mig.